Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 72, 73, 74   >>
51 besök senaste veckan (418685 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Fick precis reda på att min motor är strypt på 1-5:e växel.... Samma som på Busamotorn mao..(vilket jag inte heller visste)
Som ni vet har jag varit på jakt efter en växlingsindikator "display" , och vips så poppar en länk upp under mina PM!! Denna funkar tydligen endast på Suzuki:s EFI-system.. Undra vad frakten blir från England???

http://www.geartronics.co.uk/hayabusax.htm






Gear position indicator for Suzuki Hayabusa!

Because of the popularity of transplanting this
1300cc engine & gearbox assembly into kit cars,
we realised the need to develop a gear display
unit to suit. Utilising the standard Suzuki gear
position sensor, the Geartronics display will give
an instant readout of the selected gear. No more
confusion, no more trying to select 7th gear!

No unreliable microswitches!

No connections to tacho or speedo!

Uses standard Suzuki gearbox sensor

Instant display of selected gear

Primarily designed for car fitment.

Will work with other EFI Suzuki GSX-R's

Displays 1,N,2,3,4,5,6

Price £149.00 (includes wiring harness
and all connectors)

12 months warranty (road use only)



Did you know?

The reason the Hayabusa has a gear position sensor in the first place, even though no display is
fitted as standard, is to sanitise the power delivery from the engine. The standard GPS sends
information to the engine ECU which tells it which gear is selected. In the lower gears the engine
mapping is altered to dull the throttle response. By the time 6th gear is selected the map is
'unmolested' so that the engine realises its full potential. The overall effect is to make the bike
more 'user friendly' for the average rider, at the expense of ultimate performance!

Fitting the Geartronics gear indicator gives you the added bonus of removing this standard factory
restriction so that you can enjoy the full potential of this superb engine in ALL gears! Please note
that this modification does not increase peak engine power, it improves response at lower revs
and part throttle, leading to improved 'driveability' on the road.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
dubbel post

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Micke Fredriksson skrev:
Fick precis reda på att min motor är strypt på 1-5:e växel.... Samma som på Busamotorn mao..(vilket jag inte heller visste)


Grattis till framstegen! thumbs up
Du kan ske redan betällt växlingsindikatorn ? Var det inte så att du hade en 750 GSX-R motor i skapelsen? Har då för mig att växel ett till fyra har en tändningsfördröjning. Det torde då vara en "JSD-1A" eller "JSD-2A" som du behöver. Kika på http://www.gixxer.com Klicka därefter på "Store" och välj "JSD Products" under "Categories".

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Micke Fredriksson skrev:
Fick precis reda på att min motor är strypt på 1-5:e växel....
Samma som på Busamotorn mao..(vilket jag inte heller visste)


Har läst om lite olika förslag men mest om att strypningen ligger på växel 1-4.

TRE-kostar köpes från 990sek eller om du gör en själv för några kronor.
(Prata med Skog. Tror motståndet ska vara 6,7k ohm.)

Köpte min på Österskärsdäck



Växelindikatorer har jag sett tidigare, till ett bättre pris.
Kom bara inte ihåg vart..
___________________________________________________________________

Hör med Skog om han inte kan bygga en sådan också?

Byggbeskrivning finnes här.
___________________________________________________________________

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



om Skog inte har tid/lust så känner jag en kille som fixar den där grejen åt dig!
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
hmm. Jag fick svar från England ang indikatorn.. Den skulle kosta ca 228euro = 2072skr inkl allt.
om man slår ut era två alternativ med varann, så blir det 990kr för "trimmet" och 815kr för delarna till växlingsindikatorn (med större 76mm display) + arbetskostnad till den stackare som ska sätta ihop den...
Det verkar inte vara värd besväret att sätta ihop en själv till min hojmotor då det finns bättre(utan microbrytare som även visar Neutral).. Skulle man köpa en DIGI färdigmonterad så kostar den exakt lika mkt som den övre "mkt bättre" Geartronics som tom har inbyggt "trim" och automatisk avbländning vid mörkerkörning..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Helgens arbete har inneburit förvånansvärt lite garage tid.... Men, men. Jag tog och tillverkade en ny fuelrail till tilläggsinsprutningen, då den förra inte ville vara tät...... (Jag svetsade på de små ställen det var microskopiska små porer= lite läckage. Då jag tätat ett ställe börjage det läka på 5st andra ställen osv....... > .................... Slipade bort allt och började om.......... SAMMA SAK IGEN...!! Precis som om plåten inte var tät???...!

KASTA BORT!! GÖR OM, GÖR RÄTT!! Nu slaktade jag en BMW v8 (3,0) fuelrail..... Sim salabim! MKT BÄTTRE! Men då drog jag sönder en nippel till skärkopplingen som sitter monterat på bränsleröret istället Ibland går det inte som man tänkt sig

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nästan (men bara nästan) lite skönt att höra att det går åt h-e för dig med ibland

Ändrar dock inte min uppfattning om byggherren och bygget thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micke Fredriksson skrev:
Helgens arbete har inneburit förvånansvärt lite garage tid.... Men, men. Jag tog och tillverkade en ny fuelrail till tilläggsinsprutningen, då den förra inte ville vara tät...... (Jag svetsade på de små ställen det var microskopiska små porer= lite läckage. Då jag tätat ett ställe börjage det läka på 5st andra ställen osv....... > .................... Slipade bort allt och började om.......... SAMMA SAK IGEN...!! Precis som om plåten inte var tät???...!

KASTA BORT!! GÖR OM, GÖR RÄTT!! Nu slaktade jag en BMW v8 (3,0) fuelrail..... Sim salabim! MKT BÄTTRE! Men då drog jag sönder en nippel till skärkopplingen som sitter monterat på bränsleröret istället Ibland går det inte som man tänkt sig


Hur svetsade du? MIG blir väl i princip aldrig tätt. Jag hårdlödde (gas och silverlod) min bränsle-catch-tank och fick göra om även det en gång p.g.a. läckage. Tätkontrollerade med luftövertryck och såpat vatten (tätt) men bensinen läckte igenom ändå. Nu är det dock tätt fast då svettas gummi-bränsleslangarna istället så det luktar urk i garaget...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Nästan (men bara nästan) lite skönt att höra att det går åt h-e för dig med ibland

Ändrar dock inte min uppfattning om byggherren och bygget thumbs up



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Westfield skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Helgens arbete har inneburit förvånansvärt lite garage tid.... Men, men. Jag tog och tillverkade en ny fuelrail till tilläggsinsprutningen, då den förra inte ville vara tät...... (Jag svetsade på de små ställen det var microskopiska små porer= lite läckage. Då jag tätat ett ställe börjage det läka på 5st andra ställen osv....... > .................... Slipade bort allt och började om.......... SAMMA SAK IGEN...!! Precis som om plåten inte var tät???...!

KASTA BORT!! GÖR OM, GÖR RÄTT!! Nu slaktade jag en BMW v8 (3,0) fuelrail..... Sim salabim! MKT BÄTTRE! Men då drog jag sönder en nippel till skärkopplingen som sitter monterat på bränsleröret istället Ibland går det inte som man tänkt sig


Hur svetsade du? MIG blir väl i princip aldrig tätt. Jag hårdlödde (gas och silverlod) min bränsle-catch-tank och fick göra om även det en gång p.g.a. läckage. Tätkontrollerade med luftövertryck och såpat vatten (tätt) men bensinen läckte igenom ändå. Nu är det dock tätt fast då svettas gummi-bränsleslangarna istället så det luktar urk i garaget...



Ja.. MIG-svets är det jag använt. Tror allt bekymmer kommer av att jag ev. inte fick bort all färg då jag skulle "laga". Det blir enormt mkt porer i svetsen med slagg i matrealet som speciellt bensin "gärna under tryck" kryper genom. Det skulle vara NICE med en TIG så man kunde smälta ner svetsen igen "utan tillsatsmatreal" om det skulle läka någonstans thumbs up . Annars har jag inte haft några bekymmer med läckage med MIG-svets..

Svettas dina bränsleslangar? Man måste vara noga att kolla vad slangen är gjord till för endamål. Ibland används det olje/hydral slangar till bensin= funkar inge bra (gummi)!! Har du tur så håller dessa slangar en sommar utan att börja läka och bli spröda.. Men du har säkert koll på dina slangar- menade bara generellt. Ruggigt skumt iaf!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



om du inte fick det att funka så kanske jag har en bit fuelrail över som är universal...
Sån här form har den...

Hur lång bit hade du behövt i så fall?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Micke Fredriksson skrev:
Svettas dina bränsleslangar? Man måste vara noga att kolla vad slangen är gjord till för endamål. Ibland används det olje/hydral slangar till bensin= funkar inge bra (gummi)!! Har du tur så håller dessa slangar en sommar utan att börja läka och bli spröda.. Men du har säkert koll på dina slangar- menade bara generellt. Ruggigt skumt iaf!


Ja, det är konstigt. De är köpt på OK/mekonomen för just bränsleslang, så borde inte vara något konstigt med dem. Jag tycker det är knstigt. Alltså, de är inte "blöta", utan det bara luktar skumt i garaget, som en blandning av bensinångor och "varmt gummi" (fast inte däcksrök). Jag ska byta slangarna till vintern, men just nu orkar jag inte böka med det.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Westfield skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Svettas dina bränsleslangar? Man måste vara noga att kolla vad slangen är gjord till för endamål. Ibland används det olje/hydral slangar till bensin= funkar inge bra (gummi)!! Har du tur så håller dessa slangar en sommar utan att börja läka och bli spröda.. Men du har säkert koll på dina slangar- menade bara generellt. Ruggigt skumt iaf!


Ja, det är konstigt. De är köpt på OK/mekonomen för just bränsleslang, så borde inte vara något konstigt med dem. Jag tycker det är knstigt. Alltså, de är inte "blöta", utan det bara luktar skumt i garaget, som en blandning av bensinångor och "varmt gummi" (fast inte däcksrök). Jag ska byta slangarna till vintern, men just nu orkar jag inte böka med det.


Enligt vad jag har hört läcker alla gummislangar bensinångor. Bl.a. rekomenderar tydligen SFRo att man inte använder slang i täckta bilar p.g.a. att ångorna inte ventileras ut.

Använd rör eller metallomspunnen teflon så undviker man problemet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
> Fick hem ett paket prån MCxpress idag med lite avgasrörs delar i... Gissa om jag fick allt rätt? NÄÄÄÄ!! Avgasflänsen mot turbon var ju fel förståss! Leveransen har tagit "från att jag beställde" 6 DAGAR!!!!!! Egentligen 7- eftersom jag förmodligen får avin hem imorgon (torsdag) HUR kan det ta så fruktansvärt lång tid att skicka ett paket 20mil??????????? Ska jag nu stå och vänta i 6dagar till för att dom ska skicka ner en ny fläns NÄÄÄÄ, då tar jag helre och tillverkar en själv- vilket tar en j.....a massa värdefull GARAGETID!! FY....N.. Vad jag är upprörd just nu Snacka om att sabba hela min plan med testkörningen...

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Micke Fredriksson skrev:
> Fick hem ett paket prån MCxpress idag med lite avgasrörs delar i... Gissa om jag fick allt rätt? NÄÄÄÄ!! Avgasflänsen mot turbon var ju fel förståss! Leveransen har tagit "från att jag beställde" 6 DAGAR!!!!!! Egentligen 7- eftersom jag förmodligen får avin hem imorgon (torsdag) HUR kan det ta så fruktansvärt lång tid att skicka ett paket 20mil??????????? Ska jag nu stå och vänta i 6dagar till för att dom ska skicka ner en ny fläns NÄÄÄÄ, då tar jag helre och tillverkar en själv- vilket tar en j.....a massa värdefull GARAGETID!! FY....N.. Vad jag är upprörd just nu Snacka om att sabba hela min plan med testkörningen...


Ja, det är för jävligt med inkompetenta leverantörer

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Det finns tydligen 4st olika flänsar till TD04hl 16T laddarna, fick jag reda på av en annan leverantör. MC-xpress säljer en variant, samt informerar inte om att det finns fler (alt begär mått på min laddare) Eftersom de vill att man fyller i en blankett via nätet med deras "art nr/modell" så måste man ju gå efter listan, så kan man ju inte skriva ur egen skalle. Sen om man inte vet att det finns fler olika flänsar, så tar man ju förgivet att det bara finns en- eftersom det endast finns en att välja på i listan. Och sen till råga på allt beskyller dom mig för att vara otydlig och vill att jag ska betala returfrakten på denna felaktiga fläns.. > NÄ!!!! NU KÄNNER JAG MIG UPPRÖRD minst sagt. Dom lyckades iaf gräva fram en "gammal" fläns som dom inte använde längre.. Så de skickar iväg den idag, sa dom iaf. Men jag har lik förba.....at missat denna helgs planerade mek

Sådär ja! Nu har jag avreagerat mig lite

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Såja pojken.

Det går fler tåg, mecka ihop farkosten och ring mig sedan.

Passa på och ta fler byggbilder också.


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Efter leverans insidenten med MC-xpress så fixade de en ny fläns över natten!!!! Så jag (och Marie) pysslade en stund på eftermiddan idag med att punkta ihop avgassystemet med MIG:en .
Inte alls dumt med en hjälpande hand ibland! Det saknas en Lambda mutter och en bakre upphägning så är det bara att TIG:a ihop.
Jag tog även och började med det bakre ving fästet till AirForce vingen (jag menar blinkershållare ). När jag börjar med karossen ska (måste) allt vara klart, så man kan bygga in fästena till vingarna med någon "snygg" övergång mot karossen.






Jag använder mig av 61,7mm (ca 2,5")rostfritt rör, en 90graders böj och en BOMZ ljuddämpare. Den totala längden på systemet är 95cm från turbon till slutet.

Jag har fått en till sponsor nu i dagarna: www.psr-racing.com thumbs up Så man kan ju säga att ljuddämparen kommer från deras sortiment Kanske inte "Real racing", men det får helt klart duga. Och sen är det ju inte så dumt med lite puts på grejorna- stod 2 timmar och polerade rör stumparna Inte riktigt min stil att polera till ollonglans, men det blir ju riktigt stiligt. Inte så kul med ett rostigt halvmatt avgasrör på en farkost man lagt ner tusentals timmar på..


Detta är en lite kul detalj. Man kan vrida "spjället" till önskad ljud nivå/flöde... Det går även att plocka bort helt om man vill. thumbs up och sen kan man ju även använda "spjäll prylen" med lite mer dämpning i på besiktningen thumbs up Sen om det är så vackert är ju en helt annan fråga.



Tänk om man kunde svetsa sådär!!!!!! Industrirobotar är ju bra till mycket.


Det är denna AirForce vinge som ska sitta bak. Den är 130cm lång. Detta vill säga att med en blinkers på varje sida på vingen så kommer de att finnas inom de 40cm (från yttersta kant i sidled= framhjulen på bredden 212cm). Och som jag sa tidigare så kommer vingen bak att fungera som blinkershållare, och kommer att få framföras på allmänväg utan bekymmer..... Är det tänkt iaf

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Micke Fredriksson skrev:

Tänk om man kunde svetsa sådär!!!!!! Industrirobotar är ju bra till mycket.


om bara våra robotar kunde svetsa sådär
ibland svetsar de faktiskt inte alls

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nu är avgassystemet TIG:at thumbs up Fattas bara lite polering av fogarna . Det blev ett riktigt mysigt ljud . De bakre vingfästena håller på att ta form thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 72, 73, 74   >>
51 besök senaste veckan (418685 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande