Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (61118 totalt) |
En stilstudie från juni efter 3 kvällars körning på Ringen utan missöden hos någon i gänget! Den schnitzeln/ölen satt fint efteråt!
Övriga projektexempel denna sommar.. Service inkl. kamremsbyte och bromsgenomgång: nya (nästan) 3G skivor fram, EBC Yellowstuff belägg runtom och HEL stålomspunna slangar. Beläggen funkade bra på Nordschleife men det säger ju inte så mkt, Mantorp nästa helg blir det verkliga testet. De tog iaf en jäkla tid att köra in, trots hårda bromsningar t.ex. på Autobahn var de inte inkörda på Spa utan fadade fort. Sen på Ringen var de i form! En annan bra grej jämfört med Carbotech är att de knappt skitar ned fälgarna alls, och dammet som finns är lätttvättat! Fram: Bak: Brembos dammtätningar håller inte så bra.. Dessa är ungefär ett år gamla och har gått några banträffar iofs men ändå.. Tröskellister från en -00a! Petigt men kul.. (original på min saknar Fiat-emblem) Fick bort nästan allt irriterande vindbrus från takluckan mha vanlig eltejp! Ett varv runt gjorde öppningen ca 0.5mm mindre.. Ibland är de enkla lösningarna bäst! Synd att det tog mig åtta år att komma på det. Ny Pioneer med iPod/iPhonestyrning och omlackad mittkonsol. Att slipa bort gummilagret från hela konsolen var ett mardrömsjobb, tog mig ca 4 dagar.. (Svinto och metanol funkade bäst, för intresserade) Direkt från Stiggans Lack i Säve: Två bilar, en designer.. Parkerad brevid jobbarkompisens 3.0Si, ära vare Bangle! I övrigt har jag åter ett spräckt grenrör så nu är frågan om det ska svetsas (idé..?) eller om det blir ett rostfritt från Cufaro Racing. Hmm. Det blir en fråga inför vinterns avställning hursomhelst, på lördag är det Mantorp med Alfaklubben och då ska även nya Recarostolarna hamnat i bilen. over'n'out! |
||||||||
Några varv från Mantorp i lördags..
http://www.youtube.com/watch?v=MLwtL Yellowstuffbeläggen funkade bra på Ringen men Mantorp var nog lite för tufft för dem. Blev svampigare och svampigare, även om de aldrig fadade. När jag bytte till gatdäcken såg jag att jag hade ca 4mm kvar - runtom! Monterade beläggen i juni. Kört ca 1000mil. Spa, Ringen och Mantorp. Det är fan rätt kasst! Sen är mina Toyo R888 RÄTT slitna nu.. vä fram såg ut så här: När betecknas de som slut egentligen? Roligare var att skivorna (gratis, lätt begagnade 3G från UK) var en aning skeva innan Mantorp men efteråt var de raka! Känner igen detta sen innan, slår de sig behöver de bara lite värme. Minst 2 nya R-däck(?), plus # ny koppling (har börjat slira efter mindre än ett år, skulle köpt original istället för Alfa GTA!) # nya belägg runtom # svetsa grenrör Dyrt, tur att man har vintern att sprida kostnaderna (och jobbet).. |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Ja... Alfa GTA-kopplingen höll ju inte för 400Nm så nu blir det sex-puckat från Valeo:
Det hade antagligen funkat med original koppling men varför chansa. Funderar på att byta till 6-växlat när jag ändå tar ned lådan (igen).. Fyran har en smula sliten synkning efter dessa 21400mil. Synd bara att lådorna är så dyra.. Och 156:ans låda (som är vanligare) har samma innanmäte men andra fästen på huset. Ack ack.. får se hur det blir. Nackdelen med 6-växlat lär vara ngt bristande smörjning av sexans lager som gärna går varma efter många mil, speciellt Autobahn-mil. Så det kanske är lika bra att hålla sig till den man har? Det sägs dock (på www.fccuk.org/forum) att man kan avhjälpa problemet genom att överfylla lådan med högkvalitativ olja.. Det positiva är att Coupen kommer hamna i ett mekgarage i Ggb i vinter istället för en lada utanför Uppsala! Så; kopplings- och grenrörsrep. coming straight up! Har även fått en ngt justerad mapp (nr. 3 i ordningen) från FC Performance med lite mindre soppa vid högre laddtryck, ger väl ett par pållar extra (och en smula renare avgaser..) |
||||||||
Mina Good Year F1 Assymetric är rätt slut så jag beställer nya däck. "Mina" däck i 225/35-18 har dock utgått, funderar nu på Continental..
Har någon här erfarenhet av Continental SportContact 3? Däcken i fråga: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p |
||||||||
Det blev Continental, verkar bra.
I övrigt har jag fått hem: organisk koppling från Torque Italia UK: 6-växlad låda från en 20VT -00 (8500mil).. Fick den så billigt att jag inte kunde stå emot! ...som naturligtvis tvingar mig att byta knoppen: oljan blir Joe Gibbs 75W-110 GL5. Allt detta skruvande gjorde att jag fick ta fram Sommarkärra Nr.2 istället, under påskhelgen: over'n'out! |
||||||||
Ahh....den såg jag på Coop i Kållered typ förra veckan om jag inte minns fel ^^ _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||||
|
||||||||
Ah, ingen orsak!
Det var dock inte min idé.. Bara ett av många mer eller mindre nyttiga knep från www.fccuk.org/forum |
||||||||
Länge sen jag uppdaterade något här.. Dags!
Det är ju säsong snart gubevars. Länge har jag bekymrat mig över ett stort problem; man maxar ur hastighetsmätaren på Autobahn! Vad göra vad göra. Det visade sig att Coupe Limited Edition hade mätare graderad till 280km/h med svart bakgrund (senare modeller hade anskrämliga ljusa mätartavlor), troligen beroende på 6-petade lådan. Min gamla mätare: Nya - med korrekt mätarställning. Oroväckande lättjusterat! Ny feting-koppling (www.torqueitalia.com) monterad: Funkar kanon, inget hugg, bara en smula tyngre än original. Nya 6-växlade till vä, original 5petad till hö. Samma låda i grunden med sexan är lite längre som synes. En inspektion visade dock en spricka på ett rätt dåligt ställe (lagerfäste) så det blev att köra vidare med originallådan. Nån som vet om det är värt att ens försöka svetsa sånt här? Nästa mod coming up: Extra framvagnsbalkar från Alfa GTV/Spider. Styvar upp mellan golvbalkarna och framvagnsbryggan. Det är de som demonteras på denna gamla GTV: Borde göra nytta, annars hade väl inte Alfa bemödat sig. Och nog känns min framvagn ngt vek efter att man kört nyare bilar. Hittade ett par rostiga rackare från en skånsk skrot, här blästrade, lättade och målade. Förlängde bakre fästet (bulthål saknas här) då Alfa gjorde detta på senare modeller. Stabilare infästning i golvet. Sen åkte grenröret av pga ett visst tickande, samt ngt lägre maxladd senaste året..? Såg dock bra ut. Däremot såg denna packning (mellan grenrör och turbo) INTE bra ut.. Ok, säkert pga användandet av 8.8 bultar som sträcktes efter ett tag, my bad. Nu tänkte jag köra helt utan packning efter att ytan planats, nån som vet om det är kosher enough..? |
||||||||
Lite fler uppdateringar från året som gick.
Allt detta skickades på uppfräschning, lack till blanksvart. (Universallack i Göteborg, akta er för den firman om ni har nåt sorts kvalitetskrav, tyvärr. Mkt returer och sura miner från verkstan blev det.) Medan lacken pågick roade jag mig med att montera läslampor från sista årsmodellen (2000). Allt monterat o klart Med ett par kompisar vid Röda Sten: Träffade på en åldrande släkting.. (124 Sport 1800 -73) En hösttur till Marstrand: Bytte ut främre beläggen (EBC Yellowstuff), bara smulor kvar.. Vilket jävla skit. Ringen, Mantorp, sen det här.. Nu tillbaka till gamla beprövade Carbotech XP8. |
||||||||
Ok, bra att veta. Jag gjorde en vinge och lite plast hos Mölndals City Bil och Plåt AB i höstas, inte ett fel. Kan bara rekommendera dem iaf du skall göra mer grejor. Var absolut inte gratis men man brukar väl få vad man betalar för. Din gula kompis tror jag att jag sladdade förbi i kurva ner från bron för några år sedan... _________________ |
||||||||
Tack, ja man ska inte följa råd från engelska forum alltför slaviskt tydligen!
Haha ok! Tack för tipsen! Ska lägga firman på minnet. Har annars fått fina jobb från Stiggans Lack i Säve. Nu har de nya ägare så jag ska inte säga för mkt ännu. De hade iaf sem.stängt när jobbet skulle göras så det blev panikbyte till första bästa.. No good! |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (61118 totalt) |