Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab Sonett mk3- Trackday edition- Laver fælge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (22041 totalt)
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Har lige lidt SAAB motor sporgsmål, tror min motor er en 2,0/ b205 og den er fra 2002. Der er sådan en mærkelig "si" nede i indsugningen skal den væk eller gor den noget godt?


Jeg vil også gerne vide hvor store dysser den motor har, jeg vil have ca 280/300hk kan de det, evt. med lidt hojere benz. tryk?


God weekend

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5747



Ordna något så styrstagen sitter ihop så du kan mäta bump steer, inte bara hur mycket det är utan åt vilket håll det går.

Det ser absolut ut som det kan fungera men "att mäta är att veta" och allt är ljusår enklare att ändra nu, än senare... :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ordna något så styrstagen sitter ihop så du kan mäta bump steer, inte bara hur mycket det är utan åt vilket håll det går.

Det ser absolut ut som det kan fungera men "att mäta är att veta" och allt är ljusår enklare att ändra nu, än senare... :-)

Gustaf


Ja tak, god ide, og ja det er noget nemmere at rette nu end når den står med nymalet ramme God weekend

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 897



Med blotta ögat ser styrgeometrin skapligt rätt ut, möjligen är styrväxeln något för bred? Men, en lättare väg än att korta styrväxeln , är att montera den några centimeter högre upp? Och sedan sätta en bussning av något slag ute vid hjulet som flyttar infästningspunkten på styrarmen lika mycket uppåt.

Bara en tanke...

_________________
Magnus Falk
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Så har jeg lavet mine egne "rack extensions" ud af nogle bmw styrestænger med 14x1,5 og et par bolte i 12x1,5, sleb hovedet rundt på bolten og fik den rund ved at spænde den op i skruemaskinen og kore den på metal filen, da de havde den rigtige storrelse så pressede jeg dem ind i roret og svejste dem fast, det blev godt thumbs up


Og efter lidt rens så blev de provemonteret, det ser fint ud og målte stoddæmpere og de kan max gå 5 cm op så jeg samler videre da jeg evt. kan flytte tandstangen op og sætte andre styrekugler på hvis der skulle være bumpsteer problemer.


_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 897



Bilden är inte helt rakt framifrån, så perspektivet blir inte helt hundra... Felet är alltså mindre än vad bilden visar...



_________________
Magnus Falk
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Ja der var jo langt ned til gulvet En kortere tandstang havde været lækkert men mon ikke det går fint, har læst en del i Haynes bogen om at bygge sin egen seven og de skriver ikke noget om at korte den af og de billeder der er der ser vinklerne noget mere "skæve" ud. Det må være fint for nu skal der monteres motor og det bliver sjovt

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5747



Oavsett om bilen ska reggas för gatbruk i Sverige eller inte, så skulle jag rekommendera att göra nya styrstag när du kollat bump steer. Man bör absolut undvika att svetsa i okända material i så kritiska delar.

Grejen med Haynes och andra engelska designer på framvagnar är att det är inte alltid man tagit bump steer på allvar. En del konstruktioner har rätt grava missar som istället "hanteras" med alldeles för hårda fjädrar och kort fjädringsväg. Som andra har nämnt, att justera styrväxelns höjd kan i bästa fall få ordning på bump steer även om styrväxeln är lite för bred.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Mange tak for jeres indput, bilen skal mest bruges til bane og måske lidt træf/udstilling lidt efter hvor fin den bliver, den bygges for "sjov" og på lille budget men den skal jo gerne kore ordentligt. Jeg troede at "British standard" var godt nok men "Swedish standard" er jo klart bedre Nu har jeg provet at måle bumpsteer, ved godt det ikke er særlig hightec men det er jeg jo heller ikke Klodsede hjulene op og fjernede stoddæmpere, så målte jeg og så satte jeg 5 cm klodser under begge hjul som svarer til max fjedring. De "Rack extensions" er både presset sammen og svejst så de skal nok holde (tror jeg)
Jeg har allerede fundet på en nem måde at hæve tandstangen på og andre styrekugler hvis det viser sig at være et problem.



Forste mål helt nede



Og et mere 5 cm oppe




Det svinger måske 1 grad fra helt nede til helt oppe det starter jeg med. MEN jeg har det jo allerede lidt dårligt med at min losning ikke lever 100% op til Rejsas kvalitets kontrol, men jeg fortsætter

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5747



Om jag förstår mätningarna rätt är det väl marginell bump steer. Min referens brukar vara laserpekare rakt fram, mät på cirka 1 meters avstånd från hjulcentrum. Handlar det då om enstaka millimetrar (upp till 10-ish) är det normalt sett "bra". Oftast vill man att det går mot toe out vid infjädring.

Angående styrstagen så beror det förstås på hur man gjort men det som man behöver ha koll på är vilka material man svetsat i, hur de påverkas av svetsningen och hur belastningarna tas upp. Styrstagen är ganska kritiska och får man ett böjande moment som enbart tas upp i en svetsfog finns det risker.

Är originalstagen för korta kan man ofta hitta längre P-ändar. Någon tipsade ju nyligen om denna guldgruva;
https://size.name/en/catalog/rulevye-nakonechniki

Direktlänk till en söktmotor på dimension för just styrleder men det finns fler komponenter att söka på.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Nu er jeg ved at montere motor, har lavet ophæng på gearkassen, meget simpelt, 2 Biltema ophæng med 10mm gevind skruet direkte op i gearkassen og med i en 5mm plade svejset i rammen. Men når jeg spænder den helt fast så er motoren ikke helt lodret den hælder (luter) ca.5 grader til venstre, har sogt en del på efter billeder af Sevens men SAAB motor og der kan jeg finde eksempler på begge ting, hvad er bedst?? Jeg korer med Opel R25/28 gearkasse , Jeg kan jo lave ophæng som jeg vil? Hvad siger det Svenske panel
Her mit gearkasse ophæng, kun punkt svejst



Her en der hælder lidt



Og en der sidder lodret


_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Nu har jeg fundet en anden der har lavet gearophænget lidt "skævt" for at få motoren lige, tror jeg gor det, det ser jo pænest ud at motor er lodret

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Så fik jeg lavet motorophæng, min teori var at der skulle være enten min. 4 stk 8mm bolte eller 2 stk 10 mm for at holde til belastningen og vægten af motoren, det ligner næsten moderne kunst


Dejligt at svejse noget tykt jern og man brænder ikke igennem thumbs up

Her et billede af "turbo siden" af motor




Og her et færdig monteret




Så satte jeg hjul på og provede at sætte den ned, så var der kun ca 1 cm op til bundkar men efter lidt justering af de forreste coilovers så kom den noget op og jeg kan se den har meget blode fjedre så den skal have nogle lidt hårdere så tror jeg det bliver godt. Når jeg skal lave motor istand skal jeg også lave om på bundkar så det ikke er så lavt.

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Heja, Heja Flemming!
Det blir en vass Sonett, detta!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Christian Jansson skrev:


Heja, Heja Flemming!
Det blir en vass Sonett, detta!


Tak, ja jeg gor hvad jeg kan thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Idag har jeg test monteret karossen for at se hvor motor, hjul osv. ligger i forhold til karossen, bagenden "passer" fint men forenden skal ca 20 cm tilbage, de hjul der sidder på har forkert ET-indpresning så sporvidde bliver ca 10cm smallere når de rigtige 16" kommer på.



Et mere med fronten på





Der er næsten 80 cm fra forenden af rammen til det forreste på fronten så masser plads til Intercooler -koler osv,



Jeg kunne godt bruge hjælp af en der kan Photoshop så jag kan se hvordan det ser ud hvis jeg rykker forhjuls opningen ca 20 cm fremad så kan det nemmelig passe sammen, tænker det kan men ville godt se det FOR jeg saver karossen i stykker
God weekend

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Hvis nogen kan hjælpe da jeg ikke selv kan Photoshoppe, opgaven er at flytte forhjul ca 20 cm længere frem, så er der næsten samme udhæng for og bag.





_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Något åt detta hållet?
(centrum på hjulet satte jag i främre kant av fälgen, så 0,5 hjul längre fram)


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Mange tak Johan, super godt arbejde! Det ser da meget naturligt ud, tænker også at SAAB havde hele motoren foran akslen og gearkasse bagved så derfor sidder forhjulene lidt langt tilbage, det kan jeg godt leve med, det ligner jo stadig en Sonett

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 897



Vore det inte enklare att anpassa chassit till karossen?

-känns lite "bastard-varning" över att laborera för mycket med karossens proportioner, på en sådan lättigenkännlig modell.

_________________
Magnus Falk
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874


Trådstartare
Jeg vil gerne have muligheden at bygge den tilbage til en Seven hvis jeg skulle blive træt af Sonett karossen. Da en Sonett er så sjælden så tror jeg ikke særlig mange ser det medmindre der står en original ved siden af

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab Sonett mk3- Trackday edition- Laver fælge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (22041 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande