Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO | << 1, 2, 3, 4 14154 besök totalt |
Det är väl en sån som sitter på 200SX S13 också? Den som dom flesta jag pratat med som haft en sån bil har sagt varit svaret på alla problem dom fått med motorn Tanken i grunden är väl god, att motorn ska bli genomvarm fortare! Men hur många CA18DET motorer har inte skurit på lagren pga för hög oljetemp? Jag ska inte säga säkert, men jag har för mig att en kompis bytte till en vanligt luftkyld och helt tog bort den vattenkylda och kunde efter de pressa bilen längre utan att motorn gick varm! Han bytte sen till en kallare termostat också och fick ännu bättre temp efter plågning! Så det kan vara den som ställer till... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
ok. Jag funderar på Quaife ATB eller liknande, men jag får se hur det verkar när jag börjar få balans i bilen. Som det är nu har jag mer grepp än jag behöver till mina storleksordning 200 ponys - men då är det såpass understyrt att jag får stekta framdäck när bakdäcken jobbar som de ska.
Värmen från oljan går över i vattnet, så kylsystemet får naturligtvis jobba lite hårdare... Mitt största problem med just den biten verkar vara regulatorn till vattenpumpen, snarare än själva kylkapaciteten. Kör jag pumpen fullt istället så ligger motorn på drygt 72° på motorvägen (runt 25° i luften vid testtillfället) - även om jag trycker plattan i botten en stund. Verkar lovande, men vi får se om det funkar på banan... En sak jag misstänker kan hända är att vattnet punktkokar i värmeväxlaren om oljetempen blir för hög. Har dock inga siffror på när detta i så fall skulle inträffa... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO | << 1, 2, 3, 4 14154 besök totalt |