Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M COUPE -99
<<   1, 2, 3 ... , 35, 36, 37   >>
23 besök senaste veckan (159599 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



fälgarna ser jag inget konstigt i, är ju mag fälgen och dom spricker hela tiden, har en M3 GTR här med 10 spruckna magisar

Är ju inte för inte BBS slutat att tillverka dena

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



JanneZ3 skrev:

Fick korta kardanen 10cm, svarvade en hylsa som jag tryckte i sedan svetsade jag ihop allt.


Intressant, hur mycket kast fick du efteråt?

Låter som om du haft det jobbigt ett tag, hoppas det är lugnt framöver! thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Supramannen skrev:
fälgarna ser jag inget konstigt i, är ju mag fälgen och dom spricker hela tiden, har en M3 GTR här med 10 spruckna magisar

Är ju inte för inte BBS slutat att tillverka dena


Ne att dom spricker visste jag,men att dom spricker så fort var en liten överraskning
men nu vet man bättre
Har köpt nya centrum men får väll ha fälgarna som sladdvinda,eller så kan man sätta i ett klockur

_________________
Jan Ekehage
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Kul att se att en av mina favorittrådar fått lite liv igen, hoppas du får lite mer tur i fortsättningen. thumbs up
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
MaZ skrev:
JanneZ3 skrev:

Fick korta kardanen 10cm, svarvade en hylsa som jag tryckte i sedan svetsade jag ihop allt.


Intressant, hur mycket kast fick du efteråt?

Låter som om du haft det jobbigt ett tag, hoppas det är lugnt framöver! thumbs up


Hej
Den kastade 0.1mm på mitten.

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Kul att se att en av mina favorittrådar fått lite liv igen, hoppas du får lite mer tur i fortsättningen. thumbs up


Jag har tur åså ibland ,det andra är väll vad vi kallar I-landsproplem

_________________
Jan Ekehage
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



JanneZ3 skrev:


Jag har tur åså ibland ,det andra är väll vad vi kallar I-landsproplem


Ja och problem som defenitivt inte drabbar nån fattig. Troligtvis blir man fattig av det. Men det är ju en annan sak.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Samuel Lindkvist skrev:
JanneZ3 skrev:


Jag har tur åså ibland ,det andra är väll vad vi kallar I-landsproplem


Ja och problem som defenitivt inte drabbar nån fattig. Troligtvis blir man fattig av det. Men det är ju en annan sak.


Kom att tänka på ett citat: "Jag har spenderat alla mina pengar på motorsport och kvinnor, resten har jag slösat bort."

_________________
Anders Hansson
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
sweanders skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
JanneZ3 skrev:


Jag har tur åså ibland ,det andra är väll vad vi kallar I-landsproplem


Ja och problem som defenitivt inte drabbar nån fattig. Troligtvis blir man fattig av det. Men det är ju en annan sak.


Kom att tänka på ett citat: "Jag har spenderat alla mina pengar på motorsport och kvinnor, resten har jag slösat bort."


Sweanders
Klockrent thumbs up

_________________
Jan Ekehage
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



Hej Janne, tänkte fråga. HUr är det med skillnader mellan M3 E46 lådan och M3 E36 / ZM lådan? Är det samma splines? Eller är det grövre på M3 E46an?

Vilket svänghjul och lamell/koppling använder nu när du använder M3 E46 lådan.

Mvh Rafko

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej Rafko
Förutom att den är längre är det grövre splines.
Använder mitt gamla alu-svänghjul med förstärkt tryckplatta men lamellen är ifrån M3 E46 likaså urtrampningslagret.

Slavcylindern sitter lika långt ifrån som på den 5 växlade lådan så jag förde bara över dom grejerna å det verka funka perfekt, fast det vet man ju inte riktigt säkert förens man kört bilen

_________________
Jan Ekehage
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



JanneZ3 skrev:
Hej Rafko
Förutom att den är längre är det grövre splines.
Använder mitt gamla alu-svänghjul med förstärkt tryckplatta men lamellen är ifrån M3 E46 likaså urtrampningslagret.

Slavcylindern sitter lika långt ifrån som på den 5 växlade lådan så jag förde bara över dom grejerna å det verka funka perfekt, fast det vet man ju inte riktigt säkert förens man kört bilen


Hej Janne,
alltså använder du ett Z3M/M3 E36 svänghjul(men i alu från MHGTR?) och M3 E36 tryckplatta(vilket nummer?), men du har satt dit original M3 E46 lamell så det passar splinesen...?
Är det korrekt uppfattat av mig?

Har du testat att den frikopplar?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Kortade ner växellänkaget 89mm hoppas det håller ska mäta sen på en M3E36 med sexväxladlåda
om det går att använda hela växellänkaget från en sådan.
Provade funktionen å det verkar bli en härligt känsla, korta slag som bara den nästan som i en mazda miata

Här är den kortade kardan som är kortad 10cm.Svarvade som sagt en hylsa som jag sedan kylde ner och samtidigt värmde kardanen innan ihopsättning. sedan lite svets på det. Först lite svets på en sida sedan motsatt sida osv tills allt är klart.
Blev lite chockad över att det inte var mer än ca 1.5mm gods i kardanen, trodde dom var tjockare.



Provade att sänka ner bromsarna i bbs fälgarna å det fick plats utan proplem även att dom bara är 17tum



Kommer även att få göra en ny "brygga" detta är orginal bryggan flyttad ett fäst hål.möjligtvis passar grejer från E36 men jag en egen tills jag vet att det passar.Notera skruvhålet i karosen som börjat att ge sig.Bankörning sliter på allt kommer förstärka


Åka fort bild från ringen, säger som alla andra som varit där.
Det finns inget liknande i hela världen så tveka inte åk dit och upplev atmosfären å banan
Är min fars bil som jag lånat lite den är rätt moddad den åså men otorn är helt orginal.
Sitter S54 motorn i den ca 1700 st tillverkade 2001 så dom är rätt unika



Min Audi S3 som är "nästan" orginal Grymt potent bil å mycket rolig att köra för att vara en audi




_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
LotecM3 skrev:
JanneZ3 skrev:
Hej Rafko
Förutom att den är längre är det grövre splines.
Använder mitt gamla alu-svänghjul med förstärkt tryckplatta men lamellen är ifrån M3 E46 likaså urtrampningslagret.

Slavcylindern sitter lika långt ifrån som på den 5 växlade lådan så jag förde bara över dom grejerna å det verka funka perfekt, fast det vet man ju inte riktigt säkert förens man kört bilen


Hej Janne,
alltså använder du ett Z3M/M3 E36 svänghjul(men i alu från MHGTR?) och M3 E36 tryckplatta(vilket nummer?), men du har satt dit original M3 E46 lamell så det passar splinesen...?
Är det korrekt uppfattat av mig?

Har du testat att den frikopplar?


Testade å frikoppla och det verkar fungera
Det andra är korrekt uppfattat, nr på tryckplattan vet jag inte men det är scahs förstärkta variant som man byter ut mot orginal alltså ska det gå att använda en orginal platta från en 3.2:a

_________________
Jan Ekehage
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434



OKi nice nice... Har du bild på det kanske?

Jag testade nämligen med original M3 E46 lamell och E36 tryckplatta original, och då tog solfjädern in i lamellen...

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
LotecM3 skrev:
OKi nice nice... Har du bild på det kanske?

Jag testade nämligen med original M3 E46 lamell och E36 tryckplatta original, och då tog solfjädern in i lamellen...


Märkte inget konstigt idag men det kanske blir ett djäkla levande i kopplingen när allt snurrar
Krånglar det så gör jag ett nytt svänghjul med en racekoppling som jag har liggandes å kör med orginal låda så länge.

Tack för infon

_________________
Jan Ekehage
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Kul att du kommit igång med bilen igen. thumbs up
Hoppas passera i helgen, troligen blir det söndag.
Pingla om det strular med något

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



JanneZ3 skrev:
LotecM3 skrev:
OKi nice nice... Har du bild på det kanske?

Jag testade nämligen med original M3 E46 lamell och E36 tryckplatta original, och då tog solfjädern in i lamellen...


Märkte inget konstigt idag men det kanske blir ett djäkla levande i kopplingen när allt snurrar
Krånglar det så gör jag ett nytt svänghjul med en racekoppling som jag har liggandes å kör med orginal låda så länge.

Tack för infon


Isåfall är det ju bara att förlänga stoppet under kopplingspedalen så det bara går att trycka ner den tills den frikopplar men inte mer. Annars kan man också ändra längden på mothållet till gaffeln som urtrampningslagret sitter på, brukar få ändra på det så fort man har bytt till annat svänghjul och racekoppling. Ifall nu inte splinescentrumet är så grovt att det inte går in i öppningen i solfjädern för då kommer det låta illa.

Angående kortning av kardanen så har jag inte gjort det själv men han som gör det åt mig brukar alltid svarva av svetsen i ena änden. Då får man ett ändstycke som passar in i röret så då är det bara att korta röret och pressa in.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



JanneZ3 skrev:
Den där har jag legat som närmast vid starten på Anderstorp i höstas (inte speciellt nära speciellt länge ).
http://www.youtube.com/watch?v=L5jnkDtqjaA
http://www.youtube.com/watch?v=MfP5r9hSQus
Skoj när en lite udda fågel vågar sig ut i Roadsport

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3379



Måtte bara fråga:

Hur har du kommit fram till att det är luftfiltret som har orsakat sånna skador på
interna motordelar?
Har du låtit ngn erfaren motorrenoverare se på förödelsen??

Jag tycker väll att detta ser mer ut som om oljetillförseln verkar ha svikit dig.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Jovani skrev:
Måtte bara fråga:

Hur har du kommit fram till att det är luftfiltret som har orsakat sånna skador på
interna motordelar?
Har du låtit ngn erfaren motorrenoverare se på förödelsen??

Jag tycker väll att detta ser mer ut som om oljetillförseln verkar ha svikit dig.


Hej
Anledningen till det är att när jag sist öppnade motorn så såg allt bra ut,inget direkt slitage eller repor.
och det var då jag satte på det andra insuget och hade ett skumfilter. 500 mil senare så är allt jätterepigt ser ut som man kört med slippasta i oljan.

Lageröverfallen för kamaxlarna var mycket slitna å repiga, ska ta kort ikväll.
Kolvarna hadde knappt några repor alls innan men nu är dom helt obrukbara mycket skit som har malts emellan dem å cylinderväggarna ser det ut som,se bild på sidan 35.

brukar inte vara några olje proplem på dessa motorer om man håller sig till R-däck har faktiskt aldrig sett någon så sliten s52 motor å inte Lennart Kölher heller å han har ju skruvat isär några stycken.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M COUPE -99
<<   1, 2, 3 ... , 35, 36, 37   >>
23 besök senaste veckan (159599 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande