Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO
<<   1, 2, 3, 4
14154 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2770



Egmark skrev:
Jag har en sierra 7.5" hus med titandiff. (Fick fila lite i huset för att få ned diffen)
Men den verkar funka bra. den har sinterlameller i diffen i stället för organiska. Om det är bättre vet jag
inte men det låter mer "racingigt" om man nu kan säga så..

Jag har oxå en olje vatten kylare. börjar tro att det är den som höjer motortempen. men som sagt har
inte hunnit djuploda i kylproblemet..

/Egmark


Det är väl en sån som sitter på 200SX S13 också? Den som dom flesta jag pratat med som haft en sån bil har sagt varit svaret på alla problem dom fått med motorn Tanken i grunden är väl god, att motorn ska bli genomvarm fortare! Men hur många CA18DET motorer har inte skurit på lagren pga för hög oljetemp?

Jag ska inte säga säkert, men jag har för mig att en kompis bytte till en vanligt luftkyld och helt tog bort den vattenkylda och kunde efter de pressa bilen längre utan att motorn gick varm! Han bytte sen till en kallare termostat också och fick ännu bättre temp efter plågning! Så det kan vara den som ställer till...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Egmark skrev:
Jag har en sierra 7.5" hus med titandiff. (Fick fila lite i huset för att få ned diffen)
Men den verkar funka bra. den har sinterlameller i diffen i stället för organiska. Om det är bättre vet jag
inte men det låter mer "racingigt" om man nu kan säga så..

ok. Jag funderar på Quaife ATB eller liknande, men jag får se hur det verkar när jag börjar få balans i bilen. Som det är nu har jag mer grepp än jag behöver till mina storleksordning 200 ponys - men då är det såpass understyrt att jag får stekta framdäck när bakdäcken jobbar som de ska.

Citat:
Jag har oxå en olje vatten kylare. börjar tro att det är den som höjer motortempen.

Värmen från oljan går över i vattnet, så kylsystemet får naturligtvis jobba lite hårdare... Mitt största problem med just den biten verkar vara regulatorn till vattenpumpen, snarare än själva kylkapaciteten. Kör jag pumpen fullt istället så ligger motorn på drygt 72° på motorvägen (runt 25° i luften vid testtillfället) - även om jag trycker plattan i botten en stund. Verkar lovande, men vi får se om det funkar på banan...

En sak jag misstänker kan hända är att vattnet punktkokar i värmeväxlaren om oljetempen blir för hög. Har dock inga siffror på när detta i så fall skulle inträffa...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO
<<   1, 2, 3, 4
14154 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande