Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
36883 besök totalt
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Mycket mysigt.
Har både åkt och kört en sån där och kan intyga om att de är extremt roliga

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Morgan Wäng
Alfta
Här sen Jan 2006
Inlägg: 39



Å det såg roligt ut! (det lilla man såg, det var ju så mörkt )
Men ni verkade ha roligt, konstant garvning ju!
Men bäst var ju: "om kameran skakar så är det bara för att den gör det" Hehe

_________________
BMW 520i 24v -91 Vinterhäck
BMW m535i -87 Renovering
|Morgan Wäng
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Fakta 1: Idag är det söndag
Fakta 2: På söndagar är man ledig på dagtid
Fakta 3: På dagtid är det ljust och fint
Fakta 4: Ljust och fint är perfekt för lite film ;o)

Även om man inte riktigt kan förmedla fartkänslan via video föreslår jag ändå att ni tittar och njuter ;o)

Repa 2: http://video.google.com/videoplay?docid=315847399053497263 (hörs det att jag har lite problem med synkringarna i lådan?)
Repa 3: http://video.google.com/videoplay?docid=-7587609548204945198 (3ans växel)

Edit: Stavfel

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jag laddar upp lite mer bilder för den som är intresserad.

Instrumentpanelen som den ser ut nu


Baksätet och golvmattan har jag tagit bort


En bild på kardanen som jag har kortat av dels framme vid växellådan...


...och dels kortat och bytat knut bak vid diffen


För övrigt verkar det inte som om jag har några stora vibrationer i kardanen,
men det är ju svårt att känna nu eftersom hela bilen ryster och hoppar så fort man gasar ;o)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



jasså du kör ute i arlövs industriby:)
motorn kanske skulle behöva en ventiljustering? Eller vad är de som tickar`?

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
HenrikSW20 skrev:
jasså du kör ute i arlövs industriby:)
motorn kanske skulle behöva en ventiljustering? Eller vad är de som tickar`?


Nja, vem har sagt att det är jag som kör?
Eller för att citera en god vän och kollega :"Du får det aldrig att hålla i rätten!"

Angående motorn så trodde vi först när den startades att det var ett värsting-haveri på gång (för det lät mycket värre än bara lite ventiltick) men efter lite letande så lyckades vi lokalisera ljudet. Det var det där lilla spjället som sitter högst upp på plenumet tillsammans med en liten tryckklocka som ligger och studsar som fan när motorn går på tomgång. Gissa om man blev lättad ;o)
Hur som helst kommer det att sluta låta så fort jag blir färdig till att höja tomgången något.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Misano
Karlstad
Här sen Dec 2005
Inlägg: 112



Tryckklockan reglerar plenumet, det sitter en elektrisk vaccumventil längre ner som öppnar och stänger spjället. Detta sker vid runt 4200rpm. Koppla in det så går den bättre.

Kul att det funkar! Är den en M5 låda som sitter i?

Har du balancerat kardanen?

_________________
Mikael Grindvall
------------------
BMW SC #612
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Kul att du har fått igång bilen! Lyd ett gott råd och se till så att chassie och däck håller måttet. Jag tryckte ner en S50B30 i en 325'a och var så körsugen att jag körde med kass chassie och Nankangdäck på bilen. Den slutade i räcket på Knutstorp 5 dagar efter den blev klar Men fy f-n vad kul jag hade de fem dagarna det höll!
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121



Magnetventiler hade säkert vart en lysande idé, men jag har en aning on att dom tillhör den tid som flytt, men dom finns säkert nånstans .

Jag är inte så haj på hur man refererar till vad nån annan har sagt här på rejsa, så jag hoppas att ni har överseénde.

//Mange
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Misano skrev:
Tryckklockan reglerar plenumet, det sitter en elektrisk vaccumventil längre ner som öppnar och stänger spjället. Detta sker vid runt 4200rpm. Koppla in det så går den bättre.

Kul att det funkar! Är den en M5 låda som sitter i?

Har du balancerat kardanen?


Hehe, som min kollega Magnus sa här så har där säkert suttit en sådan magnetventil på motorn. Men den har jag tagit bort eftersom jag fick besked på att den hade med nåt helt annat att göra. Det fina i kråksången är att den ligger här framför mig på skrivbordet, så det är ju en smal sak att sätta tillbaka den.
Tackar för lektionen!

Angående dina frågor så är svaren JA, det är en M5-låda (som ska bytas mot en annan M5-låda nästa gång jag har motorn ur bilen) och NEJ jag har inte balancerat kardanen, men än så länge funkar det finfint ändå.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
BMWTobbe skrev:
Kul att du har fått igång bilen! Lyd ett gott råd och se till så att chassie och däck håller måttet. Jag tryckte ner en S50B30 i en 325'a och var så körsugen att jag körde med kass chassie och Nankangdäck på bilen. Den slutade i räcket på Knutstorp 5 dagar efter den blev klar Men fy f-n vad kul jag hade de fem dagarna det höll!


Chassiet är helt ok, däcken är under all kritik ;o)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



Vill ha! Fick en tur i bekants B6 3,5 och roligare maskin har jag aldrig upplevt!!! Men den här måste ju vara bättre Kommer ner och testar den när du e klar!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Ähum...det får vi kanske först diskutera närmare, min avgift då alltså

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
För att hålla tråden levande kan jag säga att just nu händer det inte så mycket, merän provkörning då alltså ;o)
Det som kvarstår innan reg-besiktning är att bakvagnen, fjäderbenen och bromsarna måste bytas.
och det kommer att göras så fort jag har handlat på mig lite "attiraljer".

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Misano
Karlstad
Här sen Dec 2005
Inlägg: 112



Skip skrev:
För att hålla tråden levande kan jag säga att just nu händer det inte så mycket, merän provkörning då alltså ;o)
Det som kvarstår innan reg-besiktning är att bakvagnen, fjäderbenen och bromsarna måste bytas.
och det kommer att göras så fort jag har handlat på mig lite "attiraljer".


Tänker du regga med M5 motorn?

_________________
Mikael Grindvall
------------------
BMW SC #612
Citera
David Boman
Karlstad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 39



Misano skrev:
Skip skrev:
För att hålla tråden levande kan jag säga att just nu händer det inte så mycket, merän provkörning då alltså ;o)
Det som kvarstår innan reg-besiktning är att bakvagnen, fjäderbenen och bromsarna måste bytas.
och det kommer att göras så fort jag har handlat på mig lite "attiraljer".


Tänker du regga med M5 motorn?


ombyggt fordon?
Denna länk är bra: http://www.sfro.com/lathund.bil.html

/David

_________________
David Boman
- BMW M3 E46 -02
- Alfa 155 ts sport -96
- Alfa 33 1.7 QV -89
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Misano skrev:
Tänker du regga med M5 motorn?


Ja, det är planen ;o)

David Boman skrev:

ombyggt fordon?
Denna länk är bra: http://www.sfro.com/lathund.bil.html

/David


Jo, jag har läst på lite om det, har bland annat snackat med allas vår SFRo-besiktningsman Gustaf.
En HEL del kvar att göra bara

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Ja gott folk...här kommer en liten annekdot från verkligheten.
I mellandagarna var jag i garaget och meckade och skulle då läsa chassienummret på bilen.
Eftersom det syntes lite dåligt började jag skrapa på det med en kniv (det var då kallsvettningarna började).
Det som händer härnäst är att chassienummret på karossen trillar i bitar och det visar sig att chassienummret bara var ingraverat i spackel. I plåten bakom har någon tagit en skärbrännare eller borrmaskin och "raderat" siffrorna (där original-chassinummret stod finnes altså numera bara tomrum).

Efter att ha kallsvettats ytterligare nån timme åker jag hem och börjar göra lite efterforskningar (bland annat genom att ringa Förenade Bil), som resulterar i bland annat föjlande:

Min -83a som papperna säger var/hade:
1. metallic-röd när den kom ut från bandet (bilen i mitt garage är och har ALLTID varit svart, tom. bmws "färgklistermärke" finns kvar i motorrummet)
2. automatväxellåda (medans bilen i mitt garage är manuell)
3. K-jetronic (medans bilen i mitt garage har elektronisk insprutning och en motor som kom först -86)

Nu kända fakta kan då altså delas upp i 2 kategorier:

Minus
------
Jag verkar inte vara ägare till den svarta BMW som jag nu pulat med i 4 månader och enl. polisen kommer bilen kanske att tvångsomhändertas och skrotas.
Den röda bilen som jag faktiskt äger har jag aldrig sett, kommer förodligen aldrig att få se och med största sannolikhet existerar den inte längre.

Plus
-----
Jag har nu mycket tid över till annat, t.ex. knyppling, virkning, samlande av stenar, städning mm. (mycket beroende på att om det blir en utredning så kommer den förmodligen ta 1-2år och resultera i att bilen ska skrotas).

Polisen kontaktades igår och ni kan följa utvecklingen här.

Snipp, snapp, snut...nu är sagan kanske slut...

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Edit: Dubblett

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Morgan Wäng
Alfta
Här sen Jan 2006
Inlägg: 39



det är min reaktion.. thumbs down Verkligen surt för dig..
Fyfan alltså, hoppas att du orkar köpa dig en annan bmw som du sätter i allt i igen

Hoppas att allt löser sig!

_________________
BMW 520i 24v -91 Vinterhäck
BMW m535i -87 Renovering
|Morgan Wäng
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, problemet är bara att det mesta av jobbet har varit att modifiera karossen (torpedvägg mm.)
Men visst, ge mig lite tid så ska jag nog skapa mig ett annat projekt.
Men det KAN ju faktiskt lösa sig, Polisen skulle höra av sig om 1-2 veckor, så då vet jag i alla fall vad som kommer hända.

Sladdnörd skrev:
det är min reaktion.. thumbs down Verkligen surt för dig..
Fyfan alltså, hoppas att du orkar köpa dig en annan bmw som du sätter i allt i igen

Hoppas att allt löser sig!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
36883 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande