|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
25 Maj 2010 09:27
Pagid blå fram och svarta bak ska det vara. Men tror mest det har med ovana att göra trots allt, bevisligen har det gått att köra bilen ruskigt fort med nuvarande setup
Motorn är förhoppningsvis inget större problem, men får se när det finns tid att ta tag i det, brist på både tid och pengar just nu, så det lutar åt ett långt och planerat projekt över vintern.
Finns ju lite idéer vad jag vill göra med bilen, 400-450 driftsäkra ponnys önskas och det finns ju lite olika vägar till det, men alla har sina pro's and cons..
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
25 Maj 2010 09:48
OFFkeFF skrev: | Ahapp, då har man testat monstret på bananen då, blev dock inte så många varv som man hade tänkt sig..
Bilen går som en dröm genom och ut ur kurvorna, däremot hade jag väldigt svårt för bromsarna, de tar överjävligt bra, men bilen är jäkligt svår att hålla rakt fram när man går på bromsen.
Kanske en vanesak, man har ju bara kört gatbil innan och detta är en racer..
Nu fick jag bara 5-7 varv, för topppackningen fick sig en törn, så nu blir det ändå lite djupare genomgång av motorn :/ |
oroligheten vid inbromsning beror ofta på förlilte toe in i bak!
Ett annat recept för att bota det är en större vinge på bakluckan. 944:an är ofta lite orolig vid inbromsing från hög fart!
Kolla in min film från Sviestad för några år sedan vid inbromsning efter rakan så är bilen ganska orolig men man vänjer sig! Här har jag för mig att lilla vingen sitter på med stora var det mycket bättre!
http://www.youtube.com/watch?v=8dzCy58o-gA
Mvh
Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
25 Maj 2010 09:54
OFFkeFF skrev: | GustafB skrev: | OFFkeFF skrev: | Ahapp, då har man testat monstret på bananen då, blev dock inte så många varv som man hade tänkt sig..
Bilen går som en dröm genom och ut ur kurvorna, däremot hade jag väldigt svårt för bromsarna, de tar överjävligt bra, men bilen är jäkligt svår att hålla rakt fram när man går på bromsen.
Kanske en vanesak, man har ju bara kört gatbil innan och detta är en racer..
Nu fick jag bara 5-7 varv, för topppackningen fick sig en törn, så nu blir det ändå lite djupare genomgång av motorn :/ |
Trist med packningen, vad hände? |
Inget generalras tror jag iaf, den spottade ut lite vatten på rutan genom slangen från expansionskärlet. Såg inga spikningar på knacksensorn eller överladd idag. Men den har ju överladdat och spikat tidigare så det kan ju vart känsligt sen innan.
Inget rinnande vatten eller så, men det är övertryck i kylsystemet och tycker det luktar soppa/avgaser om kylvattnet.
Inget skrammel/slammer från motorn, men den går nog bara på tre burkar.. Inget vatten i oljan, men tycker oljenivån droppat väldigt fort.
Har du tid och slå en kik någon dag? |
Byt packning snabbt och kör!
Det är ganska enkelt på 944.an. Kör lite lägre laddtryck i sommar och satsa på mer rejäl ombyggnation i vinter!.
Provtryck toppen då, det är inte ovanligt att dom läcker i ventilsätena!
/pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
25 Maj 2010 13:08
Puppan skrev: | OFFkeFF skrev: | GustafB skrev: | OFFkeFF skrev: | Ahapp, då har man testat monstret på bananen då, blev dock inte så många varv som man hade tänkt sig..
Bilen går som en dröm genom och ut ur kurvorna, däremot hade jag väldigt svårt för bromsarna, de tar överjävligt bra, men bilen är jäkligt svår att hålla rakt fram när man går på bromsen.
Kanske en vanesak, man har ju bara kört gatbil innan och detta är en racer..
Nu fick jag bara 5-7 varv, för topppackningen fick sig en törn, så nu blir det ändå lite djupare genomgång av motorn :/ |
Trist med packningen, vad hände? |
Inget generalras tror jag iaf, den spottade ut lite vatten på rutan genom slangen från expansionskärlet. Såg inga spikningar på knacksensorn eller överladd idag. Men den har ju överladdat och spikat tidigare så det kan ju vart känsligt sen innan.
Inget rinnande vatten eller så, men det är övertryck i kylsystemet och tycker det luktar soppa/avgaser om kylvattnet.
Inget skrammel/slammer från motorn, men den går nog bara på tre burkar.. Inget vatten i oljan, men tycker oljenivån droppat väldigt fort.
Har du tid och slå en kik någon dag? |
Byt packning snabbt och kör!
Det är ganska enkelt på 944.an. Kör lite lägre laddtryck i sommar och satsa på mer rejäl ombyggnation i vinter!.
Provtryck toppen då, det är inte ovanligt att dom läcker i ventilsätena!
/pete |
Känner ingen stress Det blir nog lite ett litet mellan-år när det gäller eget lekande tyvärr, nya knodden och en trotsig snart 4-åring tär hårt på sambon, så mycket egentid blir det tyvärr inte. Byter jobb om en månad och blir en hel del utlandsresande i nästa tjänst, men som den optimist man är så hoppas jag det ska bli lite lugnare i höst
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4332
26 Maj 2010 13:52
OFFkeFF skrev: | Finns ju lite idéer vad jag vill göra med bilen, 400-450 driftsäkra ponnys önskas och det finns ju lite olika vägar till det, men alla har sina pro's and cons.. |
Finns alternativ som inte har några cons alls. Skulle möjligen vara budgeten då
För att svara på tidigare, hade gärna tagit en titt men just nu och närmsta månaden har jag tyvärr ingen tid alls.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
26 Maj 2010 15:06
GustafB skrev: | OFFkeFF skrev: | Finns ju lite idéer vad jag vill göra med bilen, 400-450 driftsäkra ponnys önskas och det finns ju lite olika vägar till det, men alla har sina pro's and cons.. |
Finns alternativ som inte har några cons alls. Skulle möjligen vara budgeten då
För att svara på tidigare, hade gärna tagit en titt men just nu och närmsta månaden har jag tyvärr ingen tid alls. |
Då är vi två Känner ingen stress just nu heller.
Din modell med 3 liters-motor är väldigt lockande..
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
30 Maj 2010 22:10
Nu börjar planerna smidas för den här bilen, det ska bli ett litet projekt av det här.
I grova drag..
1. Lacka insida, utsida och motorrum.
2. Ny lätt inredning, här är tanken att bilen ska kännas lite mer "csl", d.v.s lite mer gatbil än ren racebil. Kommer ta hjälp av proffs. Men det är inte mycket vikt som kommer adderas och inte frågan om någon ljudisolering Men vill att bilen ska kännas fräsch och modern.
3. 3-liters 16-ventils motor, med turbo såklart, med mål för bättre körbarhet och driftsäkerhet.
4. Lite småplock som ny huv i kolfiber och en större vinge.
Får se vilket tempo det kan gå i, men hoppas att det ska kunna bli nåt till nästa år. Inget är längre kommet än att jag börjat leta delar och folk/företag som kan hjälpa till.
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4332
30 Maj 2010 22:28
GRYMT, planer helt i min smak
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370
31 Maj 2010 07:06
Blir en spännande tråd att följa.
_________________ /Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
02 Jun 2010 17:19
Börjar riva bilen om ett par veckor, siktar på att fixa inredning och lack först. Motorplanerna måste redas ut först, då jag inte har koll på vad som ska inhandlas riktigt ännu
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50
02 Jun 2010 18:26
Är bilen inte tillräckligt snabb?
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
02 Jun 2010 18:39
Supermicke skrev: | Är bilen inte tillräckligt snabb? |
Haha, jo, den är satan snabb, men vill ha effekten med lite högre driftsäkerhet. Råkar den bli snabbare under processen är det ju bara ett plus i kanten
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
30 Jun 2010 09:49
Fått nos på en motor nu, och snart två veckors semester. Så nu kanske det börjar röra på sig lite
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867
30 Jun 2010 14:05
"nos" eller "nox"?
Peo.
_________________ PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
30 Jun 2010 14:19
PeOR skrev: | "nos" eller "nox"?
Peo. |
Haha, nej, nys Eller håller på och ser om det är dags för att inhandla en 944 S2 motor
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
03 Sep 2014 11:59
Här kan man ju säga det stått still under väldigt lång tid..
Efter en massa oförutsedda saker som separation, inkomstdalar, sjukdom, operation och lång rehab så är man på väg tillbaka, så även bilen
Nu står det en S2-motor på kajen som bara ska hämtas och de flesta delar till en turbokonvertering av den med finns med i krokarna.
Så förhoppningsvis är motor och bil klar under vintern och redo för våren!
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4332
03 Sep 2014 12:04
Kommer bli en farligt snabb bil med nya motorn
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
03 Sep 2014 20:32
Utgångsläget, rivningsdags snart
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497
Trådstartare
10 Sep 2014 17:12
Imorgon bär det av till Linköpings motorsport som kommer hjälpa till med det mesta i detta motorbygge plus GustadB med teknisk support och delar
Nedan bakmonterad s2-motor i en 940
_________________ Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
10 Sep 2014 18:15
Kommer bli tufft detta
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
|