Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 *BMW CUP #45* Modifierad *Troligtvis till salu*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (74480 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Ok, tack för den ingående beskrivningen. Har några stycken så jag får prova slå på lite olika ställen och se vad som händer.


Slå in en huggmejsel eller stor skruvmejsel i rattlåset. Använd skiftnyckeln för att vrida runt huggmejseln.
Vips så är rattlåset borta.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Ok. Inte konstigt att du kör som en biltjuv..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Ok. Inte konstigt att du kör som en biltjuv..


Homie, du bor också i da Lödde ghetto

_________________
Patrik Skoog
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Nej nej inte slägga. Det är ett speciellt trick som ska till. Kommer själv från nära rosengård i malmö så har lite koll Du behöver en av din frus svarta små hårklämmor. Det är lurigt men går. Kolla in denna video:
http://youtu.be/tETEtb5Yr_o

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Vinkelslip

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Tanksvetsning hos Skoog. thumbs up



_________________
Rikard Ahlin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Rikard Ahlin skrev:
Tja Marcus det är inget jättegarage men blir ca 30m2 vilket förhoppningvis skall funka ok. Plattan på bilden är inte mer än ca 14m2...


30 kommer funka galant. Jag håller till på 20, och det är trångt mest för att motorn står vid sidan om. När väl motorn sitter i bilen kommer det funka bättre. thumbs up

Hade du betongbil, eller hann du fylla med egen blandare? Jag lurar på liknande utbyggnad (fast på bredden, vilket är synd för takstolarna) som också kommer landa kring 15-17 m2 ungefär. Stenväggar dock. Lite meckigare.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Plattan gjorde jag inte själv utan Lundvalls Bygg i Trelleborg. Snabbt, smidigt och till vettigt pris. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Med lite färg blir det så mycket trevligare. Även bärarmarna har fått en släng och lite nya bussningar.



_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682




_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Tog en sväng till Fartfabriken igår och hämtade upp lite mer nymålade delar och fick ipressat några bussningar till. Tack till Pågarna som alltid hjälper till. fick dessutom hem nya skivor, nav mm så hopmonteringen kan börja!


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Håller på att sätta ihop fjäderbenen fram och funderar lite kring fjädersetupen. Huvudfjädrarna är 140 N/mm och 160 mm långa vilket borde funka ok.

Hjälpfjädrarna är 80 mm långa och har en fjäderkonstant runt 30N/mm. Helt komprimerad är hjälpfjädern 30 mm, vilket borde innebära att det krävs 30x(80-30)=1500N=150 kg för att komprimera denna helt. Den kommer att vara helt komprimerad när bilen står på marken, dvs dess enda funktion kommer att vara att hålla huvudfjädern på plats.

Vid roll finns en nog en risk/möjlighet att huvudfjädern fjädrar ut helt. Den relativt hårda hjälpfjädern kommer då att fortsätta trycka bilen uppåt på insidan och generera roll.

Tänker jag rätt?
I så fall, bör man byta till en betydligt mjukare hjälpfjäder som endast har funktionen att hålla fjädern på plats? (en 4" lång och 4lbs "Tagliatelle") genererar som minst ca 3 kg tryck vilket borde räcka för att hålla fjädern i sitt säte?)

Inga dropstops är monterade och bilen har i mina ögon relativt mycket drop från rideheight, gissar på 5-6 cm. Alla delar ligger fortfarande på garagegolvet så det blir lite gissningar..

Tacksam för input!


_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Hjälpfjädrar som är med och blandar sig i under körning, är inte bra......om man inte valt dom, för att få ett visst uppförande.


Eller förenklat....byt ut dom !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Fjädrarna kom med fjäderben och dämpare så jag har inte valt dem för att uppnå ett visst syfte.

Det låter som att du resonerar på ungefär samma sätt som jag Håkan.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Vid roll finns en nog en risk/möjlighet att huvudfjädern fjädrar ut helt.
Den relativt hårda hjälpfjädern kommer då att fortsätta trycka bilen uppåt
på insidan och generera roll.


Vad spelar det för roll om det är huvud eller hjälpfjäder som fjädrar ut?
Och sen om fjädarna ökar rollen så hur hårdare fjäder desta mer roll.
Nääää nu vart det väll fel, eller?

Sen finns det en parameter till, krängaren.

Skruva ihopp ski... helt, hissa under 1 hjul.
Kolla vad som händer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



fuling skrev:
Citat:
Vid roll finns en nog en risk/möjlighet att huvudfjädern fjädrar ut helt.
Den relativt hårda hjälpfjädern kommer då att fortsätta trycka bilen uppåt
på insidan och generera roll.


Vad spelar det för roll om det är huvud eller hjälpfjäder som fjädrar ut?
Och sen om fjädarna ökar rollen så hur hårdare fjäder desta mer roll.
Nääää nu vart det väll fel, eller?

Sen finns det en parameter till, krängaren.

Skruva ihopp ski... helt, hissa under 1 hjul.
Kolla vad som händer.


Ibland får man släppa nyfikenheten och lyssna på vilka problem folk haft.
När vi bytte fjädrar på GTRén......blev vi ombedda att byta till hjälpfjädrar som inte påverkade fjädringsrörelsen, då det varit problem med några bilar som haft dessa hårda.

Jag skulle byta ut dom.......och möjligtvis spara dom, för att kunna testa vid ett senare tillfälle, när bilen är utsorterad.

Det finns säkert tillfällen men kan ha nytta av dessa hårda hjälpfjädrar. Men då ska man ha ett problem man vill lösa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad för problem har de haft?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



fuling skrev:
Vad för problem har de haft?


Oförutsägbart uppträdande och svårigheter att ställa in.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Intressant att det finns så mycket hemligheter kring allt detta att vi alla osäkra, så uppstår massa hokus pokus.



Edit:

Richard du får slå mig om jag är för störande i din tråd!

Skulle va intressant att få lite mer verkliga förklaringar när och varför man använder det ena och det andra ? Finns det någon bra bok mm?

1. Linjär fjäder +Drop stops +pre load

2. Linjär fjäder +_Drop stops no pre load

3. Linjär fjäder

4. Linjär fjäder + aktiv hjälpfjäder

5. Linjär fjäder + inaktiv hjälpfjäder

6. Progressiv fjäder

7.?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Då kommer nästa fråga.
Vad är en hård hjälpfjäder?

140/30 -> ca 5gg
Vad är vättigt 10 eller 100 eller vad?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Intressanta synpunkter!

Lite teori kring hjälpfjädrar dryftades på rejsa för tio är sen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21223&sid=a843fa0633a01ef16 . . . .

Magen säger att tunnare hjälpfjädrar är way to go. Bak säger magen däremot att den hårdare hjälpfjädern kan funka bättre, be mig inte motivera det bara..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 *BMW CUP #45* Modifierad *Troligtvis till salu*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (74480 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande