Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
61068 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fredagens arbete är avklarat och det är nästa vecka vi kör skarpt läge med dom viktiga prylarna. Dock hann jag med en viktig sak idag.

M3E46:ans catchtank monterades för att slippa fuel starvation problem. Och ni som säger att den inte funkar bra kör alldeles för fort. Själv har jag inte haft några som helst problem i min andra compact

Jag har ett par tips till er som skall göra detta.

1. Dammsuga INTE upp packningar
2. Montera saker i rätt ordning så slipper ni göra om det 3 gånger
3. Se till att ha lite mindre än drängfull tank så blir det mindre kladd.

Åtgärdslistan ser nu ut så här

Ut med verktyg/Domkraft mm. CHECK
Demontera Reservhjul/Hållare CHECK
Ta bort baksätet mm. CHECK
Byta ratt CHECK
Byta stol CHECK
Rensa ur gammalt sterokablage CHECK
Leta upp CODE till stereon efter att jag lossat batteriet CHECK
Kolla över alla upphängningar till avgaset CHECK
Dekaltrimma CHECK
Byta till vita blinkers CHECK
Fixa fälgar till R-däck CHECK
Fästa batteriet bättre CHECK
Renovera spakstället CHECK
Kränga på R-däck CHECK
Montera nya avgasgummi CHECK
Fixa fuel starvation CHECK
Fixa bälteslås förarsidan
Byta bärarmar (Måndag)
Byta till ventilerade skivor/större ok och DS 3000 belägg (Måndag?)
Se över motor och växellådsfästen samt övriga bussningar
Byta ut glykolen mot vatten (Måndag?)
Byta servoolja, växelådsolja,diffolja? (Måndag?)
Fixa tutan (flytta ut den på mittkonsollen kanske)
Hjulinställning (onsdag)

På väg att sprätta upp och montera tanken


Dammsugarpåsen dissikerad och till slut fann jag den!


Over and out och trevlig helg! !

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Ett tips kanske? Kanske ni redan tänkt på? kolla om du kan lossa styrlederna själv innan hjulinställning , fick göra inställningen 2 ggr beroende på fastrostat så in i .....

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vi är ett steg före och du slarvläser tråden Uffe
Med andra ord: styrlederna löper på fint efter att vi har masserat dom med gas och smörja!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Ha ha, jag får väl erkänna att när informarionsflödet är för stort för mig stänger mitt minne av

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Uffe24 skrev:
Ha ha, jag får väl erkänna att när informarionsflödet är för stort för mig stänger mitt minne av


Du klär in det i fina ord Uffe men jag förstår dig precis. Ordbajseri är inte din grej, mindre snack o mer köra!
I övermorrn skall dina bärarmar förgylla vår Compact iallafall

Och du, tack för omtanken med styrlederna det uppskattas!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tja!

Blir ingen utläggning då klockan är itt på natten

Vi har jobbat på bra idag och framförallt min vapendragare har gjort en grym insats. INget direkt strul utan det har funkat. Listan på åtgärder har såklart putsats till lite men där finns saker kvar att göra. Bärarmarna är bytta, bärarmsbussningar bytta, nya bromsar fram med ventilerade skivor och DS3000 belägg. Diffoljan bytt, växellådsoljan bytt. Resan hem från Garaget gick bra, ok en varningslampa lyser men vi har lite lågt med bromsvätska så det är lugnt dock kommer vi att byta bromsvätska senare idag och lufta runt om. Framvagnen är numera lugn och fin utan tendens till vibrationer, innan dagens insats hade man parkinsons efter några kilometers körning. Jag kan tänka mig att till stor del försvann vibrationerna med våra nya lollipops. Senare idag kommer vi att fortsätta beta av saker och imorrn blir det hjulinställning. För övrigt är vi tacksamma för input gällande vad vi kan göra för att optimera framvagnen med standard topplagringar och bärarmar. Vi kommer att trycka in några brickor idag för att få till lite fuskcamber.



åtgärdslistan ser nu ut så här

Ut med verktyg/Domkraft mm. CHECK
Demontera Reservhjul/Hållare CHECK
Ta bort baksätet mm. CHECK
Byta ratt CHECK
Byta stol CHECK
Rensa ur gammalt sterokablage CHECK
Leta upp CODE till stereon efter att jag lossat batteriet CHECK
Kolla över alla upphängningar till avgaset CHECK
Dekaltrimma CHECK
Byta till vita blinkers CHECK
Fixa fälgar till R-däck CHECK
Fästa batteriet bättre CHECK
Renovera spakstället CHECK
Kränga på R-däck CHECK
Montera nya avgasgummi CHECK
Fixa fuel starvation CHECK
Byta bärarmar CHECK
Byta till ventilerade skivor/större ok och DS 3000 belägg CHECK
Se över motor och växellådsfästen samt övriga bussningar CHECK
byta växelådsolja och diffolja CHECK
Byta servoolja CHECK
Fixa bälteslås förarsidan
Byta ut glykolen mot vatten (tisdag?)
Hjulinställning (onsdag)
Byta bromsvätska och lufta runt om
fixa gänga till förastolen
Montera brickor till fjäderbenen
Fixa tutan (flytta ut den på mittkonsollen kanske)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Med risk för att jag inte läst allt har jag några 3.2 topplagringar liggandes

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Haha du safear lite uffe? Jag tror vi har det oxå men vi ser hur bilen lirar på knutan så får vi ser om vi spårar ur. Både jag och Johan2 har en del godis liggandes.

Bärarmarna blev klockrent men satan vad vi fick bearbeta den ena tappen för att få på bärarmsbussningar.

Dagens insats än så länge sträcker sig till att jag ordnat brickor till fjäderbenen och även något längre bultar i 12:9 kvalitet. Jag har även bytt all servoolja vilket var jobbigare än jag trodde och sedan lyckades jag få ena tryckröret vid styrväxel att ligga an mot ett remhjul. Det blev ett härligt crescendo i garaget innan jag insåg vad som var problemet. Jag noterade även att vi skall testa med en ny slangklämma till servobehållarens slang i botten då den var väldigt kladdig. Men lite skoj får vi spara till senare idag

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En insats i garaget ikväll och vi har nu bytt bromksvätska och luftat ordentligt. Pedalkänslan är klart trevlig!
Vi har även bytt kylvätska och ersatt minst 85% av kylvätskan med glykol mot traditionellt vatten, att lufta den var lite klurigt och det blev inte klockrent så det blir en liten göromgörrätt på detta imorrn.
Sedan hann vi med att klura ut en bra lösning för bälteslås och det blir en kombo av ett bakre bälteslås med originalbult samt en en FIA platta på baksidan av kardantunneln. Lösningen känns säker och avviker inte enormt från original. Imorrn blir det byte av bult och brickor i fjäderbenen, trixa med förarstolen och bälteslåset, lufta kylsystemet, montera R-däck och på det en välkommen framvagnsinställning injusterad för låga 1.08 tider på Knutan Bilen börjar kännas riktigt trevlig och efter morgondagen så tror jag instyrningen blir lite trevligare osv. Min vapendragare Johan önskar en trevligare styrväxel så det får vi kika på framöver, jag har inga problem med ett projekt som det. Ju mindre vi får veva oss fram desto trevligare borde det ju bli.

åtgärdslistan ser nu ut så här

Ut med verktyg/Domkraft mm. CHECK
Demontera Reservhjul/Hållare CHECK
Ta bort baksätet mm. CHECK
Byta ratt CHECK
Byta stol CHECK
Rensa ur gammalt sterokablage CHECK
Leta upp CODE till stereon efter att jag lossat batteriet CHECK
Kolla över alla upphängningar till avgaset CHECK
Dekaltrimma CHECK
Byta till vita blinkers CHECK
Fixa fälgar till R-däck CHECK
Fästa batteriet bättre CHECK
Renovera spakstället CHECK
Kränga på R-däck CHECK
Montera nya avgasgummi CHECK
Fixa fuel starvation CHECK
Byta bärarmar CHECK
Byta till ventilerade skivor/större ok och DS 3000 belägg CHECK
Se över motor och växellådsfästen samt övriga bussningar CHECK
byta växelådsolja och diffolja CHECK
Byta servoolja CHECK
Byta ut glykolen mot vatten CHECK
Byta bromsvätska och lufta runt om CHECK
Fixa bälteslås förarsidan
Hjulinställning (onsdag)
fixa gänga till förastolen
Montera brickor till fjäderbenen
Fixa tutan (flytta ut den på mittkonsollen kanske)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Galenpannan får bli Underdog då det mer symboliserar vad vi har för kärra. Personligen har jag inga problem med att underdogga även om detta blir näst intill tramsigt. Vi lär vara i vägen för dom flesta men ha överseeende med oss vi lovar att försöka och inte vara i vägen. Nu är det bara några dagar kvar till årets version av Knutstorpsträffen och det skall bli galet skoj!

För övrigt hade jag besök av en Tråkmåns idag som kallade Underdog för och jag citerar "skitbil" nåja i jämförelse med hans missil till BMW är jag böjd att hålla med men annars är den förbenat rolig med tanke på vad det är.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jäklar vad ni skruvar thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ok då var det ännu en dag närmare Knutan och det har varit en dag med både motgångar och medgångar.
Vi började dagen med att lufta kylsystemet ordentligt då den gick varm ganska lätt efter gårdagens kylvätskebyte, det gick smidigt och vips funkade kylningen som den skulle. Senare under dagen testade jag den ordentligt genom att stå i kö 15 minuter på tomgång utan värme eller fläkt påslagen, mätaren var ROCK solid.

Efter det så monterade vi brickor och bultar i fjäderbenen för att få lite skojsig Camber till Knutan, allt gick bra tills vi monterade våra R-däck på fälg och insåg att dom tog i fjäderbenen ORDENTLIGT med vår nya fina camber... Det hjälpte inte att demontera en eller två brickor utan det tog i hur vi än gjorde även om det var väldigt lite utan brickor. Nåja vi hade ont om tid så vi körde ner till Euromaster på Lundavägen i Malmö utan tilltänkt camber något jag själv inte gillade riktigt då Knutan ÄLSKAR camber. Väl på plats blev vi som vanligt proffsigt omhändertagna och att dom har rätt utrustning och kompetens finns det ingen tvekan om.

Vi blev ganska snabbt varskodda om att camber både bak och fram var väldigt återhållsamt. Jag minns inte exakt men låt säga i runda slängar en grad camber bak som fram, jag tror till och med det var lite mindre fram på ena sidan. TOE däremot fick vi till fint och vi fick även klart för oss att fälgarna var helt runda vilket kändes bra.

Vi vet inte riktigt hur vi skall lösa våra problem men det finns lite olika alternativ.

1. Spacers och längre hjulbultar
2. Andra fälgar med annat ET

Vårt camberproblem får jag försöka svälja och på ringen känns det inte lika viktigt då vi inte jagar tider eller har några andra ambitioner än att sätta ett sub 10 varv, klarar vi det är vi båda nöjda!

Jag kommer imorrn att testa med mina banfälgar från min egen Compact, dessa är 8" breda och har ett ET på cirka 25 vilket innebär att vi breddar utåt 20mm i grova drag. Hur det funkar mot skärmen vet vi inte men det blir troligtvis väldigt tight, speciellt med tanke på vår mediokra camber. Själv är jag novis på området men vet ni mer så kom gärna med input i frågan. Frågan är inte OM vi skall lösa det hela utan HUR vi skall lösa problemet.

Senare under dagen hann vi med att fixa bälteslås på ett bra vis, det blev original bälteslås, brickor och bultar samt en FIA-platta på undersidan. Nu har vi en säker och vettig installation och det känns bra. Vi hann även med att fästa upp stolen och nu sitter vi någorlunda vettigt fast i bilen även om ett riktigt 4/6 punkts bälte hade varit att föredra.


åtgärdslistan ser nu ut så här

Ut med verktyg/Domkraft mm. CHECK
Demontera Reservhjul/Hållare CHECK
Ta bort baksätet mm. CHECK
Byta ratt CHECK
Byta stol CHECK
Rensa ur gammalt sterokablage CHECK
Leta upp CODE till stereon efter att jag lossat batteriet CHECK
Kolla över alla upphängningar till avgaset CHECK
Dekaltrimma CHECK
Byta till vita blinkers CHECK
Fixa fälgar till R-däck CHECK
Fästa batteriet bättre CHECK
Renovera spakstället CHECK
Kränga på R-däck CHECK
Montera nya avgasgummi CHECK
Fixa fuel starvation CHECK
Byta bärarmar CHECK
Byta till ventilerade skivor/större ok och DS 3000 belägg CHECK
Se över motor och växellådsfästen samt övriga bussningar CHECK
byta växelådsolja och diffolja CHECK
Byta servoolja CHECK
Byta ut glykolen mot vatten CHECK
Byta bromsvätska och lufta runt om CHECK
Fixa bälteslås förarsidan CHECK
Hjulinställning CHECK
fixa gänga till förastolen CHECK (light)
Montera brickor till fjäderbenen FAIL
Fixa tutan (flytta ut den på mittkonsollen kanske
Testa mina fälgar
Leta spacers o hjulbultar
Tvätta
Lasta
Gasa runt på knutan i maklig takt

Våra tilltänkta "camberbrickor"


Rolle och Henrik på Euromaster gör en handpåläggning på kärran.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snart har Compakt 1 alla vitala delar transplanterade i den galna underhunden

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lillen skrev:
Snart har Compakt 1 alla vitala delar transplanterade i den galna underhunden
''

hehehe jo det är VÄLDIGT lätt att plocka där borta i "högen" men så länge där jobb kvar på den känns det helt lugnt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Johan Sjöström skrev:
Lillen skrev:
Snart har Compakt 1 alla vitala delar transplanterade i den galna underhunden
''

hehehe jo det är VÄLDIGT lätt att plocka där borta i "högen" men så länge där jobb kvar på den känns det helt lugnt.


Men bättre att åka än inte alls ju

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lillen skrev:
Johan Sjöström skrev:
Lillen skrev:
Snart har Compakt 1 alla vitala delar transplanterade i den galna underhunden
''

hehehe jo det är VÄLDIGT lätt att plocka där borta i "högen" men så länge där jobb kvar på den känns det helt lugnt.


Men bättre att åka än inte alls ju


ja precis och det var ju hela grundidén med vårt gemensamma inköp. Ha skoj för små pengar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Så hur gick det med den här tråden då? Fick vi ihop vår underdogmaskin eller rann det ut i sanden som en del andra projekt?

Ja det var många problem som dök längs med vägen dock inga olösliga men det var osäkert ända in i det sista om vi skulle hinna med att få det hela fungerande men mer om det lite längre fram. Sist vi skrev om bilen så var det ju strul med fälgar/däck och camber och det var många olika mer eller mindre kreativa lösningar som skulle bearbetas av oss, det handlade om skärmvalsing, breddade framskärmar, andra chassien, andra topplagringar osv osv..
Samtidigt hade vi en tight budget och sista veckans slit började tära på oss. I slutet var det så pass att jag överlämnade det hela åt min vapendragare Johan då jag själv var tvungen att åka upp till Ring Knutstorp då jag skulle hjälpa till på Förenade bils motorsportdag, framåt eftermiddagen skulle johan ta ett sista ryck med bilen och sedan komma upp, förhoppningsvis med en körbar bil.

Fredagen med Förende bil var perfekt, klockrent väder och massa fina bilar, jag gjorde en insats och fick ett par BMW förare att utvecklas en del, jag körde väl lite grand både kundbilar och Förende bils kärror. Jag fick kortare rapporter om underdogen men inga halleluljamoments, längre fram på dagen var johan och bilen på väg upp och skärmvalsaren var med i bilen, med andra ord var läget fortfarande HELT osäkert, projektet var lika galet nu som dag 1 och på nåt vis var det lite skoj samtidigt. Fredagsaktiviteten med Förenade bil var nu slut och det var dags att köra upp till husvagnen som Patrik kommit med och där vi skulle härbärgera oss under hela helgen! Efter en varm dag på banan så satt en kall pilsner som vanligt helt rätt och i goda vänners sällskap ja då finns knappt nåt bättre! tiden rullar på så sakta och vips dyker Abbe upp med sin Compact som numera är bestyckad med min gamla 328 motor, plötsligt var vi 3 grabbar som njöt av livet med allt vad det innebar i form av gott snack och goda drycker. Abbe passade på att byta stol i bilen till en sittastill medan vi andra fortsatte att njuta av livet, lite längre fram dök Johan upp med vår underdog och det kändes bra, nu hade vi åtminstone kommit till knutan och bilen fungerande, frågan var bara om den fungerade på banan?

Vi hade 15" R-däck på 7" fälgar, däcken var väl sisådär, vi hade även min 16x8 med 225 vilket verkade trevligare men dom breddade nåt grymt utåt med ett ET på 25 och utan camber var det högst tveksamt om det skulle funka. Det slutade iallafall med att vi beslöt oss för att börja med 15" på bilen då vi nog båda trodde det var det rätta. Lätt bil, låg effekt var saker som sa oss att det BÖR funka med dessa. För stora hjul har en tendens att sega ner bilar bara och det var HELT ointressant i detta fall. Det blir lite mer småmekk med bilen medan vi grillar, busar , tjötar , njuter av vädret och dricker lite pilsner. Vi har verkligen trevligt och sakta men säkert börjar det droppa in folk på området. Så här fortsätter hela kvällen och i alldeles lagom tid lägger vi oss för att vara pigga och fina till morgondagens bus, ja om det nu skulle bli nåt bus för vår del...

Mer om detta imorrn...

Credz till David E för fin bild

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lördagsmorgon

I vanlig ordning vaknar jag i ottan och inser att det är lika bra att släpa sig upp och ut i friska luften, jag inser snabbt att det kommer att bli en bra dag då solen redan är på gång och fåglarna kvittrar härligt, det enda som stör är dom där hundarna som skäller HELA tiden i bakgrunden, ni som varit med några år vet att det inte är någon nyhet..

Efter att ha klarat av lite morgonbestyr och fått igång livsandarna är det dags för incheckning och besiktning av bilen, allt går bra och vips är bilen redo för en helg på Knutan, eller.. åtminstone rent pappersmässigt sett. Resten av ligan börjar vaknar till liv och efter ett tag vankas det både kaffe och frukost i ett härligt morgonväder, utsikten över banan går baske mig inte att klaga på och vi njuter alla i fulla drag. Efter ett tag blir det lite småpill med bilen men inga större saker, Magnus Blixt ett ny tillskott i klubben med sin sedan tidigare kända M3 E46 dyker och och ansluter till truppen vid husvagnen, även han är såklart taggad och kanske än mer än oss andra då det är premiär i klubben för han. En stund senare är det dags för förarmöte och även om man kan det mesta vill jag inte vara utan det, alltid är det något vi kan dryfta oss medlemmar mellan

Vi hade lite tidigare på dagen parkerat vår presenning och övriga tillbehör på uppställnings-platsen för gatbilar och efter att ha gått över lite småsaker till ställde vi oss i lineup även om det var gott om tid kvar. För min del var det helt ok att Johan tog första passet så det beslutades att så gör vi. Tiden rann iväg och plötsligt var det dags att rulla ut, vi beslöt oss för att låte det gå kanske 5-7 varv och att Johan sedan kom in för lite raincheck i form av däckstryck och allmän status samt ett förarbyte (extra tight i början om något skulle hända. Nu blev det så dumt att när Johan kom in blev det rödflagg då det spillts glykol mellan Kvällan och Liton, ett flertal rapporterade om släpp och olustigheter i området så det var skönt att slippa det. Medans detta sanerades bort hann vi gå igenom dom varven Johan fått med bilen och det lät helt klart positivt. Bilens bromsar funkade, däcken greppade bättre än vi hoppats, chassiet var inte stenhårt men inte tokmjukt och det fanns väl inget direkt att gnälla över enligt han.

Saneringen tog lång tid och till slut var det då dags för mig att få några varv innan nästa post på schemat tog vid, på med bältet och iväg ut på banan taggad som en kalv på grönbete! Ganska snabbt bekräftades det jag känt hela tiden, att bilen är underhållande att köra, bristen på effekt kompenseras genom att det känns mer som en balettdansös än en timmerhuggare, man behöver inte brottas vare sig in eller ut ur svängarna och gaspedalen kan man nästan alltid plantera i golvet utöver i idioten för då blev det ett långt (nåja) svart streck från höger bak :-) Bromsarna som vi byggt om till ventilerat fram med DS 3000 belägg kändes tillräckliga i varje parti, ok det var inte som att kasta ankare men inget annat var extremt åt något annat håll i heller, bilen rullade på och chassiet skämdes inte för sig, visst bilen har MASSOR med utvecklingspotential men på två veckor med väldigt liten insats så kändes allt helt ok, däckens mönster var väl något begränsat men detta till trots fann man grepp där det behövdes. Det jag själva saknade mest var ett riktigt bälte då man var relativt rörlig i stolen trots att det var en sittastillvariant. En sak som man aldrig vet innan man testat är hur kärran håller vattentempen och här var vi båda positivt överraskade, nålen var blickstilla alla varven och det kändes riktigt gott!

som vanligt har allt en ände och min tid på banan sträckte sig till 7 varv innan det var dags för nästa event på banan, jag kom i allafall in i depån och fick direkt frågan vad jag tyckte om bilen, en high five som svar räckte för min vapendragare och han blev lite lättad att vi var samröriga på den punkten. KLART underhållande kärra och även om vi är ljusår efter alla har dom inte SÅ mycket roligare än vi. Efter att ha snackat igenom varven lite och gått över bilen beslöt vi oss för lite lunch vid husvagnen i väntan på eftermiddagspasset. Även om det inte var extremt varmt så satt det gott med lite vatten och något att äta. Jag noterade att här även idag var gott om getingar men viftade undan dom och skulle precis ta en andra tugga av min macka då äventyret för dagen tog fart. En geting stack mig på tungan och utöver smärtan kände jag att ett besök hos sjukvårdarna var befogat, det tillkallades ambulans omgående och jag fick ångest, hela schemat för dagen stannades upp vilket kändes störigt. Det bjöds på kortison och tavegyl samtidigt som man koppla på apparater och allt kändes lite overkill, ganska omgående började tungan svullna och det ringdes dit en riktig ambulans från Klippan, det blev nålar i handen och koksalt, tungan svullande mer och jag började få problem att prata vilket gjorde dom nervösa, ambulansen på väg slog över till blåljus och skulle vara där om 5-10 minuter, det blev 17 minuter innan dom kom och jag kunde nu inte prata normalt, även halsen och läpparna började svullna. Det blev en rask färd in till Helsingborg men tursamt nog avstannade svullnaden halvvägs och det hela slutade med 2 timmars observation på lasarettet innan Johan snällt nog hämtade mig. Vi kom lagom tillbaka tills gatbilskörningen var slut men för egen räkning var det lugnt, jag hade haft nog med äventyr för dagen och vill ha nåt svalkande att dricka medan jag pustade ut efter all action. Vädret var fortfarande strålande och vi samlades ett litet gäng för samkväm innan middagen på kvällen. Det var jag, Sköld, Abbe,Patrik, Gabriel och lite annat folk som kom och gick. Vi duschade i omgångar och vips hade allt gott snack och kalla drycker gjort att kvällningen var här. BMW Club Schweden firade 30 års jubileum med att ha fixat stort tält med god mat och musik, det var en härlig kväll och maten var verkligen kanonfin! David frestade med tyska drycker men då morgondagen lockade mer var jag återhållsam i den frågan.

Tältet var verkligen smockat med folk och det var klart trevligt, en del cupfolk syntes till men dessvärre alldels för få, detta är något klubbarna måste jobba på och få oss att synka både arrangemangsmässigt men även vad det gäller informationen som brast på flera punkter under helgen, ingen katastrof men onödigt. Nåja det var en petitess i allt trevligt. Efter maten blev det livemusik och själv valde jag att så sakta dra mig tillbaka. Det hade varit en intressant och händelserik dag men nu fokuserade jag på morgondagen. Ett roligt minne från kvällen var att vi gjorde affär på lite delar till Compacten med vår duktiga instruktör Ellesson, sa jag att han har en förbaskat läcker kärra oxå? Jag hälsade på lite gott folk medan jag så sakta drog mig mot vår husvagn, det blev en stund hemmavid men till slut beslöt jag mig för att lägga mig, en del protesterade mot detta men det var lönlöst, sovklockan tickade med bestämda slag! Tack alla för idag!

#bilenfunkar #getingstucken #jubileumsfest #braväder














_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Söndag

Söndagsmorgon var varm o klibbig och klockan var oförskämt tidig när jag steg upp, en tunn slöja av dimma låg över hela området och allt var lite härligt fuktigt så som det brukar vara på höstmorgnar. Solen anades titta fram men idag var det nog lite disigare åtminstone på morgonkvisten. Efter att ha gjort mig iordning och chillat lite bestämde jag mig för att beta av dagens besiktning av bilen och så fort dom öppnade var jag där och fixade det. Lite senare åkte jag ner i depån och riggade upp vår plats med verktyg, däck osv. Med andra ord var man redo för en ny dag och nu skulle väl sakerna lira på lite bättre än i går :-) Resten av träfffolket hade börjat vakna upp och cupfolket var igång på allvar med att jacka kolvar, ställa munstycken och guud vet allt för att få den där sista droppen effekt ur sina spisar.

Åter upp till vår plats och ser över bilen, kollar oljan, kylarvatten och putsar rutorna, någon damsugning blev det dessvärre inte :-) Nu blev det lite halvgemensam frukost med dom andra i husvagnen, av någon anledning var en del lite tröttare idag än igår något jag inte alls förstår.
Klockan rullar på och det är dags för förarmöte i cafeterian, vi som var med igår får en nerbantad version innan vi blir befriade, resten får stanna lite längre. Jag och Johan var nu redo för gatbilskörningen och båda två var taggade på en ny dag med massor av körning.

Då jag var borta under gårdagens körning var det min tur att börja och till slut var klockan så pass att vi kunde starta upp och rulla ut i yttre depån. Vi rullade ut så sakta och lät bilen få lite temp i däck och spis, strax efter NGK tyckte jag det var lagom att börja gasa lite mer :-) Bilen kändes konstigt nog helt ok även idag, som en insutten soffa på nåt vis, den funkar, man sitter ok men den ser fördjävlig ut. Det var dock aldrig någon tvivel om att bilen var skoj att köra, ett par saker kändes annorlunda idag, däcken var lite halare och bromsarna tog bra men man kände att pedalen var något annorlunda idag. Om själva körningen och upplevelsen bakom ratten fanns inte mycket att säga, folket runtomkring oss skötte sig bra och när vi behövde släppa förbi folk försökte vi göra det på ett smidigt vis, bilen i sig bettedde sig precis som igår oklanderligt och tempmätaren var verkligen rock solid hela tiden trots att bilen stundtals fick jobba på bra och det var relativt varmt i luften. Vi körde små stintar på låt säga ett halvt pass eller lite mer och sedan kollade vi luften och lät den vila lite ibland. Varven var odramatiska och tiden rullade på alldeles för fort i vanlig ordning. Efter att gatbilspasset var över och bilen fortsatte sköta sig var det dags för lite lunch som skulle intags till Cupen. Maten var som vanligt medioker men körningen var top notch, det var riktigt spännande att sitta på första parkett och se all action därute, jeesus vad pågarna kör, det är tight som jag vet inte vad men ändå är det nästan städat hahaha. Det var lite kontakt och stundtals lite stökigt men verkligen publikvänligt hela loppet igenom. En grym insats av Fredrik att vinna även detta race!


Lite senare var det dags för nästa underhållande inslag i form av Time Attack, det var grymt tight i spetsen men till lsut segrade snabba Vincent i sin M3E46 med påkopplad respirator, snyggt rattat som vanligt men så är han ju en skånepåg! Framåt eftermiddagen när vi käkat och njutit av cupen,time attack chillat lite och möjligvis gett bilen en lätt översyn vad det dags igen, nu hade vi ett längre pass framför oss och det var open pit sedan i morse så vad gör man då? Precis man trycker ner högerpedalen mot mattan och vrider på ratten lite sådär lagom efter behov! Vädret fortsätter att vara top notch och bilen spinner som en panter när vi medan vi smeker henne berättar att nu så gumman skall du få jobba lite igen!

Efter ett antal varv beslutar vi oss för att testa med mina 16x8 med 225:or mest för att se hur det känns, johan tar några varv och återkommer med tveksamma ord, lite mer grepp men något var tveksamt, kanske lite tyngre. Jag tog över rodret och kände ganska omedelbart att bilen upplevdes som segare och tråkigare, JA den hade lite mer grepp men den åts upp av att bilen kändes lågnsam, tung och seg. Väl inne i depån sa jag till Johan att 7.5"x15 med 215 breda däck hade varit grymt på den här kärran, roligt nog var det precis vad johan tänkte oxå. Så 15" åkte på igen så vi kunde fortsätta njuta av bilen och dess framfart. Just bara för att testa drog vi på 5mm spacers på framaxeln för att få lite mer spårvidd, ingen av oss var väl man nog att känna vad det gjorde för bilen och vår framfart men negativt var det iallafall inte. En logg hade ju avslöjat detta.


Nåja vi fortsatte körningen och allt flöt på sjukt bra fram tills..

Bilens första skumma grej var att den tvärdog i utgången av idioten, efter ett tag gick den igång men sedan stannade bilen igen inne i depån och jag kände att något var skumt. Jag började då köra in bilen till vår plats och på vägen dit stannade den igen och nu fick jag inte igång skiten igen, jag fick en känsla av att det var bränslerelaterat men mätaren stog på en kvarts tank så det verkade fishy, nåja efter att vi puttat bort den till oss och tankat startade bilen snällt igen vilket lite grand stärkte mina misstankar om att det var nåt med soppan. Vi fortsätter mata på med bilen som bara precis matar på, stundtals kör vi om någon bil men jag tror vi släpper förbi fler om jag skall vara ärlig, vi tar ju inte tider men slutfarten på rakan är 30km/h lägre med denna än med comapcten så fort går det inte, svänger gör den gärna och det är väl just det vi lever på! Tiden rullar på och det börjar gå mot sin ände, Cuparna bjuds på en extra kvart på eftermiddagen då Peter Norman behövde lite hjälp med utsorteringen av bilen vilket verkade framgångsrikt.

Sista timmen börjar Johan köra och när en kvart återstår är det min tur ÄNTLIGEN kändes det som, nåja snabbt förarbyte och iväg, trots att det är 10-15 minuter kvar är det rödflagg och banan skulle stängas för dagen, jag protesterade lite och fick ETT varv innan det var slut, lite snopet men det var väl bara att acceptera. Vi hade iallafall haft en sjukt bra dag och bilen levererade i stort sett HELA tiden, vårt mission hade lyckats inget snack om den saken! Nu var det dags för det tråkiga, däckbyte, packa bilen rensa undan allt och börja tänka på reträtten. Helgen har gått alldels för fort och även om jag fick en extra dag hade 2 till inte gjort ont, ok lite bättre sovkomfort hade varit skönt men den biten hade jag kunnat ta. Till slut var vi klara för avfärd och det enda som var kvar var att tacka alla för en helt underbar helg, visst den var händelsrik men efteråt minns man det braiga eller hur? Vi rullade så sakta bort mot Kågeröd där jag och Johan håll fast vid vår tradition att avsluta helgen med en Pizza på Pizzeria 3 stjärnor i Kågeröd. Ok mat, kall dryck och gott väder var som balsam för själen. En stund senare krälade vi in i våra bilar och ställde kosan mot Malmö.

Tyvärr började bilen dö igen och under en mils resa så stannade bilen många gånger för att sedan starta snällt igen, vi tankade upp bilen med ett par hundralappar och sedan gick den som en klocka ända hem så något är skumt med soppan. Jag tänker på catchtanken jag monterat dit och givetvis skall vi kolla där asap men är det verkligen där problemet ligger? Mot slutet skildes våra vägar och 10 minuter senare var jag äntligen hemma, 3 dagars frånvaro krävde sin rätt och framemot kvällningen var jag fantastiskt trött och jag somande på soffan med kläderna på. Den tröttheten tar jag gärna för den var baserad på 3 härliga dagar i motorsportens tecken, mer sånt gör gott för själen!Jag vill rikta ett stort tack till alla som gör en träff som denna möjlig, många är det som lagt massor av tim mar på att andra skall ha det bra, många gånger hinner dom inte med sig själva utan fokuserar på oss andra. Jag vet då jag under många år gjort detta arbete, ett skojsigt jobb på många vis men man missar ofta hela grejen liksom. Nu känner jag mig ganska nöjd efter 10-15 år som aktiv medlem i sektioner, styrelser och gud vet allt. Ett stort tack till frugan för all välvilja, ett stort tack för tålamodet min vapendragare fick ta till när vi i korta pass tjafsade onödigt mycket på grund av tidspress o dylikt. Sedan vill jag tacka Patrik som kom med husvagn och grill, Abbe och Blixt för ert trevliga sällskap, Måns för hans starka engagemang i klubben, alla i sydsektionen, alla i cupen och alla gatbilsarrangörer och givetvis våra instruktörer som gör ett nog så viktigt jobb i klubben. Med ett ord som täcker in er alla TACK!

Bilen fortsätter sin resa efter denna reseberättelse, den får lite TLC inför nästa äventyr men mer om det längre fram.











_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Så vad är planen nu då?

Först och främst måste vi få lite distans till det hela, det blev lite för intensivt för oss båda tiden innan Knutan och vi blev lite brända liksom. Själv är jag sjukligt taggad och tiden är knapp inför nästa äventyr med bilen som är RINGEN!

Det har köpts in en del sedan Knutan, vi kom över en M-front av Gabriel till stenrätt pengar, vi har köpt in 8 15" rdäck varav 4 på fälg för kaffepengar, vi har även köpt Millway topplagringar fram och bak även dessa för en peng helt i paritet med projektet.

Huruvida vi hinner med att få dessa saker på plats vet vi inte, det som måste prioriteras är ju en genomgång av bilen och fixa det som är viktigt för att bilen skall hålla. Så här ser åtgärdslistan ut som jag kommer på just nu.

Fixa bränslestrulet
Fixa bältet bättre på förarsidan
Hänga upp avgaset bättre
Gå över framvagnen och kontrolldra bultar
Lufta bromsarna
Smörja upp bakbromsarna
Se över så vi har minst 4 fräscha R-däck med oss

Det är säkert mer men jag får fylla på efterhand isåfall

Mindre viktigare saker är

Byta topplagringar
Montera M-Front (som först måste garagelackas)
Montera läpp på M-Front
fixa sittastillstol till högersidan
Pimpa bilen än mer

Detta är bara hypotetiska, preliminäriska, hittepåiska listor och jag måste stämma av med min vapendragare vad som verkligen gäller.

bromsbeläggen fram bör nog ses över också, frågan är om Knutan sliter hårt på en 318ti, det skall bli intressant att se.

Over and out!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Som vanligt väldigt roligt och innehållsrikt att läsa dina rapporter! thumbs up

Men inte kan väl beläggen fram redan vara slut? De var bara inkörda när ni tog över dem. Är de slut måste något vara visset med oken.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti -97 --Team Underdog--Knutan CHECK och nu då?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
61068 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande