Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24842 besök totalt
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



bjorre82 skrev:
Pär Hylander skrev:
JAg har haft precis samma problem med samma bromsar. Det var inte kylningen som var felet utan att belägget aldrig släppte från skivan.

Nya packningar (med spänst i) på kolvarna löste det (ca 500 kr)

Tack för tipset Pär, ska beställa det!

//Björn


Kollade precis med Utzon, han hade packringar hemma, 83 kr/st till den lilla kolven på 4-kolvsoken.
Den stora kostar några kronor till.
Min bil började läcka bromsvätska från en av kolvarna igår...

By the way, de snabbaste ERCup bilarna (2.5 liter sugmotor med 2 ventilstopp, ca 250 hk) kör på ca 1.52 runt Anderstorp.
Men då kör vi på smala R-däck, 205 mm...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
TPR skrev:
bjorre82 skrev:
Pär Hylander skrev:
JAg har haft precis samma problem med samma bromsar. Det var inte kylningen som var felet utan att belägget aldrig släppte från skivan.

Nya packningar (med spänst i) på kolvarna löste det (ca 500 kr)

Tack för tipset Pär, ska beställa det!

//Björn


Kollade precis med Utzon, han hade packringar hemma, 83 kr/st till den lilla kolven på 4-kolvsoken.
Den stora kostar några kronor till.
Min bil började läcka bromsvätska från en av kolvarna igår...

By the way, de snabbaste ERCup bilarna (2.5 liter sugmotor med 2 ventilstopp, ca 250 hk) kör på ca 1.52 runt Anderstorp.
Men då kör vi på smala R-däck, 205 mm...


Tack för tipset, mitt nästa samtal går till utzon då Porschecenter bara säljer kit med kolvar o packningar i ett set så en renoveringssats kostar 3200:-....

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Tack för alla råd! Har nu hört genom att köra med sidorutorna nere att beläggen släpper inte från skivorna ibland så det här är åtgärds planen just nu.

Hålborrade skivor och Gula Pagid var med mig hem från USA förra veckan och idag har jag beställt delar från Utzon för renovering för bromsoken, nya hjullager, bromsköldar alá 968, skrikplattor och slitagevarnare. Jannis har lovat att ställa upp och hjälpa mig med bromsrenovering, oerhört värdefullt med kompisar som kan meka när man själv har tummen mitt i handen och ingen tid men vill ha gamla roliga bilar! thumbs up

Imorgon beställs en ny kullagrad turbo som jag ska ha med mig hem från USA nästa vecka, Sweanders ska beställa wastegate åt mig. I början av Juli siktar jag på mappning och etanolkonvertering med förhoppningsvis en betydande effektökning och att bilen klarar avgasvärden på besiktningen.

Blir en väldigt kostsam Porsche månad men bilen är så sjukt kul så den är billig jämfört med glädjen den ger!!!

Återkommer när bilen är igång igen!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



bjorre82 skrev:


Återkommer när bilen är igång igen!


Är den igång???

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Qvisfr skrev:
bjorre82 skrev:


Återkommer när bilen är igång igen!


Är den igång???


Jag tror meken flydde till Israel..

_________________
Anders Hansson
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



sweanders skrev:
Qvisfr skrev:
bjorre82 skrev:


Återkommer när bilen är igång igen!


Är den igång???


Jag tror meken flydde till Israel..


Nåt religiöst??

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Qvisfr skrev:
sweanders skrev:
Qvisfr skrev:
bjorre82 skrev:


Återkommer när bilen är igång igen!


Är den igång???


Jag tror meken flydde till Israel..


Nåt religiöst??


Hahah, nej men det hade nog behövts något sådant för som det ser ut nu är den fortfarande i delar i garaget. Den har gått från helgprojekt till vinterprojekt

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Gatebil om Ice är i Februari

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Gatebil om Ice är i Februari


DET LÅTER SKOJ!!!! Hmm.......skulle vara ett kul mål att satsa mot faktiskt! Ytterst tveksamt om jag inte är i USA då dock..

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Hur går det med bilen?

Nyfiken på om det blir bättre respons med en annan turbo, jag skulle tro att du når ungefär samma nivå som tidigare då jag tror responsproblemet ligger i grenrörskonceptet och inte i turbon. En konvertering till E85 skulle ge en hel del effekt då det måste köras väldigt fett för att hålla nere avgastemparna i fullfart (som jag med glädje ser att du också testat). Dock är det en hel del folk som har problem med motorslitage ihop med E85 men tex Autotech kör med Revline "Alcohol" tillsats till E85 och jag rekommenderar dig att följa deras exempel för att även fortsättningsvis ha ventiler, ventilsäten , kolvringar och cylinderväggar i ett bra skick.

Angående mappningen så var det vad som behövdes för att den skulle gå vettigt på tomgång i alla lägen ihop med 1000cc spridarna. För besiktning hade man kunnat sänka mängderna och hoppats på det bästa, men utan en vettig lambdareglering är risken att du skulle ligga +-5% fel när du kom fram ganska överhängande. Beroende på ändrade yttre förutsättningar som lufttemp, vattentemp, spridartemp, bränsletemp osv.

Ett alternativ vore att fundera över om du inte skulle uppgradera till ett Haltech E6X. Jag tror man kan importera kalibreringen rätt av från E6K. Fördelen är att du får ett windowsbaserat program (behöver inte ha en dator med gammalt operativsystem) samt att du kan lambdareglera mot en bredbandssond via en analog ingång 0-5V. Detta är testat på den vita Porschen som stod i garaget två besiktningar och den svänger in mot lambda ett hur snyggt som helst, sen är det bara att stänga av funktionen, plocka ur lambdamätaren och även vidare åka med lite fet tomgång för snyggaste motorgång.

Roligt att se bilder på bilen, det ser riktigt snygg ut! Du skall veta att jag saknar den bilen emellanåt.. thumbs up

_________________
Mats Ivarson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Nu är det nära till uppstart!!!! Min chefsmekaniker (far) ville ha ut bilen ur sitt garage och gjorde ett hästjobb i veckan så nu är det bara röret från luftfilter-turbo som ska modifieras sen är det uppstart!!

Byter av följande produkter var mycket mer tidkrävande än jag kunnat drömma om...
KKK26/27 Turbo bytt till Turbo speedforceracing kullagrad steg 3
Tial 38 wastegate
HKS SSQV Dump
2,5" Downpipe

Kommer lägga upp bilder i veckan på en del av detaljerna som fått modifieras för att Turbo mm skulle få plats efter bytet och vet inte hur många ggr allt har skruvats av och på för att det ska passa och alltid när vi varit nöjda på ett ställe har det gått åt skogen på nästa ställe mm

Vad som är kvar nu innan Rejsa träffen är:
Fixa sista röret från luftfiltret.
Byta en vacumslang som är dålig.
Har en liten slang som jag inte vet vart den ska sitta
EFTERDRA ALLT!!
Montera racestolen thumbs up
montera 120mm rattdistans
Ta bilen till Jannis om han hinner kolla så att kamaxel är i rätt läge och kolla igenom så vi inte gjort något tokigt
Byta olja
Starta upp och se så allt lirar "nervös"
Mappa för E85
Bänkning, blir det under 400hk på hjulen så tröstsuper jag nog i en vecka.....
Besiktiga och hoppas mappningen lyckas så"bilen klarar miljövärderna"RIKTIGT NERVÖS"
Köra på gatan mycket och kolla så allt sitter kvar, öka ladd succesivt
Fixa ACn, taklucke motor
Sen ska bilen få visa vad den gå för på Rejsa Träffen på Sturup., Har 50% kvar på mina R-Däck och har inte bilen sagt upp sig innan eller jag kört in den i muren så kör jag till däcken är slut och har bilen gått bra så ska jag fira med dounats till däcken smäller....

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Avstart precis avklarad och allt verkar lira kanon!! thumbs up

Nästa vecka ska jag mappa bilen för nya turbo konfiguration och E85, byta olja och reconda sen ska bilen förhoppningsvis vara klar för lek!!!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
moosemats
Stockholm
Här sen Feb 2008
Inlägg: 29



Hur gick det med mappningen? Verkar ju som om den skulle kunna röra på sig rätt bra den där
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Den bör kunna gå mycket bra på sprit. Med bensin var den rejält knackbegränsad i mellanregistret och på fulleffekt var den tvungen att gå på lambda 0.7 och då var det ändå 1000 grader i grenrörsbyxan. Med sprit kan du lägga på åtminstone fem grader tändning i mellanregistret och låta lambda vara magrare på fulleffekt (jag tror inte du skall höja tändningen på höga varv, de var bra redan med bensin). Ta det dock lite lugnt med tändningen så du inte får galet höga topptryck, då kommer något annat att ge sig.

Angående tomgång och friacc 2500rpm så trivdes inte motorn på lambda ett med 1000cc spridare, dessutom så sprider det i lambda från dag till dag utan återkoppling. Det är enkelt löst (åtminstone med ett E6X) att återkoppla lambda mot en bredbandslambda vid besiktning, det gjordes med den vita i garaget med liknande spec som din och den har gått igenom två år i rad utan problem. Efter besiktning stänger man av det igen för att få den bättre gången som lambda 0.9 ger på tomgång.

Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
mats ivarson skrev:
Den bör kunna gå mycket bra på sprit. Med bensin var den rejält knackbegränsad i mellanregistret och på fulleffekt var den tvungen att gå på lambda 0.7 och då var det ändå 1000 grader i grenrörsbyxan. Med sprit kan du lägga på åtminstone fem grader tändning i mellanregistret och låta lambda vara magrare på fulleffekt (jag tror inte du skall höja tändningen på höga varv, de var bra redan med bensin). Ta det dock lite lugnt med tändningen så du inte får galet höga topptryck, då kommer något annat att ge sig.

Angående tomgång och friacc 2500rpm så trivdes inte motorn på lambda ett med 1000cc spridare, dessutom så sprider det i lambda från dag till dag utan återkoppling. Det är enkelt löst (åtminstone med ett E6X) att återkoppla lambda mot en bredbandslambda vid besiktning, det gjordes med den vita i garaget med liknande spec som din och den har gått igenom två år i rad utan problem. Efter besiktning stänger man av det igen för att få den bättre gången som lambda 0.9 ger på tomgång.

Mats


Tackar för informationen Mats!!!!!
Men på sprutet jag har E6K kan man väl inte koppla in lambda direkt till sprutet så i sådana fall måste jag byta till E6X om jag fattat det rätt??? Någon som har en uppfattning hur mycket det kostar?

Mappningen gick inge bra......när jag kom till Jonas som skulle hjälpa mig visade det sig att bulten i lambda uttaget hade rostat fast.....riktigt idiotiskt av mig att inte kolla det innan
Köpte ny svetsmutter och bult och skulle åka och svetsa men helt plötsligt har jag fått något konstigt elfel som hänger ihop med larmet så jag har inte lyckats få bort startspärren sedan dess... thumbs down

Kan erkänna att jag blev riktigt ledsen och har inte rört bilen på en vecka nu men förhoppningsvis kan en kompis som är duktig på el hjälpa mig till helgen så jag kan starta bilen och sikta på mappning om en-två veckor.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Vem ska mappa åt dig?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Vem ska mappa åt dig?


En kompis som heter Jonas och jobbar på chipcenter här i Växjö, har stor erfarenhet från E85 konverteringar och trimmade bilar men tyvärr ej jobbat mycket med Halltechs sprut.

Hade jag bott i Gbg har jag bett tidagare skribent i tråden Mats Ivarsson att mappa då han känner bilen och är väldigt kompetent på Halltech och motorstyrningar över huvud taget. thumbs up

//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
moosemats
Stockholm
Här sen Feb 2008
Inlägg: 29



Är larmet igång eller är det dött? Är det inte bara så att du sparkat ur en kabel till larmboxen om du har en sån under ratten? Jag har precis gjort just detta. Kastat mig in i bilen och av misstag tryckte till en av dom breda kablarna till larmboxen. Tog en ond rygg och rätt obekvämt arbetsläge för att trycka tillbaka den. Sen var larmet igång igen=startspärr gick att stänga av=bara att åka ut och åka.

bjorre82 skrev:

Köpte ny svetsmutter och bult och skulle åka och svetsa men helt plötsligt har jag fått något konstigt elfel som hänger ihop med larmet så jag har inte lyckats få bort startspärren sedan dess... thumbs down
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



bjorre82 skrev:
mats ivarson skrev:
Den bör kunna gå mycket bra på sprit. Med bensin var den rejält knackbegränsad i mellanregistret och på fulleffekt var den tvungen att gå på lambda 0.7 och då var det ändå 1000 grader i grenrörsbyxan. Med sprit kan du lägga på åtminstone fem grader tändning i mellanregistret och låta lambda vara magrare på fulleffekt (jag tror inte du skall höja tändningen på höga varv, de var bra redan med bensin). Ta det dock lite lugnt med tändningen så du inte får galet höga topptryck, då kommer något annat att ge sig.

Angående tomgång och friacc 2500rpm så trivdes inte motorn på lambda ett med 1000cc spridare, dessutom så sprider det i lambda från dag till dag utan återkoppling. Det är enkelt löst (åtminstone med ett E6X) att återkoppla lambda mot en bredbandslambda vid besiktning, det gjordes med den vita i garaget med liknande spec som din och den har gått igenom två år i rad utan problem. Efter besiktning stänger man av det igen för att få den bättre gången som lambda 0.9 ger på tomgång.

Mats



Tackar för informationen Mats!!!!!
Men på sprutet jag har E6K kan man väl inte koppla in lambda direkt till sprutet så i sådana fall måste jag byta till E6X om jag fattat det rätt??? Någon som har en uppfattning hur mycket det kostar?

Mappningen gick inge bra......när jag kom till Jonas som skulle hjälpa mig visade det sig att bulten i lambda uttaget hade rostat fast.....riktigt idiotiskt av mig att inte kolla det innan
Köpte ny svetsmutter och bult och skulle åka och svetsa men helt plötsligt har jag fått något konstigt elfel som hänger ihop med larmet så jag har inte lyckats få bort startspärren sedan dess... thumbs down

Kan erkänna att jag blev riktigt ledsen och har inte rört bilen på en vecka nu men förhoppningsvis kan en kompis som är duktig på el hjälpa mig till helgen så jag kan starta bilen och sikta på mappning om en-två veckor.


Ett E6X ligger runt 10000kr men det borde gå att få det att fungera med E6K.

Under options - output options - Closed loop:

o2 sensor stoich voltage = den spänning bb-lambdan ger vid lambda ett (tex 1000mV)
o2 sensor voltage at idle = den spänning bb-lambdan ger vid lambda ett (tex 1000mV)
o2 sensor voltage = 0-5V
o2 sensors type used = Bosch Wide Band

Koppla bb-lambdans utgång till o2 (lambda) ingången och justera börspänningen (o2 sensor stoich voltage + idle) tills du får din bb-lambda att röra sig runt en volt, kolla att det fungerar på friacc 2500rpm, besiktiga, kör

Köp dig en egen bb-lambda och montera i bilen, riktigt användbart att ha fast monterat också.

Glöm inte att du måste använda den datorn som följde med bilen, en dator med nyare operativsystem än win98 / win 2000 går ej att gå online med (fast programmet startar) på ett E6K

Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Tack för de tipses ska helt klart kolla på att koppla in lambda till bilen och sprutet!! thumbs up

Angående larmet så var det ett bra tips, ska kika på det i helgen för att se vad det kan vara!!!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Status uppdatering då det händer lite grejer nu:
Jag och Björn Nilsson har gjort upp affär så bilen ska säljas, tyvärr platsar den inte in i min ekonomiska situation längre då jag kommer fokusera på Go Kart och hyra in mig i långlopp

Innan affären slutförs så ska dock bilen vara riktigt iordning så bilen har nu spenderat några veckor hos husmeken Jannis som alltid tagit väl hand om våra bilar.
Vad som är gjort är lackat fronspoiler, plåt mellan lyserna och speglar, bilen har fått service, rivit ur startspärren och larm för att slippa fortsatta startproblem.
Nästa vecka är målet att bilen ska mappas på E85 för att sedan besiktigas och sedan överlämnas till Björn N när den är utprovad.
Kommer kännas tungt att lämna bort denna bilen då det är en av de roligaste bilarna jag kört, övermotoriserat ÄR roligt

Känns ialla fall riktigt bra att jag kommer få köra den några dagar, prova ut den och känna på hur den blir nu när den äntligen är som jag hela tiden ville ha den!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24842 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande