Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :( | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29 >> 5 besök senaste veckan (137108 totalt) |
Långt mellan uppdateringarna nu igen.
Det har trots allt hänt lite, elsystemet börjar komma ihop sig riktigt bra. Nästan allt inne i bilen är klart inklusive dataloggningen. Motorelen är förberedd och när motorn väl är på plats så skall bara kontakterna dit och längderna justeras innan det är klart. Skönt. Enda stället det inte hänt nåt i elsystemet är runt tanken, jag har velat lite ang. lösning men jag har nu bestämt mig för att installera en säkerhetstank. Fruktansvärt små pengar jämfört med vad man får om man skulle råka backa in i nåt hårt i 150 blås. Lite sugen på ett släckarsystem också. Nåt man kan blåsa utan att hela bilen måste toksaneras/slängas då såklart. En sak jag har problem med just nu är att hitta ett vred för att välja inställningar i sprutet. Jag skulle vilja ha ett vred med typ 5 fasta klicklägen som är isolerade sinsemellan som jag kan löda motstånd på eller liknande. Tänk en signalväljare i en gammal stereo eller nåt men som tål stygg miljö och kan användas med handskar. Problemet är att jag inte har en aning om vad det kallas eller vad jag skall söka på, nån som har tips? Hoppas jag kan visa upp lite trevliga bilder snart också. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Vridströmställare skulle jag kalla det. Elfa har en del du kan kika på.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-491-41&toc=0&q=vridstr%C3%B6mst%C3%A4llare Stygg miljö och handskar vet jag inte var ribban går, det går ju att sätta brytaren skyddad bakom en panel eller i en apparatlåda och ha en axel ut till ett jättevred. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Elfa... Haha.
Jag vet inte hur länge jag letade på deras site igår utan att hitta nåt, sökte t o m på strömställare... Den där ser bra ut, axeln kan man ju kapa om man vill. Tack! Gäller att hitta ett bra vred som passar bara. Jag skall ju såklart panelmontera i instrumentbrädan men man vet ju inte hur vibrationerna gillas. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Om du har stort och tungt vred på axeln kan nog ett stöd för rattaxeln vara en god ide. Tex ett fyrkantrör där du monterar brytaren genom ena väggen och har ett relativt tight hål genom den motstående väggen som bär vredet. Inget oöverstigligt för dig gissar jag!
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Stort och tungt låter obra, satsar nog på att korta axeln och fixa nåt lätt och fint.
Nån som fattar vad DTA menar i sin manual när dom skriver såhär? Skall man koppla över 85-86 kretsen då eller? Dvs en drossel/spole? Lite otydligt imo. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Var i garaget igår, passade på att prova ut lite grejer bland annat switchlayout.
Lite sugen på att köra kanske? Brytarna kommer ha "halkskydd" i form av gummiskydd men de fanns inte som CAD-filer. Tyvär syns inte brytarna speciellt bra, högerarmen blockerar effektivt hela den nedre panelen och nästan hela övre. Provade de riktiga spridarna igår för första gången, de jag har provat med tidigare har haft en större diameter och inte passat riktigt. Dessa passar däremot fint! Spridare nummer 2 är vänd upp-och-ner för att se om det gick att montera dom åt det hållet men det gick inte, kontakten får inte plats mot insugningsröret så de får sitta lite mer konventionellt. Lite tight runt kylvätsketempgivaren, jag har ju utnyttjat en position som är blind i vanliga fall men som uppenbarligen är en förberedd position för en givare. Railen är ju lite tjockare än en vanlig där man lött på koppar på ett rör så givaren med kontakt passar preciiis under railen. Den här har vi sett förut men den är så bra att den är värd en bild till. Så här blev slangen för oljan till turbon med värmesleeven på plats. Skall nog köpa en mössa också Ingen crank trigger pickup position.. Tack vare en märkesbroder i Holland så fick jag tag i ett par bröstkåpor som hade givarfäste och passar Nordtoppens kamkedja, kammarna sitter bredare och en vattenkanal är lite annorlunda på TS motorn som har den givaren i sverige så TS kåporna funkar inte så bra. Bra kompis! Plenumet är numera redo för anodisering, sista hålet borrat för anslutningar. Från vänster till höger; Bränsletrycksregulator, turbotrycksmätare och MAP sensor. En bild med städat golv och uppskruvad säkringsbox Några få kvarvarande sladdar att få på plats men nu börjar det verkligen likna nåt! Gött! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Nån som har tips på trevliga luftfilter? Har hittat några som ser intressanta ut men jag vill inte köpa nåt som visar sig vara kass på att filtrera..
Blox filter. Har aldrig hört talas om dom... Gillar radien in i röret, hade gärna sett att det fanns ett filter med radie i gummit i bottenplattan men set verkar vara helt ointressant att visa hur filtren är konstruerade. :/ _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Utan att kollat manualen på DTA sprutet bör den rimligen ha någon form pulsad utgång gissningsvis npn, dvs koppla den direkt till varvräknares ingång. Det står även "remove armature", någon pulsade reläspole vill vi troligen inte ha. De flesta varvräknare, ink alfa 75 org fungerar oftast utmärkt med den typ av signal.
Men man kan faktiskt fundera över vad dom menar, vid 7000rpm har du minst 58Hz om du bara skickar en puls vid varje tändpuls till en cylinder och ett vanligt relä lär knappast gilla det någon längre stund. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Jo, får fundera på det där, ev. så drar jag bara en tåt från Tach-out på MSD boxen direkt till Autometermätaren. Tror de lirar med varann rätt av. Behöver en signal till DL1:an också men har en förhoppning om att kunna plocka den via serie/CAN.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Nej, jag sitter på raceseminarium i Stockholm då. Rätt fålig planering.
Sen så är det fortfarande så att jag jobbar i den takten det känns roligt, annars blir det inte roligt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Dvs du åker premiärtur i Pontiacen innan du hinner köra din egen? |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag såg tråden och tänkte "yes, uppdateringar"
Men va fan... Vilken mardröm verkligen. Lider verkligen med dig Mats. |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :( | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28, 29 >> 5 besök senaste veckan (137108 totalt) |