Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.2l -96.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28607 besök totalt
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



pelko skrev:
Fixade upp ett kort videoklipp på Tuben med M3an och det öppna filtret som jag hade monterat ett par timmar. Låter gott på film tycker jag, men det var ingen hitt IRL.

http://www.youtube.com/watch?v=ieVW7xOTP9Y&feature=channel_page

Mvh


Lät inget vidare men "vändningen" var väldigt snygg!

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Samuel S skrev:
pelko skrev:
Säljaren sa att han trodde att det vart Ferrita så jag köpte det inte riktigt i tron om att det var ett Ferrita. Det spelar ingen roll så sätt för mig då det var bra passform och det fungerar bra.

Blir Supersprint till våren oavsett.


Det var jag som sålde det. Och precis som jag skrev till Mathias innan han hämtade det så satt det på en bil jag köpte där den säljaren sa att det var från Ferrita, det stog inget på systemet så jag gick på den infon jag hade.


Precis, det var trevligt att träffas och jag är riktigt avundsjuk på de fina vägarna du hade omkring dig!

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Loggan skrev:
Det där var ett märkligt Ferrita-system, aldrig sett... Säker på att det är Ferrita?
Mitt är en "hel burk" med två raka kromade slutrör, bilden snodd från Ferritas sajt.




Tjo, de är dessa Ferrita säljer nu (köpte ett i juli) , och mig veterligen har de alltid haft en större burk baktill, skulle gissa på att du har ett Ray/Simons...

Sak samma, låter säkert mer gött än original.. thumbs up
Citera
mikaturpeinen
Sthlm/Kungsängen
Här sen Nov 2006
Inlägg: 38



Mitt system har också dubbla burkar baktill. Det är ett AC Schnitzer, dock annat utblås och svarta burkar.

_________________
///Mika Turpeinen

BMW M3 3,2 Köhler Coupé -96
Saab 9-5 2,3t "Aero" -99
BMW 318is 16V -90
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Som sagt så spelar det ingen större roll. Gott att slippa den extra vikten men även höra lite extra flås thumbs up

Har funderat lite angående vinterns uppgraderingar. Vägrar bli stående nästa år, igen, utan att ha något roligt att köra, visserligen är det svårt att misslyckas då jag har en komplett körbar bil nu. Men arbetssituation m.m är ju i dessa dagar något som kan förändras lite hur som.

Tänkte mig lite i denna prioriteringslistan, vad tror ni om detta? Känns ju mest logiskt.

* Skivor, klossar och stålomspunna slangar.
* R-däck.
* Skifta topplagringar fram för mer camber. Var det ca -3.5 grader man fick?
* Chassikit.
* Stolar och ratt.



Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Monterat lite småsaker som saknats, bland annat spolarmunstycket för härliga 520kr (första bilden). Bromsar och däck är sopslut och på söndag ställs bilen av inför vintern.

Bjuder på några höstbilder från dagens vackra väder.









Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Var ute igår och slirade lite

http://www.youtube.com/watch?v=lapc9Hrknh8

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Jo det är ju alltid kul att bränna lite gummi Då blir det nytt gummi till 2010 då

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ja, däcken är helt slut och det ska på R-däck på dessa fälgarna så det var ju bara att ta vara på situationen på bästa sätt

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Nu när min röda E30 är såld så kunde jag köra in M3an i garaget. Jämfört mot den röda så är tanken att denna ska ut till våren igen

Kommer börja med att riva ner bromsarna för att uppgradera det och även blästra och lacka org fälgarna. Söker tips på vilken färg som skulle kunna passa bra på dom. Har varit inne på lite mörkare grått men vet inte, ni får en bild nedan på ett förslag. Ni får jättegärna redigera bilden med annan färg på fälgarna så ser vi om vi kommer fram till någon fräck som skulle kunna passa.



I övrigt får ni avvakta för mer givande uppdateringar men ett bevis för att den står där den står...


Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Skall du kränga R-däck på fälgarna misstänker jag du skall köra bana, skall du köra bana blir det till att pressa bromsarna, pressar man bromsar brukar det damma ordentligt och då är det väldigt behagligt med mattsvarta fälgar

Alltid skönt att slippa tokputsa banfälgarna oxå

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Johan Sjöström skrev:
Skall du kränga R-däck på fälgarna misstänker jag du skall köra bana, skall du köra bana blir det till att pressa bromsarna, pressar man bromsar brukar det damma ordentligt och då är det väldigt behagligt med mattsvarta fälgar

Alltid skönt att slippa tokputsa banfälgarna oxå


Johan: Finns ju dom som gillar att putsa också om du nu inte vill ha mattsvarta så tycker jag du ska ha lite mörkgråa. Hade ett par Dotz innan på Z3:an som var röktonade vilket var bra då man inte såg bromsdammet så fort

Riktigt fint garage du har också, går ju att spegla sig i golvet

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Jag är helt inne på era spår. Många säger att fälgarna blir fula om de inte ser exakt ut som org men jag tror de kan bli både fina och mer effektiva om de blir mörkare gråa/svarta.

Garaget är fint men mobilbilden ger inte en rättvis bild. Dessutom har det blivit väldigt smutsigt och slitet på golvet på sistone med oljefläckar osv. Hoppas även kunna måla klart alla småsaker som man missat tidigare, kantlister osv.

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har varit tyst här ett tag, har beställst däck från Nelzon på TWS. Blev 215/45/17 fram och 235/45/17 bak, Toyo R888. Kanonservice från Nelzon, hoppas däcken kommer imorgon.

Ska montera dessa däck på org fälgar, de ska lackas innan monterig. Har även köpt ett par 18" Hartge hjul som är monterade nu, tänkte ha dessa på gatan men har fått tag i 5st GT/CAB fälgar till M3 E36 som jag tänkte piffa upp och ha istället. Gillar originalstuket.

Imorgon ringer jag Millway och diskuterar chassi, lutar åt att beställa topplagringar fram och bak, Bilstein PSS9, stålomspunna slangar, krängningshämmare och ett par bussningar.

Bakar man ihop allt och justerar in det rätt så finns det nog potential för en snabb bil om undertecknad lär sig köra

Har betalt in medlemsskap till BMW SC idag och siktar på att gå licenskörningen den 7e Maj för att sedan ta banoskulden den 8e Maj på Mantorp med BMW SC.

Bilder kommer någon gång på allt godis

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



Varför bara 215 fram?? 235or runt om är ju inga problem

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



AL skrev:
Varför bara 215 fram?? 235or runt om är ju inga problem


Klart bättre med lika runt om då man rotera dom. Oftast sliter det mer fram eller bak.
Vissa banor käkar t.ex ena framdäcket då kan det vara bra att kunns skifta dom.

225/45-17 eller 235/40-17 funkar fint på 8" respektive 8,5" runt om

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Det är ju 7.5" fram org

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har ett par "nybörjarfrågor".

Bilen har org chassi nu med powerflex-bussningar i hela bilen. Om man kör bana med gatdäck som det är nu så upplevs det på ett sätt, om man bara kränger på R-däck (R888 i mitt fall) och kör med samma förutsättningar på bilen i övrigt - hur upplevs det då? Upplevs chassit mycket mjukare då det blir bättre fäste och högre kurvhastigheter?

Hur påverkar bilens höjd hjulvinklar? om jag ställer in camber och caster rätt och justerar höjden 2-4cm kanske, hur mycket påverkar detta hjulvinklarna?

Tror ni ett org M3 chassi med 17.000 mil på mätaren ihop med R-däck blir pannkaka eller går det att köra utan att stötta sig mot passagerarsätet ?

Försöker få en bild hur saker och ting upplevs, hoppas på lite hjälp

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



pelko skrev:
Har ett par "nybörjarfrågor".

Bilen har org chassi nu med powerflex-bussningar i hela bilen. Om man kör bana med gatdäck som det är nu så upplevs det på ett sätt, om man bara kränger på R-däck (R888 i mitt fall) och kör med samma förutsättningar på bilen i övrigt - hur upplevs det då? Upplevs chassit mycket mjukare då det blir bättre fäste och högre kurvhastigheter?

Hur påverkar bilens höjd hjulvinklar? om jag ställer in camber och caster rätt och justerar höjden 2-4cm kanske, hur mycket påverkar detta hjulvinklarna?

Tror ni ett org M3 chassi med 17.000 mil på mätaren ihop med R-däck blir pannkaka eller går det att köra utan att stötta sig mot passagerarsätet ?

Försöker få en bild hur saker och ting upplevs, hoppas på lite hjälp

Mvh


Kan bara referera till min egen bil då jag monterade R-däck utan att fixa chassit först
det kränger mer det är bättre fäste men inte optimalt iom att det kränger för mycket.

Däcken överhettar inte som vanliga gatdäck gör så man kan ha roligare under längre tid.

Jag du kommer sitta i passagerar stolen i vänsterkurvor

Så ska du köra bana mer frekvent med den vilket jag gissar på din millway beställning skulle jag
investerat i en riktig stol så du slipper klamra dig fast i ratten & kan koncentrera dig på körningen istället.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
BMW MOTORSPORT GT fälgar köpta. Kommer mycket bilder imorgon

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



pelko skrev:
BMW MOTORSPORT GT fälgar köpta. Kommer mycket bilder imorgon


Köpte du fyra bakfälgar eller "korrekt" uppsättning? Jag har 235 runt om på originalfälg på min e36 och 235 runt om på 9" på e30n.

/Alex

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3.2l -96.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28607 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande