Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 *BMW CUP #45* Modifierad *Troligtvis till salu* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (74480 totalt) |
Slå in en huggmejsel eller stor skruvmejsel i rattlåset. Använd skiftnyckeln för att vrida runt huggmejseln. Vips så är rattlåset borta. _________________ Patrik Skoog |
||||
Nej nej inte slägga. Det är ett speciellt trick som ska till. Kommer själv från nära rosengård i malmö så har lite koll Du behöver en av din frus svarta små hårklämmor. Det är lurigt men går. Kolla in denna video:
http://youtu.be/tETEtb5Yr_o _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
30 kommer funka galant. Jag håller till på 20, och det är trångt mest för att motorn står vid sidan om. När väl motorn sitter i bilen kommer det funka bättre. Hade du betongbil, eller hann du fylla med egen blandare? Jag lurar på liknande utbyggnad (fast på bredden, vilket är synd för takstolarna) som också kommer landa kring 15-17 m2 ungefär. Stenväggar dock. Lite meckigare. |
||||
Tog en sväng till Fartfabriken igår och hämtade upp lite mer nymålade delar och fick ipressat några bussningar till. Tack till Pågarna som alltid hjälper till. fick dessutom hem nya skivor, nav mm så hopmonteringen kan börja!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Håller på att sätta ihop fjäderbenen fram och funderar lite kring fjädersetupen. Huvudfjädrarna är 140 N/mm och 160 mm långa vilket borde funka ok.
Hjälpfjädrarna är 80 mm långa och har en fjäderkonstant runt 30N/mm. Helt komprimerad är hjälpfjädern 30 mm, vilket borde innebära att det krävs 30x(80-30)=1500N=150 kg för att komprimera denna helt. Den kommer att vara helt komprimerad när bilen står på marken, dvs dess enda funktion kommer att vara att hålla huvudfjädern på plats. Vid roll finns en nog en risk/möjlighet att huvudfjädern fjädrar ut helt. Den relativt hårda hjälpfjädern kommer då att fortsätta trycka bilen uppåt på insidan och generera roll. Tänker jag rätt? I så fall, bör man byta till en betydligt mjukare hjälpfjäder som endast har funktionen att hålla fjädern på plats? (en 4" lång och 4lbs "Tagliatelle") genererar som minst ca 3 kg tryck vilket borde räcka för att hålla fjädern i sitt säte?) Inga dropstops är monterade och bilen har i mina ögon relativt mycket drop från rideheight, gissar på 5-6 cm. Alla delar ligger fortfarande på garagegolvet så det blir lite gissningar.. Tacksam för input! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Hjälpfjädrar som är med och blandar sig i under körning, är inte bra......om man inte valt dom, för att få ett visst uppförande.
Eller förenklat....byt ut dom ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vad spelar det för roll om det är huvud eller hjälpfjäder som fjädrar ut? Och sen om fjädarna ökar rollen så hur hårdare fjäder desta mer roll. Nääää nu vart det väll fel, eller? Sen finns det en parameter till, krängaren. Skruva ihopp ski... helt, hissa under 1 hjul. Kolla vad som händer. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ibland får man släppa nyfikenheten och lyssna på vilka problem folk haft. När vi bytte fjädrar på GTRén......blev vi ombedda att byta till hjälpfjädrar som inte påverkade fjädringsrörelsen, då det varit problem med några bilar som haft dessa hårda. Jag skulle byta ut dom.......och möjligtvis spara dom, för att kunna testa vid ett senare tillfälle, när bilen är utsorterad. Det finns säkert tillfällen men kan ha nytta av dessa hårda hjälpfjädrar. Men då ska man ha ett problem man vill lösa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Oförutsägbart uppträdande och svårigheter att ställa in. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Intressant att det finns så mycket hemligheter kring allt detta att vi alla osäkra, så uppstår massa hokus pokus.
Edit: Richard du får slå mig om jag är för störande i din tråd! Skulle va intressant att få lite mer verkliga förklaringar när och varför man använder det ena och det andra ? Finns det någon bra bok mm? 1. Linjär fjäder +Drop stops +pre load 2. Linjär fjäder +_Drop stops no pre load 3. Linjär fjäder 4. Linjär fjäder + aktiv hjälpfjäder 5. Linjär fjäder + inaktiv hjälpfjäder 6. Progressiv fjäder 7.? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Intressanta synpunkter!
Lite teori kring hjälpfjädrar dryftades på rejsa för tio är sen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Magen säger att tunnare hjälpfjädrar är way to go. Bak säger magen däremot att den hårdare hjälpfjädern kan funka bättre, be mig inte motivera det bara.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 *BMW CUP #45* Modifierad *Troligtvis till salu* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (74480 totalt) |