Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 Supertouring 93 mod | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (60310 totalt) |
Jaha.... Många som tror mycket i den här tråden....
Bilen är en ren -94 i kaross, bur, hjulupphängningar osv. Om den har ett chassienummer som säger 93, så kan det möjligen bero på att det är en väldigt tidig bil och att den faktiskt är byggd 1993. När det gäller motorer så använde BMW S14 till och med 1994 och sen S42 från och med 1995. S42 är en racemotor på 2 liter som är baserad på en 1,8 liters M42. Dock är skillnaderna mellan en M42 standardmotor och en S42 enorma och det är nästan bara ventilkåpan som passar . Holingerlådan som körs med baklängesroterande kardan kom också 1994 och är en speciallåda som Holinger i Australien tog fram på beställning för BMW Motorsport under 1993 användes en äldre och större Holingerlåda som var av mer konventionell typ och som inte var sekventiell. Aerokitet på din bil är ett Flossmann-kit som är enligt 1997 års spec. Tyvärr vet jag inte var din bil kom från innan Fredrik Nilsson hade den, men det borde väl gå att ta reda på... Är det något mer du undrar om din bil eller BMW Super Touring bilar i allmänhet, så kan du gärna skicka ett PM, har haft ett par st så jag kan en del om det.... _________________ Tobbe Sällfors BMW 2002, Grupp 2 Nürburgring Nordschleife: 9.11 |
||||
Den bilden är på en nyare, troligtvis en -97 med tanke på fjäderbenstornen och de uppifrån monterade penskedämparna samt den stora airboxen som kom 1996... men det stämmer att S42 kom 1995.. _________________ Tobbe Sällfors BMW 2002, Grupp 2 Nürburgring Nordschleife: 9.11 |
||||
Eftersom du undrar kan jag berätta att DU har fel... Inga Super Touringbilar hade någon M42 motor, utan det var S42 motorer från 1995, innan dess var det S14 i lite olika varianter... _________________ Tobbe Sällfors BMW 2002, Grupp 2 Nürburgring Nordschleife: 9.11 |
||||
oijj her var det hent lite saker sedan sist.
Måste igjen si takk for info. Morro at flera deltar i den her tråden med fakta och syns punkter. Spesielt om ni har haft eller jobbat med slike bilar forut. Från min sida har det inte hent något i verkstaden i dag. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Berätta för mig vilken e36 S42 motorn fanns i.
om jag fattar det rätt så är S42 en M42 från början som blev s42 som motor sports motor. Kollade lite till i gamla kvitto , en bil som vi grjorde revition på 1999 var en 1994 årm bil med s42/m42 motor , men den kan ju varit utbytt från en s14. _________________ henrik rosengren |
||||
S42 satt i alla BMW Super Touringbilar från och med årsmod 1995. Dvs alla 94:or hade S14 motorer så om det verkligen var en 94:a så hade någon bytt motor i den, en inte helt enkel operation som fodrar ganska mycket förändringar med tanke på att förutom motorn så satt växellåda och oljetank helt annorlunda monterat... De flesta bilarna hade ju Matterkarosser och ett chassienummer som var "STW9x/0xx" Där årsmodellen ju framgår tydligt och de sista numren bara var en ren nummerordning på de karosser som tillverkades det året. När det gäller S42:ans ursprung, så är den väl i grund och botten baserad på M42, men det är ju ganska stora skillnader. Bland annat är ju blocket en specialgjutning och topparna är väldigt mycket modifierade även om de nog kommer från samma gjutning som M42. När det gäller roterande delar är ju allt special racinggrejer och samtliga S42 motorer hade ju tex torrsumpssmörjning. _________________ Tobbe Sällfors BMW 2002, Grupp 2 Nürburgring Nordschleife: 9.11 |
||||
Ja, den var ju en del av fångsten, själv om ingen utav oss drikker det där, hehe, är nog Joachims farsa som just räddade julen Den är ju INTE lika god som obstler, el hur Fredrik och grattis igjen Joachim, motorn var värkligen ett smycke !! Undrar om det blir lite S14 prat i mellan varje skål på lordagen _________________ Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG |
||||
Så sitter jag her på et hotel rum. Er på kurs just nu. Inte lett at folga med når tankarna er på helt andra stellen.
Motoren ser virkelig fresh ut. Måste samla på meg lite mera delar for den åker inn i bilen. Men det skal bli utrolig skoj at se den i bilen. Detta blev nog årets julklapp til meg selv på forskudd _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
He he tackar så mycket. Reknade med at det ville bli en komentar om den flaskan, men tyckte att det var verdt foton endå. _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Tackar takcar. ja ni kommer nog inte unnan lite S-14 snakk tills lördag. Har nu etit middag med mina kollegar frän kurset, men tenker statig på en ting, ja ni vet vel vad? _________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Helt magisk Jokke!! Bare en ting å si.. GOD JUL _________________ Raymond Larsen Bmw e36 BTG 7:32,5 Rudskogen 1:25,08 Mantorp 1.23.17 |
||||
Hei, godt å se at den får den motoren den fortjener. Har desverre ikke mye info om e36, men litt bilder av disse tatt hos Sven på KK. Ser at dette er påkostet biler En rett interesant motorbygg med stor forandringer fra S14: _________________ Tommy Fjeld e30M3 7.43 BTG |
||||
Heisann vore lite stillt her nu i det sista, inte hent något spesiellt i verkstaden. Bara monterad en bærarm som brutit sonder forra året. Bilder for infestning av diffen kommer innom kort, siden flera saknat detta.
_________________ Joachim Karlsen BMW 320 STW 93 mod |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 Supertouring 93 mod | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (60310 totalt) |