Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -91 - Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (29112 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Folxam skrev:
När motorn rasar i banbilen kan du ju alltid slakta bruksen thumbs up


Claes Haglund skrev:

Antar att det blev den du planerade! Den såg mycket fin ut. Ingen dum bil alls detdär. Gratulerar! Fina fisken, vettu.


Nja nu ska ju inte E30 rasa och bruksen är väldigt fin i maskinen så det får nog vara.

Det är den bil som några av er har sett på bild redan. Jag är riktigt nöjd!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Så här ser det ut på garageuppfarten hemma hos morsan och farsan just nu.

Dubbel is, tack.


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Nu är du på väg att bli titulerad is-sjuk eller is-kung. Välj själv.

Den ser mycket fin ut i alla fall! Riktigt bra bruksbilsval skulle jag tippa på! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Nu är du på väg att bli titulerad is-sjuk eller is-kung. Välj själv.

Den ser mycket fin ut i alla fall! Riktigt bra bruksbilsval skulle jag tippa på! thumbs up


Bruksig så det förslår med ACC och annat onödigt. Rövgrill tex. Den är tyst också. Motorstoppen duggar tätt eftersom jag inte hör motorn.

Titeln får bli is-sjuk. Med tanke på min hälsa denna helg så är det inget annat än det som passar.
Men morgondagen kanske kan leda till en annan titel?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17413



Fyradörrars 318is är inte direkt vanliga. Har bara sett några få till salu när jag hade min E36 Coupé.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Åker de där stora tunga klumparna till högtalare bak på rejs-is'en nu?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Fyradörrars 318is är inte direkt vanliga. Har bara sett några få till salu när jag hade min E36 Coupé.

Nej dom är nog inte helt vanliga. Notera att denna inte heller har taklucka...

Andrew Petrykowski skrev:
Åker de där stora tunga klumparna till högtalare bak på rejs-is'en nu?


Tunga och tunga.. Jo dom åker inom kort ut och ser troligen aldrig mer en E30 igen.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17413



Anton Lillsund skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Fyradörrars 318is är inte direkt vanliga. Har bara sett några få till salu när jag hade min E36 Coupé.

Nej dom är nog inte helt vanliga. Notera att denna inte heller har taklucka...
Det hade inte min coupé heller, bara fungerande AC.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
I och med SS-körningen i helgen så är det nog färdigkört för denna säsong.

En hel del har kommit upp på att göra listan under vintern.
Först och främst ska vänster framskärm bytas så vissa fotografer inte behöver gotta sig åt min delikata patina som bilen börjar få smak på..

Sen står camberplattorna på tur. Dessa borde verkligen monterats dagen jag fick dom.
Ganska mycket har kommit imellan och gjort sitt bäst för att förhindra detta.

Vad som händer sen återstår att se. En polering av den matta färgen eller så blir det omlack.

Förhoppningsvis ska jag få tid till att "röra" till det i kupén också, men jag lämnar detta lite öppet. Det står definitivt på listan iaf.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Efter lite sanering i pappas garage så är det numera fyllt en en BMW 318is E30.

Då bilen stått en längre tid ute på garageuppfarten med race-mundering (r-däck och ingenting mer ungefär) så fick den luftas en längre stund. Däcken var lite orunda.. Men det gick att åtgjärda med en aktiv körslinga som växte fram vartefter tiden gick. Det är ruskigt halt ute på vägarna nu, speciellt med väldigt slitna r-däck.
På vägen hem ärades bensinmacken med ett besök och full tank slantades av.

Nu är min kör-säsong officiellt slut. Förhoppningsvis kommer säsongen snart igång.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Anton Lillsund skrev:
så fick den luftas en längre stund. Däcken var lite orunda..


Det vet du säkert om men jag skriver det iallafall
Jag brukar trycka i ca 4-4,5 kg luft i däcken vid vinteravställningen i mina bilar för att undvika "plattor/flator" på däcken.
Ytterst lite plattor blir det iallafall när man ställer på och börjar köra, men detta brukar alltid försvinna efter ca 1-2 mils körning.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Frazze skrev:
Anton Lillsund skrev:
så fick den luftas en längre stund. Däcken var lite orunda..


Det vet du säkert om men jag skriver det iallafall
Jag brukar trycka i ca 4-4,5 kg luft i däcken vid vinteravställningen i mina bilar för att undvika "plattor/flator" på däcken.
Ytterst lite plattor blir det iallafall när man ställer på och börjar köra, men detta brukar alltid försvinna efter ca 1-2 mils körning.


Inte dumt att påmnna om sådana saker. thumbs up

Men så fort som möjligt ska bilen upp på pallbockar så jag skippade fyllningen av extra luft i däcken.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Då var vinterdäcken sålda, ska den ut i vinter blir det på riktiga isdäck.

Dessutom är en diffbroms är inhandlad (formellt iaf), lite seg leverans drar ut på tiden..

Planerna om bur har vidgas och en del kontakter har skapats.
Men fortfarande står bilen orörd i garaget.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Du har inte provat "brux-is" i bana? Bli inte förvånad om den är snabbare, trots
vikthandikap. (Vild spekulation av mig)
Jag höll på att "trilla dit" på en 320 -01 som bruxis, men ödet ville annat

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jet skrev:
Du har inte provat "brux-is" i bana? Bli inte förvånad om den är snabbare, trots
vikthandikap. (Vild spekulation av mig)
Jag höll på att "trilla dit" på en 320 -01 som bruxis, men ödet ville annat


Nej, den köptes med friktionsdäck så den rullar vintern ut på dessa.. Tror den får smaka på isbana bara för att testa men inte något överaktivt kommer det att bli.

Att testa den på bana ska jag göra! Med rätt däck är jag övertygad om att den kommer gå rätt bra jämfört med den röde. Även om det gungar så sidospeglarna tar i backen så är det fin fin hållning i bitarna! thumbs up
Kanske borde avstå från att ta ut den på bana.. Det kan ju bli dystra erfarenheter om den visar sig vara snabbare i en konbanan tex..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Ungefär som Alfa 147:an. Man kör ifrån en Bertonekupè utan r-däck...Med r-däck på
gamlingen (om fjädrar & stossdampfer är in ordnung) är förhållandet det motsatta.

En kul grej. Jag har en bro över järnvägen hemmavid. Håller man fullt över den, inklusive
en rejäl skarv, hoppar alla bilar med stel bakaxel en meter i sidled (även brorsans
VW pickis). I 147:an hör man skarven, men den märks inte.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
När den bil som är av sorten, "åka lugnt och stilla nedför gatanbilen" är snabbare än den bil som är stötig högljudd obekväm och väldigt tokig så får man gå på känsla..

Men nej snabbare än E30:n är den nog inte. Inte när den röde har r-däck iaf.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Notera att jag bytt bilbid, från 147 till "gamlingen", som på sikt ska få överta banarbetet
(inte barnarnbetet ).

Appropå E30-ras: En god vän hade en 320 -88 för några år sedan. Den verkar vara helt "okrossbar".
Maskinen tål hur mycket pisk som helst. Den lever fortfarande, en kille som bor i närheten av mig
köpte den.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jet skrev:
Notera att jag bytt bilbid, från 147 till "gamlingen", som på sikt ska få överta banarbetet
(inte barnarnbetet ).

Appropå E30-ras: En god vän hade en 320 -88 för några år sedan. Den verkar vara helt "okrossbar".
Maskinen tål hur mycket pisk som helst. Den lever fortfarande, en kille som bor i närheten av mig
köpte den.


Jodå det har jag noterat! Hoppas få se din klenod nästa sommar!

Nu ska vi se.. Appropå E30-ras.. Vem har rasat sin E30?

AL har skrivit några saker som m20b20 motorn (den sitter i 320 E30) är bra till
AL skrev:

Det finns två användningsområden för M20 på 2 liter, kanske tre.

1. Pensionärsmotor för gubbar med hatt som gillar den silkesmjuka gången, men inte bryr sig om att den är såååå slö och trist i karaktären.
M10 är mkt trevligare.

2. Trimma den som en gnu! DÅ funkar den. Original kommer de först vid 5000 rpm, den lilla knuff där är. Mao, ihop med 304 graders kam och trippel Weber .

3. Bojsänke.





Dom låter fint även om jag hellre hade haft en m20b25 (325 motor)

_________________
/Anton Lillsund
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag hade en 520 E34:a förut med avgassystem från Uppsala avgasteknik. Lät fruktansvärt fint men var riktigt slö! det var då apropå m20b20 motorn... Dvs rätt långt ifrån 318is...

_________________
Jonas Edling
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Anton Lillsund skrev:
AL har skrivit några saker som m20b20 motorn (den sitter i 320 E30) är bra till
AL skrev:

(summerat : skräp)



Dom låter fint även om jag hellre hade haft en m20b25 (325 motor)


hehe...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -91 - Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (29112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande