Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (52158 totalt)
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



N-heptan, alltså vad handlare brukar kalla kemiskt ren bensin, löser oljan, det finns andra varianter också t ex Toluen (aromatiskt, cancerframkallande) och nysolvin (varumärke, vet inte riktigt vad som finns i) löser också olja. Annars finns det spån att köpa för att ta upp oljespill på golv funkar väldigt bra på golv men kanske inte om oljan redan sugits upp i tyget.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
PaZ skrev:
N-heptan, alltså vad handlare brukar kalla kemiskt ren bensin, löser oljan, det finns andra varianter också t ex Toluen (aromatiskt, cancerframkallande) och nysolvin (varumärke, vet inte riktigt vad som finns i) löser också olja. Annars finns det spån att köpa för att ta upp oljespill på golv funkar väldigt bra på golv men kanske inte om oljan redan sugits upp i tyget.

/ Pär


Tack för tips! Jag testade idag med avfettning + högtryck och sedan Yes + svamp + högtryck. Hela paketet torkar just nu, vi får se hur det blev.

Lördagens slalom var ju en hit alltså! Bilen är så jädra trevlig nu! Känns snäll och lätt att hantera, kanske något för understyrd men det går ju snabbt att ordna genom att ratta lite på dämparna. Kör just nu 2 fram, 8 bak, så det finns lite att fippla med. Lysande!

Vädret var oxo på gott humör:

Kanske borde fixa såna där mittpluppar till busfälgarna...

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Sablar då blir man frånåkt på slalomen nu då...suck..
Min kommer ju vara som en till skillnad från din värsting med PSS kitet osv...

/J

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Så, r-däck pålagda på 17" och Mantorp blev det 24/4. Inte dumt alls! thumbs up

Måste öva bromsteknik, det blev lite svampigt på slutet så jag bytte nyss vätska till RBF 600. Får se hur den funkar på nästa möte!

Håller på o lurar på halvbur mer och mer, får se vad det blir och om det hinns med den här säsongen.

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Blir det någon bur Anders....

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Fd "enbente Patrik" (numer åter känd som PorschePatrik) fick det tunga uppdraget att damma av skoltyskan och ringa till Heigo för leveranskontroll och prisdiskussion. Det låter som att det gick bra (eller så förstod de helt enkelt inte varandra alls?) så vi beställer nog burar relativt omgående, hoppas jag. Sedan blir det av bur och bälte!

Har du hittat några 18", Johan?

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Häftigt!

Inte fått tag på några andra andra fälgar än...

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders Frisk skrev:
Fd "enbente Patrik" (numer åter känd som PorschePatrik) fick det tunga uppdraget att damma av skoltyskan och ringa till Heigo för leveranskontroll och prisdiskussion. Det låter som att det gick bra (eller så förstod de helt enkelt inte varandra alls?) så vi beställer nog burar relativt omgående, hoppas jag. Sedan blir det av bur och bälte!

Har du hittat några 18", Johan?


Anders kan ni checka(pris, lev tid) en enkel båge, alt helbur till mig också.

Killarna som skulle göra bågar/burar till mig/oss har fått order till flygindustrin så de måste jobba treskift till i höst . Så även jag är intresserad av en heigo

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Blev några varv på Gelleråsen i helgen.

Tveksamt väder men det blev till slut riktigt fint! Sektionsträningen är ju oerhört bra och nyttig, stor eloge till alla instruktörer som orkar med att stå och titta på spårval i solen thumbs up

Hade lite däcksgnugg i hårda vänsterkurvor, detta var nytt?! Verkar som att innerskärmen höger bak har lossnat från ngn skruv, det är nog meken som *host host* har slarvat lite. Bakläxa ikväll Ska lufta om bromsarna oxo och kolla hur däcken egentligen har slitits! 2 banmöten och kanske 100 mil på dem, de ser åtminstone bra ut fortfarande. Varmtryck kring 2.2 är nog lagom varvet om, jag fick kompensera lite under dagen för att hålla mig där. Lite mer tryck än så märktes direkt på kasandet. Ska försöka fota bilder på slitagemönstret om jag hittar kameran... Spontant känns värmefördelningen jättebra direkt efter ett körpass. Fart och grepp är det långt kvar tills jag hittar gränsen för...

och så är det dags att beställa tid för besiktning!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Nice Anders!
Du körde med R däcken då ?
Jag hade samma skrap från höger bak när vi körde förra helgen...måste nog också kolla...
Hur går det med buren.... ? (När behöver du senast ha besked om fälgarna... )
Förresten kommer du ut till Lunda den 5:e Juli och kör lite slalom?

J

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
jorå, det är ju fortfarande punka på gatdäcken så bilen går just nu bara på r-däck (eller på reservhjulet, not an option, liksom )

Buren ska tydligen vara på väg in. Om du är intresserad av fälgarna är det bara att hojta, jag sitter på dem så länge, rätt vad det är får jag råd att sula om

Slalom den 5/6 ska jag nog åka på. Lunda vet jag inte!?

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
jober
Easthammer
Här sen Dec 2004
Inlägg: 157



Jasså reserven är ingen option... he he
Ja just ja det är slalom med Porscheklubben den dagen..... tänkte annars på detta evenemang...
http://www.revline.se/RevlineRacing_RaceTune_Lunda0506.pdf

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=3681

_________________
Johan Berg
Såld! =( Porsche 993 C2 -94
Porsche 996 TT -01
Porsche 928 S -84
Audi A6 2,4 -98
PCS 5810
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Hinkade upp bilen ikväll och kollade slitage på bakdäcken, som av någon anledning brukar slitas lite:


Ser ju bra ut med slitaget tycker jag, ganska jämnt men kanske lite mycket insida slitet? Såg inga konstigheter efter att det gnuggat i nånstans heller


Även vänster verkar ha klarat sig fint

Sedan när jag ändå var igång så var det läge att fundera på höger innerskärm bak. Den sitter lite bängligt monterad tycker jag, 2-delad innerskärm som är fast kl 12, kl 9 och kl 3. Ganska bra glipa innan jag började fundera:


fotat rakt upp från golvet, dvs kl 12. Det blanka på skärmen är just blankt dvs som i "inte färg". Har varit så ett tag, det var inte det som lät (tror jag? Borde synas mer på däcket isf).

Så... jag tog loss, kikade på hur det satt ihop, såg inga konstigheter och skruvade tillbaks allt. Fick det lite tajtare, hoppas att det räcker.

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Hehe, det där blanka ja, var kan det komma ifrån? Hörde jag inte nåt om 295 breda däck på en "narrowbody" näe, jag bara skoja hoppas att du hittar skrapet.
Jag har förresten samma fenomen fast från höger fram när jag tvärnitar från ca.200hm/h, men bara på höger, konstigt va?
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Magnus Lohm skrev:
Hehe, det där blanka ja, var kan det komma ifrån? Hörde jag inte nåt om 295 breda däck på en "narrowbody"


tssk det är ju på blingfälgarna 255 ska ju föffan funka

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Söndag på Mantorp med PCS, bilen fick känna på rejäl värme och ganska mycket bantid

Siktar fortfarande på varmtryck kring 2.2 och det verkar funka bra. Hängde på PFC-97 bromsklossar och fick faktiskt bra mycket mindre svamp i bromspedalen - de här klossarna transporterar mindre värme till oken, gissar jag? Möjligt att min bromsteknik blir bättre oxo, förstås...

Mekplaner:
Väntar fortfarande på bågen från Heigo, det sägs att den ska åka från Tyskland under veckan, så kanske har jag den till jul, eller nåt. ACn har bestämt sig för att inte fungera den här sommaren heller, jag suger på att dra ut sk*ten och montera kylscoop fram till bromsarna. Och så ligger en ny ratt bra till....

Nästa banmöte blir Gotland Ring i början på augusti!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
I väntan på bågen så blev det lite annat sommargodis:

Behövde grendelen till mitt 4pktsbälte, Realcar är ju bra alltså, nästan allt finns över disk (och så kan man kolla på bling medans man väntar )

När jag ändå var på Realcar fastnade jag för en Sparcokringla med lite jox till:


Köpte en 55mm förlängare, jädrar vad nära ratten kom, tyvärr kommer jag knappt ur bilen med förlängaren på plats (luktar det inte lite snap-off) så jag väntar lite med den. Så här blev det till slut:



Eller ja, nästan till slut, jag pillade dit mittpluppen i ratten oxo förstås. Måste ju se fint ut!

Nu ska jag "bara" fixa tutan. Airbagmotstånd hade jag köpt sedan tidigare, intressant arbetsställning för att nå den kontakten... Men nu är det kirrat. Behöver dra 2 sladdar från den andra (väldigt väl placerade) kontakten upp till rattstången och beställa nån liten mojäng från Porsche för att få igång tutan. Tills dess blir det hytta-med-näven-tricket för att göra sig förstådd

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Äntligen kom bågen från Heigo i en fin förpackning!

Tack till Patrik för skruvhjälp och mentalt stöd, nu sitter grejorna på plats och bilen känns mer rejs än någonsin. Galet!

Några bilder:

Buntband är bra att ha


Ett hål fick vi borra i kardantunneln, det blev riktigt snyggt, tack Patrik!


En jädra massa rör blir det. Ett trångt baksäte är numer jättemycket trängre

Största strulet var sista bulten nere vid förarstolens tröskel, här blev jag nästan galen (och det var väldigt nära middag). Gick till slut.

Glömde att skruva i skruvarna som håller fast baksätets bälten under hatthyllan. Lät ju ganska mycket. Eller såpass mycket att det var värt att ta bort hatthyllan och skruva i dem igen. Intressant arbetsställning som jag inte har några kort på - men jag ryms mellan framskjuten stol och själva buren. Fråga mig inte hur. Jag trodde att det var läge på att ringa efter hjälp när jag skulle ut igen men det gick, till slut. Så nu är det provtursdags igen!

Nästa åka blir Gotland Ring om bara några dagar. LADDAD!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4009



Måste bara passa på att berömma bilen överlag... får det att suga i Porschetarmen! 993orna är vackrast utan massa onödig plast...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Ragnar skrev:
Måste bara passa på att berömma bilen överlag... får det att suga i Porschetarmen! 993orna är vackrast utan massa onödig plast...


Tack!

Jag börjar bli riktigt nöjd med bilen, nu ska jag bara lära mig att köra den ordentligt också

Fick byta bakre bultarna till bågen, de som sitter in mot mitten av baksätet - för långa. Tog tydligen i växellådan med följden att det var transmissionsljud överallt och allmänt stressande ljud. Köpte 32mm långa bult på Sifverts idag istället för de jättelånga (typ 50mm som Heigo skickade med). Tog en provtur förbi Staffan-med-964:an och kollade på mattorna. Snyggt! Ligger långt fram för mig att riva ut mattorna, nu ska det köras ett tag och laddas för nästa upgrade, som lär bli grenbandet till 6-punktsbältet, har inte fått till det än och jag måste slåss med stolsunderredet lite till...

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
okej, nästa fix - tutan. Beställer del nummer 964 652 104 00 för att få igång tutan. Finns en bra DIY på http://www.993faq.com/archives/cat_steering.html#000439 .

Hoppas delen kommer snart, kanske redan nästa vecka? Sedan är det nog dags att ta tag i stolseländet, det kräver några dagars laddande...

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -95
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (52158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande