Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
13 besök senaste veckan (98134 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
I fredags var det dags för bankalas med SVKG på Kinnekulle. Utmärkt väder och trevligt gäng!


Var länge sedan jag körde på Kinnekulle, så det tog några varv att hitta tillbaka. Just som jag tyckte mig börja hitta runt någorlunda så stötte jag dock på ett annat problem - bilen blev svårväxlad! Fick avbryta passet för att felsöka kopplingen. Inga läckage och hydraulsystemet känns som det ska. Glappfritt. Dock kopplar bilen helt enkelt inte ur. Pedalkänslan är som sagt ok, men det känns som att jag inte kommer över "krönet" på solfjädern.
Fick därför bli hemfärd i förtid, bilen gick trots allt att köra. Under resan så blev det några startmotorlauncher vid rödljus osv, vilket förändrade kopplingens känsla en smula. Viss möjlighet till slirning fanns nu, men istället med ett betydande missljud.

Således fick det bli till att utnytta min nya garageplats snarare än planerat. Inte fått upp några hyllor eller arbetsbänk än, men lite kopplingsmek ska väl fungera fint iaf!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



Splittrad lamell vars material kilat in sig överallt i tryck plattan var min anledning till samma fenomen.

Men det kan ju vara andra problem med tryckplattan.

Skönt att ta sig hem iaf.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Snygg bil, snyggt golv

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



Är det inte japansk motor och låda på den där?
Eller är det fortfarande the joy of British motoring?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



MaZ skrev:
Är det inte japansk motor och låda på den där?
Eller är det fortfarande the joy of British motoring?
Japansk teknik förbättrad av klåpare

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



Britterna eller Lasse?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



MaZ skrev:
Britterna eller Lasse?
Medvetet tvetydigt

Alla "uppgraderingar" blir ju inte så bra som tänkt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Britterna eller Lasse?


Låter ju som lamellcentrum gett upp som Niklas skriver. Trist.

Britterna har ju faktiskt i detta fallet förädlat funktionen...
Enligt Lotus har 240 cupen inte standard-toytotakopplingen som sitter i de vanliga bilarna.
Vad jag vet är det fortfarande originalkopplingen som sitter i bilen, "sports-type clutch plate and heavy duty clutch cover" enligt Lotus.
(Jag tror det är en "uprated" variant från TRD, så den är väl lite japansk ändå.)

_________________

Rice and shine
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Hej.

Har en original sugmotorkoppling liggande om den mot förmodan skulle passa.

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Visade sig vara en av fjädrarna som lossat från lamellcentrum:

Inte riktigt på det klara med exakt hur det påverkat funktionen, men det känns onekligen som boven i dramat. Fjädern lär väl legat i vägen för solfjädern antar jag.
I övrigt var inte kopplingen speciellt sliten.

Johanz> Tack, men jag behöver en förstärkt koppling. Verkar vara olika artikelnummer på både tryckplatta och lamell för dessa jämfört med standardkopplingen. Tror det blir lika bra att jag köper en förstärkt eftermarknadskoppling som ersättning.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790



Kul bilval. Troligen mitt nästa. Är lite tveksam till fjäderdämpade kopplingar. Har råkat ut för samma fel på två olika bilmodeller, Porsche och Ford Zetec.

Kör numera utan fjädrat centrum och är noga med mellangas.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Ett tips om du ska köpa en Exedy koppling är att köpa den från USA då de håller bättre än de som är säljs på den europeiska marknaden. Detta gäller i alla fall när man köper Exedy koppling till honda motor.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Ok, intressant iaktagelse. Nu verkar det finnas ganska stor kundbas som använder Exedy-kopplingarna för Exige/Elise här i Europa utan, vad jag uppfattar det som, utan några egentliga problem så då fick det bli en sådan.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Ragnar skrev:
Ok, intressant iaktagelse. Nu verkar det finnas ganska stor kundbas som använder Exedy-kopplingarna för Exige/Elise här i Europa utan, vad jag uppfattar det som, utan några egentliga problem så då fick det bli en sådan.



Det blir säkert bra. Hinner du få material och montera ihop den innan torsdag?

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ragnar skrev:
Ok, intressant iaktagelse. Nu verkar det finnas ganska stor kundbas som använder Exedy-kopplingarna för Exige/Elise här i Europa utan, vad jag uppfattar det som, utan några egentliga problem så då fick det bli en sådan.

Beställde du från "Seriously Dave"? Hoppas han är lika snabb att leverera som tidigare...

_________________

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Johanz> Tror det blir tight. När livet ger dig citroner så ska du ju göra limoncello, så jag tog och kompletterade kopplingsbeställningen med ett lättat svänghjul också. Tyvärr var skruvarna till detta inte i lager, utan kommer in först imorgon. Så paketet lär gå iväg imorgon enligt plan, och då har jag det tidigast på onsdag kväll...

Lars> Dave har gett bra intryck än iaf!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Exedy funkar nog. Har sån på min motor och den har iaf levererat hittils.

Lätt svänghjul är kanon. Rappare gasrespons gör susen för körglädjen.

Trevliga bilar de där. Har funnits ett sug sen jag körde Pers. Din lär ha rätt uppgraderingar ifrån fabrik. thumbs up

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



JBT skrev:
Ett tips om du ska köpa en Exedy koppling är att köpa den från USA då de håller bättre än de som är säljs på den europeiska marknaden. Detta gäller i alla fall när man köper Exedy koppling till honda motor.


Borde dom inte tillverkas på samma ställe....isåfall ligger kanske felorsaken eller bristen på felorsak på att några användare inte använder bilarna ordentligt?
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 861



Action clutch har sina fjädrar kapslade så
de inte kan hoppa loss.
Kanske ett alternativ.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Mats Karlsson skrev:
JBT skrev:
Ett tips om du ska köpa en Exedy koppling är att köpa den från USA då de håller bättre än de som är säljs på den europeiska marknaden. Detta gäller i alla fall när man köper Exedy koppling till honda motor.


Borde dom inte tillverkas på samma ställe....isåfall ligger kanske felorsaken eller bristen på felorsak på att några användare inte använder bilarna ordentligt?


De kopplingar som tillverkas för den amerikanska marknaden klarar mer moment än de som tillverkas för den europeiska marknaden. Nu tror jag dock inte att det är något problem i en Exige.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011


Trådstartare
Suck... beställde kopplingsdetaljerna i söndags kväll för att garanterat ha dom till helgen. Enligt SeriousLotus websida skulle allt vara "In Stock". Men nejdå... ännu idag hade de inga skruvar i lager, utan de får de först på torsdag. Bara att cancelera ordern således och välja en annan leverantör. Tre dagar förlorade + kostnaden för expressfrakt hos nya leverantören thumbs down

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
13 besök senaste veckan (98134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande