Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 -71 M60 V8 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (60760 totalt) |
Haha Ja det är ju inte så mycket plats över till annat, har tex lite ångest över hur rattstången ska få plats _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Tackar det värmer alltid att få lite positiva komentarer _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Ja ibland gör man ett ryck, man är en periodare av rang Har tyvärr saknats både tid och ork nu ett tag, får hoppas det återkommer på semestern _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Bmw har ju erfarenhet av att bygga stora motorer - med prOpeller framför... |
||||
Konstruktion av bärarm version 2, den här gången med spindlar från 325iX E30.
Hvilken stålkvalitet har du benyttet i A-armene på bilen din? Flott bygge _________________ Rune Kvamme X M2-Touring X X-77 911 S (3.6 konvertering)X -99 BMW Z3 Coupe 2.8 (S50B32) runekvamme02@gmail.com |
||||
Länge sen semestern var över har det hänt nått.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Hej. Ja jag är ingen stålexpert men det är sömlösa rör köpta från Snowball. Samma typ som används i båge. Tror dom heter DIN2391 BK. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Har varit sorgligt slö på sista tiden, men nu har det iallafall hänt nått igen.
Var inte nöjd med hur utrymmet för fötterna utnyttjades, och de fanns en hel del plats kvar mot lådan. Så jag kapade ur för att göra om igen Tänkte även höja tunneln en aning för att underlätta i och urtagning av motor och låda. Det syns även hur sorgligt tight det blir med kuggstången.... Måste nog kapa ur och göra en urgröpning i tråget, samt kapa ur lite ur blocket för att ro detta i land Hängde dit skärmar, huv och front för att passa in allt. Jag ska göra nya fästen för dem. Hmm ser ju "nästan" ut som en bil då plåten hänger där Joo just, en till sak...fick göra om ena fjäderbensfästet med, då jag vid kontrollmätning av positionen upptäckte att den satt 7mm högre än tänkt på ena sidan. Men det är nu åtgärdat. Alltid drygt att göra om saker men nu är det gjort. Gick lite väl snabbt då jag satte ihop det inför flytten tidigare i år tror jag. Man lär sig aldrig. Mät, mät och mät igen, sen kontrollmät, och kontrollera igen att du mätt rätt på kontrollmätningen :P _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
om du syftar på buren så är den köpt bockad av Svets o smide. Har inte bockat nått själv ännu. Mn det bör gå bra med en enkel domkraftsbock så länge det är BK rör tror jag. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Har grovriktat min frontplåt lite, den är sååå bucklig. Jag hoppas att jag lyckas få nån ordning på den till slut.
Sedan blixtrade jag fast lite nya fästen till fronten på utsidan av rambalken, får mer plats till viktiga saker på insidan då och ett övre fäste till skärmarna och fronten som blev riktigt stadigt trots låg vikt Har mätat upp lite styrvinklar så jag ska få ordning på Ackerman när kuggstången skall dit. Jackat ur tråget för att få plats med kuggstången med, sjukt trångt Sen har jag skaffat mig en Howe steering quickener som julklapp till mig själv Ser verkligen gedigen och välbyggd ut. Fick dessuto en nyare version än den dom har på hemsidan _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Inte blev jag mindre sugen på v8 när jag läst igenom denna tråden Väldigt imponerande bygge!
|
||||
Dags för en liten uppdatering igen. Har fortsatt lite på framvagnen som typ aldrig blir klar.
Har gjort fästen för en biffig 22mm krängare från E12, borde kunna räcka. Fäste i framvagnsbalken för kuggstången. Sedan har jag smitt ihop en balk som förbinder framändarna på framvagnsbalken och går under tråget som skydd, och även stabiliserar lite. Ihopsatt ser det hela ut ungefär såhär. Krängaren ska kapas i ändarna, och blir plattjärn där istället med stabilisatorstag upp mot fjäderbenen. Om ingen har nått bättre förslag :P Allt för idag. Håller fortfarande på att slita mitt hår över hur rattsången ska lösas. Blir nog flera, typ 3 knutar, nedre del från corsa, övre del från 02, sedan ett virrvar däremellan med styrväxelförkortaren osv. Inga splines passar nått annat och allt är elände _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Har för mig den är 485mm mellan innre lederna. 4.25 rattvarv stopp-till-stopp. Kan kolla upp fler saker om du vill. Har det inte i huvudet. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
En liten update igen då det var ett bra tag sedan.
Har varit otrogen mot 02:an och strulat med en jänkare några kvällar. Har rostlagat en Plymouth GTX -68. Efter det tog jag tag i att svetsa klart fästet för kuggstången på 02:an. Kapade orginal röret till rattstången och satte in ett extra lager i änden. Detta för att kunna använda en knut innan styrväxelförkortaren. Har även sänkt fästet för rattstången lite samt gjort justerbart i längsled. Har använt mig utav en skjutbar rattstångsdel från en BMW 540 så jag kan justera rattstången in och ut ca 50mm. Detta för att kunna få lite rejsigare position på ratten då man ska spänna fast sig i 4-punktsbälte. Nått sånt här blir det då allt sitter ihop. Allt för denna gång _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Var och slet i garaget idag och ikväll igen, blev ca 10 timmar.
Hjälpte en av garagepolarna att loppa ihop en vagga till hans E-type så den ska gå att rotera runt. Stommen är klar, återstår lite fästen till bilen och några stag. Vi byggde den av en liten billig båttrailer från jula. Det blir enkelt för honom att bara koppla den efter bilen och dra den till lackeraren sedan Tog sedan tag i min bil och loppade vidare med torpedväggen. Fick igen hela hålet men imorgon blir det att svetsa klart samt slipa fogarna. Hoppas även få börja med pedalstället i morgon. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 -71 M60 V8 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (60760 totalt) |