Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen! | << 1, 2, 3, 4 16 besök senaste veckan (50912 totalt) |
Får bli en beställning till England nu i veckan på styrväxel och några tillbehör som behövs kring den.
Tillbringat dagen i garaget med att svetsa på buren, får bli en båge bakom huvudena nu, känner jag sen att jag vill ha fullbur så får det bli ett senare projekt. Till veckan skall jag även lämna iväg materialet till bärarmarna till en firma och få det tigsvetsat. Noskonen har även anlänt och passade bättre än jag trodde den skulle göra, står inte på fören det är dags att börja kika på karossdelarna. /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Ca 6cm sticker lägsta punkten på spränkåpan nedanför ramen/golvet _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Okej, ligger nog inte långt från det jag heller, inte mätt exakt vad jag ligger på men skulle gissa kring 3-4 cm. /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Idag har jag svetsat klart skyddsbågen/buren. Även tittat lite närmare på hur man skulle montera stötdämparen fram, får nog vänta lite med det tills jag ser precis hur bärarmarna blir när dom är klara och hur det finns utrymme att placera dämparna.
Även funderat lite på hur man drar bromsledningarna till bakaxeln, samt hur bränsleledningen skall dras. Hur brukar man dra dessa? Någon som har bra input på hur man skall dra dessa? Är det i kardantunneln som gäller? /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Nu kommer en uppdatering över vad som hänt sen sist, vad jag har hållit på med hela sommaren och fram till och med nu, det har gjorts relativt mycket framsteg
Här var i somras när jag testade lite hur karossen/huven skulle kunna tänkas bli, kommer nog eventuellt ha öppet i huven för toppen så den sticker upp litegranna som jag tänkt nu. Intrumentbrädan, hålet kommer bli ett handskfack. När jag inte hade något annat för mig på bygget, brist på delar/saker så borstade/blästrade jag växellådan och målade den en vända, resultatet blev helt okej. Blir ett lager färg till innan den åker i för sista gången. Detta ordnades en lördag nu i höst, bärarmarna hade kommit tillbaka från svetsningen och allt annat var förberett så det gick bättre än jag trodde att få dit allt. Väldigt smidigt med bärarmar i skuren plåt, dock väger de en aning men det går enkelt att byta senare om man skulle vilja det. Efter detta åkte bilen illa kvickt ner på hjul på golvet för en provsittning med polaren som hjälper mig en del av och till med diverse saker. Som det ser ut när man sitter i förarstolen och kollar framåt. La dit lite karossdelar och i med motor+låda för att få lite perspektiv på hur det blir. Kändes som ett stort ögonblick detta, liknar allt mer en bil nu. Vid nästa tillfälle jag var hemma och byggde på bilen så gjorde jag detta fäste för styrstången, kanske inte det snyggaste men det är stabilt och fyller sin funktion, sitter dolt under hela instrumentdelen dessutom. Nu under helgen som var så monterade jag dit styrväxeln och resterande del av styrstången för att få den styrbar också. Vy mer framifrån på hur det ser ut nu. Läget jag är i nu är att den kan stå/rulla på egna hjul, den är styrbar och nästan all svetsning är klar, det som återstår är förstärkning av en del fästen och helsvetsning på ett gäng ställen, men i vanlig ordning tar ju gasen slut på en lördag.. Har även gått och blivit med i ett till bilbygge, denna gång i ett med mycket högre budget och med mycket mer resurser till förfogande, ska tillsammans med en annan kille konstruera och tillverka ramen för Clear River Racings CRR-17. Liten vy på hur det ser ut i CRR-16 förarposition. Kan även tillägga att den så kallade byggbesiktningen är avklarad/fått godkännande att måla när jag vill och bygga klart bilen, chassinummer har jag blivit tilldelad/valt och knackat in i ramen, riktigt kul känsla när bilen börjar få sin identitet. Det var det jag hade att nämna nu, kommer eventuellt gå lite segare ett tag nu med bygget, formula student tar 15h i veckan och studierna utöver det, men ska försöka få så mycket jag kan och orkar gjort på bilen. /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Dags för uppdatering, var ett tag sen nu. Mycket i plugget nu och med formula student så hinner inte hem så ofta som jag vill för att bygga på bilen.
Här kommer lite om vad som hänt sedan sist. Målade ramen för ett tag sedan för att förhindra att den börjar rosta, började smyga sig på lite ytrost, får öka tempot lite tror jag Bakskärmarna kom hem för nån vecka sen så la dit dem för att se lite hur det blir att se ut Har börjat med scuttle delen, blir en båge med plåtklädd utsida och en svetsad brandvägg på framsidan och en skruvad instrumentbräda bakifrån. Hela denna del kommer att skruvas fast i ramen för att det skall vara enkelt att demontera om det skulle behövas. Annan vy. Annan vy. Svetsade igen fotutrymmet på passagerarsidan med en bit tunnplåt. Gjorde likadant på förarsidan, men här blev det också en liten låda för huvudcylindrarna i pedalstället. Detta för att skydda från grenröret och värmestrålningen från det. Inte helt färdigt än, lite små justeringar kvar fortfarande. Nedsänkt fäste för tanklock bak. Fick byta till 240 axel bak, 740 blev för brett, kommer nu köra med denna och blir det att fattas lite blir det spacer för att fylla ut. Punktat dit fästen för bälte i buren, synpunkter på detta och dess placering? Har även en beställning på väg hem från England med lite godsaker, stötdämpare, fjädrar och tanklock. Hos laserskäraren ligger tankdelar och lite småsaker på gång att göras. Planen för vad som skall göras nu är att börja kika på karossen under vintern, och sedan gå vidare på elsystemet och broms samt bränsle. Kikat lite på fälgdimensioner så man har lite att räkna efter, 15x8" är det jag kollat på nu. Vad kör ni som äger sjuor med för dimensioner? Blinkers fram är något jag också kikat på, då de är de enda lampor som inte är bestämda vilka som ska användas än, hur ligger det till med MC-lampor och besiktning? Läste på Locostsweden om att 11 och 12 märkta lampor skulle kunna bli godkända i framtiden, nån som vet hur detta ligger till? Annars kanske det finns någon som kan tipsa om blinkers fram som är vettiga att använda och godkända? Bjuder på två bilder på en liten dyrgrip som vi pysslar lite med i veckorna, när vi inte ritar eller gör något till den kommande bilen. Lite mer avancerade delar än vad man kan anse är standard. 2016 års bil. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Miniuppdatering!
Under veckan som var så kom beställningen från England, dock så fick jag fjädrar som var 2" för korta mot vad hade beställt, väntar på nya som troligtvis kommer till veckan. Var även iväg och köpte två framlampor, samt beställde blinkers fram och till sidorna. Bakblinkers har jag köpt vid ett tidigare tillfälle. Så nu går det att fixa kabeldragning/stammen och placering av allt sådant. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Hej hopp!
Här kommer en juluppdatering på bygget, fått detta gjort nu under veckan, var iväg och hämtade 0.7 plåt i måndags och började klippa och fixa och trixa med karossen. Även fått låna en gradsax och kantvik av en byggfirma på orten för att göra de långa klippen och bockningarna. Kommer ett gäng bilder som i vanlig ordning beskriver det hela bättre än mig. Så här står bygget nu, i mellandagarna kommer jag nog försöka hinna få på plåt på scuttlen, samt göra en instrumentbräda. Även bakdelen planeras till innan nyår, så kan jag passa in bakskärmarna också. Det var allt för nu, god jul på er alla bilbyggare och bilfantaster! _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Hej
Läst lite i din tråd och tittat på bilderna. Jag måste bara fråga - är målet att bygga en seven bil på över 1000kg Eller varför anväder du så tungt matr/lösningar över allt? Har byggt några själv och den som jag gatreggade landade på 480kg med allt i/på och Med 15L soppa i tanken. Ifs Yamaha R1 motor. Som sagt bara nyfiken - ser ju bra ut annars det du gjort. /Anders _________________ Anders Mårtensson |
||||||
Hej Anders!
Som svar på denna fråga måste jag nog säga "better safe than sorry" Detta är mitt första bygge och dimensioner är tilltagna då jag inte gjort några beräkningar på något och det känns personligen fel att chansa då Vad gäller tilltagna dimensioner och grovt material gissar jag på att du menar mina bärarmar fram? Dessa kommer göras om då det inte blev försvarbart/bra nog med denna lösning så det kommer sparas kilon på dessa. Som du säger på din vägreggade bil på 480kg, har du i den en r1 motor, tanken var från början att jag också skulle köra en sån men ändrade mig till en zetec med mt75, detta lägger direkt på 90kg extra.. Har ikväll ägnat mig åt att vägt de flesta saker, de jag har, samt att göra en kvalificerad uppskattning av vad allt väger och kom fram till en siffra på 685kg. Nu ska väl denna siffra ses som en uppskattning av vikten och risken finns nog att det trillar över 700kg, men ska jobba för att undvika det Hade 640kg ungefär som en siffra i bakhuvet när jag började, men då jag inte vägt eller byggt lätt så tycker jag ändå jag lyckats hålla mig nog nära, är sjukt vad saker man inte tänker på vad gäller vikt också Hoppas detta svarar din fråga, fick mig allt en och annan tankeställare själv i och med detta. Finns redan planer på en eventuell uppföljare till detta bygge med en rad uppgraderingar och förbättringar. /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Type 9 lådan är mindre och mer vanlig i Sevenbilar, tror den väger 32kg MED gjutjärnskåpan, 22kg utan kåpa, som kan bytas till en i aluminium som är 4-5kg lättare
Tåler ca 180hk i standardutförande / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Jag har alltid trott att en Sevenbil skulle vara så lätt som möjligt ? Det var ju det som var meningen när Colin konstruerade den bilen först med en BMC 1000cc motor. Vill man bygga kraftiga saker så finns ju ex Cobra ! Hot Road !
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Visst ska de va så lätta som möjligt.. men det ska ju gärna vara lite ös också.. inga fjantiga 80hk motorer.
Och blir det lite mer ös, så måste man ju bygga ram å fästen så de tål det ökade vridet..å sen är den onda spiralen igång.. _________________ Andreas Johansson |
||||||
Hej Fredde
Jo bärarmarna var helt klart det mest iögonfallande men även ditt fina plåtarbete På kardantunnel, sidor och bakparti. Missförstå mig inte - det du gör ser bra ut men tänk om det varit 1mm höghållfast aluminiumplåt i stället Ifs en kostnadsfråga som alltid. Bygg klart och bygg sedan en med Mc motor och alu - du kommer aldrig ångra dig. Mc lådan och tändningsblipp på spaken är så jäkla skoj att köra - bara rycka i växel efter växel utan att släppa gasen. Grym feeling! /Anders _________________ Anders Mårtensson |
||||||
Om man ska vara petig så är en 480kg seven med mc-motor också i fetaste laget. Caterhams med mc-motor går att bygga lättare än 450kg utan problem. Finns tom bilar runt 400kg. Min Rover-sjua väger ca 515 med fullbur... _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Helt rätt.
Det finns mer kilo att hämta. Caterham bygger med rör som vi inte får igenom som hemmabygge för gata. Sen hade jag 15 liter soppa samt inga stolpadäck utan 245 bak och 225 fram. Caterham brukar köra motsvarande 185 avon däck - ser ju så trisst ut. Jag hade dessutom hel plast kaross med alu kommer du ner flera kg. Som sagt det finns massor med kg att hämta i ett seven bygge. /Anders _________________ Anders Mårtensson |
||||||
Här kommer en liten uppdatering om vad jag gjort de senaste dagarna, hade i vanlig ordning hoppats få lite mer gjort, men men kommer nog dröja lite nu innan jag får nåt mer gjort på bilen, har tentor nu i januari.
Bilder på det som är gjort Allt jag hade nu, iaf något /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen! | << 1, 2, 3, 4 16 besök senaste veckan (50912 totalt) |