Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (31350 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Gustav Sundberg skrev:
Krille_hlm skrev:
Skitcool bil Gustav
Ser ju kanon ut det där, du körde också med en jättestooor fräs ser jag fast lite tiltad då alltså. Ser ut ungefär som lika "grov" yta som på min

Tackar!
Typ, fast det är en jättestor krona som det sitter 8st stensegment i.
Så man slipar med slipsten
Alu-topparna ser lite tråkiga ut när man slipar dom, järntoppar ser desto roligare ut, blir jätteblanka!
Sen är jag inte nån guru på att hantera maskinen, när ägaren gör jobbet istället så ser det bättre ut..
Skulle tro att ytan är liknande den på din topp!

Traktortopp av järn som planslipas: http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/IMG_0256. . . . .


Det såg fräckt ut

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Lite mer är gjort sen sist...
Ventilkåpan är lackad och monterad, så nu är motorn i det närmaste komplett!
Har börjat mippla med kabelhärvan till insprutningen
Går rätt så bra, tur att det mesta arbetet är att korta och skarva kablar med samma färg
Sen är det bara resten av sladdarna kvar... måste iväg och köpa lite mer kabel och grejs för det!
Såhär ser det ut iaf


Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Najsigt värre!!! Detta blir helt klar en dräpare i sommar "speciellt med en galning som dej bakom ratten" thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Läckert Gustav!
Riktigt snyggt med öppna kamdrev, hoppas du får klart den snart så att man kanske får se den i sommar...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Micke Fredriksson skrev:
Najsigt värre!!! Detta blir helt klar en dräpare i sommar "speciellt med en galning som dej bakom ratten" thumbs up


Tackar!
Jo lyckas jag bara bo i garaget några dagar nu så ska det inte vara allt för långt borta med en liten provtur...
Men galning som jag? Hehe, grejorna är ju till för att användas!
Tur att jag har haft en bil med likadan motor förrut så jag vet att den håller för allt jag kan utsätta den för

Figgz: Visst blir det läckert! (ingen som har retat mig för dom röda dreven ännu) men jag börjar bli lite orolig ändå... tänk om det hoppar in ett främmande föremål i remmen under färd, då är det ju över
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag har kört ett år utan skydd för kamrem, t.o.m. ganska lång sträcka på grusväg inte att rekommendera med varma klibbiga r-däck. Jag kan fortfarande dammsuga ut stora stenar ur bilen efter den turen....dock inget problem med kamkåpan hittils. Åas kostar en ny maskin bara 3-4' för mig, eftersom inget är gjort med den, vilket ju var poängen

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Westfield skrev:
Jag har kört ett år utan skydd för kamrem, t.o.m. ganska lång sträcka på grusväg inte att rekommendera med varma klibbiga r-däck. Jag kan fortfarande dammsuga ut stora stenar ur bilen efter den turen....dock inget problem med kamkåpan hittils. Åas kostar en ny maskin bara 3-4' för mig, eftersom inget är gjort med den, vilket ju var poängen


Jag tänker lite så oxå...
Går det bra nu utan kåpa så gör det säkert det i framtiden oxå när det kanske sitter en dyrare maskin i
Det kostar ju som sagt bara några tusen att köpa ny rem och lite nya ventiler om olyckan skulle vara framme... (min maskin är ju oxå helt standard sånär som på insuget och vevstaksbultarna)
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Gustav Sundberg skrev:
Mats Friberg skrev:
Jag röstar för inte låta instrumentpanelen fylla ut bulorna i vindavvisaren - tycker att den blir för hög då.

Vad är det för storlek på instrumenten? Ser nästan för stora ut för att vara 100mm. Har du någon närbild på hastighetsmätaren - är intresserad av att se graderingen på den.

I övrigt thumbs up .


Nä jag känner oxå att den blir lite för hög om man låter den gå upp till bulorna..
Här är en bättre bild där du ser graderingen...
Du behöver inte reta mig för att den går till 300, många andra har redan gjort det
Lustigt nog fanns det bara 200 eller 300 att välja på, iof kommer jag nog aldrig att våga köra över 200 i den där apparaten men.. nu är den köpt iaf

http://img.photobucket.com/albums/v350/Gustav-seiw/westfield/P1010001- . . . .



Fyll ut bulan med en extremt lång shiftlight.



EDIT: Bilden kommer från detta bygge: http://stop.to/lotus

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Jag var igår och kollade in Gustavs Seven live. Jag blev inte så lite imponerad av allt möjligt. Smäckra a-armar, nätt tank, coola fälgar, snygg ventilkåpa, osv.
Jag kom på varför Gustav inte uppdaterat här så ofta, det är så kallt i garaget så han måste hålla igång och jobba hela tiden han är där och inte stanna till för att tex fota
Tyvärr så hade varken polaren eller jag med någon kamera så vi kan inte heller hjälpa till med uppdateringen.

Keep up the good work.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
Tack rickard!
Vi har faktiskt svinkallt i garaget, men under vintern har vi hållit 10 grader iaf, lite mer när man är där..
och nu när det är vår/försommar så är det kallare inne än ute i källaren

Iaf, har hänt en hel del dom sista veckorna! mycket av det som har hänt är att massor av påbörjade saker är färdigställda, det sitter lysen runtom på bilen och elsystemet är nästan klart.
Instrumentbrädan är nu klar, ska bara klarlackas!

Många timmar har gått åt till elsystemet, men nu börjar jag se ett slut iaf

Än en gång inspirerad av Kallerman så tillverkade jag en plåt där säkringar och relän sitter.


Den sitter med ett pianogångjärn i framkant och två Dzus-skruvar i bakkant, lätt att fälla ner för enkel åtkomst vid service och sånt!


Såhär ser då instrumentbrädan ut innan den är klarlackad.


Ska bara köpa mig ett lagom rejsigt batteri så är det snart startdags
och en ny kylare oxå... den ska beställas så att jag har den när nästa löning kommer
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Gustav Sundberg skrev:
och en ny kylare oxå... den ska beställas så att jag har den när nästa löning kommer
Rally kylaren då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
super7 skrev:
Gustav Sundberg skrev:
och en ny kylare oxå... den ska beställas så att jag har den när nästa löning kommer
Rally kylaren då?


Jo.. den kylaren ja
Jag kom på idag att jag kanske skulle ge den en chans till
Så jag kapade sönder den igen! och började tillverka nya delar att svetsa fast.
Ska bara få tag på svetsaren så sitter den nog ihop till veckan! (utan att kosta vad en ny kylare kostar...
Men den är lite knölig att få dit, yttermåtten är åt käppen för stora för att den ska rymmas på bredden

Iaf så hade jag med mig en vanlig kamera till garaget idag!
Efter några timmars mekande så ställde jag dit skytteln och ställde ner stolarna.. börjar se riktigt klart ut nu!
Åsså var jag ute och provkörde en kompis sjua en sväng idag oxå, suget blir inte mindre av sånt direkt...



Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Gustav Sundberg skrev:

Åsså var jag ute och provkörde en kompis sjua en sväng idag oxå, suget blir inte mindre av sånt direkt...


08:s eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
super7 skrev:
Gustav Sundberg skrev:

Åsså var jag ute och provkörde en kompis sjua en sväng idag oxå, suget blir inte mindre av sånt direkt...


08:s eller?


Vem är det ?
Jag körde den gula iaf, 100kg tyngre och 50 hästar mindre... men nog rörde den på sig ändå!
Undra om jag kommer våga köra med min... tror jag nöjer mig med att köpa glass när det är soligt
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
It's alive!

Ja, eller lite iaf
Micke Fredriksson övertygade mig i morse om att vi skulle köra min sjua ikväll

Visst, förutsättningarna fanns nästan och vi bägge hade tid att vara länge i garaget

Vi började med att skruva fast karossen färdigt, tillverka färdigt generatorstag, tillverka fäste för expansionskärlet, fixa dom sista slangarna till kylaren, koppla dom sista kablarna mm mm...
Första motgången kom ganska fort när kylaren läckte (såklart, den är svetsad överallt...)
Men det var inte så farligt tyckte vi så vi lånade en tub kemical metal och tätade läckorna som vi hade sett..
Under tiden drog vi åt lite bultar till drivaxlar, fyllde på olja, mekade fast stolarna, mekade fast avgassystemet och lambdasonden, samt åkte på macken och köpte en dunk soppa
Väl hemma så provtryckte vi kylaren för att vara säker på att den var tät, och det var den inte.
Den kissade vatten på typ 5 ställen till som vi inte såg första gången, kylarprojektet lades ner för kvällen...
Nästan, jag hade visst en kylare från en 142 liggandes, så med många buntband, lite järnrör och en plankstump så hade vi en kylare på plats som iaf skulle duga i krig
Bilen ställdes ner på golvet från pallbockarna, tankades med bränsle och vatten som rann ut igen då den "nya" kylaren hade några mindre hål mitt i cellpaketet... men men, vi skulle väl få starta motorn iaf!

Började med att gnugga startmotor ett bra tag tills det kom oljetryck.
Sen kopplade vi in ecu:n och började gnugga för att få bränsletryck.
Men bränsletryck fick vi inte... nått pucko hade tydligen fasvänt pumpen så nån bensin till motorn fick vi inte iaf... nåja, det var ju lätt ordnat att kontaktera om kablarna!
Såja, nu kom det bränsle!
Gnuggade lite till och sen small den igång!
Motorn lät väldigt snyggt iaf, ventiltryckarna slammrade lite i kanske 5 sekunder, sen var dom tyst!
Dock så gick inte motorn så länge... bränslepumpen valde att lägga av, tror jag ska skaffa ett förfilter till nästa pump

Men men, det var såå nära att vi körde den!
Det känns iaf väldigt skönt att motorn gick så snyggt utan missljud och skit..

Snart är den ute på vägen! tror jag ska försöka få tag på en besktningstid snart
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



thumbs up

Ska bli kul att se dig ute på vägarna snart.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kuligt!

Jag har totalt tre bränslefilter. Två grovmaskiga innan båda pumparna, och en högtrycksfilter efter högtryckspumpen. thumbs up

Jag har nu lärt mig allt om glasfiberreparationer efter helgens arbete. Lyckats reparera både mattan och fylla igen med topcoat. Ska bara slipa ner nu och sedan polera.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5748



Westfield skrev:
Kuligt!

Jag har totalt tre bränslefilter. Två grovmaskiga innan båda pumparna, och en högtrycksfilter efter högtryckspumpen. thumbs up



Har du tips på bra sugfilter att sätta före högtryckspumpen?

Gustav, vi får tajma det där med slutbesiktning då. Sommaren är en hektisk tid...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



therealpinto skrev:

Har du tips på bra sugfilter att sätta före högtryckspumpen?


OK har ett bra sortiment av små filter som dessutom en del är genomskinliga så man kan se när det blir smuts i. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5748



Westfield skrev:
therealpinto skrev:

Har du tips på bra sugfilter att sätta före högtryckspumpen?


OK har ett bra sortiment av små filter som dessutom en del är genomskinliga så man kan se när det blir smuts i. thumbs up


Hm...jag har lite dåliga erfarenheter av den typen av filter, jag är rädd att jag skurit minst en pump för att de släppt fiber. Jag skulle vilja ha tag på filter som är garanterat gjorda för att sitta på sugsidan till en högtryckspump.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309


Trådstartare
therealpinto skrev:
Westfield skrev:
Kuligt!

Jag har totalt tre bränslefilter. Två grovmaskiga innan båda pumparna, och en högtrycksfilter efter högtryckspumpen. thumbs up



Har du tips på bra sugfilter att sätta före högtryckspumpen?

Gustav, vi får tajma det där med slutbesiktning då. Sommaren är en hektisk tid...

/Gustaf


Jag hittade på mekonomen ett rätt bra filter att sätta före pumpen..
Micke Fredriksson hade redan letat igenom deras lager så han visste vad som skulle användas
Ett rätt litet genomskinligt filter som satt på mercedes 200, 230, 250 (w123).
Det kostade typ 40:- och hade 8mm slanganslutning...
Kanske inte det optimala att ha på sugsidan av pumpen men det har ju funkat för andra så det lär funka även för mig!

Ang besiktning ja...
Att det är hektiskt kan jag tro
Jag är nöjd om jag hinner besikta den innan snön kommer iaf!
Har väl nån månads skruvning kvar innan den är i besktningsdugligt skick men...
Vi får pratas vid om det där vid ett senare tillfälle!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield SEiW
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (31350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande