Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS 250 CUP - 2010 *Au rEVOir*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
26606 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Håller med, lite väl dyra plattor! Kommer oxå åka gatdäcken michelin super sport troligtvis. Michelin var med på GT-NUR EVENTET. De höll en informativ genomgång, egentligen inga nyheter, men kul ändå samt intressant. De pratade givetvis mycket om super sport däcket. Det är givetvis inget CUP r-däck. Men oavsett, det är bevisligen uppmätt till att vara ca 1,5 sek snabbare än ps2 däcket på en 2km kort banslinga. Samt ska ha en stomme som inte reser sig, unikt på gatdäck. Håller längre. Bibehållet våtgrepp som föregångaren ps2 osv..

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

[quote="bullen!"][quote="FredrikÅ"]
Dignell skrev:


Men 6640 + frakt kändes lite dyrt, och det fanns inte på lager förrän tidigast i mitten av maj.



off topic: Inte jag som skrev att det kändes dyrt.... Bullen! gör om gör rätt!


on topic: Löjligt dyrt för plattorna. Ingick inte plattor till K&W Clubsport kitet?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Jovisst, plattor ingår med kW Kitt, kostnad ca 2500 euro för allt vill jag minnas?!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Göte RS6 Sjögren skrev:
Jovisst, plattor ingår med kW Kitt, kostnad ca 2500 euro för allt vill jag minnas?!


Jo visst det är ju helt andra pengar, men jag menar att det är löjligt att lösa plattor kostar 1/3 av hela K&W kitet. Jag skulle hellre pynta 2500 för hela kitet.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Plattorna kostar 600 euro. Inkl ditsättning och hjulinställning blir det 800 euro.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

PeterF skrev:
Plattorna kostar 600 euro. Inkl ditsättning och hjulinställning blir det 800 euro.


Fortfarande hutlöst, men visst billigare än 2500 euro.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jovisst, plattor ingår med kW Kitt, kostnad ca 2500 euro för allt vill jag minnas?!


Ett KW-Kit ligger långt bort på prioriteringslistan för mig.
Det finns inte ens på listan idag - och när det dyker upp, så är det nog dags att lägga slantarna
på en riktig racebil i stället.

(Är för övrigt alltid skeptisk till "väghållningskit", eftersom man inte vet exakt hur kitet är beräknat
och under vilka förhållanden man har testat.)

Visst, det är satt några rökartider med duktiga chaufförer i moddade baguetter, men jag tror att
det mesta ligger i camber och R-däck.

Min gode vän "raceingenjören" hade följande kommentarer till Renaultens specifikationer:

"Spontant: Ser ut som om de siktat på lättkördhet snarare än maximalt grepp. Relativt stor ofjädrad vikt fram, men det mesta sitter nog i fälg (ca 2x12), däck (ca 2x8) och bromsskivor (ca 2x6).

Rollcenterhöjderna är nog mer eller mindre framtvingade av bakaxeln, den rollcenterhöjden går inte få ner mycket mer pga konstruktionen (dock kommer den vara lättkontrollerad även i överstyrt skick - så det är snarare positivt än nått annat!) så den främre kan nog inte sättas mycket lägre än den är utan att få väldigt skarp instyrning.

På grund av rollcenterhöjderna så har de inte specat upp den så mycket på fjäder och krängare (66N/mm fram och 55N/mm bak). Krängarna måste man veta mer om de individuella längrena på delarna och hur den sitter fast för att kunna göra en bedömning, men i princip brukar konstanter på fjädrar och krängare på ett bra gatchassi kunna multipliceras med ca 4-5 för att bli ok på bana... Då trycks frekvensen upp till ca. 2.5 fram och kring 3 bak.

Vill du göra bilen snabbare finns ett par givna skott:

Mer framcamber (balansera sedan bilen med bakcamber)

Sänk fronten för att få ner rollcenter - greppet ökar men instyrningen kan bli giftig. Enklast att sänka bilen, då följer oftast roll center med en del, men man behöver titta på hur mycket. Bak sjunker den lika mycket som man sänker bilen och fram borde den sjunka ca 2-3 gånger mer än sänkningen.

Styva fjädrarna till ca 90N/mm fram och 80N/mm bak.

Diffbromsen kommer vara din bästa vän...

over all - nice spec!"

_________________
--
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573



Vill gärna sänka min. Har inte provat min på bana än så kan inte säga hur den uppträder utan tycker bara med ögat att den ser för hög ut. Men har oxå läst att sänkningssatsen som finns skulle vara mjukare fjädrar än orginal. Stämmer det? Vill ju inte försämra något bara för utseendet. Och KW chassi går bort. Vill inte sabba gatbilen helt.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Fredin skrev:
Vill gärna sänka min. Har inte provat min på bana än så kan inte säga hur den uppträder utan tycker bara med ögat att den ser för hög ut.


Japp, men originalchassit är brutalt jäkla bra och testat och testat och testat igen.

Ska den sänkas av andra skäl än utseendet - t.ex att det ska gå snabbare - så måste man veta vad man gör.
Där har alla såklart rätt till sina egna åsikter och leverantörer, men jag köper i alla fall inget färdigförpackat
"kit" utan att få veta exakt innehåll och stämma av med min egna "expert".

Fråga förresten Gaute om han skulle vilja ha en bil med skarpare/livligare chassi efter 1:28 in i den här videon: http://youtu.be/304P1jplq5Q

Utöver notan för sänkfjädrarna, så hade det nog kostat ett par nya kalsonger och en bit räcke.

Eller mig själv mellan 5:24-5:28 i den här lilla videon: http://youtu.be/Pft2wW0-UVk
Det som ser ut som en minimal korrigering på ratten i den snabba vänstern, var i verkligheten ganska
svettigt och det sista jag vill ha där ute på asfaltkanten, är en bil som gör något oförutsägbart..

_________________
--
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



FredrikÅ skrev:
Fredin skrev:
Vill gärna sänka min. Har inte provat min på bana än så kan inte säga hur den uppträder utan tycker bara med ögat att den ser för hög ut.


Japp, men originalchassit är brutalt jäkla bra och testat och testat och testat igen.

Ska den sänkas av andra skäl än utseendet - t.ex att det ska gå snabbare - så måste man veta vad man gör.
Där har alla såklart rätt till sina egna åsikter och leverantörer, men jag köper i alla fall inget färdigförpackat
"kit" utan att få veta exakt innehåll och stämma av med min egna "expert".



Word thumbs up

KW har inte utvecklat något de senaste 5 åren, de skördar bara

Föraregenskaper kan aldrig trimmas nog, en god förare klarar sig relativt ok på hobbybankörning med en original bil. Baguettens chassi är super, hela bilen andas bana. Ju hårdare man står på desto mer växer den. Men för att ens uppleva detta måste man köra bilen till 100% utan all ESP hjälp. Först då kan man transferera vikt i bilen och på så sätt minimera understyrning. Detsamma gällde i CSL, (samt i alla original bilar) man kan faktiskt köra sig förbi understyrnings tendenser. Sådant pratas det allt för lite om!! Folk ska bara trimma sig förbi understyrningen eller vad det än må vara för problem de anser sig ha på banan

Renault killarna som utvecklat denna bilen har utan tvekan gjort det med sparco race-skorna på-snörade på sina små franska fötter. Men det är det ingen hobbyförare som någonsin kommer förstå innan man kopplar bort alla ESP, och börjar prova bilen på riktigt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Bagarn ställlde in -2,4 grader camber på min fram. Han hade även några småplattor bak, små kakformar, som såg ut att inte kosta någonting. De satte han dock inte på min bil. Han sa dessutom att jag förmodligen inte skulle märka någon skillnad
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Däremot tyckte Bagarn, som sagt, att jag skulle ha 4-5 bars däckstryck bak. Han sa att bilen blir så härligt överstyrd då. Haha. Han är härligt, den gamle Kakmästaren.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

PeterF skrev:
Däremot tyckte Bagarn, som sagt, att jag skulle ha 4-5 bars däckstryck bak. Han sa att bilen blir så härligt överstyrd då. Haha. Han är härligt, den gamle Kakmästaren.


Klassiskt FWD trix, dock ingen höjdare prova när det regnar Kan bli lite väl spännande har jag märkt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
sbozic
Halmstad
Här sen Apr 2011
Inlägg: 5



Hej!

Ursäkta om jag kapar tråden, men jag står i valet och kvalet av att köpa en Renault Megane RS III Cup.
Just nu kör jag med en 120D M-sport -09 och jag gjorde min debut på ringen i mitten av april.

Behöver jag säga att jag blev tagen och sugen på mera, = ) ?

MEN, hur är det med kvalitén på dessa bilar, hur är det efter 1-2 år?

Är så jäkla kluven......... håller en fransos, jag vet att tysken gör det...... men den saknar ju umpfhen.......
och jag har inte råd med en M-bil.

_________________
Stephan Bozic
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sbozic skrev:

MEN, hur är det med kvalitén på dessa bilar, hur är det efter 1-2 år?

Är så jäkla kluven......... håller en fransos, jag vet att tysken gör det...... men den saknar ju umpfhen.......
och jag har inte råd med en M-bil.


Har precis kommit hem från en tjänsteresa, där jag tog Baguetten Malmö-Göteborg t.o.r.
I vanlig vardagstrafik så känns Renaulten som en ganska tunn papplåda, jämfört med valfri tysk bil.

om du funderar på ett byte och Renaulten blir din allt-i-allo-bil, så tror jag just att det är den känslan som
kan vara svår att leva med.

Jag är glad att vi har en annan bruksbil i familjen och i morgon åker jag Mercedes och vilar öronen.

Kvaliteten i övrigt känns helt okej, ungefär som japanska bilar var förut. Lite plastiga, men bara går och
går och går. (För övrigt så är garantierna väldigt generösa hos Renault)

Av det lilla jag har testat den på bana, typ två timmars effektiv körtid, så var det ingenting som väckte
någon som helst oro. Motor-bromsar-kraftöverföring känns mycket solida.. Jag tror uppriktigt inte att det
finns så många standardbilar som klarar det bättre.

Här kan säkert Gaute/PeterF/Lux svara bättre. De har ju redan hunnit hårdtesta sina bilar så det
motsvarar något års körning..

_________________
--
Citera
sbozic
Halmstad
Här sen Apr 2011
Inlägg: 5



FredrikÅ skrev:
sbozic skrev:

MEN, hur är det med kvalitén på dessa bilar, hur är det efter 1-2 år?

Är så jäkla kluven......... håller en fransos, jag vet att tysken gör det...... men den saknar ju umpfhen.......
och jag har inte råd med en M-bil.


Har precis kommit hem från en tjänsteresa, där jag tog Baguetten Malmö-Göteborg t.o.r.
I vanlig vardagstrafik så känns Renaulten som en ganska tunn papplåda, jämfört med valfri tysk bil.

om du funderar på ett byte och Renaulten blir din allt-i-allo-bil, så tror jag just att det är den känslan som
kan vara svår att leva med.

Jag är glad att vi har en annan bruksbil i familjen och i morgon åker jag Mercedes och vilar öronen.

Kvaliteten i övrigt känns helt okej, ungefär som japanska bilar var förut. Lite plastiga, men bara går och
går och går. (För övrigt så är garantierna väldigt generösa hos Renault)

Av det lilla jag har testat den på bana, typ två timmars effektiv körtid, så var det ingenting som väckte
någon som helst oro. Motor-bromsar-kraftöverföring känns mycket solida.. Jag tror uppriktigt inte att det
finns så många standardbilar som klarar det bättre.

Här kan säkert Gaute/PeterF/Lux svara bättre. De har ju redan hunnit hårdtesta sina bilar så det
motsvarar något års körning..


Papplåde känslan kan jag accepter, men en strulande bil däremot är jag allergisk mot = ) , och när jag mätte upp decibel nivån i bilen jämfört med min så vill jag minnas att skillnaden var marginell.

Men jag accepterar som sagt en fulare och plastigare bil, men bara det håller , inte bara motor utan hela bilen........ hittar inte så mycket positivt på nätet när det gäller Renault och kvalité, förutom att från 2010 så sägs det att det har blivit bättre..... enligt någon......

_________________
Stephan Bozic
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11886



sbozic skrev:
Papplåde känslan kan jag accepter, men en strulande bil däremot är jag allergisk mot = ) , och när jag mätte upp decibel nivån i bilen jämfört med min så vill jag minnas att skillnaden var marginell.

Men jag accepterar som sagt en fulare och plastigare bil, men bara det håller , inte bara motor utan hela bilen........ hittar inte så mycket positivt på nätet när det gäller Renault och kvalité, förutom att från 2010 så sägs det att det har blivit bättre..... enligt någon......


Jag tror inte du behöver vara orolig för att Renaulten inte ska hålla ihop, så pass bra bil är det givetvis thumbs up
Jag själv kör en 123d så jag vet ju vad du jämför med, det låter som att du med dina önskemål absolut skulle bli tillfreds med en RS thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3082



sbozic skrev:
Hej!

Ursäkta om jag kapar tråden, men jag står i valet och kvalet av att köpa en Renault Megane RS III Cup.
Just nu kör jag med en 120D M-sport -09 och jag gjorde min debut på ringen i mitten av april.

Behöver jag säga att jag blev tagen och sugen på mera, = ) ?

MEN, hur är det med kvalitén på dessa bilar, hur är det efter 1-2 år?

Är så jäkla kluven......... håller en fransos, jag vet att tysken gör det...... men den saknar ju umpfhen.......
och jag har inte råd med en M-bil.


5 års garanti gäller väl även renåsporten, eller ? Det är ju en rätt stor trygghet i så fall, angående plastighet så tycker jag skillnaden mellan en 1 serie och meganen är mkt liten.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Cédric skrev:
sbozic skrev:
Hej!

Ursäkta om jag kapar tråden, men jag står i valet och kvalet av att köpa en Renault Megane RS III Cup.
Just nu kör jag med en 120D M-sport -09 och jag gjorde min debut på ringen i mitten av april.

Behöver jag säga att jag blev tagen och sugen på mera, = ) ?

MEN, hur är det med kvalitén på dessa bilar, hur är det efter 1-2 år?

Är så jäkla kluven......... håller en fransos, jag vet att tysken gör det...... men den saknar ju umpfhen.......
och jag har inte råd med en M-bil.


5 års garanti gäller väl även renåsporten, eller ? Det är ju en rätt stor trygghet i så fall, angående plastighet så tycker jag skillnaden mellan en 1 serie och meganen är mkt liten.


+1

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573



Megane har ju tom lite stoppning i dörrsidor och instrumentbrädan är oxå mjuk och fin. Det har inte Focus RS t ex. Tycker Megane är ganska tyst ändå. Bara ett störande däckljud hela tiden. Brummar ganska mycket. Men det har nog dom flesta småbilar med 18".
Angående fel så är renå riktigt bra nu. Clio III och Megane III har klarat sig riktigt bra. (Dock ej flexifuel).

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Mycket snack och lite bilder.. Här kommer några bilder från det senaste eventet på Ljungbyhed:






_________________
--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS 250 CUP - 2010 *Au rEVOir*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
26606 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande