Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
45234 besök totalt
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Kanske så Camskills kan hålla låga priser..... jag ska nog kolla datumen på mina med!!

//Pehr

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1896



Pehr Johnsson skrev:
Kanske så Camskills kan hålla låga priser..... jag ska nog kolla datumen på mina med!!

//Pehr


Nja, det tror jag nog inte. Nu har jag inte läst igenom Jonas tråd så jag vet inte om han köpt däcken hos Camskills men dom jag har köpt (handlat vid 4 olika tillfällen) har inte varit äldre än ett halvår.
Kollade dom nya bakdäcken som ligger och väntar (888) och dom var när jag köpte 25v gamla.

//Thomas

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
bakmotor skrev:
Pehr Johnsson skrev:
Kanske så Camskills kan hålla låga priser..... jag ska nog kolla datumen på mina med!!

//Pehr


Nja, det tror jag nog inte. Nu har jag inte läst igenom Jonas tråd så jag vet inte om han köpt däcken hos Camskills men dom jag har köpt (handlat vid 4 olika tillfällen) har inte varit äldre än ett halvår.
Kollade dom nya bakdäcken som ligger och väntar (888) och dom var när jag köpte 25v gamla.

//Thomas

Då får man väl tro det var en engångsföreteelse. Har i alla fall skickat ett mail till dem och frågat om en förklaring till det hela. F.ö. så räknade jag fel på ett år, jag beställde däcken redan -09, så framdäcken var "bara" 4 1/2 år gamla vid leveransen.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Upp till 24 månader anses vara ok att sälja däck som nya.
Är de äldre än så bör man reklamera direkt om man inte blivit meddelad åldern på däcken vid köpet.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
farbeyonddriven/Hobbe skrev:
Upp till 24 månader anses vara ok att sälja däck som nya.
Är de äldre än så bör man reklamera direkt om man inte blivit meddelad åldern på däcken vid köpet.

Lita på att jag kommer att syna stämpeln varje gång jag köper däck i framtiden!

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Nu har jag läst på lite mer angående däcksval, kommer fram till 3-4 olika alternativ. Jag kör en redovisning, både för mig själv och för andra intresserade:

1. Yokohama Advan Neova AD08
+ Bra torregenskaper, tål långa körpass, snabbare på bana än Michelin SSR. Kan vändas hö/vä så framhjulen borde hålla länge.
- Bak slits de nog rätt snabbt. Inte alls vassa i vått.

2. Michelin Pilot Super Sport
+ Bättre våtgrepp än Yoko. Betydligt bättre på bana än PS2. Slitstarka.
- Sämre på torrt än Yoko

3. Michelin PS2
+ Beprövat, säkert kort. Bra i regn. Håller hyfsat länge vid gatkörning.
- Sämre grepp på bana än resten. Går lätt varma och tappar efter några varv. Kan slitas ut fort då.

Tolkar man andras erfarenheter kan man ana att Yoko har ungefär lika taskiga våtegenskaper som mina nuvarande Hankook R-S2. Men de är säkerligen bättre i torrt (speciellt med tanke på att mina är asgamla!). Så överlag är Yoko antagligen ett lämpligt alternativ för den som prioriterar torrgrepp men inte vill köra R-däck.

Det däck som borde passa mina behov bäst är dock uppenbart Michelin SSR. Tillräckligt vassa för trevligt banåkande men har våtgrepp och hållbarhet inte alltför långt efter PS2. Till saken hör dock att i Europa finns inte SSR i 964-vänliga dimensioner, d.v.s. 225/40-18 och 265/35-18, men däremot i US of A
Får nog kolla med Tire Rack om pris inkl frakt på dem

Vad gäller R-däck så skulle det nog faktiskt kunna vara ett alternativ ändå, i så fall lutar jag åt A048 eller MPSC eftersom jag teståkt 888 och gillar inte bullret. Men då skulle jag nog hellre leta reda på ett set Cup 1 fälgar och köra 17", och behålla 18-tummarna för finåka. 18" är i tyngsta laget för 964:an, och går man fullt ut på R-däck kan man lika gärna också optimera paketet viktmässigt. Någon som har en uppsättning till salu?

De nyare Hankook R-S3 har f.ö. fått väldigt bra omdömen, verkar vara minst i klass med Yoko, men jag avstår från att testa koreanerna denna gången...

MVH Jonas

EDIT: Priset för ett set PSS from USA, inklusive frakt blir troligen kring 10500-11000 kr. Via Camskill blir det ca 8200 för PS2 samt 8600 för Yoko. Lite upp/ner beroende på valutakurs förstås.

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Bara för skojs skull slänger jag in en interiörbild (iPhone-kvalitet, före farthållarinstallation).
Många kilon att lätta på om man skulle känna för det


MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Vilken latjo mittkonsol...en sån har jag aldrig sett förut....
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Mats Karlsson skrev:
Vilken latjo mittkonsol...en sån har jag aldrig sett förut....


Det är den som är farthållaren

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Vilken latjo mittkonsol...en sån har jag aldrig sett förut....


Det är den som är farthållaren

Nja, men rätt skön att vila benet mot när man slagit på farthållaren och cruisar fram på avsvalningsvarvet

Nej, jag har heller aldrig sett den på 964 förut, men liknande (fast i ett enda stycke, denna är tredelad) har jag sett i enstaka 993 med Exclusiveinredning. Det finns de som fick t.ex. Navi installerat i dessa konsoler. Denna är dock antagligen monterad i efterhand, tror jag, eftersom sportstolarna inte finns med på optionsdekalen. Även ratten är intressant, jag har bara sett likadana på 964 turbo S tidigare (930S/968CS-ratten men med PORSCHE präglat i kringlan).

Min gissning är att den åkt tillbaka till fabriken i början/mitten av 90-talet för en telefoninstallation, inkl ratt, stolar och en vassare stereo, som lik förbaskat låter som en sämre klockradio.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



jonthi skrev:
Bara för skojs skull slänger jag in en interiörbild (iPhone-kvalitet, före farthållarinstallation).
Många kilon att lätta på om man skulle känna för det
https://rejsa.nu/im/_2011/17698_2011-08-04-img_0115.jpg

MVH Jonas



Vad är det för farthållare?
Jag har en PDQ (SC-5000 tror jag) i Golfen, och den funkar riktigt bra!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
lewan skrev:
jonthi skrev:
Bara för skojs skull slänger jag in en interiörbild (iPhone-kvalitet, före farthållarinstallation).
Många kilon att lätta på om man skulle känna för det
https://rejsa.nu/im/_2011/17698_2011-08-04-img_0115.jpg

MVH Jonas



Vad är det för farthållare?
Jag har en PDQ (SC-5000 tror jag) i Golfen, och den funkar riktigt bra!

original, förstås

Alla kablar finns redan fördragna, det är bara att bulta dit grejorna, d.v.s. ställmotor med vajer, styrbox samt spakställ. Jag skrev en kort sammanfattning på PCS forum om hur man gör. Svårigheten ligger i att få tag i grejorna till vettiga pengar (nytt via PC blir dyyyyrt), jag fick ihop det för ca 4500 kr om jag minns rätt. Spakstället är besvärligast att hitta begagnat eftersom det är så få 964 som levererats med farthållare. Man kan iofs ta ett 993-spakställ också.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Paketet från Pelican Parts anlände lagom till helgen, med ventilkåpor och bromsrör. Lovar sätta in en bild på dem, de är snygga! om än inte alls lika lätta som original-magnesiumkåporna. Kåporna får nog vänta ett tag innan de åker på eftersom jag tycks ha fått hyfsat tätt efter senaste skruvarinsatsen. Med lite tur ska jag dock kunna få dit 993-bakbromsar och dito huvudcylinder innan Kemora banmötet den 22/8, för att bätrte matcha mina Big Red där fram.

Bjuder på ett Tips från coachen (från Mo i Rana-trippen härförleden):
om bakomvarande bilar klagar på att din 911 smutsar ner deras vindruta med olja när de ligger bakom dig på vägen, betyder det inte nödvändigtvis att det är motorn som läcker. Det kan lika gärna vara korken på din 4-litersdunk Castrol TWS 10/60 som hoppat av och innehållet som runnit ut och sölat ner hela bagageutrymmet...

Bagagerumsmattan är rätt tung förresten, upptäckte jag också (har aldrig haft ur den helt tidigare). Därför nu ersatt med en tunn träfiberskiva att lägga grejorna på thumbs up

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



jonthi skrev:
Bagagerumsmattan är rätt tung förresten, upptäckte jag också (har aldrig haft ur den helt tidigare). Därför nu ersatt med en tunn träfiberskiva att lägga grejorna på thumbs up

MVH Jonas

Något liknande detta? http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/296062-how- . . . .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



jonthi skrev:
Det kan lika gärna vara korken på din 4-litersdunk Castrol TWS 10/60 som hoppat av och innehållet som runnit ut och sölat ner hela bagageutrymmet...



Been there, done that............



http://www.fjollrosa.se/gallery3/cars/album10/album39/album45


Fast detta hände på gatan, och upptäcktes inför besiktning till en slalomkörning...
Jag trodde det var pollen som jag hade sett på ena framskärmen.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Cyberdennis skrev:
jonthi skrev:
Bagagerumsmattan är rätt tung förresten, upptäckte jag också (har aldrig haft ur den helt tidigare). Därför nu ersatt med en tunn träfiberskiva att lägga grejorna på thumbs up

MVH Jonas

Något liknande detta? http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/296062-how- . . . .

Typ, men inte fullt lika avancerat

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
lewan skrev:
Been there, done that............

Kör du omkring med babypuder i bagaget???

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Sådärja, nu var däckfrågan löst.

Det blev nu inte alls som jag tänkte mig från början utan jag köpte på mig ett set R-däck på fälg av en Porschekompis på jobbet....... Var på honom om dem för ett litet tag sedan och ibland får man justera sina planer till rådande förhållanden, speciellt som våra respektive prisnivåer matchade varandra perfekt thumbs up

Tyvärr hinner jag nog inte få på dem innan Kemora eftersom de först ska fraktas en bit, så premiären med nyskodd bil får bli på slalom, eller i värsta fall Nürburgring!

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Nu är ju däckfrågan löst som du säger men jag kör på Advan neova AD08 och tycker inte att de är speciellt dåliga vid regn.

Nu kör jag visserligen lätt fwd bil men vill ändå få inflika min uppfattning

I övrigt, riktigt snygg bil du har!

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
speedy83 skrev:
Nu är ju däckfrågan löst som du säger men jag kör på Advan neova AD08 och tycker inte att de är speciellt dåliga vid regn.

Nu kör jag visserligen lätt fwd bil men vill ändå få inflika min uppfattning

I övrigt, riktigt snygg bil du har!

Tackar x 2
Kan hända det blir AD08 ändå på 18-tummarna.

Körde sista PCS banmötet före Ringen-mötet igår, på Kemora i Finland. Och jag konstaterade att gammel-964:an visserligen är rätt jobbig att ratta runt i, man svettas ordentligt efter några tuffa varv. För att hålla jämbördigt tempo med moderna åk typ 996 och 997 får man ta i utav bara h-vete, samtidigt som H2o-åkarna kan sitta och byta spår på stereon samtidigt som de SMS:ar rapporter till kompisarna därhemma mitt under körpasset och ändå hålla minst samma tempo som en själv
Men 964:an är å andra sidan väldigt lätt att kontrollera när man ligger på gränsen, den går att lira med på ett helt annat sätt än de moderna åken. Vet inte exakt vad det beror på, men det kan inte vara för att man har mindre effekt att leka med eftersom jag kört andra 964 med bättre vikt/effektförhållanden, typ Tobias B's blåa och ett par 964 turbo, och de är i grunden likadana. Det måste helt enkelt sitta i bilens gener!

Nu fick jag f.ö. även igång Harrys Laptimer ordentligt, efter att ha fixat en Tomtom-hållare. Enligt den når jag upp till 1,0-1,05 G i böjarna. OK eller genomuselt? Inbromsning ca 0,75 G. Detta med Hankook-skräppuckarna och rejält understyrt, ca 16 grader i luften.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Nya hjul. Och ojsan vad svart ser elakt ut jämfört med silver


Cup 1 skodda med ett set visserligen rätt så gamla, men i princip okörda Falken RT-215, får se på slalom imorgon om det finns fäste kvar i gummit... Förhoppningsvis är det åtminstone lika fram och bak!
Passade även på att ställa bakre krängaren i hårda läget i syfte att avhjälpa understyrningen.

En kort provkörning hann jag med i kväll, kändes redan inne i kvarteret att hjulen är klart lättare än 18-tummarna. Lättare styrning dessutom så överlag ett positivt första intryck.

Dessutom är en ny ratt på väg...

Tänkte spara på originalratten, lånade ut bilen på senaste banmötet och fick en liten repa från en ring på den. Och när jag precis efter råkade hitta en Momo Martiniratt på Blocket var det ju bara att slå till
Nästa steg blir väl att stripa hela bilen

MVH Jonas
(får bara upp en blank sida när jag försöker ladda bilder via Rejsa, därför bild via Photobucket.)

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
45234 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande