Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 - BMW Cup #58 Team 57 Motorsport|Nya tag för 2016
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (44656 totalt)
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
mauritz skrev:
andreas.e skrev:
Patrik Skoog skrev:
andreas.e skrev:
S54an åkte i till slut!
Ska bara komma på exakt hur vi löser med med ECU osv.
Som det ser ut nu så kör vi på e46 m3 ECU och drive by wire.


Vad fint det blir!
Skall ni åka 5 eller 6 växlad låda?

En stilla undran, varför skall ni försöka er på original Siemens MSS54 ECU? -har ni alla prylarna runt om kring så visst men jag hoppas att ni lyckas få igång den!
Ett eftermarknadssprut är väl investerade pengar för att slippa lägga ner tid & svordommar på original

Här är lite text om vad man kan trixa med org ECU: http://www.mss54.info/scripts/DME%20Tuning%20Howto%20v0.0.3.pdf


Tackar! Gör inte konverteringen på den nivån jag egentligen vill, är för dåligt med tid i år. Hade velat lacka om motorutrymmet och snygga till en hel del prylar. Sen upptäckte jag att plenumet hade en spricka också

Vi kör med gamla lådan som satt i, 5vxl. Har en 6vxl också. E36 koppling och svänghjul var dock helt slut, urtrampningslagret kärvade i lådan så det har lett till onödigt mycket slir.

Har en kille i Tyskland som modifierar ECU åt mig. Tar bort startspärr och lägger in en mappning osv. Han har skickat kabeldiagram för att göra en adapter till X20 kontakten osv. Vad jag har förstått så är det enbart en gaspedal jag behöver köpa.

Det lär dyka upp en del konkreta frågor från mig och då kastar jag ut dem här så får vi servad det ger

Idag ska jag plocka ner låda och diff på min 130. Diffen tillsammans med diffen från m3an ska på renovering och 130ins låda ska iväg för att få lite godsaker i sig



Har donat en del med s54 han måste väl programmera bort abs/dsc ,instrumenthus m.m. För är jku buss system där emellan.
Funderar själv på bästa lösningen i min e36a.. Följer med intresse!

Hade varit kul att se kabeldiagrammet om du vill dela med dig med det.

karlmhult@gmail.com


Jag tror faktiskt att det går att koppla in allt med lite specialare. Abs verkar vara stand alone vad jag har förstått? Och instrumenten kopplar man om enligt schemat jag mailade. Där står det även hur man gör för att ta ut signalerna för externa mätare istället.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Blev lite shopping idag också till M3an. Blev en fin gaspedal från en e46, 600kr på bildelsbasen.
Sen blev det en order från VAC som tyvärr blev lite dyrare än pedalen


_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



andreas.e skrev:
Blev lite shopping idag också till M3an. Blev en fin gaspedal från en e46, 600kr på bildelsbasen.
Sen blev det en order från VAC som tyvärr blev lite dyrare än pedalen



Har du nåt art nr på gaspedaler som passar?

Är VAC-listan på inrådan av tysken för att få det att funka?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
AL skrev:
andreas.e skrev:
Blev lite shopping idag också till M3an. Blev en fin gaspedal från en e46, 600kr på bildelsbasen.
Sen blev det en order från VAC som tyvärr blev lite dyrare än pedalen



Har du nåt art nr på gaspedaler som passar?

Är VAC-listan på inrådan av tysken för att få det att funka?

/AL


Nä det från VAC var det jag anser behövs

Gaspedal: http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=35426786282
Part# 35426786282

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



andreas.e skrev:
AL skrev:
andreas.e skrev:
Blev lite shopping idag också till M3an. Blev en fin gaspedal från en e46, 600kr på bildelsbasen.
Sen blev det en order från VAC som tyvärr blev lite dyrare än pedalen



Har du nåt art nr på gaspedaler som passar?

Är VAC-listan på inrådan av tysken för att få det att funka?

/AL


Nä det från VAC var det jag anser behövs

Gaspedal: http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=35426786282
Part# 35426786282


Pefekt, tack så mkt!

Jag hittade detta företaget - verkar vara bland de billigare
https://www.kasselperformance.com/product/bmw-e46-m3-s54-mss54-hp-tuni . . . .

Tar gärna emot kabeldiagrammet om du kan skicka det till
alexander.wilborg(a)gmail.com

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Diffen är synad av Peder på Mobimech nu och resultatet var väl inte allt för upplyftande.

För att citera en mening ur Peders mail till mig efter att han kollat igenom diffen: "Mycket har jag sett, men det här är nog det värsta hitills."

Måste fixa en ny koppling också, då även den är helt slut.

Det positiva i kråksången är ju att diffens skick eventuellt kan vara en orsak till varför bilen har varit lite svårkörd tidigare.





_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Är det från Drexler/130 diffen eller den som satt på E36:an?

Oavsett så ser det mest ut som skrot.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Patrik Skoog skrev:
Är det från Drexler/130 diffen eller den som satt på E36:an?

Oavsett så ser det mest ut som skrot.


E36an

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Oldman skrev:
Patrik Skoog skrev:
Är det från Drexler/130 diffen eller den som satt på E36:an?
Oavsett så ser det mest ut som skrot.

E36an


Tänkte väl det!
Drexler är väl på väg till Tyskland?

Med en seriöst ihopskruvad bakaxel kommer bilen bli så mycket bättre!

_________________
Patrik Skoog
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Är det från Drexler/130 diffen eller den som satt på E36:an?

Oavsett så ser det mest ut som skrot.


Det är som sagt till E36an och Peder tror sig kunna rädda det mesta, slipa och sedan härda om tryckringarna.
Blir dubbla lameller och 45% diffverkan. Är det så ni kör också?

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Oldman skrev:
Patrik Skoog skrev:
Är det från Drexler/130 diffen eller den som satt på E36:an?
Oavsett så ser det mest ut som skrot.

E36an


Tänkte väl det!
Drexler är väl på väg till Tyskland?

Med en seriöst ihopskruvad bakaxel kommer bilen bli så mycket bättre!


Var det du/Martin som skruvade ihop diffen till 130in? Eller var det Westcoast?
Peder har inte hunnit kolla på den ännu, men det borde väl inte vara något hokuspokus?

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
K_1_M
Tyresö
Här sen Dec 2007
Inlägg: 121



Jag har fått för mej att kombinationen av diffen och kopplingen gjort att den blivit väldigt svår att förutse hur bilen kommer bete sej. Både i ingång och utgång av kurvor. Med tanke på hur urtrampningslagret kärvade på axeln så lär det varit slir både vid nerväxling och gaspådrag. Men kanske inte alltid!
Och på det har man en diff som, ja, ser ut på det där viset!

_________________
Kim Karjalainen Team 57 Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



andreas.e skrev:
Var det du/Martin som skruvade ihop diffen till 130in? Eller var det Westcoast?
Peder har inte hunnit kolla på den ännu, men det borde väl inte vara något hokuspokus?


Jobbet med att montera Drexler + drevsats i din diff gjordes av WCR, jag specade setupen.
Sen hämtade vi komplett klump och monterade i bilen.

Tror inte Peder ger sig på en Drexler, de lämnar nämligen inte ut något till eftermarknaden (mått mm) utan allt skall till dem anser de.

_________________
Patrik Skoog
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
andreas.e skrev:
Var det du/Martin som skruvade ihop diffen till 130in? Eller var det Westcoast?
Peder har inte hunnit kolla på den ännu, men det borde väl inte vara något hokuspokus?


Jobbet med att montera Drexler + drevsats i din diff gjordes av WCR, jag specade setupen.
Sen hämtade vi komplett klump och monterade i bilen.

Tror inte Peder ger sig på en Drexler, de lämnar nämligen inte ut något till eftermarknaden (mått mm) utan allt skall till dem anser de.


Aha..skit också. Då har jag med andra ord skickat den diffen till fel ställe
Men om det är någon som ser ut att behöva fixas så kan ju Peder skicka vidare den till dem kanske.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Monterade delarna från VAC idag. Allt passade fint!
55c termostaten, locket till oljefilter med uttag för sensorer samt rörbiten mellan termosthuset och waterneck in i motorn med uttag för sensor också. Och så anslutningar till oljekylaren in/ut i oljefilterhuset.

Skruvade på 40mm spacers runt om också. Ser ut att bli bra med lite bättre hjulvinklar!




_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Gjorde lite jobb med att koppla in mätare igår.
Inte för att jag har låga tankar om mig själv men ärligt talat så tror jag inte att jag kommer få original mätarcluster att fungera. Och anledningen till att det inte blev en Dash vet jag inte, fick fakturan på mätarna idag och om vi säger så, det hade varit mer ekonomiskt med en dash hehe. Dock är de lite dyrare Stack mätarna bra, de har utgång till logger och dessutom utgångar för varningslampor osv. Så när jag köper en Dash behöver jag bara dra upp kablarna från mätarna.

Sen har jag fått början på nya avgassystemet också. Blir singel rör nu!










_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Mycket snyggt! Gillas thumbs up Fy tusan för diffen. Man undrar hur det kunnat bli så illa.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



andreas.e skrev:



Nu spånar jag bara.
Men om diffen ska kunna bli på det här sättet, måste väl hjulen snurra med en väldigt stor hastighetsskillnad, ofta och länge....om det nu inte är rent matrialfel i delarna.
Tyder inte det på en felaktig set up på bilen....eller att det är ett gravt förarfel ?


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



making friends are we ?

Det är väl inte omöjligt att det är någon aktiv tonåring som har ägt denna innan och idkat lite böööörning på parkeringsplatser ofta och mycket. (Tänker då inte på Ahlin även om han är en flink ung man i sina bästa år som gillar rykande böjelser inlåst i burar)

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Hehe jag bryr mig inte så mycket om historien, utan om nutiden. Något har ju uppenbarligen hänt men det enda jag kan göra nu är att försöka fixa det. Veckorna rinner iväg och snart är det premiär!

Pysslade lite med mätarna igår. Blir hemtrevligt för den som kör!

BTW, jag ger upp. Det går ju inte att posta bilder. De blir felvända hela tiden, samma från både dator och mobilen. Postade från datorn nu och bilden är rätt på datorn, så det går ju inte att rotera den liksom


_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Lugnt Andreas, jag vänder på min laptop så blir dina bilder rätt!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 - BMW Cup #58 Team 57 Motorsport|Nya tag för 2016
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (44656 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande