Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -00 "Kyllingen" TILL SALU-kanske...."
<<   1, 2, 3, 4
17263 besök totalt
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Nå nu åkte äntligen släggan fram - o av med beläggen bak som såg riktigt dåliga ut vänster bak.... slutade med att det konstaterades att packningen var kass - inte bra, skivorna såg nästan okej ut så de fick sitta kvar och en retur fick göras till Förenade bil på nya skivorna som jag tagit hem - beläggen är bytta nu till begade carbotech XP12 bak och hgr bak är motionerat men vi får se om det överlever eller om oket måste bytas. Byter jag ok så kommer jag att försöka byta till stålomspunnet samtidigt o bättre vätska.

Köra utan packning är väl inte optimalt men bilen rullar inte dagsdrift så jag är inte orolig, har provat det förr. Men, det kan ju vara så att det kärvar fortfarande och då kommer det att slita upp xp12orna.... det vill vi inte, så jag måste hålla koll på det vid första bromsningarna. Kopparpastan var oxo framme så att det såg lite bättre ut med bättre glid - kul med första högarna under bilen..... med rost...... O skit......

Ja ja - besiktning på tisdag och sen skall jag börja så smått, om nu inte bromseriet fortsätter att kinka och det blir prio 1 så blir det stol som skall bytas, ratt ordnas samt en plan håller på att utarbetas om hur väghållningen skall se ut och i vilken ände vi skall börja.

Passusen är att Patrik Skoog släppt till väl inkörda belägg och bussningar, de går ju fort i alla fall...... så det får man ju leva upp till....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Vet förstås inte vilken tillgång till verktyg du har men jag tror ditt ok är långtifrån kört! Fram med ett litet honingsverktyg (Biltema om inte annat) i oket och fint sandpapper (600 och över) på kolven, på med en ny packningssats insmort i bromsoksfett så lever det länge till.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Nå, bilen har inte gått speciellt långt i min ägo - dock så rullades den ut för tvätt hos Statoil tvärs över gatan. Döm om min förvåning om att den efter 135 km körd i min ägo så blir då den då påbackad vid tvätten - föraren såg den inte..... Näe, den är bara lite gul... Spegeln rök och litet jack på dörren.... Det härliga med försäkringsskador när man inte själv är vållande så är det bokat för en lack på hela sidan.... plus ny spegel beställs.... det kanske väger för mkt med ny färg men va f-n!

Nå, en runda till en känd smålänning är gjord - ny hjulupphängning Bilstein Sprint med coilkit fram och alla rackarns bussningar runt om som fanns på lager är nu på g... har monterat bak men låter bilen hänga uppe för oken bak skall Franzen göra iordning då de är kassa så de åkte av samt skall byta skivor och slangar är beställda så det ser ju rackarns bra ut. Dock har jag inte fått dit bussningarna ännu men det kommer....

Fram väntar jag lite med då utrymmet i garaget kräver att jag vänder bilen så nu står den med rumpan i vädret, konstaterade att diffkåpan svettar ut lite olja så den skall väl bytas - blir till att hålla ögonen öppna efter en Z3m kåpa som verkar vara standard för dem som kan o hänger på forumet. (är det samma bussning i denna som den vanliga diffen?)

Fram har jag slitit av benen till ett par E36M3 nav - frågan är hur passar naven till vanligt bromseri (323ti)? annars får jag köra med de andra naven som nu sitter på för denna säsongen kommer jag att köra 15 tum har nu två uppsättningar med kapsyler och 6 st R888 205/50/15, söker 2 st nyare R888 för att lägga på de sista 2 fälgarna.

Vi ses i snöyran.... Härligt att stå ute o mekka nu!

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Efter en affärsresa har man stiftat bekantskap med ytterligare en av profilerna på Rejsa - Franzen, bättre service får man leta efter, han har lyckats att sätta tänderna i bakoken och ett par extra framskivor som jag hade liggande som såg ut som kriget - se på bilderna o njut. Tiden räcker inte till att göra allt själv o då får man ta till sitt extra set med händer, som dessutom saknar tummen mitt i handen.....
Ytterligare paket har kommit från AMotek men där saknades lite bakskivor så slangarna åker på i helgen här och oken görs klara för montering.... Bilen skall på lack den 5 så den måste ihop i nästa vecka, ytterligare resor i tjänsten gör att veckan blir väldigt kort.... Men det borde gå. Nån som har pressat i bussningar och har lite tips?

Målet är att bilen skall vara hjulinställd o ev utan bussningar men vara ok körklar till Knutan.... Det verkar inte vara helt omöjligt....

Vi höres!

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
nå så skulle slangarna monteras, SM från AMotek. såg fint ut i paketet men när jag provdrog så gick inte gängningen helt ned - vilket egentligen är bättre än om att gängningen går i botten och inte toppstycket som jag tror (med min ringa erfarenhet) är det som tätar men det såg lite konstigt ut....

Det yttre slangarna bak var ok nästan att ta av och jag har monterat upp oken för att kunna få upp tryck utan att montera de saknade skivorna, dock de inre slangarna stötte jag på lite problem, den ena sidan - hgr -ville absoult inte och det slutade med att jag droga av bromsröret.... inte bra, rent ut sagt skit. Denna sidan går till en liten reducerare/eller annat som sitter på vänster sida - efter att fått bytt allt annat - slangen mitt i på vänster sida satt värre men nu gav jag den vad den skulle och den lossnade som tur var. Dock när detta var gjort tänkte jag ta bort röret som gått sönder.... det satt i en lite fördelare som sitter på vänster bak med ljuddämpare mm - trångt men det gick inte att få loss den....

Total recall: status: bussningarna glider i okörat ca 3-4 mm kanske inget att oroa sig för.... bröt av ett av rören när jag skulle byta slangarna mitt under bilen (compact.....) skit men så är det den gick till en liten fördelare som satt i en bygling i karossen. Denna ville inte heller släppa, svets saknas så jag får väl ta till creme brulee svetsen.... vad gör man, man jag la av efter det, fick dit allt annat i bakvagnen så nu får jag vänta på skivorna som förhoppningsvis kommer i mitten av nästa vecka - bra!

Glad midsommar-kyllingen saknar fjädrar fortfarande men det går väl långsamt framåt!

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Tråkigt med mekarstrul.
Att gängan till bromsslangen inte går helt ner i oket gör, som du redan är inne på, ingenting, den tätar i botten i oket.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Jo, webben är ju fantastisk - inget på hemsidan ger sken i att det är så att det är stängt på midsommardagen.... men det är det ju..... tyvärr - tänkte att jag köper ett ca 391 mm koppar rör då det är ett sådant man skall ha enligt ETK - den där lilla manikken som sitter under baksätet kanske det är någon som kan berätta vad det är för nåt? Det kan ju inte vara en reducering för det är ju endast till detta oket (hgr bak...) Stålrören är ju så stela mot vad jag varit van vid tidigare men imorrn så skall jag ta tag i det o värma bort röret som sitter som F_N mot manikken. Vi får se, tanken är att köpa hem så jag kan meka färdigt och slår det helt slint så slänger jag på de gamla skivorna och börjar lufta systemet.... det kan ju vara att det tar lite tid.....

Bilen skall på lack på måndag men inte nästa måndag utan det är ju faktiskt 9 dagar dit.....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Nå med sonens hjälp och mekonomens bromsrör så kunde jag släppa ned bilen med de gamla skivorna på men med ny rideheight och nytt stödämperi o fjäderi.... Låg, näe, lägre..... den är riktigt låg - helt klart att sommarfälgarna åker på blocket snart, lägg ett bud om det är nån som är hugad - 8 x 17 ET47, bild på sidan 1.

Men det blev bra med camber, det smäller lite i bilen nu - kändes som att åka speedboat runt kvarteret då jag inte gjort nåt fram så nosen pekar i skyn.... Men sånen hjälpte till att lufta bromsar och det läckte inte och grabben gjorde ett kanonjobb!

Nu får vi se om några skivor kommer och så att vi få på framändan oxo.....

Lack är planerad till den 5 juli och då är bilen borta i 10 dagar - så då blir inget gjort...... Knutan närmar sig.....

Vi höres,

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Nå, efter en sommar i sus o dus o väldigt lite bilmek (den har äntligen kommit från lack....) Så fick jag då äntligen tillbaka den, men den kaxige kundmottagarens ord klingar torrt med "ja men nu får du den i en färg i alla fall.. passar inte in på bilen som jag hämtade - dock är den fräschare på vänstersidan än övriga delarna....)
Nå, så kom den hem o Eurom på Lundavägen fick jobbet att ställa in magen, jo Rolle gjorde vad han kunde och med de 17 som ligger på nu så har vi bra värden 3 graders camber och lite toeout fram så att de blir lagom orolig att köra.

Det som varit lite av häxdansen är en bult som bröts av till en av hjulspindlarna, denna byttes med Dormler, dorn och svetsen som jag använder till creme bruleen.... funkade! Nu skall jag bara rensa gängorna - var på Förenade bil men dessa 11 kronors bultar hade de inte hemma.... så i morrn kommer de o då skall de på plats - så kommer vi närmare en start på Knutan,

vi får se,,,,

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Härligt att det händer lite!

Har ett par runda tunga saker i bakluckan som är dina, jag kommer förbi vilken dag som helst!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Nå, jag behöver nog dem i bakluckan kvar för att komma ifatt dig på rakan Johan!.......

Lite nytt, bultar kom hem från Förenade Emiraten, dock 6 st då nya spindlar skall på om inte så länge - inte original... dock frugan på semester så med hål i taket o ett halvfärdigt badrum med 2 ongar o poolen att ha koll på så är det inte riktigt fokus på att lägga sig under bilen... ännu.....

räknar med att ha bilen klar till Knutan men har ingen koll på hur det ser ut med anmälningar/plats men vi får väl se, har jag tur (o någon annan otur) så får jag väl kalla mig 328 touring......

Vi får se, kommer jag till Knutan så är det kul i ala fall.

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Ja....

vad skall man säga, tiden går och man har inget nytt att tillföra - jobbbyte och husrenovering ala seriöst..... Tar tid och så har man två ungar.....

Jo, vad händer - körning är planerad i sommar!

Vad har hänt och var är bilderna...... bilder på det som hänt kommer tyvärr inte av enkla skäl.... inte tid.....


1. bytt till stålomspunnet runt om, skit bak men nu är allt bytt så nu känns det bra - Fram tror jag tillverkaren hette såg bra ut.

2. Skivor hade jag bytt bak innan vintern men tog mig i kragen och bytte tillbaka till Brembo med slits, ser i alla fall grymt ut - fram satt svarvade skitskivor som en tillfällig lösning tills jag skulle få andra på plats med original belägg - dock skulle oken totalas av en känd Rejsa snubbe (det har inte hänt nåt på 6 månader nu....) så de oken kan jag nog anse som bojsänken.... tyvärr - så status är original fram ok, motionerade och padsen bytta till Skoogs gamla XP12:or..... värsting! skivorna som åkte på var oxo Bremobo slits som låg o väntade.

3. stol.... O vilken huvudvärk! har dåligt samvete att jag har Sams (Millways) underrede kvar men provade in min stol med det underredet.... dålig ide! behövde köras i både 95 graders tvätt och torktumlare för att få plats, skit! jag har nämligen ritat upp det i Cad så jag trodde att jag skulle vara smart osv..... men men, nu sitter jag på ett bättre begagnat R888 när jag kör ut o in bilen från garaget. Ingen bra lösning men djungeltrumman säger att ett underrede är på g och givetvis måste ju allt annat vara klart till dess...

4. gamla meriter säger att jag har ett nav till E36 liggande, airbag.... demontage..... huha kul inget small i alla fall men passformen på nav mot blinkersupplägget är inte hundra i alla fall - givetvis fick ja inte airbag lampa att slockna - gamla meriter säger oxo att nu funkar tuta på Snapoffet - ser skitbra ut! och nu är det en Momo Race läder och en Momo 345 mokka som skall agera som spelkonsoll.... Snapoff har bara bästa servisen som finns, de har koll på läget och vet vad som skall åtgärdas om man har det ena eller det andra - tutknappen var intressant att höra om bla - men superservice och super produkter.

inte långt kvar nu att kunna ge den en doja, i värst fall så är det bara dit med stolskrället - Sabelt med Kålöron.

Så körning skall väl till nu, måste kolla upp när det kan bli dags!

Har torrkört på Jägers med två kändisar på Rejsa - snack men kanske inte så mkt körning igentligen....

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Bilen är ev till salu - har för mycket för mig just nu och lägger för lite tid på bilen.....

se banåkabilar säljes!

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
äntligen i helgen blev det tid till att montera stol - det blev klart men lite högt känns det som. 189 med DTM stuk på rattföring är det precis plats med hjälm på - får se över om man kan köra lite justeringar. Fick en del tips utav legenden med bromsproblem idag.....

beslutet är inte fattat men säljtankarna gör sig påminda. Dags o se om det är någon annan som kan tänka sig att ta över ett friskt och inte sönder skruvat objekt.

Se annons:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73543

uppdateringar kommer ändå!

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hmm jag skulle behöva nåt nytt att skruva sönder för just DET är jag vass på om inte annat är jag kanske intresserad av lite lull lull som du troligtvis ändå inte får betalt dör

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Ser ju mycket bättre ut nu med kamber fram o bak, står kanske lite lågt



Här ser man hur lågt det blev - låter lite från bakre lagringarna men enligt uppgift så är det så....



2 rattar - en för till o från åsså en för redigt rejs! Bägge med del till Snapoffen. Mockaratten har det inte blivit jobbat nåt på alls - läderratten är en momo Corse i samma storlek - passar finfint!


_________________
Jonas Bostrand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -00 "Kyllingen" TILL SALU-kanske...."
<<   1, 2, 3, 4
17263 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande