Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32371 besök totalt
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



JohanSo skrev:
BTG skrev:
Johan, sent inspel (som vanligt, tycks vara min grej?) men det går att hjälpligt räkna ut vad dina fram-sänk-fjädrar är "värda" i hårdhet/konstant om man vet godstjockleken och antalet varv. Mao kan man inför kommande säsong och funderingar om vad man skall sättas bak redan bakom skrivbordet uppskattas.


Hej Micke!
Tack. Jag löste problemet på enklast möjliga sätt; coilovers från Millway... Snart sitter racefjädrar både fram och bak.

Jag bestämt mig för att behålla bilen men säsongen 2010 blir ett interimsår med ganska lite mods. Till hösten har jag lösa planer på att addera två cylindrar och lite effekt. För som någon insiktsfull person sa här på Rejsa; "man kan faktiskt ha kul på rakorna med".


Kul att bilen får fortsätta vara med, det är inte så väldigt många fina e30 318is kvar längre tyvärr..
Mer effekt är alltid kul, men behöver du addera cylindrar för det? Då blir den ju både tyngre och drar mer bensin.. det går väl att skrämma upp en fyrcylindrig rätt bra också??

M v h

// Johan
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Mer vikt är så klart en nackdel men med den ökad effekt kan jag kanske ta igen det jag förlorar i kurvorna på rakorna...?

Vad jag kunnat läsa mig till verkar det hyfsat rättfram att hänga i en M52. En trevlig motor som skulle ge ett rejält effekttillskott. Vidare trimning av fyran skulle sannolikt bli ganska kostsamt och försämra driftsäkerheten.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



JohanSo skrev:
Mer vikt är så klart en nackdel men med den ökad effekt kan jag kanske ta igen det jag förlorar i kurvorna på rakorna...?

Vad jag kunnat läsa mig till verkar det hyfsat rättfram att hänga i en M52. En trevlig motor som skulle ge ett rejält effekttillskott. Vidare trimning av fyran skulle sannolikt bli ganska kostsamt och försämra driftsäkerheten.


Japp M52 är rätt väg att gå väger inte mer är en M20 & bilen blir riktigt pigg av det.

Bästa är att få tag på en M52B28 (328 motorn) 193 hk på pappret men fler i vekligheten.
M20 svänghjul,m50 insug & M3E36 grenrör så har du för hyfsade pengar en motor på runt 220hk

Med mappning & andra kammar så finns 20-30hk till att hämta.
kostad mappning av orginal box 7000-8000:-
kamaxlar ca 6000:- hos koed

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Har letat fjäderbensstag ett tag och det mesta jag hittat har antingen täckt topplagren eller varit ren styling. Till slut hittade jag ett märke som verkade ok men jag blev ställd när jag fick hem dem idag. Hålen till infästningen är ovala för att medge justering.

Går det verkligen att få fast staget tillräckligt för att det ska kunna motverka flex i fjädertornen med den fastsättningen?

På bilden syns det främre staget. Det bakre har liknande utformning på hålen.



_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Hard working!











_________________
Jörgen Eriksson
Citera
babek
Sthlm.
Här sen Mar 2005
Inlägg: 86



Tjusigt! Ta hand om pärlan..

_________________
Simon Nilsson
http://www.garaget.org/babek
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Har av olika anledningar blivit ganska lite kört den här säsongen. Väl ute på banan har bilen dock gått väldigt bra. Senaste uppgraderingen i form av bromskylning gjorde susen.

Det långsiktiga målet är att regga om bilen med en M52 men jag funderar på att ta ombyggnaden succesivt och börja med bromsarna. Finns det några beprövade koncept med kraftigare bromsar att kopiera?

Önskvärt vore att kunna fortsätta åka med 15" fälgar och 4 bult. Corrado G60 skivor ska tydligen funka?

Inspiration fast aningen över budget:
http://www.300mm.de/bremsanlage.htm

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Parwar
Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag har lite erfarenhet av corrado/golf-g60-skivor i kombination med subaru impreza-ok ;-)

Vore jag du skulle jag dock kika på någon av dessa kit:

http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=562_563_564

_________________
Pär Warnström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



JohanSo skrev:
Har av olika anledningar blivit ganska lite kört den här säsongen. Väl ute på banan har bilen dock gått väldigt bra. Senaste uppgraderingen i form av bromskylning gjorde susen.

Det långsiktiga målet är att regga om bilen med en M52 men jag funderar på att ta ombyggnaden succesivt och börja med bromsarna. Finns det några beprövade koncept med kraftigare bromsar att kopiera?

Önskvärt vore att kunna fortsätta åka med 15" fälgar och 4 bult. Corrado G60 skivor ska tydligen funka?

Inspiration fast aningen över budget:
http://www.300mm.de/bremsanlage.htm


Hej!

Vad är egentligen problemet med bromsarna? Jag har kört 70 varv på Gotland Ring med 318is med R-däck utan bromsproblem. Frambeläggen slets max tre millimeter. Framskivor var Biltema och belägg var SAAB 9000.

Enda egentliga "problemet" var svampig bromspedal vilket är typiskt för E30. Svampig bromspedal beror på flera saker. Först och främst brukar torpeden flexa efter 20 år. Öppna motorhuven och tryck på bromspedalen. Chansen är att du kommer att se hela bromscylindern röra sig. Sen är bakbromsar matade genom dubbla bromsslangar, och dessa brukar säcka ihop efter ett tag. Sist och inte minst, bakre ATE-oken är dålig konstruktion där "fingrar" som trycker mot yttre belägg rostar och till slut spricker/går av.

Vill du få ordning på bromsarna rekommenderar jag renovering av samtliga ok, nya slangar runtom (det finns sex stycken),översyn av pedalbussningar samt uppstagning av torpeden. Det är alltså många sammanlagda faktorer som gör pedalkänslan "E30-usel". Men fixar man alla detaljer räcker bromsarna gott och väl för effekten plus lite till.

Vill man ha stummare pedal kan man också installera huvudcylinder från BMW 750. Dock får man trycka med mer kraft.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



beepbeep skrev:


Hej!

Vad är egentligen problemet med bromsarna? Jag har kört 70 varv på Gotland Ring med 318is med R-däck utan bromsproblem. Frambeläggen slets max tre millimeter. Framskivor var Biltema och belägg var SAAB 9000.

Enda egentliga "problemet" var svampig bromspedal vilket är typiskt för E30. Svampig bromspedal beror på flera saker. Först och främst brukar torpeden flexa efter 20 år. Öppna motorhuven och tryck på bromspedalen. Chansen är att du kommer att se hela bromscylindern röra sig. Sen är bakbromsar matade genom dubbla bromsslangar, och dessa brukar säcka ihop efter ett tag. Sist och inte minst, bakre ATE-oken är dålig konstruktion där "fingrar" som trycker mot yttre belägg rostar och till slut spricker/går av.

Vill du få ordning på bromsarna rekommenderar jag renovering av samtliga ok, nya slangar runtom (det finns sex stycken),översyn av pedalbussningar samt uppstagning av torpeden. Det är alltså många sammanlagda faktorer som gör pedalkänslan "E30-usel". Men fixar man alla detaljer räcker bromsarna gott och väl för effekten plus lite till.

Vill man ha stummare pedal kan man också installera huvudcylinder från BMW 750. Dock får man trycka med mer kraft.


Problemet med bromsarna som jag ser det i det här fallet är att dom måste byggas om för att kunna regga bilen som ombyggt fordon Jag har gjort den proceduren med min bil, men 15" hjul får numera bara plats bak

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
beepbeep skrev:


Hej!

Vad är egentligen problemet med bromsarna? Jag har kört 70 varv på Gotland Ring med 318is med R-däck utan bromsproblem. Frambeläggen slets max tre millimeter. Framskivor var Biltema och belägg var SAAB 9000.

Enda egentliga "problemet" var svampig bromspedal vilket är typiskt för E30. Svampig bromspedal beror på flera saker. Först och främst brukar torpeden flexa efter 20 år. Öppna motorhuven och tryck på bromspedalen. Chansen är att du kommer att se hela bromscylindern röra sig. Sen är bakbromsar matade genom dubbla bromsslangar, och dessa brukar säcka ihop efter ett tag. Sist och inte minst, bakre ATE-oken är dålig konstruktion där "fingrar" som trycker mot yttre belägg rostar och till slut spricker/går av.

Vill du få ordning på bromsarna rekommenderar jag renovering av samtliga ok, nya slangar runtom (det finns sex stycken),översyn av pedalbussningar samt uppstagning av torpeden. Det är alltså många sammanlagda faktorer som gör pedalkänslan "E30-usel". Men fixar man alla detaljer räcker bromsarna gott och väl för effekten plus lite till.

Vill man ha stummare pedal kan man också installera huvudcylinder från BMW 750. Dock får man trycka med mer kraft.


Problemet ar precis som Micke papekar att jag maste byta bromsar for att kunna regga bilen med M52. Efter att jag byggde bromskylning funkar bromsarna hur bra som helst sa ur det perspektivet finns ingen anledning att byta.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Parwar skrev:
Jag har lite erfarenhet av corrado/golf-g60-skivor i kombination med subaru impreza-ok ;-)

Vore jag du skulle jag dock kika på någon av dessa kit:

http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=562_563_564


Ska bli kul att se hur den set-upen presterar

Jag lyckas inte hitta vilka belagg som passar kit:en i lanken? Som jag ser det ar det en fordel att kora med ok fran nagon vanligt forekommande bil sa det finns bra tillgang pa belagg fran valrenommerade marken.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Ingen bra bra början på säsongen. Den årliga visiten hos SBP gick åt skogen och istället för tvådagarskörning på Mantorp blir det två dagar i garaget. thumbs down Har tidigare haft lite svajigt HC-värde på tomgång men alltid tagit mig igenom besiktningen och succesivt betat av tänkbara felkällor med hopp om förbättring.

Lambda, co och hc på förhöjd tomgång är ok. På tomgång pendlar hc-halten och peaken som står på protokollet låg på 313....

Tycker att jag läst och bytt det mesta som brukar vara felkälla till detta på M42-motorer så idéerna börjar ta slut. Insuget läcker inte (slangdjungeln under insuget är bortbyggt, reagerar inte när man sprejar startgas), olja och stift är nya, lambdan bytt, ventilkåpspackningen fräsch.

Planerar att byta katylsatorn även om den så vitt jag förstår inte är orsaken.

Kan det vara knas med tändningen?

Alla tips välkomna!

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

E85 i tanken, dvs lite soppa kvar i tanken, ca 5 pannor, toppa med 10 pannorE85, bör funka bra.
Tanka sen upp efter besöket.

Har du kollat LMM?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
steffe skrev:


Har du kollat LMM?


Tack Steffe.

Njaaa Jag har ju kollat på den... Och den såg inte smutsig ut men... Hur funktionstestar man den? Tänkte att jag skulle rengöra den imorgon tillsammans med tomgångsmotorn/ventilen. Har även läst att om sensorn som avgör motortempen till ecu:n är seg så kan det ge hög hc på tomgång. Blir en ny sån också.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om LMM är bäng så går motorn in i ett "nödprogram" som funkar hyffsat men kan ge sämre värden beroende på utetemp luftfuktighet etc.
Enklast att kolla är att dra ur kontakten till den och lyssna om motorn går sämre eller lika dåligt.
Det finns säkert beskrivet hur du ska mäta upp den för att kolla om den är hel thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



JohanSo skrev:
sensorn som avgör motortempen till ecu:n är seg så kan det ge hög hc på tomgång.


Hej!
Har du något artnummer eller liknande på sensorn, kan vara värt att byta?

EDIT: Är det kanske nummer 6 eller 8 eller båda?


_________________
Johan Christensson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



JohanSo skrev:
På tomgång pendlar hc-halten och peaken som står på protokollet låg på 313....


Hej!

Kontrollera att spjällägesgivare funkar som den ska. Vid tomgång ska ECU få indikation om att spjället är stängt. Då aktiveras tomgångsmotorn samt vissa andra funktioner kopplas bort. Funkar inte denna givare tror ECU:n att det är "mellangas" och då kan värden blir lite hur som helst.

om bilen inte misständer på tomgång borde inte tändningen vara problemet. Dock kan ventiltätningar läcka in olja i förbränningsrummet och orsaka hög HC. Men kolla spjälgivaren först, det är billigast!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
Johan Christensson skrev:
JohanSo skrev:
sensorn som avgör motortempen till ecu:n är seg så kan det ge hög hc på tomgång.


Hej!
Har du något artnummer eller liknande på sensorn, kan vara värt att byta?

EDIT: Är det kanske nummer 6 eller 8 eller båda?



Det är 8 som går till ecu:n. 6 går till tempmätaren. Ska se om jag hittar ett artikelnummer. Beställde min hos Schmiedmann.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275


Trådstartare
beepbeep skrev:


Hej!

Kontrollera att spjällägesgivare funkar som den ska. Vid tomgång ska ECU få indikation om att spjället är stängt. Då aktiveras tomgångsmotorn samt vissa andra funktioner kopplas bort. Funkar inte denna givare tror ECU:n att det är "mellangas" och då kan värden blir lite hur som helst.

om bilen inte misständer på tomgång borde inte tändningen vara problemet. Dock kan ventiltätningar läcka in olja i förbränningsrummet och orsaka hög HC. Men kolla spjälgivaren först, det är billigast!


Hej Goran!

Var sitter spjällägesgivaren och hur testar jag den enklast? Sitter den uppe vid gasspjället?

Borde inte bilen blåryka om det var ventiltätningarna och den förbrände olja? Bytte tändstiften idag och de gamla visade inga konstiga tecken.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



JohanSo skrev:
beepbeep skrev:


Hej!

Kontrollera att spjällägesgivare funkar som den ska. Vid tomgång ska ECU få indikation om att spjället är stängt. Då aktiveras tomgångsmotorn samt vissa andra funktioner kopplas bort. Funkar inte denna givare tror ECU:n att det är "mellangas" och då kan värden blir lite hur som helst.

om bilen inte misständer på tomgång borde inte tändningen vara problemet. Dock kan ventiltätningar läcka in olja i förbränningsrummet och orsaka hög HC. Men kolla spjälgivaren först, det är billigast!


Hej Goran!

Var sitter spjällägesgivaren och hur testar jag den enklast? Sitter den uppe vid gasspjället?

Borde inte bilen blåryka om det var ventiltätningarna och den förbrände olja? Bytte tändstiften idag och de gamla visade inga konstiga tecken.



Hej!

Den ser så här ut:
http://bimmerstack.com/PartsShop/product.php?id_product=19

Den sitter på andra sidan av spjällaxeln. Såvitt jag vet är det en potentiometer och inte bara en microswitch. Slitna ventiltätningar leder till oljerök vid motorbromsning, men det är mer sannolikt med luftläcka alternativt signalfel någonstans.

Kolla också att slangen/magnetventilen till kolkanistern inte läcker.

Mvh,
Goran

Kolla

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
32371 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande