Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield SEiW | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 10 besök senaste veckan (31350 totalt) |
Det såg fräckt ut |
||||
Lite mer är gjort sen sist...
Ventilkåpan är lackad och monterad, så nu är motorn i det närmaste komplett! Har börjat mippla med kabelhärvan till insprutningen Går rätt så bra, tur att det mesta arbetet är att korta och skarva kablar med samma färg Sen är det bara resten av sladdarna kvar... måste iväg och köpa lite mer kabel och grejs för det! Såhär ser det ut iaf |
||||
Najsigt värre!!! Detta blir helt klar en dräpare i sommar "speciellt med en galning som dej bakom ratten"
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Tackar! Jo lyckas jag bara bo i garaget några dagar nu så ska det inte vara allt för långt borta med en liten provtur... Men galning som jag? Hehe, grejorna är ju till för att användas! Tur att jag har haft en bil med likadan motor förrut så jag vet att den håller för allt jag kan utsätta den för Figgz: Visst blir det läckert! (ingen som har retat mig för dom röda dreven ännu) men jag börjar bli lite orolig ändå... tänk om det hoppar in ett främmande föremål i remmen under färd, då är det ju över |
||||
Jag har kört ett år utan skydd för kamrem, t.o.m. ganska lång sträcka på grusväg inte att rekommendera med varma klibbiga r-däck. Jag kan fortfarande dammsuga ut stora stenar ur bilen efter den turen....dock inget problem med kamkåpan hittils. Åas kostar en ny maskin bara 3-4' för mig, eftersom inget är gjort med den, vilket ju var poängen
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Jag tänker lite så oxå... Går det bra nu utan kåpa så gör det säkert det i framtiden oxå när det kanske sitter en dyrare maskin i Det kostar ju som sagt bara några tusen att köpa ny rem och lite nya ventiler om olyckan skulle vara framme... (min maskin är ju oxå helt standard sånär som på insuget och vevstaksbultarna) |
||||
Fyll ut bulan med en extremt lång shiftlight. EDIT: Bilden kommer från detta bygge: http://stop.to/lotus _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Jag var igår och kollade in Gustavs Seven live. Jag blev inte så lite imponerad av allt möjligt. Smäckra a-armar, nätt tank, coola fälgar, snygg ventilkåpa, osv.
Jag kom på varför Gustav inte uppdaterat här så ofta, det är så kallt i garaget så han måste hålla igång och jobba hela tiden han är där och inte stanna till för att tex fota Tyvärr så hade varken polaren eller jag med någon kamera så vi kan inte heller hjälpa till med uppdateringen. Keep up the good work. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||
Tack rickard!
Vi har faktiskt svinkallt i garaget, men under vintern har vi hållit 10 grader iaf, lite mer när man är där.. och nu när det är vår/försommar så är det kallare inne än ute i källaren Iaf, har hänt en hel del dom sista veckorna! mycket av det som har hänt är att massor av påbörjade saker är färdigställda, det sitter lysen runtom på bilen och elsystemet är nästan klart. Instrumentbrädan är nu klar, ska bara klarlackas! Många timmar har gått åt till elsystemet, men nu börjar jag se ett slut iaf Än en gång inspirerad av Kallerman så tillverkade jag en plåt där säkringar och relän sitter. Den sitter med ett pianogångjärn i framkant och två Dzus-skruvar i bakkant, lätt att fälla ner för enkel åtkomst vid service och sånt! Såhär ser då instrumentbrädan ut innan den är klarlackad. Ska bara köpa mig ett lagom rejsigt batteri så är det snart startdags och en ny kylare oxå... den ska beställas så att jag har den när nästa löning kommer |
||||
Jo.. den kylaren ja Jag kom på idag att jag kanske skulle ge den en chans till Så jag kapade sönder den igen! och började tillverka nya delar att svetsa fast. Ska bara få tag på svetsaren så sitter den nog ihop till veckan! (utan att kosta vad en ny kylare kostar... Men den är lite knölig att få dit, yttermåtten är åt käppen för stora för att den ska rymmas på bredden Iaf så hade jag med mig en vanlig kamera till garaget idag! Efter några timmars mekande så ställde jag dit skytteln och ställde ner stolarna.. börjar se riktigt klart ut nu! Åsså var jag ute och provkörde en kompis sjua en sväng idag oxå, suget blir inte mindre av sånt direkt... |
||||
Vem är det ? Jag körde den gula iaf, 100kg tyngre och 50 hästar mindre... men nog rörde den på sig ändå! Undra om jag kommer våga köra med min... tror jag nöjer mig med att köpa glass när det är soligt |
||||
It's alive!
Ja, eller lite iaf Micke Fredriksson övertygade mig i morse om att vi skulle köra min sjua ikväll Visst, förutsättningarna fanns nästan och vi bägge hade tid att vara länge i garaget Vi började med att skruva fast karossen färdigt, tillverka färdigt generatorstag, tillverka fäste för expansionskärlet, fixa dom sista slangarna till kylaren, koppla dom sista kablarna mm mm... Första motgången kom ganska fort när kylaren läckte (såklart, den är svetsad överallt...) Men det var inte så farligt tyckte vi så vi lånade en tub kemical metal och tätade läckorna som vi hade sett.. Under tiden drog vi åt lite bultar till drivaxlar, fyllde på olja, mekade fast stolarna, mekade fast avgassystemet och lambdasonden, samt åkte på macken och köpte en dunk soppa Väl hemma så provtryckte vi kylaren för att vara säker på att den var tät, och det var den inte. Den kissade vatten på typ 5 ställen till som vi inte såg första gången, kylarprojektet lades ner för kvällen... Nästan, jag hade visst en kylare från en 142 liggandes, så med många buntband, lite järnrör och en plankstump så hade vi en kylare på plats som iaf skulle duga i krig Bilen ställdes ner på golvet från pallbockarna, tankades med bränsle och vatten som rann ut igen då den "nya" kylaren hade några mindre hål mitt i cellpaketet... men men, vi skulle väl få starta motorn iaf! Började med att gnugga startmotor ett bra tag tills det kom oljetryck. Sen kopplade vi in ecu:n och började gnugga för att få bränsletryck. Men bränsletryck fick vi inte... nått pucko hade tydligen fasvänt pumpen så nån bensin till motorn fick vi inte iaf... nåja, det var ju lätt ordnat att kontaktera om kablarna! Såja, nu kom det bränsle! Gnuggade lite till och sen small den igång! Motorn lät väldigt snyggt iaf, ventiltryckarna slammrade lite i kanske 5 sekunder, sen var dom tyst! Dock så gick inte motorn så länge... bränslepumpen valde att lägga av, tror jag ska skaffa ett förfilter till nästa pump Men men, det var såå nära att vi körde den! Det känns iaf väldigt skönt att motorn gick så snyggt utan missljud och skit.. Snart är den ute på vägen! tror jag ska försöka få tag på en besktningstid snart |
||||
|
||||
Kuligt!
Jag har totalt tre bränslefilter. Två grovmaskiga innan båda pumparna, och en högtrycksfilter efter högtryckspumpen. Jag har nu lärt mig allt om glasfiberreparationer efter helgens arbete. Lyckats reparera både mattan och fylla igen med topcoat. Ska bara slipa ner nu och sedan polera. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Har du tips på bra sugfilter att sätta före högtryckspumpen? Gustav, vi får tajma det där med slutbesiktning då. Sommaren är en hektisk tid... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
OK har ett bra sortiment av små filter som dessutom en del är genomskinliga så man kan se när det blir smuts i. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hm...jag har lite dåliga erfarenheter av den typen av filter, jag är rädd att jag skurit minst en pump för att de släppt fiber. Jag skulle vilja ha tag på filter som är garanterat gjorda för att sitta på sugsidan till en högtryckspump. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag hittade på mekonomen ett rätt bra filter att sätta före pumpen.. Micke Fredriksson hade redan letat igenom deras lager så han visste vad som skulle användas Ett rätt litet genomskinligt filter som satt på mercedes 200, 230, 250 (w123). Det kostade typ 40:- och hade 8mm slanganslutning... Kanske inte det optimala att ha på sugsidan av pumpen men det har ju funkat för andra så det lär funka även för mig! Ang besiktning ja... Att det är hektiskt kan jag tro Jag är nöjd om jag hinner besikta den innan snön kommer iaf! Har väl nån månads skruvning kvar innan den är i besktningsdugligt skick men... Vi får pratas vid om det där vid ett senare tillfälle! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield SEiW | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 10 besök senaste veckan (31350 totalt) |