Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (85960 totalt)
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Tillbaka i sundsvall igen!
Har satt dit inuget, är nästan klart förutom att jag ska löda ihop fuel-railen.


Har även satt dit tanken, ska vara en skydds ram runt den, fast den sätter jag dit i morn.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Efter tre dagars jobbande så har jag äntligen fått dit hela bränslesystemet och det är tätt! Förstår verkligen varför jag skjutit på att göra det i ett halvår nu...

Under det här byggets gång har jag lärt mig många saker, men en av de viktigaste som jag lärt mig är nog att jag aldrig mer ska bygga om en bil utan baklucka! Har legat och krälat och försökt få dit alla slangar bak i Spriten. Genom ett hål som är ca 2,5 *6 dm. Var så litet att jag blev tvungen att blåsa ur all luft för att lyckas tränga mig in dit, och nu har jag lyckats få skavsår på magen...är ganska imponerad över det, är nog inte många som har haft det =)

Så här blev det.


Genom det här hålet skulle alla saker + jag.


Stil-studje.....
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Haha! Skön mekpose! thumbs up

_________________
Markus Vidman
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Idag var det tänkt provkörning, men det ville inte olje pumpen som sa upp sig efter 1 meters körning
Jag som hadde tyckt att motorn som jag hadde verkade ganska fräch och förhoppningsvis skulle ha hållt i sommar, men det gjorde den inte...
Lyckades som trur var få tag på en ny pump och oljetrågspackning får jag på fredag så det är inte någon enorm katastrof förutom att det blev en stor och onödig utgift jag inte riktigt räknat med.

Nu är jag ändå hadde tråget nere så tykte jag det var lika bra att bygga om det så att jag kan köra med slicks i framtiden.

Har gjutit en ny dörr sida, för att jag har stört mig på att det blev några luft innegjutningar i den förra. Den här gången har jag kommit ihåg kamran så jag tog lite kort på gjutprocesen den här gången.

Tråget isärkapat, längre än så här räkte inte motivationen att fortsätta idag.... gjöt dörren istället då när man väl börjat så måste man göra klart...vare sig man har motivation eller inte så blir man tvungen att jobba med bilen då


Kolfiber.


Divenycell som är inpenslat med Expancel för att fylla upp skarvarna.


Tigerväv uppe på.


Alla andra lager som ska på förutom fibrerna; Avrivningsväv, bellderlayer och uppsugningsduk.


Innstopade i en sopsäck och suger ur luften...borde ha väntat tills all luft ha sugits ut innan jag tog kortet... men det glömde jag.


Bjuder på en bild som visar hur stumm jag lyckats få den, sviktade inte ner något när jag missade att sätta det en palbock så det gick att ta bort den helt och ta kort...jag satte tillbake den innan jg kröp under.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



marky skrev:
Haha! Skön mekpose! thumbs up


Ja det är ju som upplagt för en spank

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
marky skrev:
Haha! Skön mekpose! thumbs up


Ja det är ju som upplagt för en spank


Har facktiskt slupiit blivit spankad
Fast där imot var det en kompis som provade varmluftpistolen istället när jag bad honnom räcka mig den.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Två bilder från dagens jobb.


oljetråget är förstorat, fast är helt tomt invändigt skvalp plåtar ska dit i morn sen ska tråget tillbaka och det ska bli en provkörning om det inte har snöat mer tills i morn, kom någon millimeter snö idag




Passat in dörrarna i dörröpningarna

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Var så länge sedan som jag skrev något om Spriten, tycker det är dax att skriva något nu.

Har köppt en diff-klump med visko diff, som borde komma snart.
Väntar även på R-däck som ska komma från http://www.viperbilvard.com/

Desutom har jag hafft lite tråkigt / skulle egentligen göra skolarbete i Cad så slutade det med att det blev 3d ritningar av en dump och wastgate i stället.


Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Mycket fränt bygge måste jag säga!
Påminner lite grann om Hilmerssons Manta tycker jag: Klassisk bil, modern teknik, racestuk och mycket eget tänkande. Skulle inte förvåna mig om jag får se bilen i Bilsport nån gång Lycka till!
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
vanMould skrev:
Mycket fränt bygge måste jag säga!
Påminner lite grann om Hilmerssons Manta tycker jag: Klassisk bil, modern teknik, racestuk och mycket eget tänkande. Skulle inte förvåna mig om jag får se bilen i Bilsport nån gång Lycka till!


Tackar!
Försöker bygga med samma koncept som han, alltså varför köpa något när man kan göra det själv och någon annan har gjort det tidigare då borde jag kunna göra det också bara att komma på hur jag ska göra det.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Nu har stolen och diffen kommit! och snart kommer jag också hem





Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Äntligen hemma igen!!

Gjutit av stolen så jag kan gjuta en eller ev två nya stolar. Alltid bara att ha en gjutform till en stol för kommande projekt. Måste bara lyckas komma på något bra sätt att klä dom sen.
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Kanske skulle ta med kameran och fota min mor och fars granne.Han håller på med ett liknande objekt fast med en B20 turbo motor.Tror att hans objekt stått still ett par år nu men det är ej så hiiiimla mycket jobb kvar.Ska minsann ta med kameran och dra dit i morrn och kolla om jag får plåta lite

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Schumi skrev:
Kanske skulle ta med kameran och fota min mor och fars granne.Han håller på med ett liknande objekt fast med en B20 turbo motor.Tror att hans objekt stått still ett par år nu men det är ej så hiiiimla mycket jobb kvar.Ska minsann ta med kameran och dra dit i morrn och kolla om jag får plåta lite


Jo gör det skulle vara intresant att se thumbs up
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Fixar det i morrn,lägger ut bilderna här om det går bra för din del!?

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Såg precis en hundkoja i bakgrunden...är det din?Vad ska hända med den???Har haft en själv och saknar den

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Det är brossans.
Finns fler bilder på hans hemsida http://www.hundkoja.cjb.net/

Specifikationerna kommer att bli ungefär det här:
*1310 cc rally motor, 276 grader kam, extraktor grenrör, 2" avgasystem, brytarfri tänding, ballanserad, portad topp, insprutning.
*Flippfront i glasfiber
*Skärmbräddare
* 7,5*10" fälgar med antagligen mönsterskurna slicks.
* Biltema rally stolar, ni läste rätt dom sålde riktigt bekväma och skålade stolar på 80 talet.
* 4-p bälten
* Full bur.
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



AHHHHHHHHH hann ej kolla med honom idag.Ska kolla i morrn

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Idag har jag hållt på att mappa den lite, börjar få den att gå ganska bra nu.
Har även gjort klart oljetråget och tagit lös formen från stolen.

Klar med oljetråget.


Formen precis bort tagen från stolen.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2336


Trådstartare
Här kommer lite bilder på de senaste dagarnas arbete. Det jag gjort är att limmat ihop och passat in dörrarna så nu är det bara att börja med finichen på dom.
I kväll gjöt jag den första stolen av totalt 6 st.... en kompiss villa ha 4 st till sin bil, men dom tar jag när jag får tid, men det blir att jag gjuter 2 till Spriten nu.





Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Den blir ju så sanslöst läcker.... ser verkligen fram emot att se den live
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu.
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (85960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande