Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan Skyline R32GT-R -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (30758 totalt) |
Visst kan man det, men skicket samt eftermarknas tillbehören styr priset rejält. Jag har själv tagit in min bil ifrån japan utan någonannans hjälp så jag har hyfsad koll på prisbilden. Det du nämner om påslag på priset stämmer till viss del men även dom har fått lite konkurens så priserna har börjat bli mer humana. Vidhåller fortfarande att om man vill ha en fräsch R32GTR med en del eftermarknads delar på så får man vara beredd att betala runt 150kkr och uppåt (reggad och klar i sverige såklart). Man kan säkert få hem en halvrisig som rullat +12000mil (vilket anses som långmil i Japan) reggad och klar i Sverige för 90kkr. Men det man skall veta då är att dom 90kkr kan snabbt bli 150kkr utan att ens anstränga sig. Nog snackat om priser, import mm i denna tråd tack. Mvh _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Ursäkta Wärhner, men jag måste svara på det du skrev.
Allt är juh relativt. Denna ser ganska fräsh ut tex: http://www.gcar.co.jp/gbtrader/1stock/r25/ Den får man juh för ca 80k till sverige reggad och klar. Har också importerat själv (via england) så jag känner också till priserna. Vill bara att folk ska veta att import är billigt och extremt prisvärt. Visst, för under 100k så verkar man inte få någon fin lack, men vem bryr sig om man är på jakt efter en banbil? Det mekaniska skicket är garanterat (nästan iaf) bra på en bil som gått under 10k mil och har en begränsning på 180km/h (som alla japaner har).Så sälj era BMW och köp nåt japanskt! Själv köpte jag miatans storebror Rx7:an. Ungefär samma pris som en fin miata i sverige . Dom här bilarna är extremt lättmekade dessutom, existerar inget rost! Det kan väl du intyga Wärhner? Som sagt, kul med fler japaner! Att din är en fröjd att kolla på gör ju inte saken sämre. Fälgarna är verkligen pricken över i, jag är extremt avundsjuk. Ska du köra med dom på bana också eller har du en uppsättning till? Visst, dom är gjorda för bana men samtidigt så kan det bli dyrt :P Hoppas vi möts på någon bana i år _________________ Sebastian Gottfridsson Mazda Rx-7 -94 |
||||
Zebb: visst jag håller med dig i flera av dina argument.
Men att kalla bilen du länkade till relativt fräsch? jag kanske bara är petig men en bil med okänt miltal, slitna dörrpaneler, ratt, instrumentbräda och ej orginalstolar för fräsch? inte i mina ögon. Med tanke på hur många R32GTR jag sett så kan jag våga påstå att att denna bil med största sannolikhet har rullat minst 10kkm eller mer. Men som sagt skall man bygga racebil så spelar detta mindra roll då allt ändå skall fixas renoveras. Jag har numera bara BBS fälgarna och jag kör Kuhmo MX gummi på dom och det känns som en bra kompromiss både för gata och bana, dock är jag inte van vid däckslitaget som denna tunga bil orsakar Corsan jag åkte med tidigare höll R-däcken 2 säsonger (8-9 bandagar + en massa konbanor) på GTR:n är däcken 40% kvar på efter 500mil gata och 35mil bana BTW: har alltid gillat "rexxarna" _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Kul med lite uppgraderingar Finns fördelar med att ha en lätt bil. Fast då kan man ju inte ha massor med hk och fyrhjulsdrift mm så det är väl en avvägning.
Varför gör ena downpipen en riktigt suspekt sväng. Platsbrist? Blev lite nyfiken... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Jo enda nackdelen med att kompensera hög vikt med effekt är att däcklitage + bromsar tar så mycket mer stryk på den tyngre bilen Visst är det platsbrist mest överallt men jag tror att just denna rostfria DP är en sk "equal length", jag vet inte om det gör till eller från?? Inte helt klart om det blir denna DP eller en annan modell, leverantören har problem med tillverkningen. Det kommer hur som helst bli en grövre än den som sitter orginal. Mvh _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Nu börjar iaf några delar börjat trilla in....
Idag fick jag kolvringssats, damask/damskydd till kopplingshävarmen samt repsats till övre länkarmarna fram. Lite bilder: Bussningssats (repkit) till främre övre länkarmarna Kolvringssats + damask till kopplingshävarm. Alla övriga motordelar är påväg + plasten jag beställt (grill, sidokjolar + N1 vents). Så inom några veckor så borde Nissen vara "up and running" _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Nu har sista paketet med delar anlänt ifrån japan.
Så i helgen kommer motorn att börja plockas ihop igen Lite bilder från paketöppningen idag: Nismo packningssats och ståltopplockspackning: Nismo ram och vevlager: Fick årets licens i brevlådan idag också, så snart är man redo för banträffarna 2006. Bilder ifrån garaget kommer senare i helgen. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Japp, då har man varit en dag i Batmangrottan (garaget dvs ).
Började med att tolka blockets + vevaxelns märkning via tabell i verkstadshandboken: Radade därefter upp ramlagrena efter hur dom skulle sitta: Monterade ena lagerhalvan i blocket efter noggrann rengörning: Där efter satte jag i dom andra lagerhalvorna i överfallen och monterade dit överfallsbryggan med plastigauge emellan för att dubbelkolla lagerspelen. Samtliga ramlagerspel hamnade perfekt emellan orginal spec kring ~0.038mm (orginal spec: 0.028-0.046mm) Därefter rengjorde jag kolvarna och monterade dit nya kolvringar + vevlager på stakarna: Det blev ingen montering av kolvar + stakar pga att jag saknade en kolvringskompressor i garaget eftersom jag glömt att ta med denna ifrån jobbet . Fortsättning följer..... _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Idag har arbetet gått vidare med bottendelen.
Nu sitter kolvar + stakar i motorn ihop med nya Nismo vevlager och orginal kolvringar. N1 oljepump + N1 vattenpump sitter på plats och tråget har letat sig dit också. Fick mina nya JUN förstärkta topplocksbultar levererade till garaget idag också Nu skall toppen lämnas iväg i veckan så när jag får tillbaka den så kan resten av motorn plockas ihop. Lite bilder: N1 oljepump på plats: Dags att lägga på tråget: Japansk godispåse Sådär ja! nu börjar det nästan se ut som en motor igen... _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Nu sitter motorns vitala delar ihop igen
Fick inte tag i någon som kunde fixa toppen hyfsat fort så jag tog tag i det jobbet själv istället. Slipade in samtliga ventiler i toppen och monterade nya ventiltätningar + mätte ventilspelet som var inom toleranserna. Nu återstår bara lite kringutrustning (plenium + turboaggregaten) innan motorn skall förenas med chassit. Lämnade in plastbitarna (N1 IC vents, Nismo sidokjolar + R33GTR lookalike grill) på lack i fredags. Hoppas att jag får dessa innan nästa helg som utlovat. Tyvärr inga bilder eftersom jag glömt kameran hos lackeraren.... Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Igår fick ventilkåporna färg.
Har även slipat vidare på det förbenade pleniumet... Fritt fram för vilda gissningar på färgvalet på ventilkåporna + kamremskåpa, den som gissar rätt vinner en 4år gammal burk med marinerade vitlökar som har stått i kylskåpet på tok förlänge Eftersom det finns några här på rejsa som har möjlighet att smygkika in i mitt garage så är Niklas L och Johan Nagy exkluderade ur denna exlusiva tävling _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Näe, men du borde nästan få vitlöksburken bara för att du gissade den hemska färgen
Jag ville ha den djup candy röda färgen som sitter på R34GTR men hittade inte korrekt färgkod så det fick bli något helt annat. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Du menar som min gamla räser Näe det är tyvärr fel det också, dock var min ventilkåpa på corsan i samma färg som bilen RAL2004 (dvs Jägermeister orange) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
om du vill så kan du få vitlökarna eftersom ingen lyckats gissa rätt färg Har slipat vidare på pleniumet idag *suck* Här kommer resultatet: Ganska nöjd med resultatet faktiskt, tog en färg på måfå eftersom jag inte kunde snoka rätt på den candyröda som sitter på R34GTR's ventilkåpor. Vad tycks? bra eller anus? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan Skyline R32GT-R -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (30758 totalt) |