Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 M5 -72 (3602)
<<   1, 2, 3, 4, 5
27142 besök totalt
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Nu i dagarna har jag varit lite i garaget och vänt bilen upp och ner.
Voine, voine, mycket rost blir det. Knäckehäxan har helt klart varit framme och
trollat. ;o)

Det som pågår nu är att jag håller på och montera bakvagnsbalken från m5an.
För att få det att passa måste jag dels flytta infästningspunkterna i karossen och
dels måste jag kapa balken eftersom den är på tok för bred för 02-karossen.

Så jag har flyttat fram infästningspunkterna och sen har jag kapat av
silentblocken från bakvagnsbalken och istället borrat nya hål och svetsat fast
hylsorna längre in på den.

Snart sitter bakvagnen på plats och då kan jag vända bilen rätt och få den
på hjul igen.





_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Bakvagnen är nu monterad och bilen står på rätt köl igen (om än på pallbockar).
Det som återstår nu för att bilen ska bli rullande är:

1. Bygga nya dämpartorn fram
2. Bygga nya dämpartorn bak
3. Montera kuggstång och rattstång

Fast detta kan ta ett tag då ett nytt projekt kan komma mellan ;o)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Idag städade jag garaget och ställde tillbaka bilen på sin ordinarie mekplats
(ett annat projekt tog ju över platsen ett tag). När jag väl fått den på plats
fortsatte jag arbetet med att bygga fjäderbenstorn till framvagnen.

Däremot funderar jag lite på om jag valt fel material. Papp känns inte så
stabilt. Man kanske skulle bygga dem av brie-ost?

Nä, allvarligt. Någon som har några funderingar på vilken tjocklek jag bör
ha på plåten till dem? 3mm?

Bilen på plats


Var tvungen att montera en fälg som jag hade liggande för att se vilken höjd bilen får


Fjäderbenstorn i papp 1


Fjäderbenstorn i papp 2


Fjäderbenstorn i papp 3

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



ballt projekt, vänta med att göra nått åt utsidan på bilen oxå

härligt med övermotoriserade gammelbilar! keep it up thumbs up

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Roger D. skrev:
ballt projekt, vänta med att göra nått åt utsidan på bilen oxå

härligt med övermotoriserade gammelbilar! keep it up thumbs up


Jo, det vore ju ballt att köra den som sleeper ett tag, men det lär inte bli så.
Spårvidden är ökad med ca 20cm (med originalfälgar). Lägger man dessutom
till lite breddade fälgar behövs troligen ca 20cm breddning/sida (!!!)
Därför kommer det nog synas ganska bra att den inte riktigt är standard.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Skip skrev:
Roger D. skrev:
ballt projekt, vänta med att göra nått åt utsidan på bilen oxå

härligt med övermotoriserade gammelbilar! keep it up thumbs up


Jo, det vore ju ballt att köra den som sleeper ett tag, men det lär inte bli så.
Spårvidden är ökad med ca 20cm (med originalfälgar). Lägger man dessutom
till lite breddade fälgar behövs troligen ca 20cm breddning/sida (!!!)
Därför kommer det nog synas ganska bra att den inte riktigt är standard.


Fixa fälgar med et-mått på sisådär 100 så är det ingen som märker något riktigt coolt bygge thumbs up

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
tyskstuk skrev:
Skip skrev:
Roger D. skrev:
ballt projekt, vänta med att göra nått åt utsidan på bilen oxå

härligt med övermotoriserade gammelbilar! keep it up thumbs up


Jo, det vore ju ballt att köra den som sleeper ett tag, men det lär inte bli så.
Spårvidden är ökad med ca 20cm (med originalfälgar). Lägger man dessutom
till lite breddade fälgar behövs troligen ca 20cm breddning/sida (!!!)
Därför kommer det nog synas ganska bra att den inte riktigt är standard.


Fixa fälgar med et-mått på sisådär 100 så är det ingen som märker något riktigt coolt bygge thumbs up


Smart idé men nä nä nä...här ska breddas ordentligt utåt!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Även om det varit tyst här i tråden så har det faktiskt hänt en hel del de senaste månaderna,
så nu tänkte jag att det var dags för en liten höstuppdatering.
Stötdämpartornen fram är på plats och rostlagning inne i bilen samt installation av bur är det
som händer just nu.

Burbygget började för några dagar sen och då hann jag med att sätta huvudbågen, främre
bågarna och röret ovanför rutan.





och idag fortsatte jag att montera buren med stöttorna till fjäderbenstornen fram, Toyota-stagen
och de bakre strävorna.






I nuläget är rören i buren bara dit punktade, men den kommer att helsvetsas så fort jag har
mätt och slipat in alla rören.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208



Nu har jag läst igenom din tråd och ser att sista uppdateringen är för en månad sedan. Hur går det för dig?
Jag är 02 frälst själv och skulle det inte vara så att jag precis åkt utomlands för en längre tid så skulle jag köpt din andra 02a

Hur som helst, hur blir det med förarplatsen och den nya torpedväggen? Ser lite smalt ut för benen där
Hur kommer motorhuven sitta mot de där fjäderbenstornen, eller går den precis över?

Väldigt intressant, roligt och ballt bygge. Ser fram emot resten

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 M5 -72 (3602)
<<   1, 2, 3, 4, 5
27142 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande