Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 Banbilsprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26035 besök totalt
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Hej
Jag tycker det verkara vara hall-givaren som Karl skrev. Jag har haft samma fel på min Saab och det tog några månader innan jag hittade felet.
Kollade du någon gång ifall varvräknare rörde på sig när du drog runt motorn med startmotorn?
ECU:n får ingen varvtalssignal och då ger den varken bränsle eller gnista eftersom den tror motor står still.
Lycka till!

_________________
Henrik
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Henrik Eriksson skrev:
Hej
Jag tycker det verkara vara hall-givaren som Karl skrev. Jag har haft samma fel på min Saab och det tog några månader innan jag hittade felet.
Kollade du någon gång ifall varvräknare rörde på sig när du drog runt motorn med startmotorn?
ECU:n får ingen varvtalssignal och då ger den varken bränsle eller gnista eftersom den tror motor står still.
Lycka till!


Kan den vara glapp? Nu startar ju bilen... Jag kollade tyvärr inte varvräknaren.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Visst skulle den kunna vara glapp, men min hade mer eller mindre rostat bort.
Jag fick först problem att starta bilen när den var när det var ordentligt varm ute och bilen stått ca en timme. Senare stannade t.o.m bilen, dessutom mitt i Sthlm. Det är en induktiv givare och är signalen på gränse så kan jag tänka mig att temperatur och luftfuktigheten kan spela in (jag är ingen elektriker så jag vet inte riktigt vad jag talar om).
Är det inte den, skulle det kunna vara vara startspärren om du har någon. Men jag tror inte startmotorn borde snurra då.
Vi får hoppas problemet återkommer så du kan kolla varvräknaren. Det värsta som finns är när man inte kan lita på utrustningen.

_________________
Henrik
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Prova kör bilen varm och stäng sedan av den för att se om det är problem när den är varm.

och glöm inte kolla på v-räknaren..

_________________
Anders Hansson
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
sweanders skrev:
Prova kör bilen varm och stäng sedan av den för att se om det är problem när den är varm.

och glöm inte kolla på v-räknaren..


Jag var ute och körde den igår och den kändes bra. Jag har inte kollat än, men ska göra det. Inte så roligt om detta händer igen.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Nu vet jag varför bilen inte ville åka till Mantorp... Bromsbeläggen fram var väldigt nedslitna.



Passade på att byta idag. Utomhusmekande i solen är toppen!!



Fast hobbymekandet har sitt pris


_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Då är vi blodssyskon nu

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
964RS skrev:
Då är vi blodssyskon nu

/Anders


Ha ha, jaa...

(Jag ska packa ner ett paket plåster i verktygsväskan fr o m nu.)

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Anna E skrev:
(Jag ska packa ner ett paket plåster i verktygsväskan fr o m nu.)


Totalt överflödigt! Du kan få plåstereffekten med lämplig tygbit/oljesugspapper/trasor/trasselsudd samt eltejp/maskeringstejp/silvertejp.
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Anna E skrev:
(Jag ska packa ner ett paket plåster i verktygsväskan fr o m nu.)


Totalt överflödigt! Du kan få plåstereffekten med lämplig tygbit/oljesugspapper/trasor/trasselsudd samt eltejp/maskeringstejp/silvertejp.


Silvertejp funkar till allt

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Knegarplåster is the shit

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Anna E skrev:
Nu vet jag varför bilen inte ville åka till Mantorp... Bromsbeläggen fram var väldigt nedslitna.


Nu är du allt en mästare på att tänka positivt. Jag tycker de ser helslut ut.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
sweanders skrev:
Anna E skrev:
Nu vet jag varför bilen inte ville åka till Mantorp... Bromsbeläggen fram var väldigt nedslitna.


Nu är du allt en mästare på att tänka positivt. Jag tycker de ser helslut ut.


Ja, det är ju det jag menade. Hade jag kört med dessa på Mantorp så hade det nog blivit väldigt dyrt till slut

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Anna E skrev:
sweanders skrev:
Anna E skrev:
Nu vet jag varför bilen inte ville åka till Mantorp... Bromsbeläggen fram var väldigt nedslitna.


Nu är du allt en mästare på att tänka positivt. Jag tycker de ser helslut ut.


Ja, det är ju det jag menade. Hade jag kört med dessa på Mantorp så hade det nog blivit väldigt dyrt till slut


Tänk positivt - medelhastigheten på rakan hade varit enormt hög!

_________________
Anders Hansson
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
första "riktiga" bankörningen akvlarad på sturup raceway igår. Det ösregnade vilket passade bra då jag inte vill slita på r-däcken Riktigt kul var det att köra. Bilen överstyr dock en del och jag funderar på om det beror på att bakvagnen fjädrar ihop helt. Ska försöka ställa om fjädrarna så att den blir lite högre bak, så får vi väl se.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Anna E skrev:
Nu vet jag varför bilen inte ville åka till Mantorp... Bromsbeläggen fram var väldigt nedslitna.




Pytt. De där är ju fortfarande hela och sitter kvar på hållaren, det är ju minst ett par varv kvar på dem!!! De är ju dessutom lättare ju tunnare de är - alla jagar väl ofjädrad vikt?!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Andreas, kanske skulle man prova med hålborrade eller slitsade belägg för att jaga vikt?

_________________
Anders Hansson
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
Då var tävlingspremiären avklarad...

Tredje resjhelgen för säsongen med PCSR. Första, på Mantorp, missade jag då bilen som bekant inte ville starta. Förre eventet, på Gelleråsen, missade både Fredrik och jag. Fredrik var på svensexa och jag tog ett inofficiellt OS-guld på 10000m i München

Nu var de dags för knutan och jag har ju kört där lite innan, men inte med min bil som jag faktiskt inte hade kört på torr bana på innan, så jag bestämde mig för att köra kvällsträning med Hyllinge MS i tisdags. På blött underlag, t ex på Svedalas senaste kvällsträning på Sturup, är bilen för överstyrd och sladdar ut ur kurvorna. På tisdagsträningen fegade jag därför för mycket och första passet åkte jag riktigt dåligt. Till andra passet skärpte jag till mig lite, men så började jag höra missljud från bilen. Det lät precis som ett trasigt hjullager så jag vågade inte köra vidare. Efter en snabb titt av min mekaniker konstaterades att jag helt enkelt samlat upp en massa extra gummi. Skönt! Jag hade inte blivit så glad om även denna rejshelg hade gått åt skogen.

I går var det dags. Efter tisdagens usla träning var jag såklart revanschsugen. Första träningspasset gick bra och jag fick några 1.14-tider, vilket jag då ansåg vara okej. Nästa träningspass gick bättre och nu var jag helt plötsligt nere på 1.12-blankt! vilket bekräftade att bilen iaf är potent.

Vädret var okej, men inför sista träningen började det regna lite och kanske inte helt smart av mig att ge mig ut då jag vet att bilen blir väldigt lömsk på vått underlag. Ut ur "ronnie-pettersson-böjen" får jag således ställ på bilen, tror mig kunna hämta hem, men det är för sent och jag snurrar. In mot inre räcket och bilen stannar snällt i sanden ca 3 dm från räcket. Puh!

Resultatet av avåkningen blev, förutom väldigt mycket sand överallt, att jag fick in stenar mellan däck och fälg och fick pyspunka på vänster framhjul. Shit, inga extrahjul hade jag med (förutom regndäcken, som inte skulle behövas efter som det torkade upp igen). Tack och lov fick jag låna framhjul av Cecilia. Jättetack till dig!!! thumbs up

Dessa var dock något smalare så bilen blev lite mer understyrd och inte lika snabbt. I kvalet hade jag 9:e bästa tid av 12 startande. Rejset var spännande rullande start och 15 varv. Jag blev 8:a till slut och var mycket nöjd efter lördagen med:
*Bra träningstid
*Blev inte sist i rejset
*Inget dyrt gick sönder
*Att jag fick låna hjul så att jag kunde rejsa

Idag var det dags för rejs två och jag startade 8:a av 10 startande. Tog i i starten och vi har 5 bilar som fajtades om 4-8 plats. Till slut blev jag 6:a och sammantaget är jag nöjd med premiären.

Tack alla ni som var med för en underbart rolig helg!!

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Du börjar bli ett racingess! Fredrik kommer att bli utmanad ordetligt innan säsongen är slut.

Sturup på onsdag antar jag?

från Lomma

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



easec skrev:
Fredrik kommer att bli utmanad ordetligt innan säsongen är slut.


Risken finns..
Mitt försprång bygger på två saker:

1) Bättre utsorterad bil
och
2) Många fler träningsvarv på alla banor

Försprånget på båda fronterna kommer att minska och.. Ja... Det ser inte så lovande ut, för min del.

_________________
--
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228


Trådstartare
easec skrev:
Du börjar bli ett racingess! Fredrik kommer att bli utmanad ordetligt innan säsongen är slut.

Sturup på onsdag antar jag?

från Lomma


Tack, och detsamma. Du måste vara nöjd!?

Nä, inget sturup på onsdag.Nu är det bara rejs som gäller

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90 Banbilsprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande