Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83:a
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
14 besök senaste veckan (37062 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Här är lite bilder från körningen.



Din bil är skymd av en stor och fläskigt häftig porrvinge!!!






SSSWWWIIISSSCCCHHH



_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Va trevliga bilder det blev...... thumbs up thumbs up

Ja den jäkla gottevingen testade jag downforcen på sen kan bara säga att satan vad 993 Turbo går....

Helt underbar bil att köra, lättkörd samt gott om kraft överallt.

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
oj det va länge sen jag uppdaterade här......

Kan väl säga att jag är hyffsat nöjd med bilen, speciellt eftersom jag aldrig kört bakhjulsdrivet innan på bana..

Bilen är ganska lättkörd så som den är idag, men på tok på mjuk. Eftersom det tog allt för lång tid att bli klar med bilen o jag ville bara komma ut o köra med den fick givetvis vissa saker bli lidande. Så just nu sitter det fortfarande orginalfjädrar fram o det är inte så kul för den niger grymt mycket o hänger o kränger o har sig hahaha men ändå snäll i uppförandet....

Dom få människor som har fått åka med har ändå tyckt att den rör fint på sig o känns som där finns bra potential i den, med endast små modifikationer till så kommer den bli lysande..
Mina planer för i vinter är inte såå stora, men ändå kommer dom förhoppningsvis göra susen på kurvtagandet osv....

Vinterns mod: Alla remmar ska bytas
Troligvis en del packningar
En större ljuddämpare bak, för det va ett jäkla liv på den =)=) thumbs down
60N/mm fjädrar fram att börja med , sen får vi se.
En del bussningar ska bytas ut till hårdare dito.
Lätta den mer
En del småmod i förarstolen ska göras
Flytta brandsläckaren
osv mm mm gå igenom alla hjullager ska oxå göras samt smörja upp en del annat.

Givetvis ska den servas ordentligt samt få ett nytt oljekylarfäste och en ny oljeplugg till tempmätaren för den förra är jag inte nöjd med...

Lite bilder från året...



I min första tävling med MGCC kom jag 7:a med 1.14.0, det får väl vara ok med tanke på setup`en.


Nästa år ska jag ha rätt camber bak på båda hjul samt mer camber fram thumbs up

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Hallå gott folk, det va visst ett tag sen jag skrev här....

Det har ju hänt en hel del, fast på hemmafronten thumbs up ... En liten bebis har kommit till rejsvärlden som heter Malcolm, så han har ju tagit lite tid samt en hel del jobb på företaget=)....

Men nu är det dax att ta tag i bilen för kommande säsong....

* Ett par nya fjädrar fram H&R mellan 60-100n/mm
* Finna det lilla oljeläckaget i motorn
* Byta remmar
* Gå igenom bilen övrigt
* Nytt fäste till oljekylaren
* Tystare avgasljud
* Fixa cambern på bakvagnen, ordna till 2grader på båda sidor=)
* Mer camber fram 3 grader minst
* Ev sänka 10mm bak

Sen tillkommer det säkert en hel del annat smått o gott.....

Mvh Pelle

ps målet nästa år är låga 1.13 på Knutan i alla fall...=)

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Idag blev det lite meckande

Pallade upp bilen idag o meckade av underplåten som delvis hade lossnat, sen rök en hel del av så som: Insuget, plastskyddet för kamrem o balansremmarna samt vänster fjäderben o alla hjul så klart=)....

Kollade även rent allmänt på bromsoken, belägg, däcken och övrigt o det såg väl ok ut. Kollade efter det konstiga oljeläckaget o blev inte ett dugg klokare för man kan inte se exakt vart det kommer ifrån utan det ligger bara en tjock film med lite droppar här o där så jag får väl starta upp den efter en tvätt o gasa lite o se om man kan se då eller om någon har nått vettigt att komma med så är det varmt välkommet.....=)

Givetvis kommer det snart bilder att beskåda...

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Skönt att höra att du kommit igång igen .


Så här ser Pelle ut när han inte fått meka på ett tag .










_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Stacken skrev:
Skönt att höra att du kommit igång igen .


Så här ser Pelle ut när han inte fått meka på ett tag .










Hahahaha nu fick äntligen tillfälle att ge igen efter min bild på dig här i Rejsa(den ifrån Knutan med burgare i munnen) , så detta bjuder vi på.........

Ja det va skönt som faan att få pilla lite på bilen, precis som man laddade batteriet...

Så nu känner man för att mecka loss igen, förhoppningsvis blir det nu snart igen kanske på fredag..

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Va igång igen härom kvällen en stund på bilen, fick då av vänster fjäderben snabbt men värre va det med topplagringsmuttern för den satt som F**. Så efter en halvtimmes slagsmål med den så lossnade den till slut, så nu är båda fjädrar av för mätning. Nya ska ju dit istället=)=)=)

Har pratat med en del människor om just det hära med fjädrar om vilken hårdhet jag ska ha o har inte bestämt mig än....

Har kvar torsionstaven bak o vill ha kvar den, sen har jag dämpare med hjälpfjäder på 30nm/mm tror jag bestämt men är inte riktigt säker bara 90% . Märke bilstein fram o bak på dämpare H&R fjädrar bak o vill nog ha det fram oxå=). Åter till hårdheten fram o har tänkt mig 60-70nm/mm efter visst prat med diverse Porsche folk, men dom på Forza sa att dom med erfarenhet till just 944 o med den setupen jag har tyckte dom ca 100nm/mm va kanon för det visste dom med gott resultat va lysande att rekomendera med tanke på vikt osv osv...

Vad tycker ni????

Kom med förslag på vettiga lösningar eller andra rimliga lösningar så är jag ytterst tacksam...

Mvh Pelle











_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Veiko
Hultsfred
Här sen Okt 2004
Inlägg: 45



Snygg bil Pelle thumbs up

_________________
Veiko Sveen
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Pelle Sörensson skrev:
Har pratat med en del människor om just det hära med fjädrar om vilken hårdhet jag ska ha o har inte bestämt mig än....

Har kvar torsionstaven bak o vill ha kvar den, sen har jag dämpare med hjälpfjäder på 30nm/mm tror jag bestämt men är inte riktigt säker bara 90% . Märke bilstein fram o bak på dämpare H&R fjädrar bak o vill nog ha det fram oxå=). Åter till hårdheten fram o har tänkt mig 60-70nm/mm efter visst prat med diverse Porsche folk, men dom på Forza sa att dom med erfarenhet till just 944 o med den setupen jag har tyckte dom ca 100nm/mm va kanon för det visste dom med gott resultat va lysande att rekomendera med tanke på vikt osv osv...

Vad tycker ni????

Kom med förslag på vettiga lösningar eller andra rimliga lösningar så är jag ytterst tacksam...


Fin bil du har! thumbs up

om du har orginalstavar + 30 N/mm hjälpfjädrar bak så låter 100 N/mm fram väldigt understyrt. Jag är för trött för att räkna på det nu men då tycker jag 60-70 N/mm låter bättre i fram.
Min enda praktiska referens är min egen vagn där jag kör(t) med 100 N/mm fram och 130 N/mm bak utan stavar och detta är kraftigt understyrt. Vagnen har f.ö. Orginal krängare fram och ingen alls bak. Jag funderar på att byta till ca 150-160 N/mm bak.

om jag minns rätt så fick Fredrik "FSN" Svenssons 924 ganska tokig balans efter Forzas rekommendation angående fjäderhårdheter. Det är dock möjligt att det rörde sig om ett missförstånd.

EDIT: Redigerade lite eftersom jag tydligen är för trött för att komma ihåg vad jag har för setup på min vagn.
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Jag gick på Forzas rekommendationer och körde med 80N fram och med 30N fjäder bak (med torsionsstavarna kvar) på min turbo -86:a.

Detta blev resultatet:




Som du ser på bilden så fjädrar det yttre framhjulet ned så mycket att det lyfter bakre innerhjulet med tappat fäste för det drivande hjulet. Har man som jag hade vid tillfället som bilden togs ingen diffbroms och cirka 300 hästar så kan ni förstå att det var lite problem. Efter byte av fjädrar fram till 130N blev det betydligt bättre! En annan positiv effekt blev att inbromsningarna blev betydligt stadigare!

Jag rekommenderar dig att skaffa 100N fram!


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Veiko skrev:
Snygg bil Pelle thumbs up


Tackar Veiko.....=)

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Veiko skrev:
Snygg bil Pelle thumbs up


Tackar Veiko.....=)

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Andreas Ingemarson skrev:
Pelle Sörensson skrev:
Har pratat med en del människor om just det hära med fjädrar om vilken hårdhet jag ska ha o har inte bestämt mig än....

Har kvar torsionstaven bak o vill ha kvar den, sen har jag dämpare med hjälpfjäder på 30nm/mm tror jag bestämt men är inte riktigt säker bara 90% . Märke bilstein fram o bak på dämpare H&R fjädrar bak o vill nog ha det fram oxå=). Åter till hårdheten fram o har tänkt mig 60-70nm/mm efter visst prat med diverse Porsche folk, men dom på Forza sa att dom med erfarenhet till just 944 o med den setupen jag har tyckte dom ca 100nm/mm va kanon för det visste dom med gott resultat va lysande att rekomendera med tanke på vikt osv osv...

Vad tycker ni????

Kom med förslag på vettiga lösningar eller andra rimliga lösningar så är jag ytterst tacksam...


Fin bil du har! thumbs up

om du har orginalstavar + 30 N/mm hjälpfjädrar bak så låter 100 N/mm fram väldigt understyrt. Jag är för trött för att räkna på det nu men då tycker jag 60-70 N/mm låter bättre i fram.
Min enda praktiska referens är min egen vagn där jag kör(t) med 100 N/mm fram och 130 N/mm bak utan stavar och detta är kraftigt understyrt. Vagnen har f.ö. Orginal krängare fram och ingen alls bak. Jag funderar på att byta till ca 150-160 N/mm bak.

om jag minns rätt så fick Fredrik "FSN" Svenssons 924 ganska tokig balans efter Forzas rekommendation angående fjäderhårdheter. Det är dock möjligt att det rörde sig om ett missförstånd.

EDIT: Redigerade lite eftersom jag tydligen är för trött för att komma ihåg vad jag har för setup på min vagn.

Ja efter mycket snack med diverse Porschekunniga så är det där man landar i slutet varje gång, så det blir ett par 60 fjädrar att börja med. Se hur biler uppför sig då..

Tack för din åsikt och förslag det lät vettigt....

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Rikard Svensson skrev:
Jag gick på Forzas rekommendationer och körde med 80N fram och med 30N fjäder bak (med torsionsstavarna kvar) på min turbo -86:a.

Detta blev resultatet:




Som du ser på bilden så fjädrar det yttre framhjulet ned så mycket att det lyfter bakre innerhjulet med tappat fäste för det drivande hjulet. Har man som jag hade vid tillfället som bilden togs ingen diffbroms och cirka 300 hästar så kan ni förstå att det var lite problem. Efter byte av fjädrar fram till 130N blev det betydligt bättre! En annan positiv effekt blev att inbromsningarna blev betydligt stadigare!

Jag rekommenderar dig att skaffa 100N fram!


Rikard

Tjenare!

Förstår vad du menar på bilden, min bil gör likadant idag o det är ju det man vill bota...

Dock så är min bil med en annan setup än din samt lägre vikt, men visst ingen diff. Visst blir bilen säkert stabilare än vad den är idag(fast den är super idag tycker jag) så blir det väl en del understyrt som Andreas säger men det vill jag låta vara osakt, eftersom din bil blev bättre. Dock så tycker jag om en bil som kanske kränger lite mer, men som är mer lättkörd o lättare att köra på gränsen med...

Svårt det hära med inställningar eftersom man vill ha en bil som är bra på allt o alltid har rätt setup..

En annan setup som FORZA rekommenderade till min bil, var att byta till en turbostav bak samt byta 30N/mm fjädern till en 50N/mm bak o fram skulle jag ha 100N/mm fjäder. Alla rekommendationer gällde H&R`s fjädersortiment....

Det kanske blir nått sånt nästa säsong, vi får se hur bilen blir nu denna säsong med dom diverse uppdateringar som skall göras....

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Hallå!

Flikar in en liten fråga när det ändå diskuteras upphängning på din bil: Är bakre stödämparinfästning helt omodifierad men rymmer ändock en liten hjälpfjäder? Vill ju så gärna har coilover bak men vill inte alls gärna byta hela bakvagnen på min -83:a.

Blev visst en fråga till märker jag: Coilovers fram, är de gjorda av orginal fjädertallrikar och lite gängade rör och muttrar och så? Har inte sett en sådan lösning tidigare, bara sett de med betydligt smalare fjädrar (2,5" eller så). Din lösning verkar ju enkel och bra.

Lycka till med valet av fjädrar! Det verkar vara en djungel det där. Rätt roligt att utforska djungeln dock! thumbs up

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



För att virra till det ytterligare så gav Forza mig 100N/mm både bak och fram till deras Bilstein Clubsportdämpare (understyrt som en SAAB 900 ungefär). Dom trodde då att jag skulle ha kvar stavarna bak vilket jag inte hade tänkt mig. Har idag reviderats och har provat både 180N/mm och 140N/mm bak och tycker att jag börjar hitta rätt. 924S med en matchvikt på ca 1080-1100kg körklar med förare. 205/50 15" Yokohama 032 alternativt 225/50 15" Pilot Sport Cup. Korta bärarmar och ET23.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
Ulf Lögdberg skrev:
Hallå!

Flikar in en liten fråga när det ändå diskuteras upphängning på din bil: Är bakre stödämparinfästning helt omodifierad men rymmer ändock en liten hjälpfjäder? Vill ju så gärna har coilover bak men vill inte alls gärna byta hela bakvagnen på min -83:a.

Blev visst en fråga till märker jag: Coilovers fram, är de gjorda av orginal fjädertallrikar och lite gängade rör och muttrar och så? Har inte sett en sådan lösning tidigare, bara sett de med betydligt smalare fjädrar (2,5" eller så). Din lösning verkar ju enkel och bra.

Lycka till med valet av fjädrar! Det verkar vara en djungel det där. Rätt roligt att utforska djungeln dock! thumbs up

M.v.h. Uffe

Hej Uffe!

Har haft en strulig dator så därför har det väntat med ett svar.....

Allt på min bakvagn är orginal =) så du kan har coilovers bak utan problem...
Ang mina tallrikar fram så gjorde Tolli en tillfällig lösning till mig för att jag ville ha bilen rullandes. Allt annat är som du säger, gängade rör o muttrar haha. Nämen allvarligt så är det inte mer än dom gängade skruvarna som man ställer höjden på bilen med och dom är ju anpassade för 2.5 fjädrar....Lösningen är super enkel och billig precis som jag ville ha den thumbs up


Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709


Trådstartare
FSN skrev:
För att virra till det ytterligare så gav Forza mig 100N/mm både bak och fram till deras Bilstein Clubsportdämpare (understyrt som en SAAB 900 ungefär). Dom trodde då att jag skulle ha kvar stavarna bak vilket jag inte hade tänkt mig. Har idag reviderats och har provat både 180N/mm och 140N/mm bak och tycker att jag börjar hitta rätt. 924S med en matchvikt på ca 1080-1100kg körklar med förare. 205/50 15" Yokohama 032 alternativt 225/50 15" Pilot Sport Cup. Korta bärarmar och ET23.

Hallå!

Vikten på min bil med förare är ca 1170 utan bensin och jag kör med 205/55*15 Trampio 881.

Har oxå dom korta bärarmarna med ET23.....

Du har kanske någon synpunkt att dela med dig som kan va bra till min bil, jag kanske är helt snett på det med tanke på vikten på bilen osv osv.......

Vill du ha mer info om bilen för en mer granskning så får du gärna det, man vill ju gärna hamna så rätt som möjligt..

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Pelle Sörensson skrev:

Hej Uffe!

Har haft en strulig dator så därför har det väntat med ett svar.....

Allt på min bakvagn är orginal =) så du kan har coilovers bak utan problem...
Ang mina tallrikar fram så gjorde Tolli en tillfällig lösning till mig för att jag ville ha bilen rullandes. Allt annat är som du säger, gängade rör o muttrar haha. Nämen allvarligt så är det inte mer än dom gängade skruvarna som man ställer höjden på bilen med och dom är ju anpassade för 2.5 fjädrar....Lösningen är super enkel och billig precis som jag ville ha den thumbs up


Mvh Pelle


thumbs up

Så bra! Tack för infon! Får nog ta och kontakta den där Tolli... Det öppnade sig ju ett trevligt alternativ här! Fram ser det ut att lösa sig med en mer konventionell coiloverlösning (d.v.s. med 2,5"-fjädrar som blir hyggligt billig) men bak har varit ett totalt mörker tills nu! Alternativet att byta bakupphängning eller göra svårt våld på den jag har har inte lockat mig. Alls. :

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pelle Sörensson skrev:
FSN skrev:
För att virra till det ytterligare så gav Forza mig 100N/mm både bak och fram till deras Bilstein Clubsportdämpare (understyrt som en SAAB 900 ungefär). Dom trodde då att jag skulle ha kvar stavarna bak vilket jag inte hade tänkt mig. Har idag reviderats och har provat både 180N/mm och 140N/mm bak och tycker att jag börjar hitta rätt. 924S med en matchvikt på ca 1080-1100kg körklar med förare. 205/50 15" Yokohama 032 alternativt 225/50 15" Pilot Sport Cup. Korta bärarmar och ET23.

Hallå!

Vikten på min bil med förare är ca 1170 utan bensin och jag kör med 205/55*15 Trampio 881.

Har oxå dom korta bärarmarna med ET23.....

Du har kanske någon synpunkt att dela med dig som kan va bra till min bil, jag kanske är helt snett på det med tanke på vikten på bilen osv osv.......

Vill du ha mer info om bilen för en mer granskning så får du gärna det, man vill ju gärna hamna så rätt som möjligt..

Mvh Pelle


Har tyvärr inget mer att komma med. Kan inte tillräckligt om sånt här för att rekommendera något men jag vet hur min bil var med 100N/mm fram och bak och den blev bättre med både 140 och 180N/mm bak.

Sen så kör jag utan krängare bak, kanske kan vara ett bra sätt att inte lyfta på innerbakhjulet om man inte har diffbroms?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -83:a
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
14 besök senaste veckan (37062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande