Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S2 Cup 240, 2006 | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 13 besök senaste veckan (98134 totalt) |
I fredags var det dags för bankalas med SVKG på Kinnekulle. Utmärkt väder och trevligt gäng!
Var länge sedan jag körde på Kinnekulle, så det tog några varv att hitta tillbaka. Just som jag tyckte mig börja hitta runt någorlunda så stötte jag dock på ett annat problem - bilen blev svårväxlad! Fick avbryta passet för att felsöka kopplingen. Inga läckage och hydraulsystemet känns som det ska. Glappfritt. Dock kopplar bilen helt enkelt inte ur. Pedalkänslan är som sagt ok, men det känns som att jag inte kommer över "krönet" på solfjädern. Fick därför bli hemfärd i förtid, bilen gick trots allt att köra. Under resan så blev det några startmotorlauncher vid rödljus osv, vilket förändrade kopplingens känsla en smula. Viss möjlighet till slirning fanns nu, men istället med ett betydande missljud. Således fick det bli till att utnytta min nya garageplats snarare än planerat. Inte fått upp några hyllor eller arbetsbänk än, men lite kopplingsmek ska väl fungera fint iaf! _________________ Ragnar Burenius |
||||
Splittrad lamell vars material kilat in sig överallt i tryck plattan var min anledning till samma fenomen.
Men det kan ju vara andra problem med tryckplattan. Skönt att ta sig hem iaf. |
||||
|
||||
Alla "uppgraderingar" blir ju inte så bra som tänkt. |
||||
Låter ju som lamellcentrum gett upp som Niklas skriver. Trist. Britterna har ju faktiskt i detta fallet förädlat funktionen... Enligt Lotus har 240 cupen inte standard-toytotakopplingen som sitter i de vanliga bilarna. Vad jag vet är det fortfarande originalkopplingen som sitter i bilen, "sports-type clutch plate and heavy duty clutch cover" enligt Lotus. (Jag tror det är en "uprated" variant från TRD, så den är väl lite japansk ändå.) |
||||
Visade sig vara en av fjädrarna som lossat från lamellcentrum:
Inte riktigt på det klara med exakt hur det påverkat funktionen, men det känns onekligen som boven i dramat. Fjädern lär väl legat i vägen för solfjädern antar jag. I övrigt var inte kopplingen speciellt sliten. Johanz> Tack, men jag behöver en förstärkt koppling. Verkar vara olika artikelnummer på både tryckplatta och lamell för dessa jämfört med standardkopplingen. Tror det blir lika bra att jag köper en förstärkt eftermarknadskoppling som ersättning. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Kul bilval. Troligen mitt nästa. Är lite tveksam till fjäderdämpade kopplingar. Har råkat ut för samma fel på två olika bilmodeller, Porsche och Ford Zetec.
Kör numera utan fjädrat centrum och är noga med mellangas. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Ett tips om du ska köpa en Exedy koppling är att köpa den från USA då de håller bättre än de som är säljs på den europeiska marknaden. Detta gäller i alla fall när man köper Exedy koppling till honda motor.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Ok, intressant iaktagelse. Nu verkar det finnas ganska stor kundbas som använder Exedy-kopplingarna för Exige/Elise här i Europa utan, vad jag uppfattar det som, utan några egentliga problem så då fick det bli en sådan.
_________________ Ragnar Burenius |
||||
Det blir säkert bra. Hinner du få material och montera ihop den innan torsdag? Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Beställde du från "Seriously Dave"? Hoppas han är lika snabb att leverera som tidigare... |
||||
Johanz> Tror det blir tight. När livet ger dig citroner så ska du ju göra limoncello, så jag tog och kompletterade kopplingsbeställningen med ett lättat svänghjul också. Tyvärr var skruvarna till detta inte i lager, utan kommer in först imorgon. Så paketet lär gå iväg imorgon enligt plan, och då har jag det tidigast på onsdag kväll...
Lars> Dave har gett bra intryck än iaf! _________________ Ragnar Burenius |
||||
Exedy funkar nog. Har sån på min motor och den har iaf levererat hittils.
Lätt svänghjul är kanon. Rappare gasrespons gör susen för körglädjen. Trevliga bilar de där. Har funnits ett sug sen jag körde Pers. Din lär ha rätt uppgraderingar ifrån fabrik. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Borde dom inte tillverkas på samma ställe....isåfall ligger kanske felorsaken eller bristen på felorsak på att några användare inte använder bilarna ordentligt? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
De kopplingar som tillverkas för den amerikanska marknaden klarar mer moment än de som tillverkas för den europeiska marknaden. Nu tror jag dock inte att det är något problem i en Exige. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Suck... beställde kopplingsdetaljerna i söndags kväll för att garanterat ha dom till helgen. Enligt SeriousLotus websida skulle allt vara "In Stock". Men nejdå... ännu idag hade de inga skruvar i lager, utan de får de först på torsdag. Bara att cancelera ordern således och välja en annan leverantör. Tre dagar förlorade + kostnaden för expressfrakt hos nya leverantören
_________________ Ragnar Burenius |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S2 Cup 240, 2006 | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 13 besök senaste veckan (98134 totalt) |