Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -93 Såld...
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
8 besök senaste veckan (81590 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Marcus S skrev:
Michael Bäck skrev:
Marcus S skrev:
PeOR skrev:
Jag skrattade när jag läste att du fastnade på lyften. Det är Millways camberplattor och vass camber som gör bilen så låg i nosen. Jag har fastnat tre gånger på raken. Det uppskattas att jag haft en Biltema saxdomkraft med mig de senaste två. Då lyfter man lite i varje sida så kan de skaka framdäck precis som vanligt.

(Men man får ta i för kung och fosterland. Bilen är så låg att saxen befinner sig i sitt sämsta utväxlingsläge. Därtill högst marginell fjädringsväg gör att det krävs lite Hulken-ansats.)

Peo.


Jag har ju ställbar höjd på benen men tänkte att det går nog som det är...och det gjorde
det ju precis Tror det var Samuel L som fick backa ut igen från Bilprovningen pga av
låg markfrigång. Men på den här stationen brukar de vara smidiga.

MS//


De kan inte vägra dig bes pga den är för låg. Det är bara att hänvisa till alternativ bes metod.
Hade samma problem nu sist när jag skulle besiktiga min is den gick precis att få upp på lyften
doc så var det bara 5mm kvar till spoliern från de vertikala skenorna i innerkant på lyften.

Så jag fick backa ut & backa in andra vägen för att han skulle få under domkrafen det
gick precis med lite lyftande i bilen. Bromsprovet gjordes på väg då den inte kom ner i bromsprovaren.

Från början hade han &så nån konstig ide om att jag inte skulle få besiktiga utan åka hem
men han kom på andra tankar efter ett litet samtal


Är ganska övertygad om att Samuel blev hemskickad. Men jag reserverar mig för fel på minnet
/feltolkning
Trevligt att träffas på Kinnekulle förresten.

MS//


Du minns rätt han blev hemskickad från bilprovningen för att den var för låg.

Tack det samma trevligt att snackas vid på kullen syns på anderstorp
fast då lär man väl inte hänga med då det bara är en massa rakor

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag såg dina bilder på millways bärarmsbussningar bak ett par sidor tillbaks i tråden - hur fick du dit dem? Jag har inte millways, men ett par andra eftermarknadsvarianter..

Att få bort gamla bussningen går ju alltid med våld och eld, men hur fick du in de nya?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Jim, du har fått lite info i din tråd.


I övrigt har inget hänt. Har och kommer att jobba en del i de kromade 22-tummarnas land, Norge.
Passar bra med glappet till nästa banträff, Anderstorp 4 / 7 med Bmwsc. Bilen snurrar på bra och
det krävs inga större insatser. Dock tänkte jag byta hardyskiva då den börjar se lite muggig ut.

Fick förresten en trevlig överraskning på posten för ett tag sen. Ett medlemskap i Attitude motorklubb.
Det är Nordquist som bjussar för han fick låna garaget vid hans diffmontage på Minin. Man tackar.
Hoppas kunna vara med på en eller annan konbaneträff. Lär väl bli grön i ansiktet av slalomen
men det ska bli kul att prova.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



va... besiktiar ni era bilar...


skämt åsido.. gissa om det var många turer > innan z3orna var klara med bur osv..

men nu e de reggade.. helbilsgodkända med bur... bmw var super koola vi satte i en wichers bur som är ok som ett tillbehör enligt bmw..och betraktas precis som en av bmw godkänd dragkrok eller liknande..

bilprovningen på vissa orter var inte med på detta...så vi lrtade upp en ort där man hade kompents..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
ordningen i hytten är återställd efter bilprovning. Sabelt stolen är monterad likaså 6p bältet.
Hivade faktiskt ut baksätet när jag ändå jobbade interiört.
Har tidigare gjort, eller kompis plåtslagarn rättare sagt, en plåt i alu som skiljevägg
mellan skuff och kupé.

Rygg, säte och dämpmatta vägde 27 kg. Sen tillkommer aluplåten, men låt oss runda av
viktminskningen med 25kg. Totalt skulle bilen nu vara bantad 125 kg. Eller väga drygt 1400 kg
om uppgifterna på regbeviset ( 1540 )är i riktiga.
Det är lockande att rensa vidare, det finns mycket onödigt på en E36... Men jag håller mig på
mattan. Vill inte sabotera bilen alltför mycket innan jag vet vad vi har för framtid tillsammans.
2009 får bli till att känna på bilen och så får vi se vad som händer sedan. Kanske nytt projekt,
bygga vidare, förfina eller mer radikal ombyggnad. Det återstår att se. Nåt måste jag ha att pilla
med kommande vintersäsong hur som helst.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hej kompis! Med tanke på hur lyckats med det du pillat på hitills så vill vi säga följande: Min compact anmäler sig som frivilligt vinterprojekt

Bara några veckor tills vi ses igen Marcus!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Hej kompis! Med tanke på hur lyckats med det du pillat på hitills så vill vi säga följande: Min compact anmäler sig som frivilligt vinterprojekt

Bara några veckor tills vi ses igen Marcus!


Javisst, ställ hit dambilen till hösten så gör vi den lite mer manlig under vintern

Ja, vi ses på Anderstorp. Börjar bli dags för körning igen, däcken blir väl platta snart om
bilen står orörd länge till.

MS//

Edit. Lägger till denna trevliga bild. Lite missvisande då jag tror du var snabbast på Kullen.
Men fin bild iaf.



På Anderstorp kanske det bättre går att kompensera körskicklighet med effekt.
Ser fram emot denna banträff, gillar faktiskt Anderstorp skarpt och Bmwsc arrangemangen
med Cupen och allt runt omkring är ju alltid en höjdare. Hoppas nu bara på skapligt väder.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Fin bil thumbs up

Lite snabba frågor ( sorry för inte orkat plöja din tråd

- Vad väger bilen ?
- Storlek på däck du kör ?
- Lite vartider har du det ?
- Håller den ihop ?

Tackar

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Josen skrev:
Fin bil thumbs up

Lite snabba frågor ( sorry för inte orkat plöja din tråd

- Vad väger bilen ?
- Storlek på däck du kör ?
- Lite vartider har du det ?
- Håller den ihop ?

Tackar

/Joachim


Hej o tack.

1. Uppskattningsvis drygt 1400kg. Då har jag bara rensat det allra mest onödiga.
AC, stereo, städat bagaget, bytt förarstol och lite annat smått.

2. 225/40-18 Kumho V70A

3. Tar inte tid. Dels är det inte ok på Bmwsc arrangemang och dels inte intressant så länge
jag är på denna nybörjarnivå (dvs inga tider man skulle vara stolt över )

4. Håller fantastiskt bra ihop. Känns inte ansträngd ens efter långa stinter. Har hitills bara
varit att tuta och köra. En bil jag kan rekommendera, möjligtvis lite sura kostnader på
försäkring om man inte är till åren och bor på landet som undertecknad.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Tack för svar

Har du provat andra R-däcks storlekar ?

Citat:
Uppskattningsvis drygt 1400kg


Med dig i eller utan ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Josen skrev:
Tack för svar

Har du provat andra R-däcks storlekar ?

Citat:
Uppskattningsvis drygt 1400kg


Med dig i eller utan ?



Nej, har inte provat andra däck. Gångbara dimensioner brukar annars vara 235/40-17
225/45-17 eller 245/35-18. Fälgar runt 8-9" bredd är önskvärt. 17" är minimum med tanke
på bromsar.

Vikten är utan mig. Men se det som på ett ungefär, på pappret väger bilen 1540 och
jag har som sagt lättat 125 kg. Ska försöka väga vid tillfälle. Ytterligare 100 kg ska inte
vara så svårt. Beror på vad det får kosta och hur spartansk bil man vill ha.
Viktfördelningen är ju inte oviktig heller, kanske är det inte fel att ha 30kg elstol på högersidan
kvar när man själv är fullvuxen ?

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Bilen redo för Anderstorp. Byte av Hardyskiva visade sig bli ett hat och stressmek sent ikväll...
Nåväl, bilen sitter ihop igen. Allt väl så långt. Nu ska vi se vad Smhi har att säga om morgondagen.
Har precis haft jordens åskoväder och skyfall in på knutarna.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



vi ses snart Marcus!

hoppas vi får vettigt väder.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Anderstorp med Bmw sport club. Bra väder blev det, bortsett från en skur mitt på dagen.
Det torkade snabbt upp, lagom att hinna ta en kaffe och fralla ungefär.
Riktigt rolig körning och mycket körning blev det. Bra att ha Sjöström som stressar lite, annars
pratar jag lätt bort körpassen i maskindepån. En full tank precis gick åt, borde alltså röra sig
om 20 mil på bana sisådär. Slutet av dagen var nog bäst, trafiken hade glesnat och man vågade
trycka på lite mer. Blev några kamratliga "fajter" också med bilar som hade ungefär samma fart
som undertecknad. Det är alltid kul.
Hoppas att det dyker upp lite bilder man kan knycka, kameran låg hemma som vanligt...

MS//

edit, hittade en bild hos gruffmanracing. Får väl fungera som bildbevis tillsvidare


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Några bilder från Lördagen på Anderstorp. Bilderna är alldeles nystulna från Michael Bäck.





MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Har "lånat" några bilder från Johan Wagreus. Hoppas det går bra. Kul med alla duktiga fotografer
utmed banan på träffarna.



Någon racerapport från Anderstorp i Sjöström-stil blir det inte, jag är alldeles för fåordig och
långsam vid tangentbordet. Men lite kortfattat var det en riktigt lyckad träff på en som jag
tycker rolig bana. Ganska enkel att ta sig runt även om man märker skillnad när man får till
ett bra spårval. Försöker numera alltid utnyttja instruktörerna på Bmwsc träffarna. En tillgång som
vi ska vara tacksamma för och som man annars kan få betala dyrt för på en sk kurs eller förarutbildning.
Den här gången fick jag lite hjälp av Fredrik Sjöbloms pappa. Både far och son har bra fart på
Anderstorp med sin röda E30M3. Jag fick lite tips iaf som resulterade i lite bättre fart ur kurvorna.
Man märkte det tydligt med var på rakorna växlingarna hamnade.





Passade också på att ta häng på Gunnar Ö, fick några varv bakom i hans spårval. Han undrade
kanske vad jag höll på med... Nyttigt att nöta lite ihop med nån mer erfaren. Dock passade
inte riktigt de snävare spårvalen min bil. Jag måste ta lite vidare spår för att det inte ska understyra
allt för mycket. Det går ju råda bot på understyrningen med större spårvidd och/eller mer neg
camber fram. Men samtidigt känns bilen i nuvarande utförande väldigt snäll och bjuder aldrig på
överraskningar. Dock fick jag till lite drifting vid utgången till start o mål rakan,
där ligger man på tvåans växel och får vara lite sparsam med gasen för att inte ställa upp i den
skarpa vänstern. Helt odramatiskt och mest kul Särskilt när man mest åkt fwd tidigare.





Bilen funkade som vanligt bra. Inga hyss eller tokigheter. Trots värmen knorrade inte bilen.
Bortskämd med ny Hardyskiva och bakre växellådsfäste tyckte jag växellägena blev lite tightare.

Men svettigt i hjälmen var det denna dag. Köp aldrig en begagnad hjälm var en tanke som for
förbi.
Tack alla inblandade som gör dessa träffar möjliga. Kul att bara vara på plats och träffa alla.
Några nya ansikten man stiftar bekanskap med blir det var gång.
Nästa träff är på Knutstorp och två dagars sommarträff ihop med moderklubben Bmwcs.
om det blir Knutan för min del är inte bestämt ännu...denna berg o dalbana som man bara blir
åksjuk av... Tacka vet jag Anderstorp

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Marcus S skrev:
Någon racerapport från Anderstorp i Sjöström-stil blir det inte, jag är alldeles för fåordig och
långsam vid tangentbordet.

MS//


Det var väl ändå en underdrift, tycker det var en alldeles utmärkt och underhållande rapport. Sen att Sjöström skriver alster likt en skånsk motor-poet är ju bara kul..

Förstår hur du menar med valet att köra på Knutan, har själv samma funderingar.. själva evenemanget är ju riktigt trevligt, men det är roligare med lite längre och snabbare banor än "berg o dalbane-typen", blev själv åksjuk av min egen körning för första gången för ett tag sedan på Sviestad, dock var det varmt och luften var helt stillastående så efter ett tag smakade det avgassystem i munnen..

I stället för Knutan så funderar jag på att fortsätta söderut m bilen, sisådär en bunt mil till när man ändå fått upp farten.. har hört talas om att det finns en lite längre bana där..

Ha en bra fortsatt sommar!!

// Johan
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Sunk skrev:
Marcus S skrev:
Någon racerapport från Anderstorp i Sjöström-stil blir det inte, jag är alldeles för fåordig och
långsam vid tangentbordet.

MS//


Det var väl ändå en underdrift, tycker det var en alldeles utmärkt och underhållande rapport. Sen att Sjöström skriver alster likt en skånsk motor-poet är ju bara kul..

Förstår hur du menar med valet att köra på Knutan, har själv samma funderingar.. själva evenemanget är ju riktigt trevligt, men det är roligare med lite längre och snabbare banor än "berg o dalbane-typen", blev själv åksjuk av min egen körning för första gången för ett tag sedan på Sviestad, dock var det varmt och luften var helt stillastående så efter ett tag smakade det avgassystem i munnen..

I stället för Knutan så funderar jag på att fortsätta söderut m bilen, sisådär en bunt mil till när man ändå fått upp farten.. har hört talas om att det finns en lite längre bana där..

Ha en bra fortsatt sommar!!

// Johan


Tack Johan.

Precis. Körde knutan för första gången i fjol på sommarträffen. En riktigt rolig träff och jag förstår
att många håller banan som favorit. Men själv mådde jag pyton efter att kört ett antal varv efter
en oljerykande gammal Bmw. Kombinationen berg o dalbana och avgassmak i munnen är ingen
höjdare precis. Fast med nuvarande bil borde man ju kunna hålla 2002-or och andra gamla
hinkar bakom sig

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008


Trådstartare
Varför ? Varför är man notorisk bilbytare ? Varför har ett 50-tal ägarbyteslappar fått min
spretiga underskrift under mina 17,5 år med körkort ? Varför sneglar jag hela tiden på nya
objekt ? Varför har jag säljesannonsen klar i huvudet på den röde ?

Går det söka för och är det behandlingsbart ?

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Marcus S skrev:
Varför ? Varför är man notorisk bilbytare ? Varför har ett 50-tal ägarbyteslappar fått min
spretiga underskrift under mina 17,5 år med körkort ? Varför sneglar jag hela tiden på nya
objekt ? Varför har jag säljesannonsen klar i huvudet på den röde ?

Går det söka för och är det behandlingsbart ?

MS//


Lugn det finns bot! Jag var också sån när jag var yngre, sen fann jag lösningen - M3E30!

Nä, skämt å sido - det är ingen bot men väl ett lugnande medel. Själv formulerar jag inte säljesannonser men scannar av om det kan dyka upp något nytt roligt som folk vill avyttra. "Turligt" nog finns det en klok i familjen som tycker att tre bilar är helt tillräckligt och en M3E30 räcker (två var för mycket).

Men dyker det upp en Elise S2 till rätt pengar kan jag nog övertalas att lätta på lädret...
Den verkar ju passa så himla bra att tävla med i Roadsport C...

Föresten, då kanske du kan hjälpa mig att bygga nytt garage?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Tror det har att göra med att man inte riktigt vet vad man vill, jag har ältat det här med E30 vs E36 hur länge som helst, och nu när jag blev tvungen att sälja av E30:in så tog den en månad från det att jag börjat tänka över priser tilsl annonsen kom ut, tack vare att jag inte visste vad jag ville, tror det är samma princip.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -93 Såld...
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26   >>
8 besök senaste veckan (81590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande