Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 1991 skrotad
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (31620 totalt)
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Lennart Mäkinen skrev:
Lillen skrev:
Inte mitt förstaval men helrätt för dig gissar jag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85086
Tack för tipset! Jag köpte dock motor förra helgen och planerar att köra med BMW-låda för hållbarhetens skull. Risken finns ju att motorn får mer effekt nån gång i framtiden och då vill jag inte ha byggt in mig i ett hörn.


Har du ritningar på adaptern sparade nånstans? nu när LBR la ner så blev dom väldigt svåra att hitta.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Jag har inga ritningar, men en lösning finns.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Från början hade jag tänkt hänga upp bakaxeln som den var för att göra bilen flyttbar, men eftersom något inte funkade började jag gräva i det. Det visade sig (som väntat) vara handbromsen som sagt upp sig.


För att komma dit behövde man ta bort skiva och ok.


En del bussningar verkar vara en smula slitna så man ska väl köpa ett kit och montera kanske.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 720



Gööött Lennart

Jag har börjat rota i min Calibra också

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Struve skrev:
Gööött Lennart

Jag har börjat rota i min Calibra också
Jag såg att du hade dragit tillbaka annonsen.
Mina tankar att hålla det här på extremt låg budget verkar gå åt fanders. Bara bussningar till bakvagnen hamnar på lika mycket som motorn kostade.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6079



Lennart Mäkinen skrev:
Struve skrev:
Gööött Lennart

Jag har börjat rota i min Calibra också
Jag såg att du hade dragit tillbaka annonsen.
Mina tankar att hålla det här på extremt låg budget verkar gå åt fanders. Bara bussningar till bakvagnen hamnar på lika mycket som motorn kostade.


Det är ju billigt att åka Volvo sägs det

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Jag vet inte om det är billigare här http://www.superflex.co.uk/products.php?cat=416

Har köpt lite bussningar till Commodoren därifrån, smidiga att göra affärer med.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Jag vet inte om det är billigare här http://www.superflex.co.uk/products.php?cat=416.
Det verkar inte skilja sig speciellt mycket åt så det lutar väl åt att beställa här i Sverige så man får nån verksamhet kvar här i landet.
Inte ens std-bussningar verkar billigare. Kan ju vänja mig vid tanken när jag gnider bort rosten på delarna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Lennart Mäkinen skrev:
Anders Karlsson skrev:
Jag vet inte om det är billigare här http://www.superflex.co.uk/products.php?cat=416.
Det verkar inte skilja sig speciellt mycket åt så det lutar väl åt att beställa här i Sverige så man får nån verksamhet kvar här i landet.
Inte ens std-bussningar verkar billigare. Kan ju vänja mig vid tanken när jag gnider bort rosten på delarna.


Inte mätt o smurfat runt och kollat ifall ngt våfflo eller snaabel (billigt) kan passa med mindre modifikation?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
ezroller skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Anders Karlsson skrev:
Jag vet inte om det är billigare här http://www.superflex.co.uk/products.php?cat=416.
Det verkar inte skilja sig speciellt mycket åt så det lutar väl åt att beställa här i Sverige så man får nån verksamhet kvar här i landet.
Inte ens std-bussningar verkar billigare. Kan ju vänja mig vid tanken när jag gnider bort rosten på delarna.


Inte mätt o smurfat runt och kollat ifall ngt våfflo eller snaabel (billigt) kan passa med mindre modifikation?
Det är ju Volvobakvagn så det bör ju vara billigaste möjliga i landet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



j.stigson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Struve skrev:
Gööött Lennart

Jag har börjat rota i min Calibra också
Jag såg att du hade dragit tillbaka annonsen.
Mina tankar att hålla det här på extremt låg budget verkar gå åt fanders. Bara bussningar till bakvagnen hamnar på lika mycket som motorn kostade.


Det är ju billigt att åka Volvo sägs det


Det är det , bussningar kostar till alla bilar

_________________

--VVTS--
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 720



Lennart Mäkinen skrev:
Struve skrev:
Gööött Lennart

Jag har börjat rota i min Calibra också
Jag såg att du hade dragit tillbaka annonsen.
Mina tankar att hålla det här på extremt låg budget verkar gå åt fanders. Bara bussningar till bakvagnen hamnar på lika mycket som motorn kostade.

Det sticker iväg med kostnaderna.

Sticker in en bild på mitt läge just nu:

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Av praktiska skäl har jag sett till att bilen går att flytta.



Vet inte varför jag köpte hjul med broms. Den får ju inte för sig att rulla iväg rätt vad det är...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lade till dig Lennart i en trevlig FB-grupp

https://www.facebook.com/#!/groups/187200598089420/



_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lennart Mäkinen skrev:
Vet inte varför jag köpte hjul med broms. Den får ju inte för sig att rulla iväg rätt vad det är...


Plödsligt händer det................som Jeppsson förmodat skulle sagt

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Har börjat fundera på om man ska leta reda på en E36-framvagn att ha i bilen. Det går att åka fort med såna och det finns bromsar att köpa.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Inte händer det mycket här i garaget. Det här verkar matcha lite halvknackigt

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Lennart Mäkinen skrev:
Inte händer det mycket här i garaget. Det här verkar matcha lite halvknackigt



För lite av de olika Vna



VÅLD (större slägga)
VÄRME (gassvets)
VILJA (öl)

_________________
Roland Johansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:



För lite av de olika Vna



VÅLD (större slägga)
VÄRME (gassvets)
VILJA (öl)
På stålverket där jag sommarjobbade i forntiden fick jag lära mig "mervåldsmetoden".
Citat:
Går det inte med våld, går det med mer våld.


Studerade den ditloppade monteringen av 240-golvet igår och har ramlat tillbaka i tankar på en 960-bakvagn. Det är mindre jobb att få dit en sån än att göra klart den nuvarande lösningen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Var och hämtade en bakvagn igår. Det känns som om den bör gå att få in under bilen relativt smidigt, men jag får väl börja med att bryta bort 240-golvet som var det som fick mig att notera bilen från början.


Det bör få bort känslan av att bygga helt galet från början som jag får av en stel axel.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412


Trådstartare
Idag har jag för första gången gjort något riktigt arbete på bilen och jag fick använda flera av mina favoritverktyg: tigersåg, slägghammare, kofot och huggmejsel. Det jag gjorde var att jag tog bort det som var "påbörjad RWD-konvertering" och kastade 240-golvet utanför garaget tillsammans med axeln jag köpte förut.
Just nu ser det ut så här.



Axeln ska upp en bit, men den ligger på ungefär rätt ställe i längsled och sidled.

Det ser ut att vara läge för fälgar med offset som på Oldsmobile Toronado om hjulen ska hamna innanför kanterna.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Calibra 1991 skrotad
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (31620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande