Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2/915 1984 Ny lack inför 2011.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (34941 totalt)
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006
Inlägg: 163



CMXI skrev:
Jag använde biltemas limmborttagare, scotchbrite, förtunning och en jäv..a massa svett och tårar.
Det tog en eller två omgångar att få bort allt men skam den som ger sig.

Har inget bra tips merän att gnugga till knogarna är vita.

Asfaltsmattorna däremot lossnade kanska enkelt med en bred skruvmejsel och ett huggjärn!

//Hansson



Tack så mycket, ska själv ge mig på detta nu, men ska själv byta ut till "RS-style", med en halvbur....kag provar i helgen och ser sen resultatet

Tack igen för tipset

Johan

_________________
JOHAN HEJNINGER
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Härligt att se dessa 911or skalas i banåka-syfte! thumbs up Det börjar alltid så försiktigt...

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
FLAT-SIX skrev:
Härligt att se dessa 911or skalas i banåka-syfte! thumbs up Det börjar alltid så försiktigt...


Håller med fullständigt.

Är uppe i 16månader i garaget för ett drivknutsbyte!

Det började som en skakning på nedre däck...............sen sjönk hela skiten om jag inte minns fel!


_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Efter 20 månader på pallbockar tyckte jag det var passande att ta bort clubsport i ämnesraden.. prydnad passar bättre då jag inte haft tid med mer än att titta på bilen lite då och då!

_________________
Patrick Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



CMXI skrev:
Skrivet: 09-03-21 20:41 Efter 20 månader på pallbockar tyckte jag det var passande att ta bort clubsport i ämnesraden.. prydnad passar bättre då jag inte haft tid med mer än att titta på bilen lite då och då!


Jamen kom igen nu lägg på en spurt, om en månad lite styvt är det ju körning på din hemma bana.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
964RS skrev:
CMXI skrev:
Skrivet: 09-03-21 20:41 Efter 20 månader på pallbockar tyckte jag det var passande att ta bort clubsport i ämnesraden.. prydnad passar bättre då jag inte haft tid med mer än att titta på bilen lite då och då!


Jamen kom igen nu lägg på en spurt, om en månad lite styvt är det ju körning på din hemma bana.

/Anders


Jo.. Problemet är att jag sitter fast i Saudi just nu.
Kommer hem någon gång nästa vecka.
Har vart i sverige ca 2v i år så det har inte funnits någon tid.
Sen blir det rostock/singapore/fredrikshamn/washington som det ser ut just nu.....
med början 9:de apr och 3 mån framöver.......

Funderar på att lämna bort bilen så att den hinner bli klar!

Men men skam den som ger sig... Får hitta ett par timmar till på dygnen jag e hemma..... Men det blir nog inge kört förrns tidigast juni!

//Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Märkligt hur lite förståelse jobbet kan ha för ens fritidsintresse. Nåväl hoppas verkligen att du får bilen klar till att köra med i sommar, ...och att du är hemma och kan använda den.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
964RS skrev:
Märkligt hur lite förståelse jobbet kan ha för ens fritidsintresse. Nåväl hoppas verkligen att du får bilen klar till att köra med i sommar, ...och att du är hemma och kan använda den.

Hälsningar
Anders


Rodger that! thumbs up

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
ÄNTLIGEN.

Nu skall allt börja röra på sig.

Fick hem buren igår och har bokat in två veckors semester bara för att hinna klart med bilarna i sommar.

Lite frågor, funderingar och bilder.

Stolar inhandlade.
Kastade ur de jag hade innnan och bestämmde mig för att köpa ett par nya FIA stolar.


Bälten.
Samma sak..


Servicegrejerna klara inför helgen.


Har klurat lite på hur man skall fästa in bältena för att det skall bli så säkert som möjligt.

Jag tänkte använda org bältesinfästningarna till midjebältena.




Sen tänkte jag fästa ben bältena med två stycken likadana ögor i golvet, som fästs i en 75x200x3mm stor platta med två svetsade muttrar under golvet.
Röda rektangeln är ungefärligt var plattan skulle sitta under golvet och de blå kryssen där öglorna går genom golvet.


Axelbanden tänkte jag göra likadant med fast genom plåten/balken i baksätet.


Ställde in buren för att kolla passform och allt verkar sitta där det ska.
Lite synd att de inte huvudbågen sitter lite längre fram, då hade den hamnat perfekt mot en stor platt yta.
Nu blir det till att bygga en förstärkning så att anläggningsytan blir ok.
Även fram blir det inte helt ok från början.
Antingen får jag tvinga ut buren mot dörren alt låta bygga nån form av box som stävan står på.

Allmäna bilder.


Dörrstävor skall också svetsas in, borde bli bra med ungefär denna höjden på stävan, lite under mitten av dörren där bak, sen med lite fall frammåt så man kommer i och ur.


Montagepunkt huvudbåge.




Montagepunkt bakåtstävor


Montagepunkt framstävor



Lite fästplattor samt skruv och mutter.
Även fästpunkter till dörrstävorna.


Någonstans här tänkte jag mig få plats med ett batteri samt huvudströmbrytaren.
Något tips på ett bra batteri av modell mindre som orkar dra runt en boxersexa??


Det gamla antennhålet får husera handtaget till huvudströmbrytaren.
Vajern dras genom samma genomföring som antennkabeln tidigare gick och slutar inne vid batteriet.


Komentera gärna om det är något mer jag skall tänka på.
Även om man bara skall köra lite banträffar då och då så vill jag att allt skall vara så nära regelboken man kan komma.

Tipsa gärna om någon bra svetsare i trakterna runt linköping som skulle ha tid att bygga fästpunkterna till bågen.
Jag är inte speciellt svetskunnig och detta är något som jag vill få 100% ok.
Inget man bara slänger ihop och hoppas på det bästa direkt!

Lägger upp lite allmänna bilder på bankärran.
Numera försedd med fuchs 16x7o9" Fuchs.


_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Liten uppdatering:

Saker och ting har börjat att röra på sig.

Bilen har fått en service med nya stift, ventiljustering samt olja och filter.

In fästningar till buren är på plats och väntar just nu på att karosseri kittet skall härda.
Borrat hål för in fästning av 6p bälten samt kapat bort alla fästen till inredningen i "baksätet".
Så fort kittet har härdat klart så skall allt gås över med lite rostskyddsfärg, buren skall målas , och sen lämnas in för montering av inredning.

Ett odyssey batteri är inhandlat och klurar lite på hur jag skall fästa det i smugglarlådan.

Tyvärr inga bilder just nu..batteritorsk i kameran..
Detta måste ha smittat sig till datorn då den promt vill ändra rostskyddsfärg till solskyddsficka...:-)

Skall åka till Tyskland i nästa vecka men hoppas på att ha bilen klar för montering av inredning innan jag åker!

Augusti känns inte helt omöjligt för premiären på gata... (sen runt den 4 sep 2007 såg jag prixis)


Hjälpte inte att åka ut till mantorp på PCS körning och titta på...man blir inte direkt mindre sugen på att köra..:-)

Hare
//Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Scrolla ner till mitten av den här sidan så finns det bilder på hur han satt fast ett litet batteri "In the smuggler's box "

http://www.readynet.com/porsche/chapter3.html


(Tråden från början: Brutal "RSR"replika + i 5 kapitel
http://www.readynet.com/porsche/chapter1.html )

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



CMXI skrev:
Lite fästplattor samt skruv och mutter.
Även fästpunkter till dörrstävorna.



Var hittade du dessa grejor?
Var kan man köpa dessa?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Rickard M skrev:
Scrolla ner till mitten av den här sidan så finns det bilder på hur han satt fast ett litet batteri "In the smuggler's box "

http://www.readynet.com/porsche/chapter3.html


(Tråden från början: Brutal "RSR"replika + i 5 kapitel
http://www.readynet.com/porsche/chapter1.html )


Det är väl odyssés egna hållare tror jag.. Kostar skjortan bara... men snygg som f**n!

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Lillen skrev:
CMXI skrev:
Lite fästplattor samt skruv och mutter.
Även fästpunkter till dörrstävorna.



Var hittade du dessa grejor?
Var kan man köpa dessa?


De följde med buren...

Men har för mig att jag sett liknande fästen på på någon hemsida... Kommer jag på vart så skickar jag ett PM!

_________________
Patrick Hansson
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



Tjena Patrick.
Blir det något åka på Gelleråsen?

_________________
Jocke Rydell
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Jocke.

nej tyvärr tror jag inte att jag kommer att hinna med någon åkning med PCS i år.
Eventuellt om det skulle vara en på mantorp på sensommaren.

Bilen står klar för inredning och skall lämnas till tapetseraren den 17:de.
Skall fästa nya batteriet, samt lite småjobb här och var innan.
Sen skall bara besiktning samt invägning göras...

Hoppas på premiär på Sviestad i september.

Kör så det ryker!!!

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Nu är hon besiktigad utan anmärkning.

Åkt ue och hämtade upp henne från tapetseraren i eftermiddags och sen var det lite stressigt att hinna få ut buren, samt montera tillbaka bälten och stolar innan besiktning.

Prixis när jag skulle åka iväg kom jag på att jag ej monterat någon spolarvätskebehållare...

Så det blev till att sno den som sitter i vardagsbilen och sen upp till biltema för att hitta en slang... bara för att finna att denna var slut.
Så full fart tillbaka till garaget och rycka en slang från vardagsbilen (som var för kort) så jag fick lägga behållaren vid reservhjulet.

Upp till SBF och hade sen två killar som gick igenom bilen.

Som kuriosa kan jag nämna att jag frågade ang ifall man måste plocka bort buren innan bes.
Fick till svar att det är helt ok att ha kvar bakre delen av buren så länge förare eller passagerare inte kan komma i kontakt med. Dvs framstävor samt dörrstävor måste bort men sen är det OK!
Så då slipper man iaf plocka ur allt!

Efter lite strul med att bilen var så låg att de inte kunde lyfta bakvagnen, samt att de fick göra ett sk alternativt bromsprov så gled hon igenom utan anmärkning.

Kan rekomendera Bil och Marintextil i linköping till inredningsjobb!!!! Det blev kanon samt var mycket prisvärt!!!

Tryckte av två bilder på inredningen.




Nu blir det stopp igen då jag skall till Ryssland i nån vecka eller två..
Men skall försöka hitta ett datum att få bilen invägd.


//Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Kort update..

Har en hel månad hemma i sverige i sträck.. så nu skall bilarna göras klara inför sommaren!

Ventiljustering till båda 911:na är bokad.
Buren är på lack.
Kvarstår.. Hjulinställning, invägning, bes, omdragning av el till smugglarboxen där ett nyttt batteri hittat ner, sen en omgång med hylsnyckelsatsen för att kolla att man inte glömt något... sen är vi klara inför säsong 2010!!!

Betalning av medlemsavgift till PCS oxå iofs!!!

_________________
Patrick Hansson
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Lillen skrev:
CMXI skrev:
Lite fästplattor samt skruv och mutter.
Även fästpunkter till dörrstävorna.



Var hittade du dessa grejor?
Var kan man köpa dessa?


Kolla hos trendab.se. De säljer OMP men det är samma prylar, finns bild på deras hemsida.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
cross in the roof.. bilen är ju ute..

En liten smygpremiär är avklarad med att åka lite slalom med PCS.

Så med ögonmåttade hjulvinklar och dåliga amerikanska däck som fjädrar mer än chassit så styrde vi mot mantorp.

Väl på banan så växte hornen naturligtvis, men jag hade för roligt för att egentligen bry mig om att det spann konstant vid fullgas i tvåan, och att bilen kastade ut baken så fort jag svängde vänster.

Hade påtalat flera gånger att detta bara var ett test för att kolla så inte däcken gick i skärmarna mm..mm men sen e man lite för mycket tävlingsmänniska ibland...hur mycket test det än var så satsades det friskt i sista rundan..

Detta var min första konbanekörning och jag hade inte kört bilen mer än till besiktningen med nuvarande setup.

Så tiderna blev därefter..... hade två under omständigheterna bra rundor, men plockade med mig koner till höger och vänster pga en bångstyrig bakdel..

Men tack PCS för en toppendag!!!

Så nu skall det vägas och ställas in hjulvinklar, sen hoppas jag att ett set klistriga r- däck hittar dit.. Och då skall det bli riktig åka av!!!!!!

Iofs lite eljobb, samt burinpackning oxå...

BTW. Ni som åker 911 på bana... bromskylning... är det något jag bör fundera på.. eller räcker det med en upsättning vettiga belägg???

//Hansson

och lite bilder...




_________________
Patrick Hansson
Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005
Inlägg: 480



Sweeet! thumbs up Jag blir sugen på att plocka fram Gevalia nu, men jag håller mig lite till...


Jag kör ju som en men jag har inte haft några problem med bromsarna. Kör iofs
på 15", men har nu å andra sidan en 3,6a där bak!

Jag är en snål (läs får inte mer pengar av min fru..) jävel och har kört på Textar. Funkade bra,
men förra året blev det röda EBC och de nöp verkligen bättre. Vågar inte tänka på hur
3 ggr så dyra Ferrodo/Pagid/ujuj skulle kunna vara. Borde inte behöva kylning annat än
för, ehh, coolhets-faktorn!

_________________
Daniel Stenberg
3.2 Carrera -84

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2/915 1984 Ny lack inför 2011.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (34941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande