Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth Chicane.
<<   1, 2, 3, 4
18089 besök totalt
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Gissar på att det är kjolpaketet han menar


Då kommer ha vara väldigt besviken om ett år... Varför ska man stoppa dig orginal saker som suger rent ut sagt både Aerodynamiskt och vilkmässigt? Bilen är inte direkt byggd för looks denna gången. Förra gången var den det lite men inte fullt ut direkt.

_________________
Christian Lange
458
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Gissningsvis så väger dina plastdelar mindre än org. så det borde vara en fördel på många plan.

Jag tycker det ser bra ut, roligt med mycket bilder. Men "laddtrycksstyrningen" ser skrämmande lik ut en vanlig nålventil, säg inte att du ska pysa upp laddtrycket?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Gissningsvis så väger dina plastdelar mindre än org. så det borde vara en fördel på många plan.

Jag tycker det ser bra ut, roligt med mycket bilder. Men "laddtrycksstyrningen" ser skrämmande lik ut en vanlig nålventil, säg inte att du ska pysa upp laddtrycket?


Nja, är en nål ventil med fjäderbelastad kula, så som Turbosmart eller Daves device. Är en turbosmart kopia som har visat sig funger riktigt riktigt bra. När jag har råd efter bilen någon gång om 20 år har börjat rulla så blir det elektroniskt styrt istället. Hur ska man annars styra WG?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Nålventil med fjäderbelastad kula?

Så länge du inte pyser ut ngn luft förutom övertrycket mellan kulan och wastegaten så är jag nöjd. Blev rädd när jag såg ditt T-kors. Vanlig hederlig fjäderbelastad kula kopplad i serie med wastegaten är alltid pålitligt.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



fulingbusen skrev:
Nålventil med fjäderbelastad kula?

Så länge du inte pyser ut ngn luft förutom övertrycket mellan kulan och wastegaten så är jag nöjd. Blev rädd när jag såg ditt T-kors. Vanlig hederlig fjäderbelastad kula kopplad i serie med wastegaten är alltid pålitligt.


Men man måste väl ha ett litet pyshål mellan fjäderkulan och wastegate för att släppa ut trycket så wg kan stänga igen?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



japp, det var T-korset som gjorde mig fundersam men då kan jag andas ut nu då

En del sätter en fjäderbelastad nålventil monterad på ett t-kors där all luft som inte trycker på wastegate membranet släpps rätt ut i luften via en ställbar nålventil med ratt liknande den på bild. Då släpper man ut luft hela tiden (lilla pyshålet släpper bara ut luft så länge trycket är tillräckligt högt för att öppna laddtrycksventilen)

_________________
Joakim Karlsson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Japp Joakim, du kan pusta ut.

Vill väl inte vänta på turbon önödigt länge, det vill väll ingen?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Det är ju dags att ta sig ann huvudstrålkastarna, jag började med att bygga nya block för att fästa projektionsstrålkastarna till halvljuset i. Man får ta det man har, vilkelkap, för att få till bitarna.


Detta resulterade i två block som senare sågas i mindre bitar när jag bearbetat klart dem. Jacken ni ser är till för att det ska fästa bra mot plasten sedan när jag limmar fast dessa i chassiet till strålkastarna.


En provgägning.


Här så vart hålen färdiga. Hålen är gängade från andra hållet och sedan borrade ur 6mm djupt på undersidan så bulten går fri när den passerat den gängade delen.


Här ser ni den gängade ovansidan med utmätningar på vart jag ska såga för att få alla de bitar jag behöver.


Undersidan kapades till med den spretigaste kapskivan jag kunde hitta. Hoppas att limmet fäster bra i detta. Sedan rensade jag hålen för bulten.


Provmonterat. Nu ska detta byggas för andra sidan också, mätas upp, limmas och fixeras.


mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Här så har kolkanistern åkt all världens väg. Ska ha helt nytt bränslesystem så då lättar man systemet lite.


En 18 år gammal bil är detta. Inte mycket rost på den direkt. Ska snygga till lite här inne i framskärmarna sedan.


Delar av bränslesystemet. Kolkanister som sitter i högra främmre hjulhuset, slangar och solinoid till insug och vevhusventilation, rör från avluftningen från bränsletanken.


Röret från avluftningen går till filter i vänstra innre rambalken under styraxeln.


Bromsarna provmonteras för att se hur stora spacerplattor jag behöver beställa för att kunna använda mina Superleggera fälgar.


Brembsport lättvikts race 4 kolvs ok med Alcon 330mm skivor. Bellsen ska eloxeras om i framtiden.




Monterat en Superleggera fälg för att mäta avståndet till oket.




Testade med 6mm spacer utan navutskjutning. Det saknades 2mm för bra frigång med marginal. Ska beställa 8 eller 9mm spacers nu.


En RWD BTR kom med posten. Ska användas i nya bränslesystemet.

_________________
Christian Lange
458
Citera
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006
Inlägg: 273



lycka till christian,ser bra t hoppas den snart e ute

micke

_________________
Micke Ohlsson
TACK: TG Racing
Alutech
Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Tackar! Jag ska nog sluta sätta upp datum på när bilen blir klar känns det som för det skjuts alltid på. Varenda gång.

Men nu har jag börjat kämpa med den igen iallafall. Göra klart det som går att göra klart nu borde man ju göra iallafall.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006
Inlägg: 273



-08??

_________________
Micke Ohlsson
TACK: TG Racing
Alutech
Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
m.ohlsson skrev:
-08??


Jag försöker och hoppas på det iallafall.

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
a gamla Pagid till mina 4 kolvare. Det är inte enkelt att hitta dessa.


Får fila om stålplattan lite men det är en barnlek.




Vi börjar med ett hål.


Sedan får man kapa till dem i slipmaskinen tills de ser likadana ut.




Monterat i oket.




Lite nya OZ märken ifall jag får för mig att lacka om mina OZ Superturismo.


Provmontage av vindrutespolar och IC kylnings behållarna.




mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Här är båda beläggen monterade i ett bromsok. Det fick justeras lite mer på beläggen så att de verkligen inte fastnar när de blir varma.


I höjdled har nu beläggen 1,8mm att expandera innan de inte rör på sig längre, det borde räcka. I sidled är det mer då det inte är lika viktigt att de sitter tight där.


Golvet är lackerat nu.


Vart riktigt nöjd med resultatet. En tunn matta ska över detta så snart alla kablar är dragna.


Även motorutrymmet är färdiglackat nu.


Lite dammigt redan av lite slipande brevid bilen.


Mycket nöjd med resultatet!


En bra "anonym" färg i motorutrymmet.










Även den bakre delen av bilen är klar nu vad gäller färg.








Lizzie hjälper såklart till när det ska gå fort frammåt. Här får tanken sig en omgång inför lack.


Jag börjar dra lite ström. Av erfarenhet så behövs det 150A trög för en Cossies startmotor. Har man en lätt trilskandes motor någon gång tex vid ny uppstart så är det mycket tacksamt med en trög 150A.


Provmonterat.


Självklart används org kabel genomföring. Det fanns ett perfekt hål för 25mm2 kabel som 33m2 kabeln pressades igenom.


Dragningen vid strömblocket under instrumentpanelen.

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Spridarna såg väldigt ledsna ut så de skulle få lite ny färg.


Även den gröna nyansen får stryka på foten, jag lämnar en bit olackerad då den kommer att hamna väldigt nära fuelrailen.






Man måste tanka lite själv me. ; )


Tank armatur.


Tanken 100% ren från färg och skit!


Nylackad i 8 lager.




En oljepump har kommit fram!


En Cosworth YB Billet pump, fräst ur ett stycke.


En uppsättning lager har kommit fram. Race lager från ACL.


Skurna på ett speciellt sätt...


...och helt obehandlade på baksidan för att stransportera bort värme bättre.

_________________
Christian Lange
458
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743


Trådstartare
Peter G grenröret provmonterat. Har upptäckt att jag måste plana av det mot toppen.










En T34 AR 63 sitter på plats för att se hur mycket utrymme det finns över.




Vad händer här då? Förberedelser för att såga?


Mer än såhär får ni inte se just nu.


Pump och filterhållaren har bytt färg.


Min nya OMP Superturismo ratt i mocca.


mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Kul som f-n att se saker börjar röra sig ordentligt !!!
Härligt jobbat

thumbs up

Hmmm... undrar vem fotomodellen med dremmeln i handen kan vara...

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra Cosworth Chicane.
<<   1, 2, 3, 4
18089 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande