Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -92 BMW cup #79 SÅLD!
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
3 besök senaste veckan (102102 totalt)
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Martin Skoog skrev:

Tjena

Vilken glasmästare som helst kan såga till en bil macrolon eller lexan till dig! Jag har en svärfar som är glasmästare, och blivit tvungen att göra rätt många sådana..... hör av dig om du vill ha nummret


Numret vill jag gärna ha (du får gärna pm:a det om du vill), jag trodde bara att rutan skulle vara välvd som original men det behövs inte då alltså? Hur tjock bör den vara, är 3 mm tillräckligt?

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tobias B skrev:
Martin Skoog skrev:

Tjena

Vilken glasmästare som helst kan såga till en bil macrolon eller lexan till dig! Jag har en svärfar som är glasmästare, och blivit tvungen att göra rätt många sådana..... hör av dig om du vill ha nummret


Numret vill jag gärna ha (du får gärna pm:a det om du vill), jag trodde bara att rutan skulle vara välvd som original men det behövs inte då alltså? Hur tjock bör den vara, är 3 mm tillräckligt?

3mm brukar vara bra thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Tobias B skrev:
Martin Skoog skrev:

Tjena

Vilken glasmästare som helst kan såga till en bil macrolon eller lexan till dig! Jag har en svärfar som är glasmästare, och blivit tvungen att göra rätt många sådana..... hör av dig om du vill ha nummret


Numret vill jag gärna ha (du får gärna pm:a det om du vill), jag trodde bara att rutan skulle vara välvd som original men det behövs inte då alltså? Hur tjock bör den vara, är 3 mm tillräckligt?


Den nämnda glasmästaren är också bra på att sätta fast rutorna på ett fint sätt. Massa special lim osv..
Det finns (eller har funnits) ett minimum krav enligt SBF, kolla detta först

_________________
Patrik Skoog
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Har för mig att det är 3mm enl SBF, men dubbelkolla gärna.

Jimmys Glas AB i Eslöv. 0413-16600, 0702-474581

Jag brukar limma med purlim, samma som man limmar framrutor med, då slipper man skruva....

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Martin Skoog skrev:
Har för mig att det är 3mm enl SBF, men dubbelkolla gärna.

Jimmys Glas AB i Eslöv. 0413-16600, 0702-474581

Jag brukar limma med purlim, samma som man limmar framrutor med, då slipper man skruva....


Tack för tips thumbs up

Ang. lim och tjocklek så har jag sökt och letat efter nåt om plastrutor i SBF:s regler men hittar inget annat än detta:

TR 5.11 Rutor
Ska vara certifierade för användning i allmän trafik, och märkta för detta. Vindruta ska utgöras av
laminerat glas. Ofärgad splitterfilm på bilens sidorutor enligt Appendix J rekommenderas.

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Fast vårat eget reglemente säger (ännu så länge i alla fall...)

"7.5 Rutor
Vindrutan skall vara av laminerat glas. Materialet i övriga fönster är fritt men alla rutor skall vara ofärgade."


_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



baging skrev:
Fast vårat eget reglemente säger (ännu så länge i alla fall...)

"7.5 Rutor
Vindrutan skall vara av laminerat glas. Materialet i övriga fönster är fritt men alla rutor skall vara ofärgade."



Exakt men SBF regelverk är överordnat. Cup reglementet behandlar de tekniska reglerna och SBF de säkerhetsmässiga.

_________________
Patrik Skoog
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Patrik Skoog skrev:


Exakt men SBF regelverk är överordnat. Cup reglementet behandlar de tekniska reglerna och SBF de säkerhetsmässiga.


Ok, som jag läser reglementet, gäller vårat i dom fall där det finns definierat vad som gäller, i övrigt vänder man sej till SBF? Eller har jag fattat detta fel då?
Till exempel hjälm. Där står det ju tydligt att SBF gäller, vilket då innebär att ingen av oss får köra med integral, utan skall använda öppen med maxvikt 1400g?

I det här fallet, går reglerna om rutorna ihop? Dvs vi får köra med fritt material på sidorna och bak, men dom skall vara godkända och märkta för trafik som enl SBF? Det blev lite svårbegripligt detta nu.... kan ju iofs bero på att jag inte riktigt vaknat ännu också

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



baging skrev:
"7.5 Rutor
Vindrutan skall vara av laminerat glas. Materialet i övriga fönster är fritt men alla rutor skall vara ofärgade."
Ofärgad masonit?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



baging skrev:
Patrik Skoog skrev:


Exakt men SBF regelverk är överordnat. Cup reglementet behandlar de tekniska reglerna och SBF de säkerhetsmässiga.


Ok, som jag läser reglementet, gäller vårat i dom fall där det finns definierat vad som gäller, i övrigt vänder man sej till SBF? Eller har jag fattat detta fel då?
Till exempel hjälm. Där står det ju tydligt att SBF gäller, vilket då innebär att ingen av oss får köra med integral, utan skall använda öppen med maxvikt 1400g?

I det här fallet, går reglerna om rutorna ihop? Dvs vi får köra med fritt material på sidorna och bak, men dom skall vara godkända och märkta för trafik som enl SBF? Det blev lite svårbegripligt detta nu.... kan ju iofs bero på att jag inte riktigt vaknat ännu också


Stefan, ring tex Lars Åke i reglementsgruppen så får du klarhet!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Inga byggbilder än men en förmiddag hanns med i garaget och en bakdörr blev rensad på orig-delar, helsike vad grejerna väger, nästa gång åker förhoppningsvis vinkelslipen fram så den blir riktigt rensad. Lite mer plast på ingående också så målvikten 1100kg börjar så smått kännas realistisk

Tänkte på däck också, nu vet jag inte om jag får råd med nya däck men ska man satsa på medium eller hårda, bilen blir ju en del lättare....

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
baging
Lidköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 205



Tobias B skrev:

Tänkte på däck också, nu vet jag inte om jag får råd med nya däck men ska man satsa på medium eller hårda, bilen blir ju en del lättare....


Kör på dom gamla du! Om du är riktigt försiktig håller dom säkert större delen av säsongen
Jag menar, du får ju tänka på oss andra också!!!

_________________
Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



baging skrev:
Tobias B skrev:

Tänkte på däck också, nu vet jag inte om jag får råd med nya däck men ska man satsa på medium eller hårda, bilen blir ju en del lättare....


Kör på dom gamla du! Om du är riktigt försiktig håller dom säkert större delen av säsongen
Jag menar, du får ju tänka på oss andra också!!!


+1

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Kul att du är på väg tillbaka! thumbs up

Jag har 4st oanvända V70 225/45-17 i medium till vinterpris vid snabb affär...

Mvh,

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
baging skrev:
Tobias B skrev:

Tänkte på däck också, nu vet jag inte om jag får råd med nya däck men ska man satsa på medium eller hårda, bilen blir ju en del lättare....


Kör på dom gamla du! Om du är riktigt försiktig håller dom säkert större delen av säsongen
Jag menar, du får ju tänka på oss andra också!!!


+1


Haha, ja just det, lider av ca 0.6-0.8kg övervikt/hk så jag får nog gasa hårt om jag ska hänga med i mod

Johan Rius skrev:
Kul att du är på väg tillbaka! thumbs up

Jag har 4st oanvända V70 225/45-17 i medium till vinterpris vid snabb affär...

Mvh,


Tack Johan!

Är på jakt efter 225/45-16, annars hade det varit perfekt thumbs up

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1068



Bilen klar?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -92 BMW cup #79 SÅLD!
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
3 besök senaste veckan (102102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande