Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 M5 -72 (3602) | << 1, 2, 3, 4, 5 27142 besök totalt |
Nu i dagarna har jag varit lite i garaget och vänt bilen upp och ner.
Voine, voine, mycket rost blir det. Knäckehäxan har helt klart varit framme och trollat. ;o) Det som pågår nu är att jag håller på och montera bakvagnsbalken från m5an. För att få det att passa måste jag dels flytta infästningspunkterna i karossen och dels måste jag kapa balken eftersom den är på tok för bred för 02-karossen. Så jag har flyttat fram infästningspunkterna och sen har jag kapat av silentblocken från bakvagnsbalken och istället borrat nya hål och svetsat fast hylsorna längre in på den. Snart sitter bakvagnen på plats och då kan jag vända bilen rätt och få den på hjul igen. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Bakvagnen är nu monterad och bilen står på rätt köl igen (om än på pallbockar).
Det som återstår nu för att bilen ska bli rullande är: 1. Bygga nya dämpartorn fram 2. Bygga nya dämpartorn bak 3. Montera kuggstång och rattstång Fast detta kan ta ett tag då ett nytt projekt kan komma mellan ;o) _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Idag städade jag garaget och ställde tillbaka bilen på sin ordinarie mekplats
(ett annat projekt tog ju över platsen ett tag). När jag väl fått den på plats fortsatte jag arbetet med att bygga fjäderbenstorn till framvagnen. Däremot funderar jag lite på om jag valt fel material. Papp känns inte så stabilt. Man kanske skulle bygga dem av brie-ost? Nä, allvarligt. Någon som har några funderingar på vilken tjocklek jag bör ha på plåten till dem? 3mm? Bilen på plats Var tvungen att montera en fälg som jag hade liggande för att se vilken höjd bilen får Fjäderbenstorn i papp 1 Fjäderbenstorn i papp 2 Fjäderbenstorn i papp 3 _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Jo, det vore ju ballt att köra den som sleeper ett tag, men det lär inte bli så. Spårvidden är ökad med ca 20cm (med originalfälgar). Lägger man dessutom till lite breddade fälgar behövs troligen ca 20cm breddning/sida (!!!) Därför kommer det nog synas ganska bra att den inte riktigt är standard. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Fixa fälgar med et-mått på sisådär 100 så är det ingen som märker något riktigt coolt bygge |
||||||
Smart idé men nä nä nä...här ska breddas ordentligt utåt! _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Även om det varit tyst här i tråden så har det faktiskt hänt en hel del de senaste månaderna,
så nu tänkte jag att det var dags för en liten höstuppdatering. Stötdämpartornen fram är på plats och rostlagning inne i bilen samt installation av bur är det som händer just nu. Burbygget började för några dagar sen och då hann jag med att sätta huvudbågen, främre bågarna och röret ovanför rutan. och idag fortsatte jag att montera buren med stöttorna till fjäderbenstornen fram, Toyota-stagen och de bakre strävorna. I nuläget är rören i buren bara dit punktade, men den kommer att helsvetsas så fort jag har mätt och slipat in alla rören. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Nu har jag läst igenom din tråd och ser att sista uppdateringen är för en månad sedan. Hur går det för dig?
Jag är 02 frälst själv och skulle det inte vara så att jag precis åkt utomlands för en längre tid så skulle jag köpt din andra 02a Hur som helst, hur blir det med förarplatsen och den nya torpedväggen? Ser lite smalt ut för benen där Hur kommer motorhuven sitta mot de där fjäderbenstornen, eller går den precis över? Väldigt intressant, roligt och ballt bygge. Ser fram emot resten _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 M5 -72 (3602) | << 1, 2, 3, 4, 5 27142 besök totalt |