Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
306 besök senaste veckan (10815 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
DaWa skrev:
Wow! Vilken rolig läsning! Vilket bygge! Riktigt coolt thumbs up Jag längtar efter fortsättningen


Tack Daniel!

Förhoppningsvis kommer tråden bli uppdaterad till nutid ikväll. Vi bor ju i samma stad; du är välkommen på ett garagebesök om du är intresserad!

Du ser ut att ha ett kul projekt! Det skulle jag gärna kolla in IRL också! Ska läsa igenom din tråd sen!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1387



Vilket härligt projekt! Lite lagom urspårat.

Om du inte gillar de dubbla nedre lederna i E39:ans framvagn kan du alltid ta spindlarna från E46, då har du bara 1 nedre led och i det övre fästet (på spindeln) ersätta stötdämparen med en svarvad "hållare" för en till länkarm.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 215



chevyz240 skrev:
DaWa skrev:
Wow! Vilken rolig läsning! Vilket bygge! Riktigt coolt thumbs up Jag längtar efter fortsättningen


Tack Daniel!

Förhoppningsvis kommer tråden bli uppdaterad till nutid ikväll. Vi bor ju i samma stad; du är välkommen på ett garagebesök om du är intresserad!

Du ser ut att ha ett kul projekt! Det skulle jag gärna kolla in IRL också! Ska läsa igenom din tråd sen!


Härligt, ser fram emot kvällsläsningen med spänning! Och det vore verkligen kul med ett IRL garagebesök någon gång!

Mitt projekt skyndar extremt långsamt för tillfället, två småbarn visade sig (inte så oväntat) generera ganska lite garagetid
Men det får stå mellan varven, ibland händer nåt litet

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
DaWa skrev:
chevyz240 skrev:
DaWa skrev:
Wow! Vilken rolig läsning! Vilket bygge! Riktigt coolt thumbs up Jag längtar efter fortsättningen


Tack Daniel!

Förhoppningsvis kommer tråden bli uppdaterad till nutid ikväll. Vi bor ju i samma stad; du är välkommen på ett garagebesök om du är intresserad!

Du ser ut att ha ett kul projekt! Det skulle jag gärna kolla in IRL också! Ska läsa igenom din tråd sen!


Härligt, ser fram emot kvällsläsningen med spänning! Och det vore verkligen kul med ett IRL garagebesök någon gång!

Mitt projekt skyndar extremt långsamt för tillfället, två småbarn visade sig (inte så oväntat) generera ganska lite garagetid
Men det får stå mellan varven, ibland händer nåt litet


Ja, jag förstår!

Hör av dig här, så kan vi styra upp något!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Westersund skrev:
Vilket härligt projekt! Lite lagom urspårat.

Om du inte gillar de dubbla nedre lederna i E39:ans framvagn kan du alltid ta spindlarna från E46, då har du bara 1 nedre led och i det övre fästet (på spindeln) ersätta stötdämparen med en svarvad "hållare" för en till länkarm.


Tackar André! Det blir Corvette C7-grejer. Syns snart!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
4:e december 2022. Stort projektbeslut fattat med STOR inverkan!

Som ni vet har jag funderat på att göra hela karossen, förutom taket, av glasfiber. Anledningen är att jag skulle vilja bredda hela karossen, istället för att bara smälla på några breda skärmbreddare. När jag köpte mina 3D-skrivare blev idén mycket mer genomförbar, eftersom jag kan skapa en plugg från 3D-printade bitar. Jag har väntat med att fatta beslutet, då jag tenderar att tona ner hur mycket extraarbete mina val ibland skapar. Nåväl, nu har beslutet tagits, och det finns ingen återvändo!

I fredags började jag förbereda för den bakre chassijiggen jag ska bygga. Svetstillgängligheten till allt skulle bli så mycket bättre om den bakre delen av karossen var borta. Jag sov på saken, och igår tog jag steget och kapade helt enkelt av den! Innan jag gjorde det mätte jag några punkter på bakskärmarna och tvärbalkarna vid fjädringstornen för att se om det skulle bli någon deformation efter kapningen. Allt höll sig inom en millimeter, så det var OK.

En anledning till att det var lättare att fatta beslutet att göra en glasfiberkaross är att bilen har varit krockad och reparerats och att det är en hel del spackel på karossen. Om plåten varit snygg och rak hade det varit ett svårare beslut att fatta. Senare ska jag skära bort resten av bakskärmarna och förmodligen dörrstolparna också. Jag lämnar bara kvar fönsterbågarna, där glasfiberkarossen ska fästas.

Nu kan jag börja modellera bilen precis som jag vill att den ska se ut! Jag kommer att försöka behålla många av Z-ans designkännetecken och ha en hel del OEM-känsla kvar. Det ska inte vara uppenbart exakt hur proportionerna har ändrats. Detta blir kul!

En sak som jag skulle vilja hitta är en programvara som kan analysera ytor och säga om något är fel angående krökningar och hur olika former interagerar. I grund och botten vill jag veta om det finns former som ser ut att ha bucklor eller utbuktningar och om vissa linjer ser konstiga ut ur något perspektiv. Jag är ganska säker på att detta är något som OEM:erna har, men om någon kan hänvisa till en programvara som är tillgänglig till ett rimligt pris, meddela gärna mig! Eller om det finns företag som erbjuder tjänsten.
















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
11:e december 2022. Bakre delen av chassijiggen klar!

Jag har skapat den del av chassijiggen som ska lokalisera alla rören till bakramen. När jag skulle väga av spånskivan noterade jag att mitt vattenpass hade tappat sin kalibrering. Jag gjorde en ny kalibrering, vilket tog lite tid; först behövde jag skapa en horisontell yta. Det gjorde jag genom att tejpa fast ett par träklossar på en arbetsbänk. Jag satte sedan vattenpasset på dessa block och kontrollerade bubblans läge i libellen med passet vridet åt det ena hållet och sedan åt det andra. Jag satte tejpbitar på det låga blocket tills bubblan var ungefär i motsatt läge när passet vreds 180 grader.

Jag började sedan justera libellen. Efter att ha fått det ganska korrekt, finjusterade jag höjden på träklossarna. Jag kunde då finjustera libellen. Eftersom libellen kan röra sig ur position när skruvarna dras åt, går det åt flera försök. Till slut hade jag det nästan perfekt! Det här är ett gammalt pass jag har ärvt av min farsa och det är extremt känsligt. Med lite övning kan man se om ytan är ur nivå med 0,1 millimeter per meter. Detta är lika med 0,006 grader. Jag har inte lyckats hitta nya vattenpass med den känsligheten. Mitt ganska dyra digitala vattenpass har 0,05 graders känslighet.

Efter att ha byggt jiggen och justerat höjden och vinkeln på byggytan, vilket också tog ganska lång tid, skapade jag en mittlinje med hjälp av mittlinjen jag har på garagegolvet. Sedan markerade jag ut en längdreferenslinje och skapade en tvärgående linje som är exakt 90 grader från mittlinjen. Från dessa linjer kunde jag sedan markera linjerna för de tre fyrkantsrören som ska vara basen på den bakre delen av chassit.

Kanske kan jag börja svetsa grejer igen nästa helg!













Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
17:e december 2022. Jag är tillbaka och svetsar igen!

Den här veckan har jag kapat till och punktat de tre fyrkantsrören som utgör basen för den bakre delen av chassit. Den bakre hjälpramen kommer att skruvas fast i dessa rör (i princip). Jag har tidigare berömt mina 3D-skrivare när jag gör notchningsmallar. Den här gången skulle jobbet ha varit ännu svårare än normalt utan denna metod, eftersom det finns två konstigt formade urtag på framsidan av de två längsgående rören.

Jag 3D-printade först kopior av den främre delen av dessa rör, för att se vad som behövde korrigeras jämfört med CAD-modellen. Eftersom det finns en toleranskedja som bestämmer avståndet mellan tvärröret och diagonalrören, var de inte 100% enligt CAD-modellen. Jag kunde sedan göra några små korrigeringar av CAD-modellen och sen 3D-printa notchningsmallarna på vanligt sätt. Till slut fick jag passformen ganska bra!

Nu måste jag börja fundera på att kanske helsvetsa några skarvar innan jag lägger till fler rör för att försöka minimera deformationen av de rör som är viktigast.




















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
31:a december 2022. Jag har sömsvetsat rören som går till den övre delen av de bakre fjädringsstornen. På grund av hög ålder, oergonomiska arbetsställningar och bristande övning den senaste tiden är de inte de snyggaste svetsarna, men jag tror att de kommer att klara sig ur ett hållfasthetsperspektiv. Jag har även gjort fixturen för rören som förbinder fjädringsstornen med hjälpramsrören. Idag kom jag en liten bit på vägen att kapa till de rören. Det avslutar i princip 2022!

Låt oss hoppas att 2023 kommer ge många framsteg!











Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
8:e januari 2023. Fyrkantrören som fungerar som bas för de bakre fjädringstornen har svetsats på plats. Det var en hel del jobb att få allt rätt inriktat, och svetspositionerna var också lite svåra. För att få så lite deformation som möjligt helsvetsade jag den övre änden innan jag svetsade den nedre änden till fyrkantsröret som är basen för hjälpramen.

På ena sidan var jag tvungen att pressa tillbaka röret lite för att få passformen perfekt. Som väntat böjdes den bakre delen av hjälpramsrören något uppåt, eftersom alla svetsar sitter på ovansidan av rören. När jag tillverkar resten av fjädringstornen och hjulhusen kan deformationen förmodligen minskas lite. I slutändan kommer jag inte att svetsa in några upphängningsinfästningspunkter innan rörramen är helsvetsad.

Idag började jag tillverka stötdämparnas monteringsflänsar av 3 mm höghållfast stål. För att slipa till rätt form köpte jag en rondellslip veckan före jul. Som (nästan) alltid behövdes det några ändringar. Jag var tvungen att skära bort en del av kåpan för att kunna nå alla ytor som skulle slipas. För att slipa de konkava formerna satte jag en sliptrumma i min pelarborrmaskin. Det verkar gå ganska bra. Helst skulle jag vilja ha en oscillerande vertikalputsmaskin, men de är lite för dyra för de få delarna jag kommer behöva slipa.

Långsamma, men ganska stadiga framsteg!















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
15: januari 2023. Jag skulle vilja ha skärmkanterna så tajta som möjligt mot hjulen. För att optimera detta tog jag mig tid att skapa några kartongmallar av däcksskuldran från en Porsche vi hade på jobbet den här veckan. Den hade Michelin PS4S-däck, vilket är vad jag planerar att använda. Bakdäcken var 305/30-20 på 11" fälgar, och eftersom jag kommer att använda 305/30-19 på 11" fälgar bak och 255/35-19 på 9" fälgar fram (som har nästan samma diameter), antar jag att formen måste vara väldigt lik. I CAD:en har jag sedan uppdaterat mina däckmodeller och gjort en enveloppmodell av framdäcket, mellan fulla utslag. Den kommer att användas för att kontrollera skärmkantsspelet.

Jag har även svetsat fast stötdämparflänsarna på tvärröret och börjat rigga det på plats. Jag gissade att röret skulle böjas 2 mm, så jag gjorde flänsarna 2 mm högre. I verkligheten böjde det sig 1 mm. Inte för att detta har någon betydelse, men jag kommer nog att rätta till CAD-modellen för att hålla den så korrekt som möjligt ändå! 🙂












Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
22:a januari 2023. Den här veckan har det inte hänt något i garaget, men i fredags hämtade jag Corvette C7 framvagnsdelarna som jag beställt. De nedre A-armarna har varit restnoterade i några månader, så jag får vänta lite till innan jag får dem. Jag beställde de bättre SKF X-tracker-hjullagerenheterna. De är mycket starkare och styvare, med högre camberstyvhet och mindre "brake pad knockback".


Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
29:e januari 2023. Den bakre stötdämpartvärbalken är nu färdig och helsvetsad på plats. Jag har även börjat svetsa fast den första av de 1,5 mm tjocka plåtbitarna som ska utgöra de bakre fjädringsstornen. För skojs skull försökte jag justera kamerainställningarna i CAD-systemet för att kopiera perspektivet på en av bilderna jag tog. Det blev ganska bra efter lite testande fram- och tillbaka.














Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
5:e februari 2023. Den här veckan har jag konstruerat och 3D-printat ett par slangpakethållare till min TIG-svets. Tidigare hade jag bara ett par böjda stålstycken, men det gjorde att slangpaketet böjde sig ganska kraftigt. Med de nya hållarna får jag en större radie, vilket förhindrar skador på slangpaketet.

Jag har även kapat till de plåtbitar som ska vara den främre delen av de bakre fjädringsstornen. Jag förstärkte hålet för vippan med 4 mm tjock höghållfast stålplåt. Jag gjorde en liten avfasning på kanten för att underlätta installationen av vippan. Hålet är borrat till undermått, så jag kan korrigera dess läge vid behov när chassit är helsvetsat.

















Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Jävligt cool att se hur arbetssätt och "verktyg" hunnit ändra sig under resans gång

_________________
Magnus Thomé
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
12:e februari 2023. Den här veckan har jag punktat fast de främre plåtbitarna på de bakre fjädringsstornen, och under helgen var det tungt fysiskt arbete!

Snart ska jag rundbocka plåt till de bakre hjulhusen. Därför monterade jag under helgen ihop min gamla rundbockningsmaskin som jag använde när jag breddade lite plåtfälgar i mitten av åttiotalet. Den har varit nedmonterad i över trettio år. Av stavningen på namnskylten att döma är maskinen kanske 100 år gammal, eller äldre. Stavningen "af" övergavs officiellt i den svenska stavningsreformen 1906. Om någon har information om firman vore det kul att få reda på mer!

I fredags började jag samla ihop alla delar. Otroligt nog hittade jag allt på bara några minuter! Ingenting saknades! Gavlarna har stått ute i det gamla soptunnerummet. Märkligt nog har de knappt rostat alls. Valsarna har stått i garaget mot en vägg. De har varit rostiga sedan jag köpte maskinen. Jag flyttade in allt i garaget och vägde allt. Det tyngsta stativet vägde 108 kg. Totalt väger hela maskinen 520 kg. Gavlarna var ganska tunga och spännande att jonglera på plats.

En ganska stor del av fredagen och gårdagen gick åt till att rengöra alla glidytor. Dessutom valde jag att slipa bort rosten på valsarna. Rostdammet var otroligt fint, och det hamnade till och med i stängda lådor och skåp! Det kommer att ta många, många timmars städning innan allt är någorlunda rent igen! Det tog många timmar innan den röda dimman i luften lade sig.
När allt var städat började jag klura ut hur allt skulle passa ihop. Tyvärr hade jag inga bilder på den monterad, men till slut var jag ganska säker på hur grejerna skulle sitta.

Installationen startade idag. Om jag inte hade min hemmagjorda telfer skulle det i princip vara omöjligt att montera ihop maskinen. Mitt hemmagjorda lyftok kom också till stor nytta eftersom man kan justera tyngdpunkten på det man lyfter. Det är något jag är förvånad över att de sällan eller aldrig använder på något av bilbyggarprogrammen på TV! Har man ett sånt kan man enkelt lyfta i och ur en motor själv.

Först satte jag in de två nedre valsarna i ett av stativen. Jag tänkte rätt angående vilken riktning de skulle passa, men jag utförde det fel! Det upptäckte jag såklart när de var på plats! Suck! Jag var tvungen att börja om från början... De sitter i glidskor i gjutjärn och det var extremt nervöst att försöka hålla alla delar själv och styra in dem i varandra. Jag var rädd för att spräcka de ömtåliga gjutningarna. Tack och lov gick det bra. Sedan var det dags att montera det andra, tyngsta stativet på plats och styra in 6 saker i olika hål i stativet samtidigt. Efter mycket jonglerande fram och tillbaka lyckades jag.

Själva vevaxeln var väldigt knepig att få på plats. Jag var tvungen att lyfta upp maskinen och vinkla den kraftigt för att få plats att få in vevaxeln utan att träffa en vägg eller något. Självklart monterade jag ett kugghjul åt fel håll så den översta valsen inte gick att öppna, vilket gjorde att jag fick ta bort det stora kugghjulet igen, vilket var jobbigt att både få på och av.

Till slut var allt på plats och jag kunde testbocka en bit! Efter detta duschade jag och tvättade min värkande kropp och åt lunch 16:30.

Skönt att jag hittade alla delar, att jag fick ihop den, att inget gick sönder och att den fungerar som den ska!

Seger!!!!! 🙂
















































Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
19:e februari 2023. De inre hjulhusväggarna är nu rullbockade och tillkapade. Eftersom de inte är platta, utan har en radie av styvhetsskäl, kunde jag inte bara göra en projicering av hjulhuset för att få formen som skulle skäras ut. Jag var tvungen att göra en plåtutbredning. Kurvformen är en spline, som jag förenklade till tre radier. Om jag bara skulle använt en radie hade det blivit för stort fel för min smak, se ritningen med den röda bågen.

På grund av det höghållfasta stålet är det mycket återfjädring, så man måste överbocka det en hel del. Det kan man se på bilderna där plåten är i rullbockmaskinen. Än så länge ser det ganska bra ut. Vi får se vad som händer när jag svetsar fast dem.





















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jävligt cool att se hur arbetssätt och "verktyg" hunnit ändra sig under resans gång


Ja, jag har ju haft några år på mig att hitta på nya metoder osv!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
26:e februari 2023. Jag har helsvetsat den främre delen av de bakre fjädringstornen och punktat fast de inre hjulhusväggarna. På grund av dålig ergonomi är några av svetsarna lite taskiga. Jag är inte orolig för dem ur ett hållfasthetsperspektiv, men det skulle vara trevligt om de såg bättre ut! 🙂

Idag har jag gjort plats för själva hjulhusen genom att skära bort en del av bakskärmarna. Allt mindre återstår av originalbilen... Som jag har sagt många gånger, om jag hade vetat hur långt jag skulle driva projektet hade det varit bättre att sälja bilen när den hade 350-motorn i sig och var körbar. Efter det borde jag ha börjat från noll, byggt en rörram och en hel glasfiberkaross. Men när ett projekt pågår i så många år som det här har, tenderar man stegvis att ändra planerna, vilket jag tror att många känner igen. På bilderna kan man se hur jag placerade huvudbågen mellan den yttre och inre bakskärmsplåten för många år sedan. Det var en del jobb...



















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
5:e mars 2023. Jag har sticksågat fyra spånskivebitar som ska fungera som fixturer för de bakre hjulhusen. Den bakre delen av chassijiggen var tvungen att modifieras för att ge plats åt dem. Jag gjorde en plåtutbredning av hjulhusen i CAD:en och mätte upp den form jag behövde skära ut. Istället för att försöka ritsa de stora radierna direkt på plåten gjorde jag små ritsmallar som var mycket lättare att hantera. För att göra mallarna använde jag en talmeter som passare.

Efter att ha ritsat och klippt ut formen på hjulhusen bockade jag dem till rätt radie i min rullbockmaskin. Jag använde min stora vinkelhake för att se till att de inte hamnade snett. Jag skruvade sedan fast ett hjulhus i en av spånskivehalvmånarna och riggade det på plats ungefär där det ska vara.

En del som jag är lite orolig för är att forma hjulhusets avrundade innerkant. Den har en ganska komplicerad form på grund av både det vinklade hjulhuset och den krökta innerväggen. Jag tror att jag måste göra den i små handformade bitar. Och för att underlätta formningen kommer jag att göra dem av mjuk karossplåt, inte den höghållfasta plåten (Docol 800) jag annars använder.
























Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
12:e mars 2023. Arbetet med fixturen till vänster bakre hjulhus har fortsatt. Jag har även helsvetsat den bakre kupétvärbalken till fästena på B-stolparna. Eftersom jag inte lyckades få en tajt passform där, fyllde jag spalterna med några plåtbitar för att försöka minska svetsdeformationen. Svetsarna blev inte särskilt snygga utseendemässigt...









Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
306 besök senaste veckan (10815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande