Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325im E30 1987
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
33986 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
PeOR skrev:
Jag vill också bli av med 100 kg. Hur hårt har du gått fram för att plocka ut det? Har du varit i motorrummet och plockat med AC? Stötdämparbalkar? Eller är det bara inne i kupen och bagagerummet?

Peo.


Framstolar ca 20 kg / st

Baksäte ca 15 kg

Hatthylla + högtalare ca 5 kg

Reservhjul ca 16 kg

Mattor bagage ca 8 kg

Kupématta + div bälten etc. ca 15 kg

Alltså, inte börjat med någon avancerad reducering, sen så ska det ju i en stol och en bur etc....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Vad kul att se att jag inte är ensam om att lacka bildelar i äppelträd!
Fin och rolig bil, hårig sugmotor är ju bara så rätt. E30-abstinensen blev ju inte heller mindre av att läsa om denna.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Idag har man fått lite gjort igen, stod still i gargaget något dygn pga denna lilla krabat:

Albin nu ganska exakt 3 dygn




Började dock igår kväll igen, med att montera ihop de nylackade bromsoken med nya packningssatser, monterade nya bakskivorna och okbyglarna, har tyvärr inte fått beläggen ännu, så själva oken fick vänta:




Ställde också in så mycket negativ camber som möjligt fram, innan det tog emot i hjuhuset, ska bli spännande att se hur mycket det blev...!?
Passade även på att sänka bilen ca 25 mm fram, fanns ju ca 50 mm kvar att sänka, detta + hjulinställning fram och bak, får nog duga säsongen ut, tror jag.....




Sist men inte minst måste jag också visa en bild på min makalöst bilintresserade son Alx, som nu är 21 mån, det ser mycket lovande ut , idag ägnade han ca 1 timme åt högra bakbromsarna, vet inte vad han gjorde, men det gick åt många verktyg....





_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



skönt att ha lite mekhjälp

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



hehe alex e den skönasten knodden som finns tror ja han kommer bli en mini martin hihi så liten o redan så såld på brum brum

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hittade lite slang åt dig för en billig peng


_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Hittade lite slang åt dig för en billig peng


Lysande....


Idag fick jag äntligen fjäderbenen, och kunde då jag fick en stund över slakta dom och förbereda inför ombyggnaden. Ska försöka hitta en snäll blästrare imorgon.

Säljaren förklarade att han var extra hygglig, så han lät skivor och hjullager etc sitta kvar, då han inte hann få bort grejerna.

Jag tyckte de var lite rostiga....!?

Fick en massa godis från Millway idag också, så nu har man att göra.....


Bearbetade ben:




Rostigt ?


_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Bistec skrev:

Idag fick jag äntligen fjäderbenen, och kunde då jag fick en stund över slakta dom och förbereda inför ombyggnaden. Ska försöka hitta en snäll blästrare imorgon.

Säljaren förklarade att han var extra hygglig, så han lät skivor och hjullager etc sitta kvar, då han inte hann


Rostigt ?




_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



det där är nog ungefär det jag skulle benämna som "rostigt" ...

snällt av honom att låta det sitta kvar

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Idag har det varit full fart i garaget igen...puuuust !

Började dagen med att avlägsna all underedsmassa från fjäderbenen, kommer aldrig göra om det jobbet, tog halva dagen, köper nya ben om jag behöver göra om proceduren.

När det väl var färdigt kom Kristian, och vi åkte och svetsade dit ringarna på benen, limmade sedan de gängade rören på benen.

Sedan blev det målning, och nu är benen redo !!

Fixade också ordning det mesta med bromskylningen idag, samt metallbussningar i bromsoken.

Här är lite bilder:


















_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



he he skäggfarbrorn ser bra ut ! well done

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

hartge skrev:
he he skäggfarbrorn ser bra ut ! well done

Är det semester så är det
Tyvärr är e30n lite trång i nosen för rejäla slangar så det fick bli en provisorisk lösning för att hinna till Knutan.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



Kristian Larsson skrev:
hartge skrev:
he he skäggfarbrorn ser bra ut ! well done

Är det semester så är det
Tyvärr är e30n lite trång i nosen för rejäla slangar så det fick bli en provisorisk lösning för att hinna till Knutan.
hehe ja du såg lite tysk ut men det e ju inge fel i det sånna gillar vi ju

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Bistec skrev:
Började dagen med att avlägsna all underedsmassa från fjäderbenen, kommer aldrig göra om det jobbet, tog halva dagen, köper nya ben om jag behöver göra om proceduren.


Du har för lite / för snälla kemikalier

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Folxam skrev:
Bistec skrev:
Började dagen med att avlägsna all underedsmassa från fjäderbenen, kommer aldrig göra om det jobbet, tog halva dagen, köper nya ben om jag behöver göra om proceduren.


Du har för lite / för snälla kemikalier


Hmm, vad för kemikalie ska man använda då ?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



äh jag har inga tips direkt, men manuellt arbete går i de flesta fall att lägga över på kemikalier

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Fjäderbenen klara !!

Att det inte får plats några dammskydd på framdämparna är ju ganska givet, men hur ska man resonera bak, jag har nämligen inga dammskydd till bakdämparna, kan man hoppa det, eller är det viktigt !?


Vill ju montera det sista idag, men är ju ingen ide, om man MÅSTE eller bör ha dammskydd på bakdämparna !!


_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Bistec skrev:
Fjäderbenen klara !!

Att det inte får plats några dammskydd på framdämparna är ju ganska givet, men hur ska man resonera bak, jag har nämligen inga dammskydd till bakdämparna, kan man hoppa det, eller är det viktigt !?


Finns ju "coilover-kondomer" om du vill ha nått skydd fram (slipper man ju skit i gängorna). http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=KIR00041 Jag hade tänkt ha sånna på min bil både fram och bak.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



Jag har tejpat med eltape över de gängor som finns under den understa fjädertallriken. Då hålls gängorna rena och fina så man utan bekymmer kan justera lite om behov finnes. Funkar bra! thumbs up

Bak kör jag helt utan dammskydd men å andra sidan tvättar jag rent i hjulhusen, på dämparna och bromsarna i samband med funktionskollen och bromsvätskeluftningen efter varje tävling. Tror inte du behöver något bak, i så fall borde det väl följt med dämparna, eller hur?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Hejsan, Eller så ställer man dom så lågt det bara går och behåller dom där för all framtid
Mycket fint bygge för övrigt thumbs up

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Bistec skrev:
Idag har det varit full fart i garaget igen...puuuust !

Började dagen med att avlägsna all underedsmassa från fjäderbenen, kommer aldrig göra om det jobbet, tog halva dagen, köper nya ben om jag behöver göra om proceduren.

När det väl var färdigt kom Kristian, och vi åkte och svetsade dit ringarna på benen, limmade sedan de gängade rören på benen.

Sedan blev det målning, och nu är benen redo !!

Fixade också ordning det mesta med bromskylningen idag, samt metallbussningar i bromsoken.

...


hej hej, ser fint ut!.. vad för lim använde du?

mvh Peter
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325im E30 1987
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
33986 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande