Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup -86
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (28274 totalt)
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Pagid blå fram och svarta bak ska det vara. Men tror mest det har med ovana att göra trots allt, bevisligen har det gått att köra bilen ruskigt fort med nuvarande setup
Motorn är förhoppningsvis inget större problem, men får se när det finns tid att ta tag i det, brist på både tid och pengar just nu, så det lutar åt ett långt och planerat projekt över vintern.
Finns ju lite idéer vad jag vill göra med bilen, 400-450 driftsäkra ponnys önskas och det finns ju lite olika vägar till det, men alla har sina pro's and cons..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



OFFkeFF skrev:
Ahapp, då har man testat monstret på bananen då, blev dock inte så många varv som man hade tänkt sig..
Bilen går som en dröm genom och ut ur kurvorna, däremot hade jag väldigt svårt för bromsarna, de tar överjävligt bra, men bilen är jäkligt svår att hålla rakt fram när man går på bromsen.
Kanske en vanesak, man har ju bara kört gatbil innan och detta är en racer..
Nu fick jag bara 5-7 varv, för topppackningen fick sig en törn, så nu blir det ändå lite djupare genomgång av motorn :/



oroligheten vid inbromsning beror ofta på förlilte toe in i bak!
Ett annat recept för att bota det är en större vinge på bakluckan. 944:an är ofta lite orolig vid inbromsing från hög fart!

Kolla in min film från Sviestad för några år sedan vid inbromsning efter rakan så är bilen ganska orolig men man vänjer sig! Här har jag för mig att lilla vingen sitter på med stora var det mycket bättre!
http://www.youtube.com/watch?v=8dzCy58o-gA

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



OFFkeFF skrev:
GustafB skrev:
OFFkeFF skrev:
Ahapp, då har man testat monstret på bananen då, blev dock inte så många varv som man hade tänkt sig..
Bilen går som en dröm genom och ut ur kurvorna, däremot hade jag väldigt svårt för bromsarna, de tar överjävligt bra, men bilen är jäkligt svår att hålla rakt fram när man går på bromsen.
Kanske en vanesak, man har ju bara kört gatbil innan och detta är en racer..
Nu fick jag bara 5-7 varv, för topppackningen fick sig en törn, så nu blir det ändå lite djupare genomgång av motorn :/


Trist med packningen, vad hände?


Inget generalras tror jag iaf, den spottade ut lite vatten på rutan genom slangen från expansionskärlet. Såg inga spikningar på knacksensorn eller överladd idag. Men den har ju överladdat och spikat tidigare så det kan ju vart känsligt sen innan.
Inget rinnande vatten eller så, men det är övertryck i kylsystemet och tycker det luktar soppa/avgaser om kylvattnet.
Inget skrammel/slammer från motorn, men den går nog bara på tre burkar.. Inget vatten i oljan, men tycker oljenivån droppat väldigt fort.
Har du tid och slå en kik någon dag?


Byt packning snabbt och kör!
Det är ganska enkelt på 944.an. Kör lite lägre laddtryck i sommar och satsa på mer rejäl ombyggnation i vinter!.
Provtryck toppen då, det är inte ovanligt att dom läcker i ventilsätena!

/pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Puppan skrev:
OFFkeFF skrev:
GustafB skrev:
OFFkeFF skrev:
Ahapp, då har man testat monstret på bananen då, blev dock inte så många varv som man hade tänkt sig..
Bilen går som en dröm genom och ut ur kurvorna, däremot hade jag väldigt svårt för bromsarna, de tar överjävligt bra, men bilen är jäkligt svår att hålla rakt fram när man går på bromsen.
Kanske en vanesak, man har ju bara kört gatbil innan och detta är en racer..
Nu fick jag bara 5-7 varv, för topppackningen fick sig en törn, så nu blir det ändå lite djupare genomgång av motorn :/


Trist med packningen, vad hände?


Inget generalras tror jag iaf, den spottade ut lite vatten på rutan genom slangen från expansionskärlet. Såg inga spikningar på knacksensorn eller överladd idag. Men den har ju överladdat och spikat tidigare så det kan ju vart känsligt sen innan.
Inget rinnande vatten eller så, men det är övertryck i kylsystemet och tycker det luktar soppa/avgaser om kylvattnet.
Inget skrammel/slammer från motorn, men den går nog bara på tre burkar.. Inget vatten i oljan, men tycker oljenivån droppat väldigt fort.
Har du tid och slå en kik någon dag?


Byt packning snabbt och kör!
Det är ganska enkelt på 944.an. Kör lite lägre laddtryck i sommar och satsa på mer rejäl ombyggnation i vinter!.
Provtryck toppen då, det är inte ovanligt att dom läcker i ventilsätena!

/pete


Känner ingen stress Det blir nog lite ett litet mellan-år när det gäller eget lekande tyvärr, nya knodden och en trotsig snart 4-åring tär hårt på sambon, så mycket egentid blir det tyvärr inte. Byter jobb om en månad och blir en hel del utlandsresande i nästa tjänst, men som den optimist man är så hoppas jag det ska bli lite lugnare i höst

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4332



OFFkeFF skrev:
Finns ju lite idéer vad jag vill göra med bilen, 400-450 driftsäkra ponnys önskas och det finns ju lite olika vägar till det, men alla har sina pro's and cons..


Finns alternativ som inte har några cons alls. Skulle möjligen vara budgeten då

För att svara på tidigare, hade gärna tagit en titt men just nu och närmsta månaden har jag tyvärr ingen tid alls.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
GustafB skrev:
OFFkeFF skrev:
Finns ju lite idéer vad jag vill göra med bilen, 400-450 driftsäkra ponnys önskas och det finns ju lite olika vägar till det, men alla har sina pro's and cons..


Finns alternativ som inte har några cons alls. Skulle möjligen vara budgeten då

För att svara på tidigare, hade gärna tagit en titt men just nu och närmsta månaden har jag tyvärr ingen tid alls.


Då är vi två Känner ingen stress just nu heller.
Din modell med 3 liters-motor är väldigt lockande..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Nu börjar planerna smidas för den här bilen, det ska bli ett litet projekt av det här.
I grova drag..

1. Lacka insida, utsida och motorrum.
2. Ny lätt inredning, här är tanken att bilen ska kännas lite mer "csl", d.v.s lite mer gatbil än ren racebil. Kommer ta hjälp av proffs. Men det är inte mycket vikt som kommer adderas och inte frågan om någon ljudisolering Men vill att bilen ska kännas fräsch och modern.
3. 3-liters 16-ventils motor, med turbo såklart, med mål för bättre körbarhet och driftsäkerhet.
4. Lite småplock som ny huv i kolfiber och en större vinge.

Får se vilket tempo det kan gå i, men hoppas att det ska kunna bli nåt till nästa år. Inget är längre kommet än att jag börjat leta delar och folk/företag som kan hjälpa till.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4332



GRYMT, planer helt i min smak

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
GustafB skrev:
GRYMT, planer helt i min smak


Det känns rätt rätt

Tillägg,ventilationen av kupén ska förbättras avsevärt, och om det inte innebär bekymmer kommer det nog åka på en AC-pump också. Så länge jag håller mig runt 1100kg så hoppas jag ändå att bilen blir snabbare i slutändan, dessutom med en piggare förare

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Blir en spännande tråd att följa. thumbs up

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Börjar riva bilen om ett par veckor, siktar på att fixa inredning och lack först. Motorplanerna måste redas ut först, då jag inte har koll på vad som ska inhandlas riktigt ännu

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Supermicke
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 50



Är bilen inte tillräckligt snabb?

_________________
Mikael Kolam

http://golvbiten.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Supermicke skrev:
Är bilen inte tillräckligt snabb?


Haha, jo, den är satan snabb, men vill ha effekten med lite högre driftsäkerhet. Råkar den bli snabbare under processen är det ju bara ett plus i kanten

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Fått nos på en motor nu, och snart två veckors semester. Så nu kanske det börjar röra på sig lite

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



"nos" eller "nox"?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
PeOR skrev:
"nos" eller "nox"?

Peo.


Haha, nej, nys Eller håller på och ser om det är dags för att inhandla en 944 S2 motor

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Här kan man ju säga det stått still under väldigt lång tid..
Efter en massa oförutsedda saker som separation, inkomstdalar, sjukdom, operation och lång rehab så är man på väg tillbaka, så även bilen
Nu står det en S2-motor på kajen som bara ska hämtas och de flesta delar till en turbokonvertering av den med finns med i krokarna.
Så förhoppningsvis är motor och bil klar under vintern och redo för våren!

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4332



Kommer bli en farligt snabb bil med nya motorn thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Utgångsläget, rivningsdags snart



_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497


Trådstartare
Imorgon bär det av till Linköpings motorsport som kommer hjälpa till med det mesta i detta motorbygge plus GustadB med teknisk support och delar
Nedan bakmonterad s2-motor i en 940


_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kommer bli tufft detta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO Cup -86
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (28274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande