Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29   >>
4 besök senaste veckan (137108 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Två uppdateringar på två dagar? Med bilder??


Ett helt gäng tempgivare har monterats idag, här ser man sprutets kylvattentemp till vänster (blå kontakt) och mätarens givare till höger i kylvattenuttaget i insuget, Autometer.


Och här ser man hur lufttempgivaren hamnade.


Passade på att montera bränsletrycksregulatorn nu när plenumet har fått sin slutgiltiga position. Det blir lite trångt med slangar och så vidare men positionen funkar bra tycker jag.
Passade även på att sno ihop en slang. Tänkte göra en infästning för en P-klämma på stöttan till plenumet för slangen.


Åtkomsten är ändå helt ok. Givaren är en tryckgivare från Race Technology, passar som pitten i Greta.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Stiligt! thumbs up

Vad blir det i morgondagens uppdatering?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Det vet jag inte själv ens. Kanske hur jag monterar in din externa wire till huvudbrytaren?
Mer slangar är tipset men vi får se.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Tredje... Nästan så man kan tro att tjejen är bortrest.

Nåja, soppasystemet i motorrummet är klart.


Knöligt att hitta bra vinkel men såhär blev det i alla fall. Matar railen framifrån och från bakkant ner till BTR och därifrån en liten båge tillbaka till torpeden.


Returslangen från railen, fick bli en liten båge runt kylarslangarna men det är nog brara bra för att få lite marginal för motorrörelser.

Monterade klart reglagewiren till FIA-brytaren också. Fick bli en liten specialkonsoll för att hålla den inne i bilen. Tog tid men den är grymt stabil.


Vinkeln känns bra och allt löper väldigt lätt, nu fattas bara nippeln på slutet så är den helt klar också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1197



Ser superfint ut Mats, kul att du fått upp tempot!!

Carl

_________________
Calle Olsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Fast nu är semestern slut... :/

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Gjorde klart en slang jag har försökt få till typ fem ggr med enbart totalt rage som resultat för mig.
Den här gången gck det jättelätt?







Passar bra, blir lite nära till varma delar men skall man dra en slang till turbon så är det lite svårt att undvika...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Blev en sväng idag, halva tiden spenderades letande efter saker... Otroligt irriterande.

Slutade med att jag började fixa lite med tryckrören mellan turbo och Intercooler istället, så det blev nåt gjort i alla fall.






Kan bli ett väldigt kompakt system detta.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



[quote="MaZ"
Passar bra, blir lite nära till varma delar men skall man dra en slang till turbon så är det lite svårt att undvika... [/quote]
Värmeskydds-strumpa finns på Hydroscand mfl. Billig och kvalitet

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Sant, kikade på "mössa" till turbon idag och jag har faktiskt en sån där strumpa liggande så det klarar sig nog. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det blir fint Mats!

Ska du linda grenröret eller klarar det sig som det är?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Tack.

Jag klarar inte av att linda det, det är så jävla snyggt...
Jag hoppas det klarar sig, tänkte göra en värmeplåt mot motorn som på M20 motorn och eventuellt nåt mot torpeden men i övrigt hoppas jag det klarar sig, vi får se.

Hämtade lite rostfritt 3" på lunchen, det kommer jag linda i alla fall.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Så här blev det till slut

Skall trimma änden lite bara.


Översiktsbild över maskinrummet.


Sen var det dags...


Motorn ur! Igen!

Skall pyssla med lite saker som förenklas otroligt mycket när motorn är ur så det var ju bara att lyfta ur, tog en kvart totalt typ, smidigt när det inte sitter så mycket ivägen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Tog en sväng förbi idag efter jobbet.


En adapter för att få dit två tryckgivare istället för en, M10x1 -> 2x 1/8"NPT. Köpt.
Så jäkla gött att kunna lägga lite (med betoning på lite) pengar på att lösa ett problem istället för tid.


Liten situationsöversikt, nya givarpositioner och gamla pluggade för att göra plats för fuelrail. Saker börjar falla på plats.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2555



Glöm inte att startmotorn också skall sitta där under. Kolla så så den får plats.

Visst har du satt en strypning på oljeanslutningen till turbon ?

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Startmotorn går fritt med säkert 5mm, gott om plats...

Strypning ja, frågade om det när jag köpte turbon men det skulle inte behövas. Får ta en funderare.
Vad har du för strypning?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2555



Du måste ha en strypning, för mycket oljetryck så kommer du få längre spoolup (det vill vi inte !) och kan även riskera få in olja i turbinen. Du kommer ju också tappa oljetryck i resten av motorn om du kör utan restriktor.

Ibland är strypningen inbyggd i flänsen på turbon. Det ser du enkelt om du lossar oljeslangen på turbon.

Jag provade själv med lite olika och det märktes att turbon blev "seg" med för stort hål, trots att jag bara stod i garaget och gasade.

Tror jag har ett 2 mm hål i en "bult" som jag satte i oljeanslutningen.

Din turbos tillverkare bör nog också ha en rekommendation. turbos med kullager har i regel mindre oljebehov om det är en sådan du har.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Nejdå, det är inte kullagrat...

Jag har skruvat bort en hel del turboaggregat men har aldrig sett en strypning. Måste vara nåt modernt..? Varför skulle turbotillverkarna inte ha en strypning i turbon själv om det är så viktigt?

Du kanske anar att jag är skeptisk?
Fick ju trots allt svaret att det inte behövdes när jag köpte. Skall mäta i turbon igen nångång. Det är inte ett grovt hål iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



Beror på vad man menar med modernt, orginalturbon (Garrett GT25 av något slag) till min S13 från -92 har inbyggd strypning. Titta ner i oljetillförselhålet, är det väldigt smalt är det restriktor i turbon.

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Jo, jag försökte vara rolig.

Jag har haft turbobilar årsmodell -80 (900 Turbo) och framåt. Har aldrig sett en strypning men heller aldrig kollat.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Min TD04-19 har en strypning på oljeinloppet från fabrik, man vill nog inte fylla huset med olja...
Normalt har man en rätt grov retur dessutom för att det inte ska ske, men det är sånt som du redan vet om

Kul att det går framåt, vi vill snart se dig frustande och pustandes på rakorna thumbs up

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28, 29   >>
4 besök senaste veckan (137108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande