Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (63381 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Rörram lönar sig inte. Kör istället

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Okej inget rörramsbygge, bättre då att sälja coilovers till nån bättre behövande ( med rätt bil ).

Appropå att bygga saker, nån som kan ge mig nån bra länk där jag kan läsa om hur man ställer in en bromsvåg på rätt sätt, har letat men inte hittat nått bra thumbs up

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1508



Vill du bygga rörramsbil, och har coilovers liggande, kan ju ett sånt här inköp vara lämpligt:
http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_tt_kaross_65552213.htm?ca=14&w . . . .

För man kan aldrig, aldrig någonsin, ha för många projekt

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Himlar skrev:
Vill du bygga rörramsbil, och har coilovers liggande, kan ju ett sånt här inköp vara lämpligt:
http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_tt_kaross_65552213.htm?ca=14&w . . . .

För man kan aldrig, aldrig någonsin, ha för många projekt


Hmm intressant, lite sugen blev man allt. Synd bara att det var en bil som inte passar mig i smaken.

Du har en poäng, synd bara att garaget bara rymmer ett projekt och carporten är också full med ett litet projekt till. Utrymme är hårdvaluta

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Rally Design har en rätt vettig guide om bromsvåg. Inte lätt att hitta, men...

http://www.rallydesign.co.uk/article_info.php?articles_id=1

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
therealpinto skrev:
Rally Design har en rätt vettig guide om bromsvåg. Inte lätt att hitta, men...

http://www.rallydesign.co.uk/article_info.php?articles_id=1

Gustaf


Tackar så mycket, nu finns det hopp om att ställa in bromsarna rätt

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu har det hänt nått igen

Avgassystem målat och monterat


Nytt generatorfärste anpassat och klart för nya generatorn


Hastighetsmätar magnet plupp monterad på bromsskivan fram


Hallsensor fastsvetsad på spindeln


Det blev tight mellan skivan och hallsensorn, 1-2mm är ju massor med luftrum


Var och köpte olja och tändstift idag, och han som stog i kassan tyckte mitt bygge verkade kul så då fick jag kul-bil rabbat

Fråga: får man montera oljekylare på utsidan av fronten eller måste den sitta innanför kaross skalet?. Har en jättefin plats för den på fronten om den får sitta där förståss

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Hunt_Alone skrev:


Fråga: får man montera oljekylare på utsidan av fronten eller måste den sitta innanför kaross skalet?. Har en jättefin plats för den på fronten om den får sitta där förståss



Ingen bra ide skulle ja säga.

, en smäll mot kylet o massa olja över banan. Inte uppskattat...

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Hunt_Alone skrev:


Fråga: får man montera oljekylare på utsidan av fronten eller måste den sitta innanför kaross skalet?. Har en jättefin plats för den på fronten om den får sitta där förståss



Ingen bra ide skulle ja säga.

, en smäll mot kylet o massa olja över banan. Inte uppskattat...


Jusste tänkte inte så långt där.

Bara fram med måttpinnen och leta på nått annat ställe att sätta den på

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Hallå alla som läser denna tråd!

Vart dött här nu ett tag men inte i garaget, där har det hänt lite, mest ointressanta felsökningar, misslyckade start försök och luftning av bromsar ( som förövrigt är skittråkigt när man har nya rör överallt )

Men i helgen nu när det ändå blir 4 dagar ledigt så ska ja slänga upp lite bilde och lite motorstart film om min kameraman är ledig.

Har en fårga angående rutor i plast/plexi/polycarbonat.
Vad får man använda till sidorutor? Är det ok med plexi eller måste det vara poly som är så satans dyrt thumbs down

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 36



Hunt_Alone skrev:
Har en fårga angående rutor i plast/plexi/polycarbonat.
Vad får man använda till sidorutor? Är det ok med plexi eller måste det vara poly som är så satans dyrt thumbs down


Polycarbonat är väl det enda som inte splittras till tusentals vassa smådelar vid en krock.

_________________
Johan Högström
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
krullibull skrev:
Hunt_Alone skrev:
Har en fårga angående rutor i plast/plexi/polycarbonat.
Vad får man använda till sidorutor? Är det ok med plexi eller måste det vara poly som är så satans dyrt thumbs down


Polycarbonat är väl det enda som inte splittras till tusentals vassa smådelar vid en krock.


Ja de är vad jag också har hört/läst, så gissningsvis är det de man måste ha för att köra på bana.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



Det är väl ingen som kan säga skillnaden när det väl sitter på plats. Men se det som din egen säkerhet istället. Det finns ju trots allt en anledning till att man rekommenderar/kräver polykarbonat och inte plexi.

Kul projekt förresten! thumbs up
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Det är väl ingen som kan säga skillnaden när det väl sitter på plats. Men se det som din egen säkerhet istället. Det finns ju trots allt en anledning till att man rekommenderar/kräver polykarbonat och inte plexi.

Kul projekt förresten! thumbs up


Sant de kan väll inte synas när det är monterat. Men kan kanske vara dumt att man skadar sig mer än nödvändigt om olyckan är framme bara för man satt i fel rutor.

Tack vad roligt att du tycker det
Ditt Pontiac tråd har man läst några gånger och samalt insperation ifrån, riktigt fint bygge du håller på med thumbs up thumbs up

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nån som vet vart man kan köpa polycarbonat / eller rent av har lite bitar hemma som ni vill bli av med i västerås trakterna som inte kostar skjortan?

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Nu bär vädret vart så fint så fick man ju passa på att njuta av det inifrån garaget.

Fått mycket gjort nu när det vart långledigt

broms bromsvågstryckarpinne


ett kombinerat fäste / skydd till lufttempgivaren



färdigjusterade spjällhus med mössor på för att förhindra att eventuella humlor eller fåglar ska hälsa på bland kolvar och ventiler


börjat mappa lite


blev inget polycarbonat, så i med "tungt" glas igen thumbs down


äntligen plockat bort plasten från stolen och satt i bälten


misslyckades med att ladda upp videobevis på att bilen lever ( vill gärna veta hur man gör för att få in en film snutt )
Men kan rapportera att den nu är uppstartad och testkörd ( med hjulspinn ) hela 10m uppför farsans grusiga garageuppfart och in i garaget

Så nu är det bara att längta tills nästa garage visit så ja kan börja köra och mappa på allvar

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Den tänkta provkörningen blev i själva verken en sanering av bakluckan då dunken med soppa läckte en del när ja skulle fylla på tanken :(


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Mera saker har hänt i garaget nu!!!

Alla som skruvat CIH motorer vet ju likaväl som jag nu hur kul det är att byta frontkåpan på motorn utan att ta ur motorn ur bilen
Det går men det är lite pyssligt och här får ni ett lite bild montage på hur det gick för mig





Viktigt att ha rent och snyggt på skrivbordet


Efter min provkörning så fick jag syn på oljekladd under växellådan, och det första jag tänkte var att det läckte i skarven mellan bakre och främre delen av växellådan men.......


...det visade sig vara back switchen som fått sig en känga och tappat innanmätet.lite oljesanering på köpet

putsade upp den lite ledsna ventilkåpan till en någorlunda finish


Fick även syn på bränsleläckage på matarpumpen till catchtanken, j**la skit pump som har en splinsad koppling i ena änden som inte ens tå att man tittar på den utan attt den lossnar


Men bort med det gamla in med det nya så att säga, nytt filter och ny pump


Nu kanske ni undrar varför jag tog bort frontkåpan, det gjorde jag för att oljetrycket var lite halvtaskigt och pumphuset visade sig vara fullt med "stora" repor, som tur var så hade jag en extra kåpa med bra pumphus liggande, men för sökerhets skull så har jag beställt hem en högflödes oljepump från Risse.
bara vackert vänta på att snigelposten ska nå min dörr, under tiden så tänkte jag gå med i pallbocksriket, man får väll vara med där om man har minst fyra pallbockar va?

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Wohoo idag kom det paket


Efter lite knivande, brytande och lite bubbelplast så fick jag se dethär...
...min nya billtet oljepump från das faterland, närmare bestämmt risse motorsport


Mer olja åt folket thumbs up

En liten anekdot bara såhär på slutet, skulle fått de i torsdags om inte postmord hade "glömt" att kontakta mig om att de skulle leverea till mitt brevinkast, så fick vänta hela fredagen och helgen tills måndag kväll innan snigelposten med fraktsedel hade landat i mitt brevinkast
Lite synd för nu hinner jag inte mappa klart bilen tills lördag då det var lite loka tävling som jag skulle viljat delta i...men men påt igen bara

Avslutar med en fråga: Jag behöver ha en annan kylfläkt till kylaren, är det spal eller mashimoto (stavning) man ska köpa då om man vill ha lite flås i grejerna ?

Trevlig tisdag

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Hallå alla trogna läsare, nu var det ett jäkla tag sen det uppdaterades här. Har ju vart semeseter och sånt
Men i garaget är opeln fått lite mer omvårdnad.

Tröttnade på alla junk batterier från ok och biltema så investerade i ett riktigt rejsbils batteri. Lätt är det också och viktredusering tackar man ju inte nej till. Dock tvungen att svarva egna batteripoler för ingen i närheten av västerås kunde få fram sånna med kort varsel.


Även bytt bränslepump till en bosch 040, den gammla pumpen tyckte inte om att pumpa när det blev varmt, och det märkte jag när jag va ute och körde typ 5 mil från garaget men nu funkar det brra



Ni som följt tråden såg mitt experiment insug, kul att bygga såg rätt ballt ut men fungerade inte nå vidare bra. thumbs down
Så jag fick en brilljant ide att bygga om dessa insug så att de passar på dbilas insugsrör med weber dcoe delning. Nu blev det som två fuggar fast med spjäll då, alltså två separata enheter


Jag hade två flänsar ala dcoe liggandes så dessa svarvades det in kant i som spjällen kan stå på, rörbitarna frästes bort så att det blev helt plant och fint.
likaså i framänden på spjällen så frästes och arborrades en aluminiumplatta som kommer vara mothåll


1:a konceptbilderna, jag tycket personlignen att det blev skit snyggt





Alla delar som behövs för att montera ihop ett par spjäll, här ser man hur pinnbultarna från den svarta flänsen skruvas ihop med alu flänsen med spjällen imellan, den lilla alu pinnen på sidan är för att hålla spjällen raka mot varandra


Första på plats, ser nästan ut som jenvey spjäll



vart lite tajt mot vattentempgivaren, vart ca 2 mm spel, men det är ju gott om plats



Lite har hänt, har mest vart ute och kört, nu när bränslepumpen funkar. vart avsevärt bättre gasrespons med de nya insugen, så de var en ide väl värd att utföra thumbs up

Det var allt jag hade att bjuda på denna gång

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
God morgon, miniupdate

Båda spjälluppsättningarna på plats, stil och funktion går hand i hand




Fick ett stort paket från schenker i tisdags, innehållande en motor och lite sladdar


Så jag trot ni listat ut vad som kommer hända nu.......precis motor + drivline byte
Byggarabstinensen blev för stor

Så den nuvarande drivlinan ska säljas enda som kommer behållas från det jag har nu är koppling och tryckplatta tror jag

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (63381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande