Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M COUPE -99 | << 1, 2, 3 ... , 35, 36, 37 >> 23 besök senaste veckan (159599 totalt) |
Intressant, hur mycket kast fick du efteråt? Låter som om du haft det jobbigt ett tag, hoppas det är lugnt framöver! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ne att dom spricker visste jag,men att dom spricker så fort var en liten överraskning men nu vet man bättre Har köpt nya centrum men får väll ha fälgarna som sladdvinda,eller så kan man sätta i ett klockur _________________ Jan Ekehage |
||||||
Kul att se att en av mina favorittrådar fått lite liv igen, hoppas du får lite mer tur i fortsättningen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Hej Den kastade 0.1mm på mitten. _________________ Jan Ekehage |
||||||
Jag har tur åså ibland ,det andra är väll vad vi kallar I-landsproplem _________________ Jan Ekehage |
||||||
Ja och problem som defenitivt inte drabbar nån fattig. Troligtvis blir man fattig av det. Men det är ju en annan sak. |
||||||
Kom att tänka på ett citat: "Jag har spenderat alla mina pengar på motorsport och kvinnor, resten har jag slösat bort." _________________ Anders Hansson |
||||||
Sweanders Klockrent _________________ Jan Ekehage |
||||||
Hej Janne, tänkte fråga. HUr är det med skillnader mellan M3 E46 lådan och M3 E36 / ZM lådan? Är det samma splines? Eller är det grövre på M3 E46an?
Vilket svänghjul och lamell/koppling använder nu när du använder M3 E46 lådan. Mvh Rafko _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Hej Rafko
Förutom att den är längre är det grövre splines. Använder mitt gamla alu-svänghjul med förstärkt tryckplatta men lamellen är ifrån M3 E46 likaså urtrampningslagret. Slavcylindern sitter lika långt ifrån som på den 5 växlade lådan så jag förde bara över dom grejerna å det verka funka perfekt, fast det vet man ju inte riktigt säkert förens man kört bilen _________________ Jan Ekehage |
||||||
Hej Janne, alltså använder du ett Z3M/M3 E36 svänghjul(men i alu från MHGTR?) och M3 E36 tryckplatta(vilket nummer?), men du har satt dit original M3 E46 lamell så det passar splinesen...? Är det korrekt uppfattat av mig? Har du testat att den frikopplar? _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Kortade ner växellänkaget 89mm hoppas det håller ska mäta sen på en M3E36 med sexväxladlåda
om det går att använda hela växellänkaget från en sådan. Provade funktionen å det verkar bli en härligt känsla, korta slag som bara den nästan som i en mazda miata Här är den kortade kardan som är kortad 10cm.Svarvade som sagt en hylsa som jag sedan kylde ner och samtidigt värmde kardanen innan ihopsättning. sedan lite svets på det. Först lite svets på en sida sedan motsatt sida osv tills allt är klart. Blev lite chockad över att det inte var mer än ca 1.5mm gods i kardanen, trodde dom var tjockare. Provade att sänka ner bromsarna i bbs fälgarna å det fick plats utan proplem även att dom bara är 17tum Kommer även att få göra en ny "brygga" detta är orginal bryggan flyttad ett fäst hål.möjligtvis passar grejer från E36 men jag en egen tills jag vet att det passar.Notera skruvhålet i karosen som börjat att ge sig.Bankörning sliter på allt kommer förstärka Åka fort bild från ringen, säger som alla andra som varit där. Det finns inget liknande i hela världen så tveka inte åk dit och upplev atmosfären å banan Är min fars bil som jag lånat lite den är rätt moddad den åså men otorn är helt orginal. Sitter S54 motorn i den ca 1700 st tillverkade 2001 så dom är rätt unika Min Audi S3 som är "nästan" orginal Grymt potent bil å mycket rolig att köra för att vara en audi _________________ Jan Ekehage |
||||||
Testade å frikoppla och det verkar fungera Det andra är korrekt uppfattat, nr på tryckplattan vet jag inte men det är scahs förstärkta variant som man byter ut mot orginal alltså ska det gå att använda en orginal platta från en 3.2:a _________________ Jan Ekehage |
||||||
OKi nice nice... Har du bild på det kanske?
Jag testade nämligen med original M3 E46 lamell och E36 tryckplatta original, och då tog solfjädern in i lamellen... _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Märkte inget konstigt idag men det kanske blir ett djäkla levande i kopplingen när allt snurrar Krånglar det så gör jag ett nytt svänghjul med en racekoppling som jag har liggandes å kör med orginal låda så länge. Tack för infon _________________ Jan Ekehage |
||||||
Kul att du kommit igång med bilen igen.
Hoppas passera i helgen, troligen blir det söndag. Pingla om det strular med något _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Isåfall är det ju bara att förlänga stoppet under kopplingspedalen så det bara går att trycka ner den tills den frikopplar men inte mer. Annars kan man också ändra längden på mothållet till gaffeln som urtrampningslagret sitter på, brukar få ändra på det så fort man har bytt till annat svänghjul och racekoppling. Ifall nu inte splinescentrumet är så grovt att det inte går in i öppningen i solfjädern för då kommer det låta illa. Angående kortning av kardanen så har jag inte gjort det själv men han som gör det åt mig brukar alltid svarva av svetsen i ena änden. Då får man ett ändstycke som passar in i röret så då är det bara att korta röret och pressa in. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
http://www.youtube.com/watch?v=L5jnk http://www.youtube.com/watch?v=MfP5r Skoj när en lite udda fågel vågar sig ut i Roadsport |
||||||
Måtte bara fråga:
Hur har du kommit fram till att det är luftfiltret som har orsakat sånna skador på interna motordelar? Har du låtit ngn erfaren motorrenoverare se på förödelsen?? Jag tycker väll att detta ser mer ut som om oljetillförseln verkar ha svikit dig. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Hej Anledningen till det är att när jag sist öppnade motorn så såg allt bra ut,inget direkt slitage eller repor. och det var då jag satte på det andra insuget och hade ett skumfilter. 500 mil senare så är allt jätterepigt ser ut som man kört med slippasta i oljan. Lageröverfallen för kamaxlarna var mycket slitna å repiga, ska ta kort ikväll. Kolvarna hadde knappt några repor alls innan men nu är dom helt obrukbara mycket skit som har malts emellan dem å cylinderväggarna ser det ut som,se bild på sidan 35. brukar inte vara några olje proplem på dessa motorer om man håller sig till R-däck har faktiskt aldrig sett någon så sliten s52 motor å inte Lennart Kölher heller å han har ju skruvat isär några stycken. _________________ Jan Ekehage |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M COUPE -99 | << 1, 2, 3 ... , 35, 36, 37 >> 23 besök senaste veckan (159599 totalt) |