Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 35, 36, 37   >>
39 besök idag (78973 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
WfQC skrev:
Jo, som Thomas säger är det brotschning av plastbussningen efter inpressningen som gäller.

Och Torkel, borra inte så stort som +0,3 mm...

Nej nej, det gör jag alltså inte! Siktar på nollspel. Det var bara ett exempel på "Worst case scenario": Ett spel på 0,3mm på diametern gör alltså så att bärarmen rör sig 0,15mm. Jag vågar påstå att det inte ens är mätbart i garaget (eller i hjulinställningsmaskinen).

Men, som tidigare konstaterat: Det får absolut inte vara friktion mellan bussningen och hylsan. Låter som att jag får beställa en lagom ställbar brotsch, för att säkerställa smoooooth Operation...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Och som du ser på Karis bild så är det inte en enkel stålhylsa, de har en större fläns som förhindrar att bussningen kan glida i längdled. Lite jobbigare att svarva förstås.

Jag gissar att de där ställbara brotscharna är ganska dyra, du kan säkert få låna av Inge isf.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
TPR skrev:
Jag gissar att de där ställbara brotscharna är ganska dyra, du kan säkert få låna av Inge isf.
486kr med frakt - det klarar räserbudgeten. thumbs up Alltid fint att ha en egen, den dagen den behövs akut.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Åh fan, trodde de kostade några tusen...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
TPR skrev:
Åh fan, trodde de kostade några tusen...

Det FINNS säkert de som kostar MÅNGA tusen! Men, vi bygger Miata här, inte McLaren.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 41



Bara som en försiktig info:
Det finns en som bedriver import av div verktyg och har ett AB med butik på trader "Verktygsexperten"
Han har ställbara brotschar (stavar dock brotch, om man söker), skärande- och andra verktyg och såg att en brotsch typ 12-14 mm kostar ca 200:-

Ser ut som alla andra och handlade själv 2 st i storlek > 38 mm vid ett tillfälle och det blev då mycket billigare än hos andra. Gjorde sitt jobb bra i a f för brotschning av några mässingsbussningar till en vxl.låda på en gammal Austin Healey. Man får förmodligen som vanligt det man betalar för.

_________________
Kari Hautakangas
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
WfQC skrev:
Bara som en försiktig info:
Det finns en som bedriver import av div verktyg och har ett AB med butik på trader "Verktygsexperten"
Han har ställbara brotschar (stavar dock brotch, om man söker), skärande- och andra verktyg och såg att en brotsch typ 12-14 mm kostar ca 200:-

Ser ut som alla andra och handlade själv 2 st i storlek > 38 mm vid ett tillfälle och det blev då mycket billigare än hos andra. Gjorde sitt jobb bra i a f för brotschning av några mässingsbussningar till en vxl.låda på en gammal Austin Healey. Man får förmodligen som vanligt det man betalar för.

Fasen också. Läste för sent - hade redan beställt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
moroV8
stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 5



jäklar vilken bra jobb du har gjort!

_________________
Morteza Rouholamin
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
moroV8 skrev:
jäklar vilken bra jobb du har gjort!

Det är fint att du tycker det, Morteza! En del hade kanske blivit lite nervösa då de fick se bildbevis på hur den femårige mekanikern skruvar isär deras bil....



Men, vi avslöjar inte riktigt alla speed secrets vi applicerar på #45. De får konkurrenterna upptäcka själva, i sommar. Mer fart och mindre oljeläckor!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Suck... Svärfars Golf, stamkunden man avskyr, har varit på besök. Och så har vi mekat A-traktor (fråga inte...). Men, nu är vi tillbaka på riktiga maskiner igen!

Två snabba åtgärder, i avsikt att inte bli diskade, innan vi hoppar på bussningarna igen. Bakre kofångaren har lappats ihop och kyltanken till min cool-shirt har får en rejäl hållare i stål, bultad till golvet.





Och så har en ytterst vuxen, mogen och tråkig beställning gjorts. Stay tuned.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644



Aaa, jhar du kört tidigare med Cool Shirt? Något bekymmer med besiktning etc? Vill ha det med, men läste något för länge sen att det där... det kan man ju inte använda...(SBF)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Aaa, jhar du kört tidigare med Cool Shirt? Något bekymmer med besiktning etc? Vill ha det med, men läste något för länge sen att det där... det kan man ju inte använda...(SBF)

Började (såklart) med det när jag bodde i Carolina. Där körde ALLA med de systemen, monterade på samma sätt (spännband genom de avsedda öglorna, genom ringar i golvet). Systemet fick åka med hem hit och jag har kört med det sedan dess. Ingen har kommenterat monteringen på 2år, tills sista racet på Falkenberg 2022. Den diskussionen löstes med att jag körde med tanken tom, vilket inte var ett problem (det var inte varmt ändå).

Prylarna är såklart både SFI och FIA-godkända och säljs i enorma mängder i USA, men... de är praktiskt taget helt okända här. Och har man prylar som besiktningen aldrig sett förut..... Nå, lite mera vikt på passagerarsidan är bara av godo för balansen och det tog mig bara en kväll att bygga fästet. Inga problem.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Eftersom jag tror på transparens och på att öppet dela med sig av alla uppdateringar man gör i god tid inför säsongen, så konkurrenterna hinner reagera, kommer ett par ögonblicksbilder från garaget:







Så, nu vet alla vad jag jobbar på!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



Jasså, står du inte ut med lite styrglapp?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Jasså, står du inte ut med lite styrglapp?

Alltså, världen är så delad i åsikterna "Det gör ingen skillnad!" och "Det gör enorm skillnad" att jag tillslut var tvungen att testa. Jag har ingen servo kvar, så det går fort att ta isär styrningen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Om man söker lite på nätet kan man hitta läskiga bilder av Miata-subframes som spruckit bortom räddning vid infästningen för under bärarmen .

Inte min bil, alltså! Bara ett exempel från nätet:


Lösningen är att svetsa i t ex dessa förstärkningar innan skiten spricker.


Jag har tänk göra det ett tag, men skjutit på det under förra året. Det är säkert bara något som händer super-mega-turbo-Miator som kör med megabreda Hoosiers, eller hur? Nå, idag gjorde jag lite egna "brackets" och slipade bort färgen för att svetsa i dem och SE vad jag hittade!



Som tur var hade det inte hunnit bli värre än att det gick att svetsa ihop igen. Med mina förstärkningar på plats blev det såhär.


Jag tror vi får ta och göra samma sak med #45 med.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Känner bara till ett sådant haveri i cupen, men det är jobbigt när det händer.
Men han var tillbaka på startlinjen med nysvetsad subframe dagen efter.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Och så är det dags för ett verktygstips igen! Jag köpte denna...


...och den är sååå braaa!

Jag ville ha gott om plats runt saxen, så jag smidigt kan klippa stora plåtar. Men att ställa den mitt på arbetsbänken med rejäl yta runt den hade slösat en massa yta. Min lösning blev att, med hjälp av ett par stumpar burrör, ställa den på sträck/krymp-maskinen, som har ett ganska stadigt stativ. Men för att ytterligare se till att schabraket inte vandrar iväg då jag tar i, satte jag dit en överblivet handtag (blev över då jag konverterade rörbocken till hydraulisk), i 90graders vinkel. Så när jag tar i så går kraften nedåt istället. Och så når jag bättre, för...... jag är kort.



Jag rekommenderar starkt att alla ni (vi) som regelbundet jobbat med plåt skaffar en. Den klipper 2mm stål som ingenting och tar man i klarar den långt tjockare. Den klipper även rundstav. Det blir rakt och fint och jämfört med vinkelslipen slipper man underbart nog oljudet och dammet. Inget tramsande med hörselkåpor, man missar inte de bra låtarna på stereon och jycken kan stanna kvar i garaget.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11348



Torkel K skrev:
Jag rekommenderar starkt att alla ni (vi) som regelbundet jobbat med plåt skaffar en. Den klipper 2mm stål som ingenting och tar man i klarar den långt tjockare. Den klipper även rundstav. Det blir rakt och fint och jämfört med vinkelslipen slipper man underbart nog oljudet och dammet. Inget tramsande med hörselkåpor, man missar inte de bra låtarna på stereon och jycken kan stanna kvar i garaget.


Nyfiken fråga, men hur är den jämfört med en bra elektrisk plåtsax? En sån klara inte rundstav(?), men är lite mindre och kanske enklare när man inte behöver bara raka klipp tänker jag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Torkel K skrev:
Jag rekommenderar starkt att alla ni (vi) som regelbundet jobbat med plåt skaffar en. Den klipper 2mm stål som ingenting och tar man i klarar den långt tjockare. Den klipper även rundstav. Det blir rakt och fint och jämfört med vinkelslipen slipper man underbart nog oljudet och dammet. Inget tramsande med hörselkåpor, man missar inte de bra låtarna på stereon och jycken kan stanna kvar i garaget.


Nyfiken fråga, men hur är den jämfört med en bra elektrisk plåtsax? En sån klara inte rundstav(?), men är lite mindre och kanske enklare när man inte behöver bara raka klipp tänker jag.

Jag tycker du ska köpa BÅDE en elektrisk sax OCH den stationära.

Jag har inte kört någon elektrisk sax, men jag har kört några luftdrivna. Jag tycker det går mycket snabbare att arbeta med den stationära. Delvis såklart också för att den alltid står där och är redo. Du tar bara ett par kliv bort, rycker ett par gånger i handtaget och går tillbaka till bänken/bilen.

Hörn går faktiskt lätt att få fina och runda om man klipper många små klipp medan man roterar stålbiten. Eftersom varje klipp tar typ 2s, så kan du jobba dig runt ett hörn snabbt i små steg. Är det finare delar, där kanten inte ska svetsas, så tar man ju i båda fallen ett svep med bandslipen för att färdigställa, annars har man kvar en vass kant.

Sedan är en bonus att den stationära saxen snyggt och exakt klipper bort 1mm på kanten av en stålbit, om du så önskar. Så om man är som jag (som alltid gör allting lite för fort och sedan måste justera delarna en mycket längre tid än det hade tagit att mäta ordentligt och exakt från början) så kan du ersätta justerandet med flappy-disk med tysta och snabba klipp istället.

Dock har jag ett problem. Jag måste komma på ett snabbt och säkert sätt att låsa saxen! Eftersom min chefsmekaniker är 6år gammal, så är rutinen att alla sladdar, luftslangar och dylikt rycks ur så fort man inte har ögonen på mekanikern eller lämnar garaget. Men saxen bara står där och rörelsen är densamma som t ex pressen, som han ju får använda ibland. Och så har jag...... för jag är inte så smart pappa ibland...... råkat visa honom hur man använder den.... Jag har satt en fet rundstav i, för den orkar han såklart inte klippa, men han vet redan hur man drar ur den.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767


Trådstartare
Jag var inte nöjd med min "instrumentpanel" inne i bilen. Att titta på varvtiderna/sektortiderna innebar att flytta blicken för långt och att få sig lite svalka att min cool-shirt var ett trevande och fipplade. Inte ok.

Så jag flyttade Solo2n upp på instrumentbrädan och gjorde om panelen. Känns bra. Känns..... "racing", liksom.





_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 35, 36, 37   >>
39 besök idag (78973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande