Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
44627 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



thumbs up en sån motor vill jag oxå skruva på

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Får vi höra den på Norrträffen?

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Härligt med alla bilder Niklas!
En hel del känns (för första gången) igen, även om jag bara hade 16 ventiler, 32 knaster, 32, fjädrar och 16 ventilbrickor att hålla reda på.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Trevligt!

Man får trösta sig med att vissa grunddimensioner är samma på M42...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Spiidfriik skrev:
Får vi höra den på Norrträffen?


Det är tveksamt, för jag har bara den här helgen ledig. Sedan är det rallycross och nästa helg ACR (vill inte köra så långt med oinkörd motor). Så det är om jag sätter in den, mappar och kör in den under veckan innan Norrträffen .


Har en del mer avancerat pyssel kvar. Grenrör skall tillverkas, kabelhärvan skall passas ihop med Haltech sprutet sedan ska kylaranslutningarna i bilen anpassas till S50:n och jag saknar fortfarande några smådelar till toppen från BMW > .

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Det är lite körigt just nu så det går lite långsamt med motorbiten . Blir dock ingen Norrträff med den i för då har jag nog ingen körklar bil att besöka den med .


Har skaffat ett Supersprint grenrör som får duga tills jag bygger ett med rätt dimension och längder.



Ventilspelet är inslipat, är dock inget man vill göra om alltför ofta .



Motorn är klar, vanosen ska inte sitta där men jag har inte fått täcklocken till toppen så den är monterad utan innehåll för att plugga hålen tillsvidare.



Blir lite pysslande för att skarva ihop motorkabelhärvan med Haltechsprutet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Nu när man har fått semester så ska det väl finnas lite tid över åt bilen.

Lätt trimmad Bosch Motronic


Uppallad och redo för hjärttransplantation.


Några timmar senare stod motorn bredvid (ca 5 timmar pga av ett trilskande grenrör)


Snart redo för nytt hjärta.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag följer spänt utvecklingen...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



varför har inte jag den bilen och den motorn? så sjukt snyggt bygge. jag väntar med spänning på att se hur det utvecklas

_________________
Björn Hansson
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Hoppas bilen är klar till Kemora, så att man får se den och höra lite goooljud!!
Låter den bara hälften så gott som Tigers så är det garanterad ståpäls!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Planerna är att den ska vara färdig och mappad tills Kemora, blir en fin inkörning.


På grund av värmen har jag inte varit så flitig men det går framåt iallafall.


Har nu kört sönder två motorkuddar och det med en "standard" motor så jag tog och byggde om fästena för att kunna köra med Valmet kuddar istället, passade även på att byta till M3 styrväxel.



Dessa Bilstein Clubsport dämpare ska testas ut till racebilen.



Monterat med M3 spindlar för bättre rollcentrum.



Nu börjar motorn närma sig montering, svänghjulet på plats.



Kopplingen monteras, har inte hunnit få mitt svänghjul till min treskiviga Tilton koppling så det blir original med sinterlamell tillsvidare.






Motorn i bilen nu är bara resten kvar.



Börjar närma sig nu. Bara att koppla in elen, snida ihop en skarv på avgassystemet och lite småpill.



om allt går som det ska så ska uppstart ske fredagkväll eller på lördag.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
The Sentinel
Luleå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Tjena !

Hur gick helgens arbete ? Fått allt på plats ?

I kväll lyfter vi i min 325 motorn i touringen, får se om det gör någon skillnad.

Mitt projekt går alldeles för sakta. Men Knutan är iaf. med i semester schemat.
Har inte semester förrens lördag.


_________________
Niklas Edlund

Min pärla : http://www.garaget.org/show.php?car=2558
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Hade hiskeliga problem att få den att gå med Haltech sprutet, så för att få bilen klar till avresan mot Kemora senare idag så lånade jag sprutet från rallycross bilen så nu sitter det ett Motec M8 på den och då startade den direkt. Tjänade mycket tid på mappningen då också då jag kör med samma mapp som vi körde 3.0:an på med lite justering bara.

Ska tillbaka till garaget nu och göra det sista på bilen så den blir klar.

Ett litet smakprov på motorn

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
The Sentinel
Luleå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Härligt ! Du kör nattskiftet precis som jag (kom just hem)

_________________
Niklas Edlund

Min pärla : http://www.garaget.org/show.php?car=2558
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
The Sentinel
Luleå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Hur går det med bilen ? - updatering !

_________________
Niklas Edlund

Min pärla : http://www.garaget.org/show.php?car=2558
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
The Sentinel skrev:
Hur går det med bilen ? - updatering !


Ja du det gick bra en stund men sen gick det inget vidare.

Bilen var klar och stod på hjulen 04:00 på onsdagen, hem och sova några timmar. Upp 09:00 för att börja mappa den, körde några svängar och grovmappade med bredbandslambda. Klockan 14:00 lastade jag r-däcken och packningen för att påbörja resan mot Kemora. Naturligtvis tog batteriet i laptopen slut så jag kunde inte mappa något längs vägen ner, men en bränsleförbrukning på 1,5l/mil landsväg är väl inte helt tokigt när jag inte hade lagt någon tid på det registret. Märkte även att jag måste jobba med tändkurvan mellan 3-4000 rpm för där är den helt död (beror nog troligtvis på grenröret).

Väl på banan så körde jag några varv och loggade lambdan, in i depån och justera bränslet lite och så ut igen. Fick inte till registret mellan 3- och 4000rpm men då rörde jag inte tändkurvan. Chassiet är jag väldigt nöjd med nu, har bara problem med fästet bak så jag måste nog sätta på en vinge. Hade även lite problem med att den ville trycka ur sig lite olja i långa svepande högerböjar men det räknade jag med för jag hann inte modifiera vevhusventilationen. Motorn var ju som sagt död under 4000 men kom man bara över det så tog jag in på en M3E46 när jag fick in trean så lite effekt finns det ju där redan. Soppa ville den dock ha 3,5l/mil tog den på banan .

Hemresan gick också bra, nu hade jag fullt batteri i laptopen så jag körde och mappade låglasten och fick ner landsvägsförbrukningen till 1,1l/mil. Här märkte jag en miss igen som uppkom på nedresan också, pga att jag satte dit Motec sprutet så fick jag inte dit plåten som avskärmar friskluftsintaget till kupén från motorrummet. Det märktes ju inte förrän man körde sakta i städer och i bilköer, motorn bygger ganska mycket värme och när det börjar strömma in 50--°C luft genom luftutblåsen fast man har på full kyla så reagerar man ju speciellt när det redan är 30°C ute

Sedan när jag hade kommit hem så körde jag och belastade motorn ganska hårt samtidigt som det gick ganska sakta och då skenade oljetempen iväg. Sedan hade oljetrycket strulat lite också, från början var det bra men efter ett tag så sjönk det ganska rejält på tomgång så jag hade tänkt ta ner tråget för att kolla på pumpen. Båda dom orsakerna i kombination gjorde att den började knacka på något vevlager utan att oljelampan hade tänts så det var ju bara att vrida av och ringa efter bärgningshjälp >
Plockade isär motorn samma kväll och problemet hittades i oljepumpen, kolven i tryckreduceraren var lite skev så den kärvade och hade fastnat lite öppen. Skadorna höll sig till två vevstakar, nya vevlager och en slipning av veven.


En hafsig installation av catchtank och biffigare bränslepump, orginalpumpen används som förpump, skall göras bättre när jag får tid



Ny invägning av kolvar och stakar.


Helt och bättre begagnat vevstakslager.


En vev som behöver lite omvårdnad.


Mycket grejer blir det.


Fick iallafall fin färg på dom rostfria grenrören


Lite däck att välja på.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Trist med motorn Niklas! Den gick bra på banan! Skönast sång av alla bilar som var där!
Har nog nån filmsnutt på det, måste bara föra över till datorn. Hoppas du har igång den så fort som möjligt!
Hinner du till Åmsele?

Jag vill se driftingen från Kemora om det nu blev något av det vi filmade!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Joan skrev:
Trist med motorn Niklas! Den gick bra på banan! Skönast sång av alla bilar som var där!
Har nog nån filmsnutt på det, måste bara föra över till datorn. Hoppas du har igång den så fort som möjligt!
Hinner du till Åmsele?

Jag vill se driftingen från Kemora om det nu blev något av det vi filmade!

Den är snart ihop igen, missar dock Åmsele som du vet. Driftingen blev det lite på film iallafall, kommer snart.


Några okoncentrerade varv från Kemora från början på dagen, hade mest koll på oljetryck och lambda värde så det går lite ryckigt.

http://fredrik-tiger.no-ip.com/film/kemora.mpg

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
En liten uppdatering.


Det går sakta framåt, motorn är ihop igen.


Håller på att snida ihop en större oljeseparerare till vevhusventilationen då S50 cirkulerar ganska mycket olja genom den.


Nytt (beg) svänghjul och en ny koppling (kanske liiite i överkant då den klarar 1400Nm )


Nytt svänghjul 9kg komplett med koppling, original S50 18kg.


Monterat på motorn, det var ett riktigt rackel att få alla tre lameller att centrera när jag inte hade något annat än lådan att centrera med >


Äntligen sitter den i bilen igen, nu är det bara ett par timmar på småplock kvar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123



Ursäkta att dra upp en gammal tråd. Tänkte bara höra hur det går med bilen? Några nya filmer och bilder?

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
44627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande