Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 3.6 RS bi-TURBO(RS hjulvinklar klara) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 85813 besök totalt |
Tänkte att jag skulle göra en liknande SMR lösning men på 993an, har för mig att RUF har något liknande i sina kit.
Köpte 3.5 tums börjat och måttade och kapade upp och sen TIGade ihop. Ska ha ett 80mm spjäll så måste få tag på någon som kan vattenskära en RF-fläns som ska svetsas på detta rör. Någon som har tips? Sen har jag måttat upp och ritat remskivan som ska innehålla 2 spår, ett för AC och ett för fläkt/generator. Har blokerat så att generator och fläkt går på samma hjul. Många andra har gjort så så orkade inte räkna på hur mycket mera långsamt det kommer gå för generatorn osv. Men verkar funka för qvarnis, Bsmotor och andra iaf. Sen ska det monteras triggerpunkter och Home punkt för 2 olika GT101 sensorer som sprutet behöver. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Ja, det låter ju bra ang. reggning.
Det är ju några som "gått bet" där. Ser förbannat bra ut annars, ska bli intressant att se slutresultatet. Enligt mig så detta tillsammans med 993 GT2 det fräckaste och snyggaste Poppe gjort. Din blir väl lite av hybrid mellan Turbo/RS CS antar jag. Tomas http://min911.blogg.se _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Ja blir ju en 964 CS men med optik från 993 turbo och superpuffra Ska fortsätta med EL koppleriet i veckan och samtidigt försöka göra tusen olika saker både på motor men även p åchassie sidan för att få klart bilen innan sommaren är helt slut. Någon som känner en NC-svarv operatör som kan tänka sig tillverka minn remskiva illa kvickt? _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Ring MH-GTR så fixar han en remskiva till dig... Grym bil förresten!!! _________________ Stefan Berander |
||||||
Blev en remskiva designad av polaren Zoran och urfräst i Landskrona. Vi monterar lite stålbitar i aluminiment som ska vara till Trigger och HOME signal 3 st stålbitar för att det är en 6 cyl och 1st stålbit för den andra givaren för att säga till när TDC1 infinner sig SKa montera 2 st GT101 sensorer som ska känna av detta till sprutet och till varvtalsmätaren. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Så fort stålbitarna är monterade så ska remskivan borras lättare och moddas lite så den väger mindre.
Just nu är den hyfsat tung, typ 1.3 kg Sen iväg på balansering. Håller på att försöka få tillverkat ett spjäll till det undre röret som sammanbinder plenumena. Har snackat med BSmotor och enligt honom så ger det MYCKET mindre LAG på turbomotorerna om man har den stängd till 4500 varv och sen öppnar mellan insugen. Sugmotorer har visst denna resonansvalve kopplad på sina motorer, men 993 turbo och 964 turbo där har de bara ett enkelRÖR utan spjäll. Skumt att de inte används när det verkar hjälpa både mot turbolag och mera vrid i botten. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
993an är verkligen en av de snyggaste 911an. 964 Turbo ligger snäppet före, men inte långt...
Du lämnade in den och fick grundat/blästrat på samma ställe? Jag är på väg att lämna in en kaross för blästring av kupé, bagage och underrede samt därefter grundning. Det som jag är rädd för är bara att få tillbaka en sandfylld bil där grundfärgen känns som ett sandpapper... Blev du nöjd med resultatet de gjorde åt dig? |
||||||
Ja det kanske är mäjligt, fick höra att 993 turbo har ett rör bara utan spjäll. Hur har 964 turbo? _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
964 turbo Har ett CIS insug som är i alu och gjutet ser helt annat ut, har ju bräsnle huvud osv _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Just det, glömde bort det. Har mest kollat på 964 sugis motorer när det kommer till bilder och sånt. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Japp de blästrade, rensade och sen lackade med epoxylack. Tänkte lacka den själv för att se om de hade blästrat ordenligt, men det var svårt att TIMEa in det, samtidigt som man måste grunda direkt efter blästring annars kommer ytrosten på en sån yta. Man kan inte vänta länge isåfall. Jodå de gjorde ett bra jobb, eftersom jag slipade och spacklade mycket efter och man såg när man råkade slipa igenom att det inte var någon rost och bra gjort och rensat från sand. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Var och hälsade på Bsmotor i Norge, en kille som har 3 st 911or som är ombyggda.
2st till 993 gt2 och 1st 964 rs. Fina bilar. Hämtade lite prylar till min 911, så som insug , kompressorfäste osv.. Fick även en grundmapp så man har något att börja mappa på. Ska bli intressant med 2WD och 1 bar med denna setup, tror jag måste hyra bromsbänk och inte mappa på motorväg/gata. http://www.bsmotor.com/index.php?pag 3.0 motor, med dubbeltändning och 0.8 bar och lite tricks _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Tack! Mycket bra info! (kommer lämna den på samma ställe som du gjorde). |
||||||
Fick ett roligt paket på posten i fredags...
Nya dörrsidor, sidopaneler, mittkonsolt, instrument panel osv i Nappaläder och Alcantara. Försökte blanda lite för att få ett markerat utseende. Helt ny insidan av dörrsidorna då de gamla var slitna och svajiga Alltså dörrarna blir blandning av alcantara och nappaläder i olika former. Mittkonsol med svart "stiching" och läder. Får hem den övre instrumentpanelen lite senare i nästa vecka. _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Hej.
Nyfiken på din instrumentpanel, vad för material blir det och vem anliter du ? Har funderat att byta från helläder till alcantera på min bil, men det drar med sig andre saker så i slutändan blir det rätt mycke jobb / pengar ( som vanligt ) / Kurt _________________ Kurt Uthaug |
||||||
Så grymt skoj med dessa gamla Porsche turbos
Lycka till med bygget. Ser fram emot första repan på bänken _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
Jag kommer ta Nappaläder så jag redan har mycket alcantara i inredningen. Jag har skickat ner hela min inredning till Polen då det kostar fragment av vad de tar här. Men Materialet kostar 800kr/kvm ca. Jobbet är hyfsat billigt . _________________ Rafael Litwicki 911 turbo rsr -72 *backdate* M3 E30 -87 *clean* |
||||||
Kan bara säga en sak.
VILL HA!!!!! Grymt snyggt, tycker det är den råaste karossen, men sedan ligger ju givet 964 hack i häl. Fortsätt att bygga och förgyll våran dag med denna vackra skapelse. _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 3.6 RS bi-TURBO(RS hjulvinklar klara) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 85813 besök totalt |