Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 E36 TURBO. Sväng och pulver
<<   1, 2, 3, 4
22 besök senaste veckan (31072 totalt)
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare


Hehehe

Igår blev det en tidig dag på jobbet. Så jag åkte ut till garaget med lite delar som behövs inför körning senare i sommar.

Testmonterade turbon på grenröret, såg ganska maffigt ut. Fick kapa oljereturen lite så det fungerar. Fortfarande ingen fläns till oljeretur från turbon, men det kommer i veckan nu hoppas jag.

Började även bygga nya motorkuddar av hockeypuckarna. Blev lite snopen när jag kapade dom gamla itu. Inte tänkte jag på att dom är fyllda med olja. Det sprutade åt alla håll och kanter när rondellen kom in i oljedelen av motorkudden, hehe.

Eftersom det inte är någon genomgående skruv i standardkuddarna, men ska bli i dom nya, så får jag förmodligen förstärka framvagnsbalken så den inte sliter loss motorn. Måste ragga tag på en svets.



Testade också så att svänghjulet passade, vilket det som tur var gjorde.


Satte också tid servopump och generator. Snart dax att lyfta i motorn.

och idag ska jag få mina spridare och dump. Får se hur jag löser det med spridarna, då dom är ca 1cm kortare än standard. Oringarna är också annorlunda.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Ser bra. =)

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Hänt lite sen sist. Köpt Precision 990cc@3bar spridare för jag lyckades inte få dit SARD spridarna.
Lite mätare från autometer har inhadlats också. Så man har koll på oljetryck, oljetemp, laddtryck och varvtal.






Fick hjälp av Corona, Bratwurst, Totte(2maz) och Anton (Exlex) idag. Coronan var till störst hjälp i sommarvärmen..


Totte mekar packbox.

Anton är inte bara söt, han jobbar gratis desutom.



Så nu är oljereturen, olja till turbo, svänghjul, koppling, tryckplatta kirrat. Ska köpa ett urtrampningslager och startmotor nu i veckan så kan jag sätta på lådan också. Måste ragga tag i en svets för tryckrör, downpipe och intercoolerfästen.

Koppling centreras, godissvänghjul och koppling. mysigt som snus i näsan


Se på fan, inte trodde jag det här skulle klaras det här året. Coolt


Att dra tryckrör blir en fröjd!!


Ungefär såhär glad/ful är jag när motorn sitter i bilen.



Blir nog fint det här. Hoppas första uppstarten blir lika rolig som idag.
Att jag är en konkurent till Hacke mfl i svetsning behöver ni inte nämna, jag vet redan!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Lite mek har det blivit.

Gjort fäste för intercoolern:


Tryckrör klara (förutom svets av dumpfläns)



Sen har det ett jäkla trilskande med bromsarna för dom ska passa. Inga höjdargrejjer har jag märkt såhär i efterhand. Får skimsa oket så det centrerar skivan, förutom det så är alla hålen i naven felborrade, så skivan är inte helt centrerad radiellt sett. Har borrat upp alla hålen i naven 0,5mm så man har lite justeringsmån. Blev lite bättre efter det.
Skiljer ca 0,5-1mm per skiva. Och pga detta så får jag skimsa oket utåt OCKSÅ! och som grädde på moset så kan jag inte använda mina BBS fälgar, då dom tar i ekrarna på insidan. Får låna polarns 17" så länge.

Har dock inte fixat bromsslangar till dessa än. Får inte bort originalslangarna, då dom förmodligen suttit från 1991... Men dom ska bort asap.

Sen har jag börjat på downpipen också. Bara 2,5" ut från turbon, så jag har gjort en adapter direkt på flänsen till 3". Det är trångt vill jag lova. Mycket tid under bilen för att den inte ska ta i växellådan (som jag fått slipa bort lite på pga att det är så trångt).


Lackade den också. Får hoppas att färgen sitter kvar en liten stund åtminstånde.

Lambdamutter ska svetsas i downpipe.

I brist på annat (snarare brist på motivation till annan mek) så satte jag tid frontplåt, lampor och front på bilen. Lite roligare att meka nu.


Efter det så har jag haft lite problem med startmotorn från M20 motorn. Måste ha denna då jag använder mig av ett 228mm M20 svänghjul. Men när jag monterade motorn så ville den inte kugga i på startkransen. Stog och kliade mig i skallen och mätte en hel del. Men kom inte på någon lösning. Nu såhär i efterhand när man pratat med kompisen som gjort samma sak på sin fick jag reda på att man måste köra mindre skruv i hålen till startmotorn, så man kan justera den en aning. Ska försöka montera den imorgon och efter det köra upp oljetryck. Hoppas det finns nått bara

Så har jag kopplat in oljetempsensorn på slangen till turbon. Givetvis med pressade kopplingar.
Det är en viktig mätare för mig, då jag inte kommer ha någon oljekylare den första tiden.

Snart kommer Emil från Vems och ska styra och dona lite med elen. Och helst ska bilen vara uppstartad och eventuella (självklara) läckor åtgärdas. Så om jag får upp oljetryck så kommer originalsprutet kopplas in och bilen startas. Förhoppningsvis i helgen eller nästa vecka. Har semster nästa vecka, då ska jag meka så mycket jag orkar. Man har ju missat nästan hela sommaren nu!

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Raymond
Bromma
Här sen Aug 2006
Inlägg: 5



Är det inte en De Lorean som står där i hörnet.....? Vad finns det för planer för den?

Mvh Raymond

_________________
Raymond Ernqvist
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Peter hösten är lång och kommer erbjuda många fina kvällar!

det är iaf jag övertygad om
/ Mvh Jimmy (som letar turbo maskin)

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Jo det är en De Lorean. Dock inte min (som tur är). Han som äger den håller på att renovera. Men det har inte blivit så mycket av det. Inte sett han i garaget en enda gång på över 1 år.

Jimmy jo jag hoppas det. Har ju iaf 2-3månader kvar att åka på.
Det finns en potent M3 turbomaskin till salu på autopower. Den kan du köpa. Byggd för 1000hk Han ska ha runt 100.000kr för den.


Idag fixade jag startmotorn hur som helst. Och motorn drogs runt för egen maskin för första gången på... ja.. länge, så länge att jag inte mins. Oljetryck fanns också. Ca 1,1-1,2bar på starten känns stabilt.
Ska bo i garaget under semestern, sen ska det bli åka av.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



P.D.Ö skrev:

Jimmy jo jag hoppas det. Har ju iaf 2-3månader kvar att åka på.
Det finns en potent M3 turbomaskin till salu på autopower. Den kan du köpa. Byggd för 1000hk Han ska ha runt 100.000kr för den.


Liiite saftigt för min ekonomi sen kan det vara kul om man kan ha möjligheten att köra rakt fram om man vill

Du får se till att ligga i nu så jag får se den på gatorna

såg den på mösspåtagningen förra årtet i solna och sken som en sol över att få se en vacker E36, så mera sånt!

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Igår rev jag ner oljereturen för att byta packning, men kom på att jag inte hade någon slang. Så detta får jag fixa nu i dagarna.

Fixade även bromsarna permanent, wastegate utblås, avgassystemet helsvetsat och dumpfläns på tryckröret. Wastegaten monterades också. Servoslangar och burk sattes dit och även lite vattenslangar. Försöker få så mkt som möjligt klart under insuget innan det ska på.

Så här ska en wastegate-retur se ut. Den ska inte dras tillbaka i avgassystemet


Dumpfläns svetsad på tryckröret.


Greddyn ska klara trycket


Nu börjar det bli färdigt under insuget. Slangar kors och tvärs. Nytt fäste för oljestickan har gjorts också.


och slutligen. Bromsarna monterade med belägg och slangar inkopplade. Hoppas dom fungerar nu också.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Skönt att du är på gång! Önskar dig lycka till med bygget. Tror det blir en helkul bil! thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ser ju bra ut det där. Tror att du kommer komma ut innan mig. Men den som väntar på nått gått
Får leka lite senare i höst då

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Gurra, vi får se. 2008 ska vi leka iaf!

Länge sedan uppdatering.

Har haft uppehåll i bygget pga diverse anledningar (trött på att meka). Men nu börjar det gå i rätt riktning.

Jag har nu flyttat bilen till ett (sämre) garage, men som ligger mycket närmare hemmet. Gångavstånd faktist, det är väldigt skönt.

Utöver det så har jag köpt KW Version 2 Coilovers och Ett Autronic SM4 motorstyrsystem.
Stötdämparna sitter redan monterade, då min kompis ville köpa mina gamla så kallade stylingdämpare.

Autronicet fick jag hem nu i veckan och jag har bara börjat läsa manualen såhär långt. Tanken är att inkoppling ska börja närmaste veckan. Förmodligen kommer det ta ett tag att få ihop sprutet, då jag är väldigt dålig på EL och sån avancerad teknik i största allmänhet. Det är en av anledningarna att jag köpte ett Autronic SM4 istället för Tex. Vems.

Utmärkt Svensk manual och bättre support.

När sprutet är inkopplat så ska jag bara montera oljereturen och provstarta. Hoppas det går vägen.


Annat som ska göras till våren är:
Inkoppling av Autronic
Mappning bänk eller gata beroende på väder
Eventuellt nytt Rostfritt avgassystem. 3"
ZF M3 Växellåda
Nya tryckrör i aluminium. Dessa får en vän till mig bygga, som är ett geni gällande smarta lösningar och aluminiumsvetsning. Tryckrören som jag har nu var tänkta som temporär lösning, då jag trodde bilen skulle få smaka asfalt innan vintern kom, nu var så inte fallet tyvärr.
Powerflexbussningar till framvagn ska inhandlas och monteras.
Bakvagnsinfästningen i karossen skall förstärkas. Likaså diffbulten. Båda är svaga punkter på E36or med mer effekt än standard.
Tänkte försöka hinna med en flockning av instrumentbrädan också. Det är inte så hög prio på dock.

Så bygget är inte dött.

Men om någon är sugen på att köpa så är det bara ge ett vettigt bud. Säljer den inte under byggkostnaden, dvs den är dyr

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Lite bilder kan ju vara roligt också, även om jag inte har många.

Flytten påbörjad:


Lastad och redo för avfärd.


Bilen i hemma i nya garaget.


Det här är en av anledningarna att jag tröttnat lite på att meka med bilen.


_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



sälj hojen, turbobmw är mycket roligare
Fint bygge i övrigt.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Hänt en del sen sist jag kollade ja, ser bra ut

_________________
Viktor Starkman
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Äh, den gamle YZ:an lessnar du på snart när det blir kallt ute, då kanske meksuget kommer tillbaks.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Hur har det gått med mekandet?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Sjysst bygge thumbs up , men har du besiktningsmotor också? Den där puffran lär väl knappast kunna passera obemärkt förbi SBP:s granskande blickar.
Citera
Henkeman
Leksand
Här sen Jan 2006
Inlägg: 40



Riktigt trevligt bygge =) Helt rätt å bygga på en sedan, i vitt dessutom

vad sitter de för front på bilen? är på jakt efter nå liknande till min =)

//Henke

_________________
Henrik Stålberg
BMW 320i -87 Räcer
BMW 325i touring -01 Brukis
Kawasaki KX250f -09 Leksaken
Lynx RC 600 -07 Vinterleksaken
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123


Trådstartare
Får tacka för kommentarerna och det har minst sagt gått framåt!
Fronten är av märket Zender. Gillar den faktist rätt mycket.

Nej jag har ingen besmotor än så länge. Blir nog lite bus obesiktigat denna säsongen. Får se till nästa år.

Griffin alukylare med nybyggda fästen. Ska utan problem klara bankörning i 30c på sommaren.

Inför släpkörning till verkstan!

Bygga nytt tryckrör istället för det förra som var draget under framvagnsbalken = obrukbart, markfrigång på nån centimeter.

Slutresultatet efter några timmar med mallning och svetsning. Blev oerhört bra enligt min standard

Monterat med värmeplåt.

Annan vy
Nämnde jag föresten att KW V2 coilovers är monterade nu? Syns till vänster i bild

Avgassystemet färdigbyggt


Sprutet har kopplats in och VAG 2.0 Tändspolar har monterats. Dom har inbyggda tändsteg vilket behövs med autronic


Ungefär vid detta laget provstartades den för första gången. Men med skenande tempratur vilket senare visade sig vara luft i systemet i kombination med felställd tändning.

Lite fjortismodifikationer har det också blivit. I form utav Xenon


Under huven


Med nya fälgarna. Den ska sänkas mer senare.


Har ett par filmer när den testkördes för första gången. Omappad, felställd tändning och skenande vattentemp. Dumt men... Vad gör man inte?
http://www.youtube.com/watch?v=FlPjXCR36HM
http://www.youtube.com/watch?v=Ao08csFjmZc


Efter det har jag tyvärr inga nya bilder att bidra med, då jag inte kan få över dom till datorn..
Men en Innovate LC-1 bredbandslambda har monterats, och sen demoteras för det visade sig att den var sönder. Men fick samma kväll tag på en ny av en kompis. Han fick aldrig använda den, hehe.
Så den nya skruvades i och bilen togs på en provtur. Efter luftningen av kylsystemet och med elfläkt monterad så höll sig tempen väldigt stadigt och fint.

Med Micke i passagerarstolen med laptoppen i knät gav vi oss ut i torsdags för en liten provtur/mappning.
Vi puttrade omkring runt området och Micke mappade lite på körbarheten. Men jag var ju bara tvungen att testa den på lite laddtryck . Så ut på motorvägen, lägga sig på 4an i runt 70kmh. Pellen i botten, laddtryck verkar börja komma runt 2-2500rpm.
-oj, nu börjar det ju faktist skjuta på lite. Närmar mig 110kmh och drygt 4000rpm tror jag.
-Nu jäklar börjar det går bra! utbrast jag. Sekunden senare smäller det till under huven och bilen blir orkelös. Skräckslagen förstår jag efter en lite stund att det bara var ett tryckrör som hoppade.

In på nästa bensinmack och skruva fast det igen. Sen blev den instängd i garaget igen.
Men bakre packboxen på veven måste bytas, då den läcker. Men nu är det inte mycket kvar för fin körbarhet.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 E36 TURBO. Sväng och pulver
<<   1, 2, 3, 4
22 besök senaste veckan (31072 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande