Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 3.6 RS bi-TURBO(RS hjulvinklar klara)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
85813 besök totalt
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Kopplat in alla instrument och fungerande Radio, blower unit, mätare osv..


Pedalställ från ElferTeile. billigt och bra istället för Träskivan.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Tänkte att jag skulle göra en liknande SMR lösning men på 993an, har för mig att RUF har något liknande i sina kit.
Köpte 3.5 tums börjat och måttade och kapade upp och sen TIGade ihop.
Ska ha ett 80mm spjäll så måste få tag på någon som kan vattenskära en RF-fläns som ska svetsas på detta rör. Någon som har tips?




Sen har jag måttat upp och ritat remskivan som ska innehålla 2 spår, ett för AC och ett för fläkt/generator.
Har blokerat så att generator och fläkt går på samma hjul. Många andra har gjort så så orkade inte räkna på hur mycket mera långsamt det kommer gå för generatorn osv. Men verkar funka för qvarnis, Bsmotor och andra iaf.
Sen ska det monteras triggerpunkter och Home punkt för 2 olika GT101 sensorer som sprutet behöver.


_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1896



Ja, det låter ju bra ang. reggning.
Det är ju några som "gått bet" där.

Ser förbannat bra ut annars, ska bli intressant att se slutresultatet.
Enligt mig så detta tillsammans med 993 GT2 det fräckaste och snyggaste Poppe gjort.
Din blir väl lite av hybrid mellan Turbo/RS CS antar jag.


Tomas
http://min911.blogg.se

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
bakmotor skrev:
Ja, det låter ju bra ang. reggning.
Det är ju några som "gått bet" där.

Ser förbannat bra ut annars, ska bli intressant att se slutresultatet.
Enligt mig så detta tillsammans med 993 GT2 det fräckaste och snyggaste Poppe gjort.
Din blir väl lite av hybrid mellan Turbo/RS CS antar jag.


Tomas
http://min911.blogg.se

Ja blir ju en 964 CS men med optik från 993 turbo och superpuffra

Ska fortsätta med EL koppleriet i veckan och samtidigt försöka göra tusen olika saker både på motor men även p åchassie sidan för att få klart bilen innan sommaren är helt slut.

Någon som känner en NC-svarv operatör som kan tänka sig tillverka minn remskiva illa kvickt?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



LotecM3 skrev:
bakmotor skrev:
Ja, det låter ju bra ang. reggning.
Det är ju några som "gått bet" där.

Ser förbannat bra ut annars, ska bli intressant att se slutresultatet.
Enligt mig så detta tillsammans med 993 GT2 det fräckaste och snyggaste Poppe gjort.
Din blir väl lite av hybrid mellan Turbo/RS CS antar jag.


Tomas
http://min911.blogg.se

Ja blir ju en 964 CS men med optik från 993 turbo och superpuffra

Ska fortsätta med EL koppleriet i veckan och samtidigt försöka göra tusen olika saker både på motor men även p åchassie sidan för att få klart bilen innan sommaren är helt slut.

Någon som känner en NC-svarv operatör som kan tänka sig tillverka minn remskiva illa kvickt?


Ring MH-GTR så fixar han en remskiva till dig...

Grym bil förresten!!!

_________________
Stefan Berander
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
LotecM3 skrev:
bakmotor skrev:
Ja, det låter ju bra ang. reggning.
Det är ju några som "gått bet" där.

Ser förbannat bra ut annars, ska bli intressant att se slutresultatet.
Enligt mig så detta tillsammans med 993 GT2 det fräckaste och snyggaste Poppe gjort.
Din blir väl lite av hybrid mellan Turbo/RS CS antar jag.


Tomas
http://min911.blogg.se

Ja blir ju en 964 CS men med optik från 993 turbo och superpuffra

Ska fortsätta med EL koppleriet i veckan och samtidigt försöka göra tusen olika saker både på motor men även p åchassie sidan för att få klart bilen innan sommaren är helt slut.

Någon som känner en NC-svarv operatör som kan tänka sig tillverka minn remskiva illa kvickt?


Blev en remskiva designad av polaren Zoran och urfräst i Landskrona.

Vi monterar lite stålbitar i aluminiment som ska vara till Trigger och HOME signal
3 st stålbitar för att det är en 6 cyl
och 1st stålbit för den andra givaren för att säga till när TDC1 infinner sig


SKa montera 2 st GT101 sensorer som ska känna av detta till sprutet och till varvtalsmätaren.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Så fort stålbitarna är monterade så ska remskivan borras lättare och moddas lite så den väger mindre.
Just nu är den hyfsat tung, typ 1.3 kg
Sen iväg på balansering.

Håller på att försöka få tillverkat ett spjäll till det undre röret som sammanbinder plenumena.
Har snackat med BSmotor och enligt honom så ger det MYCKET mindre LAG på turbomotorerna om man har den stängd till 4500 varv och sen öppnar mellan insugen.

Sugmotorer har visst denna resonansvalve kopplad på sina motorer, men 993 turbo och 964 turbo där har de bara ett enkelRÖR utan spjäll. Skumt att de inte används när det verkar hjälpa både mot turbolag och mera vrid i botten.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



LotecM3 skrev:

993an är verkligen en av de snyggaste 911an. thumbs up
964 Turbo ligger snäppet före, men inte långt...

LotecM3 skrev:
Tebax från blästring

Du lämnade in den och fick grundat/blästrat på samma ställe?


Jag är på väg att lämna in en kaross för blästring av kupé, bagage och underrede samt därefter grundning. Det som jag är rädd för är bara att få tillbaka en sandfylld bil där grundfärgen känns som ett sandpapper...

Blev du nöjd med resultatet de gjorde åt dig?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



96turbo har inte alls lika som 994 turbo när vi pratar insug..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Supramannen skrev:
96turbo har inte alls lika som 994 turbo när vi pratar insug..


Ja det kanske är mäjligt, fick höra att 993 turbo har ett rör bara utan spjäll.

Hur har 964 turbo?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



LotecM3 skrev:
Supramannen skrev:
96turbo har inte alls lika som 994 turbo när vi pratar insug..


Ja det kanske är mäjligt, fick höra att 993 turbo har ett rör bara utan spjäll.

Hur har 964 turbo?


964 turbo

Har ett CIS insug som är i alu och gjutet ser helt annat ut, har ju bräsnle huvud osv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1896



Du har PM.



Tomas

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Supramannen skrev:
LotecM3 skrev:
Supramannen skrev:
96turbo har inte alls lika som 994 turbo när vi pratar insug..


Ja det kanske är mäjligt, fick höra att 993 turbo har ett rör bara utan spjäll.

Hur har 964 turbo?


964 turbo

Har ett CIS insug som är i alu och gjutet ser helt annat ut, har ju bräsnle huvud osv


Just det, glömde bort det.
Har mest kollat på 964 sugis motorer när det kommer till bilder och sånt.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
LotecM3 skrev:

993an är verkligen en av de snyggaste 911an. thumbs up
964 Turbo ligger snäppet före, men inte långt...

LotecM3 skrev:
Tebax från blästring

Du lämnade in den och fick grundat/blästrat på samma ställe?


Jag är på väg att lämna in en kaross för blästring av kupé, bagage och underrede samt därefter grundning. Det som jag är rädd för är bara att få tillbaka en sandfylld bil där grundfärgen känns som ett sandpapper...

Blev du nöjd med resultatet de gjorde åt dig?


Japp de blästrade, rensade och sen lackade med epoxylack. Tänkte lacka den själv för att se om de hade blästrat ordenligt, men det var svårt att TIMEa in det, samtidigt som man måste grunda direkt efter blästring annars kommer ytrosten på en sån yta. Man kan inte vänta länge isåfall.

Jodå de gjorde ett bra jobb, eftersom jag slipade och spacklade mycket efter och man såg när man råkade slipa igenom att det inte var någon rost och bra gjort och rensat från sand.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Var och hälsade på Bsmotor i Norge, en kille som har 3 st 911or som är ombyggda.
2st till 993 gt2 och 1st 964 rs. Fina bilar.



Hämtade lite prylar till min 911, så som insug , kompressorfäste osv..



Fick även en grundmapp så man har något att börja mappa på.
Ska bli intressant med 2WD och 1 bar med denna setup, tror jag måste hyra bromsbänk och inte mappa på motorväg/gata.
http://www.bsmotor.com/index.php?page=shakedown
3.0 motor, med dubbeltändning och 0.8 bar och lite tricks

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



LotecM3 skrev:
Japp de blästrade, rensade och sen lackade med epoxylack. Tänkte lacka den själv för att se om de hade blästrat ordenligt, men det var svårt att TIMEa in det, samtidigt som man måste grunda direkt efter blästring annars kommer ytrosten på en sån yta. Man kan inte vänta länge isåfall.

Jodå de gjorde ett bra jobb, eftersom jag slipade och spacklade mycket efter och man såg när man råkade slipa igenom att det inte var någon rost och bra gjort och rensat från sand.

Tack! Mycket bra info! (kommer lämna den på samma ställe som du gjorde).
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Fick ett roligt paket på posten i fredags...
Nya dörrsidor, sidopaneler, mittkonsolt, instrument panel osv i Nappaläder och Alcantara.
Försökte blanda lite för att få ett markerat utseende.


Helt ny insidan av dörrsidorna då de gamla var slitna och svajiga


Alltså dörrarna blir blandning av alcantara och nappaläder i olika former.
Mittkonsol med svart "stiching" och läder.







Får hem den övre instrumentpanelen lite senare i nästa vecka.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
993 twin TURBO
Linköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 59



Hej.

Nyfiken på din instrumentpanel, vad för material blir det och vem anliter du ?
Har funderat att byta från helläder till alcantera på min bil, men det drar med sig andre saker så i slutändan blir det rätt mycke jobb / pengar ( som vanligt )

/ Kurt

_________________
Kurt Uthaug
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Så grymt skoj med dessa gamla Porsche turbos

Lycka till med bygget. Ser fram emot första repan på bänken

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
993 twin turbo skrev:
Hej.

Nyfiken på din instrumentpanel, vad för material blir det och vem anliter du ?
Har funderat att byta från helläder till alcantera på min bil, men det drar med sig andre saker så i slutändan blir det rätt mycke jobb / pengar ( som vanligt )

/ Kurt


Jag kommer ta Nappaläder så jag redan har mycket alcantara i inredningen.

Jag har skickat ner hela min inredning till Polen då det kostar fragment av vad de tar här.
Men Materialet kostar 800kr/kvm ca. Jobbet är hyfsat billigt .

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Kan bara säga en sak.

VILL HA!!!!!

Grymt snyggt, tycker det är den råaste karossen, men sedan ligger ju givet 964 hack i häl.

Fortsätt att bygga och förgyll våran dag med denna vackra skapelse.

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 3.6 RS bi-TURBO(RS hjulvinklar klara)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
85813 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande