Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök senaste veckan (41980 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



Riktigt kul projekt, det där med lådan.

Öh, ja hela bilen iof Men mest lådan

Hur ser kopplingen och urtrampningslagret ut på sådana?
Antar att du kommer ha en kopplingspedal till stillastående och sen att du inte använder den vid växling, eller tänkte du lösa även stillastående med styrsystemet?
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Riktigt kul projekt, det där med lådan.

Öh, ja hela bilen iof Men mest lådan

Hur ser kopplingen och urtrampningslagret ut på sådana?
Antar att du kommer ha en kopplingspedal till stillastående och sen att du inte använder den vid växling, eller tänkte du lösa även stillastående med styrsystemet?


Kopplingarna sitter i lådan som i motorcyklar med våtkoppling. Man har ingen traditionell urtrampning då kopplingarna läggs an med oljetryck som i en automatlåda. För att åka iväg behöver man mao succesivt lägga tryck på koppligen som gör att växel 1 driver när man släpper denna kopplingen lägger man tryck på den andra kopplingen som gör att axel 2 börjar driva där växel 2 ligger. Kommer inte att använda någon pedal, start kommer att kunna mappas liksom växlingar osv.

_________________
Johan Kihl
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



Du verkar ha koll på vad du gör. thumbs up

Sitter nog ganska många och dregglar just nu och vill ha en liknande lösning på sin egen bil.

Lycka till! kommer fortsätta läsa med stort intresse!
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hur går det Johan?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Hur går det Johan?


Det går bra Nisse

Bilen är fortfarande påställd och jag siktar på att ta sista turen i Stockholm i helgen. Har använt bilen så flitigt jag kan trots att den inte gillar längre turer då bränslepumpen behöver en styrning för att inte bli för varm. Just nu går det att åka i ungefär 40min i taget, sedan brinner lindningen till elmotorn i pumpen upp vilket orsakade ett stillestånd i ungefär en månad i somras.

Siktar på att ta upp utvecklingen av styrsystemet till dkg växellådan i vinter igen. Har kört med min gamla manuella låda i år med en Tilton Rallye koppling vilket fungerat bra.

För att summera vad jag åstadkommit med bilen i år så kan jag sammanfatta allt med att jag har byggt vad jag inte trodde var möjligt, en bil som är totalt okörbar. Jag är rädd för bilen varje gång jag tar en tur i den, pulsen ökar och adrenalinet gör att man skakar. Har haft flera snabba vagnar förr men har alltid lyckats vänja mig vid effekten och därför byggt vidare. En BMW e30 som körs på gata klarar att hantera ungefär 650-750hk i mina ögon.
Går i tankar om att montera en turbo för att göra bilen körbar. Körde på Gelleråsen med en hyfsat standard e30 325 för några veckor sedan och hade fantastiskt roligt. Det tråkiga med det var att jag insåg att jag aldrig skulle våga åka ut med M3'an på en bana som den går nu och har därför börjat titta på dels alternativa turbos och ev ytterligare en bil enbart anpassad för banåka. En M3 e46 lockar mycket måste jag säga!

_________________
Johan Kihl
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hehe så kan det gå

Men om du har en mindre turbo med riktigt lågt grundladd + laddtryck styrt på spjäll så funkar det väl? Så kör jag och den är väldigt körbar.
Nu har jag i och för sig "bara" 541whp men ändå (M20B27 SC6162 ar .63)

Jag tänkte lite samma sak efter att ha provkört min bil första gången med turbo, -HELVETE vad den går!? Hur ska detta gå att kontrollera på bana...? Ska lägga till att jag då aldrig varken kört eller åkt med nått häftigare bygge än med max 400hk.
Hade gjort några chassimodifieringar förutom motorbygget sen jag sist kört på bana, så beslöt mig för att plocka bort turbon och köra sugmotor ett par banträffar först för att se hur den känns i chassit, så man inte skulle behöva brottas med en massa effekt dessutom. Fick känsla för bilen, tyckte den kändes välbalanserad!
Så sen klippte jag på turbon igen och körde två banträffar med det. Hade en del problem med skenande laddtryck osv, men bortsett från det så tyckte jag att själva körningen var jättebra med turbo. Det var något HELT annat att få en sån kraft ut ut kurvorna, det var som någon bara kastade iväg bilen, nästan overkligt för den ovane.

Förstår att det känns surt att "downsiza" när du byggt en sån värstingmaskin. Men skulle du inte kunna ha en PT6266 med lågt laddtryck på den där motorn. Köra med 0,4 bars grundtryck som du sedan drar upp lite vid gaspådrag. Bör väl bli körbart?
Körde för ett tagsen AL's bananpassade Z3 M-Coupé S50B32 och jag tyckte den gick riktigt bra med sin standard sugmotor!! Denna bil kan man väl jämföra med en S50 bestyckad E30 gissar jag. Lite extra power där hade inte skadat, men att ha 1000whp+ är nog lite overkill i en E30 om man inte kör dragracing


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Jag har ju kört den med gamla turbon med 0,5bar och då var den väldigt snäll och spann inte alls mycket. Dock är jag väldigt nöjd med motorn som den är så jag kommer nog bara att mappa om den med mjukare fjäder i wastegaten så jag får lite mindre effekt. Tycker att det är roligt att köra dragracing också så det är synd att ta bort möjligheten att åka med mycket effekt.

Jag skulle behöva en fingervisning ang vad jag bör köra med för fjädrar. Har coilovers bak alltså monterade på stötdämparinfästningen. Finns det någon som räknat på vilken skillnad den utväxlingen gör med någon lathund t ex?

_________________
Johan Kihl
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1964



johankihl skrev:

Jag är rädd för bilen varje gång jag tar en tur i den, pulsen ökar och adrenalinet gör att man skakar.


Det är min högsta dröm...

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
V70N
Sodi DD2
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
AL skrev:
johankihl skrev:

Jag är rädd för bilen varje gång jag tar en tur i den, pulsen ökar och adrenalinet gör att man skakar.


Det är min högsta dröm...


Det är fantastiskt att ha uppnått målet och att det är möjligt, men faktum kvarstår att det är rädsla inblandat nu. Att få plötsliga kast på bakvagnen i över 200km/h är allt annat än trevligt Kom och provåk så förstår du

_________________
Johan Kihl
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kul att ha en alltiallobil

Jag kör fjädrar med 100N/mm fram och 120N/mm bak på min, men då sitter fjädrarna bak som original på E30, alltså inkl utväxlingen om man ska börja räkna... Kör sen 25mm krängare fram och 22mm bak, ställda i hårdaste läget fram och mjukaste bak.
Har hört att en del i tex BMW cup kör helt utan krängare bak.

Kan förstå känslan där, att man riskerar att göra totalkvad av bilen och kanske skada sig själv eller andra bara för att man ska "gasa på lite"...


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Jag kör utan krängare bak också, mest för att originalinfästningen fick ryka när jag gjorde fästen för M5 klumpen Tack för tipset ang fjädrar. Måste räkna om bak vad det motsvarar nu bara!

_________________
Johan Kihl
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Jag kör med coilover bak. Förut hade jag i originalfästena. Jag körde med 500lbs fjädrar. Det var liite för hårt, så ska du köra lite bana men mest gata tror jag att 350lbs blir bra. Jag har kvar mina 500lbs fjädrar, men min bil går mest bana och nu har jag byggt om bakvagnen så det blev bra nu.

Lite input iaf.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Jag kör med coilover bak. Förut hade jag i originalfästena. Jag körde med 500lbs fjädrar. Det var liite för hårt, så ska du köra lite bana men mest gata tror jag att 350lbs blir bra. Jag har kvar mina 500lbs fjädrar, men min bil går mest bana och nu har jag byggt om bakvagnen så det blev bra nu.

Lite input iaf.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Cammo skrev:
Jag kör med coilover bak. Förut hade jag i originalfästena. Jag körde med 500lbs fjädrar. Det var liite för hårt, så ska du köra lite bana men mest gata tror jag att 350lbs blir bra. Jag har kvar mina 500lbs fjädrar, men min bil går mest bana och nu har jag byggt om bakvagnen så det blev bra nu.

Lite input iaf.


Ok! Vad kör du fram? Det sitter 325lbs fram på min nu vill jag minnas.

_________________
Johan Kihl
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Tror det är 325. Det är K-Sports kit för trackday. Inte gata och inte race. Skulle nog behöva hårdare fram senare

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Tror det är 325. Det är K-Sports kit för trackday. Inte gata och inte race. Skulle nog behöva hårdare fram senare

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Har någon testat en sån här? Är inte riktigt nöjd med servo/huvudcylinder-kombon på min bil. Blir det extremt trögtrampat? Dessa finns bolt-on till e30 med vajer och ratt för att justera bromsbalans.


_________________
Johan Kihl
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Allt beror på hur du anpassar storlek på cylinder mot ok. Mindre storlek på huvudcylinder ger mer tryck i bromsen på mindre benkraft.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



Det finns ju sådana boxar som man kan ha servo med också annars. thumbs up
Om nu inte ett vacuumservo fungerar, så finns det ju hydrauliska.
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Ok. Tänkte skippa servo nu då det är så trångt till insuget med vakuumservo. Testar nog antingen någon form av bromsvåg och matchar mot mina ok. Jag har någon form av Svarta Porsche 4-kolvs ok i fram som jag inte vet vad de kommer ifrån. Har gamla Boxter svarta ok?

_________________
Johan Kihl
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 811



johankihl skrev:
Ok. Tänkte skippa servo nu då det är så trångt till insuget med vakuumservo. Testar nog antingen någon form av bromsvåg och matchar mot mina ok. Jag har någon form av Svarta Porsche 4-kolvs ok i fram som jag inte vet vad de kommer ifrån. Har gamla Boxter svarta ok?


vanliga boxster hade svarta medans boxster S hade röda

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök senaste veckan (41980 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande