Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (62318 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
knotan skrev:
Dem byggen jag vart inblandad med har vi svetsat /sömnat ihop bilens trösklar rejält med bur /chassiet sen några "plattjärn " mot a-stolpar och mot c-stolpar och det har känt stabilt. Ska du slänga plåtkarossen senare och bara köra ett plastskal?


Ja tanken är att skrota hela plåtkarossen o köra skal, min tanke var att fästa karossen vid A,B o C-stolpen med nån vinkel från röret vid golvet o sen nån förstärkningsplåt i karossen o skruva med m8 skruv. Och sen nått liknande längst bak på bilen. Golvet kommer att vara en stor 3mm alu plåt som ska täcka hela undersidan men vara delbar mellan cupen o motorutrymmet.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Lite mera röriga bilder, inte allt för lätt att få till rören som ska bli till stötdämpartornen.


Så nå bild på blivande stötdämpartorn och de små strävorna framåt som motorfästena ska sitta i.






//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Snyggt byggt, vad har du för rörbock?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
erikjakan skrev:
Snyggt byggt, vad har du för rörbock?


Tack,det är en Ercolina Top-Bender som jag använder.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Ett motorfäste klart ska skissa lite på det andra lite imorgon o ev köra det i stansen på fredag.




//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Läckert rörigt thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Riktigt snyggt!
Tänkte du köra svetsat "fjäderbenstag"? Nån löstagbar/bultad historia borde underlätta åtkomst till motorn senare?

MVH,
Koffe

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Riktigt snyggt!
Tänkte du köra svetsat "fjäderbenstag"? Nån löstagbar/bultad historia borde underlätta åtkomst till motorn senare?

MVH,
Koffe


Vet inte riktigt ännu för Audin har motorn så långt fram även om det inte framgår av bilden. Så staget som sitter där kommer nog vara svetsat o det kommer även att kryssas lite där också. Och jag tror inte det blir några problem att komma åt, har dock inte kollat så mycket på det ännu. Ska skruva isär hela den andra bilen som allt sitter på, och då har jag delarna o kan hänga i motor,låda o fjäderbenen fram.

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Ritade upp de nya toppmonteringarna som jag ska ha till de nya tornen fram och dom kom idag.
Passar klockrent med Audi topp.



Han med och fixa lite med det andra motorfästet, det tar nästan längre tid att designa än att bygga



//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
JonasH88
Frövi
Här sen Dec 2009
Inlägg: 194



Blir förjäkla fint Tobbe!

_________________
Jonas Holmblad

Skam den som ger sig!


BMW E30
S50B30 turbo
Mitsubishi EVO 3 x2
BMW E36 M3 3.2
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
JonasH88 skrev:
Blir förjäkla fint Tobbe!


Tack, jo det tar sig.....sakta men säkert

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Hallå

Tänkte börja bygga strävorna i golvet och vet inte riktigt hur jag ska göra, har ni nå bra idéer om hur man ska bygga så får ni gärna ge tipps. Vill även ha strävorna där stolen ska sitta. Ska man kryssa i golvet eller hur ska man göra?

Här kommer två bilder på hur det ser ut nu, hoppas ni kan tyda de på nått vis. Har byggt ytterramen av 40x2mm. Kan jag bygga strävorna i 30x2 eller blir det för klent, vill hålla vikten nere så mycket som möjligt.







//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Avgastunnel kan vara bra. Jag har byggt stolsunderredena i bilens ram i typ 25x25x2 och det är gott å väl tillräckligt så har du ett hum

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
knotan skrev:
Avgastunnel kan vara bra. Jag har byggt stolsunderredena i bilens ram i typ 25x25x2 och det är gott å väl tillräckligt så har du ett hum


Okej, jag gjorde såhär som man kan se på bilden. Blev två rör rakt i 40x2 till stolen o sen blev det ett kryss
i 30x2 som sitter under där jag har fötterna. Det andra röret som är 40x2 där bak till stolfästet kommer jag bara att ha ett rör som är 30x2 från det hörn som är vid tröskeln o sen in mot tunneln.




//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Såhär blev det med den bakre strävan.







//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2770



Det blir säkert bra, men jag undrar om inte enligt nedan hade räckt:



Röd från bakaxelinfästning till ramsnok fram
Röd från "difffäste" till burinfästning fram
Grön för stolar in mellan kryssen.

Alt.
Gul från bakre burinfästning till främre ramsnok
Gul från bakre kardanring till främre burinfästning (Förutsätter att kardanringen binds ihop rakt över tunneln i nederkant)
Gul från bakre kardanring till yttre bakaxelinfästning
Option Blå för att kryssa upp bakaxelinfästnignen
Grön för stolar mellan kryssen.

Dimensioner: 30x2 och 25x25x2 för stolar.

Kommer jag ihåg rätt från konstruktionslektionerna på högskolan när vi räknade broar så ville man ha så stora kryss som möjligt dragna till fasta punkter. Kryssen i sig behöver ytterst sällan hålla samma dimension som den bärande ramen då dom agerar förstyvning endast.
Mao vore en kryssning som bygger ihop huvudbågen med framstöttorna i buren på ett eller annat vis samt de inre stöttor som tar mest kraft bli de riktningar du har mest nytta av att styva upp. Med stöttor som tar mest kraft i detta fall blir det ju de som håller motorn/framvagnen (framstöttorna, som jag antar kommer bindas ihop med fjäderben samt bur med s.k snokar?) samt bakaxelinfästningen som är hårdast belastad, yttre eller inre törs jag inte uttala mig om, känns dom yttre? Alternativt ihop med stöttorna för huvudbågen vilket ju kan bli svårt..

Som jag ser det har du idag, märk väl i ett extremfall!, en försvagning under stolarna. Du har två starka men separerade kryssningar framför och bakom stolarna, vrider dessa åt olika håll blir mellan delen där väldigt hårt belastad. Men med tanke på dimensioner och de belastningar vi kan komma att prata om så tror jag inte du kommer lyckas komma till ett sådant fall

Det går ju räkna hem ramar som blir extremt starka med rätt "klena" dimensioner och tunn materialtjocklek om man vill, det tar en stund att få till trianguleringen bara. SFRO rekommenderar de dimensioner dom gör för att ha spelmån mot dålig triangulering och svetsar som inte håller tillräckligt hög klass, vilket jag tycker dom gör helt rätt i! Med det sagt, du hade kunnat bygga en lika stabil ram i 25x1,5 om den konstruerades rätt, eller i 45x45 C24 virke för den delen


EDIT: Ser att du har en svetsskarv på ramen i framkant, ungefär där fötterna hamnar senare på vardera sida. Den bör du avlasta så mycket du kan!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Cassius skrev:
Det blir säkert bra, men jag undrar om inte enligt nedan hade räckt:



Röd från bakaxelinfästning till ramsnok fram
Röd från "difffäste" till burinfästning fram
Grön för stolar in mellan kryssen.

Alt.
Gul från bakre burinfästning till främre ramsnok
Gul från bakre kardanring till främre burinfästning (Förutsätter att kardanringen binds ihop rakt över tunneln i nederkant)
Gul från bakre kardanring till yttre bakaxelinfästning
Option Blå för att kryssa upp bakaxelinfästnignen
Grön för stolar mellan kryssen.

Dimensioner: 30x2 och 25x25x2 för stolar.

Kommer jag ihåg rätt från konstruktionslektionerna på högskolan när vi räknade broar så ville man ha så stora kryss som möjligt dragna till fasta punkter. Kryssen i sig behöver ytterst sällan hålla samma dimension som den bärande ramen då dom agerar förstyvning endast.
Mao vore en kryssning som bygger ihop huvudbågen med framstöttorna i buren på ett eller annat vis samt de inre stöttor som tar mest kraft bli de riktningar du har mest nytta av att styva upp. Med stöttor som tar mest kraft i detta fall blir det ju de som håller motorn/framvagnen (framstöttorna, som jag antar kommer bindas ihop med fjäderben samt bur med s.k snokar?) samt bakaxelinfästningen som är hårdast belastad, yttre eller inre törs jag inte uttala mig om, känns dom yttre? Alternativt ihop med stöttorna för huvudbågen vilket ju kan bli svårt..

Som jag ser det har du idag, märk väl i ett extremfall!, en försvagning under stolarna. Du har två starka men separerade kryssningar framför och bakom stolarna, vrider dessa åt olika håll blir mellan delen där väldigt hårt belastad. Men med tanke på dimensioner och de belastningar vi kan komma att prata om så tror jag inte du kommer lyckas komma till ett sådant fall

Det går ju räkna hem ramar som blir extremt starka med rätt "klena" dimensioner och tunn materialtjocklek om man vill, det tar en stund att få till trianguleringen bara. SFRO rekommenderar de dimensioner dom gör för att ha spelmån mot dålig triangulering och svetsar som inte håller tillräckligt hög klass, vilket jag tycker dom gör helt rätt i! Med det sagt, du hade kunnat bygga en lika stabil ram i 25x1,5 om den konstruerades rätt, eller i 45x45 C24 virke för den delen


EDIT: Ser att du har en svetsskarv på ramen i framkant, ungefär där fötterna hamnar senare på vardera sida. Den bör du avlasta så mycket du kan!


Vad menar du med att binda ihop fram stöttorna med fjäderbenen och vad menar du med snokar?
Jo det finns ju massor av sätt att bygga ett chassie, men tror du detta kommer att hålla eller ska jag göra om? Det är första gången jag ger mig på o bygga nått sånt här, så tredje bygget kanske blir perfekt haha. Tack för tipsen!!

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2770



Nu antar jag att du kommer använda McPherson framvagn? Ramrören som går rakt fram in i kameran på bilden kommer väl agera infästning för nedre länkarmar och motor? Dessa behöver ju också stagas upp och normalt sett för man det med s.k "snokar". Se bild:

http://s261.photobucket.com/user/Westrin/media/WP_000319.jpg.html

Här syns McPhersonbens infästningen på det jag kallar "snok". Den är ju ihopbunden med "rambenen" fram och framstöttorna i buren. Ofta har man då också ett stag mellan rambenen där "snokarna" är infästa, ett fjäderbensstag är nog inte dumt i ovankant och ett stag mellan framstöttorna bakom instrumentpanelen (som senare används för att fästa bl a rattstång) "Snokarna" bör du inte spara på krutet med, ta samma dimensioner som framstöttorna, vill du kan du svetsa in en triangelformad plåt i vecket för att göra det ännu styvare!

Jag tror definitivt att det du byggt håller! Jag säger bara att jag tror du kunde ha sparat nått kilo på att bygga annorlunda och att du i ett Extremfall har en punkt som är "försvagad" Jag är på inget sätt en expert, jag har gått en byggnadsingenjörs utbildning och läst lite brokonstruktion samt då och då spånat på att bygga en rörram själv.. Grunden brukar dock vara att alltid möta andra rör och aldrig dra ett kryss mittemellan två andra infästningar.

Det finns klart mer erfarna och kvalificerade personer på detta forum än mig

Dock som sagt, svetsskarvarna vid fötterna.. Jag hade kollat med SFRO vad dom säger om dom, normalt sett vill dom att man skarvar där man svetsat andra rör också, inte mitt på.. En hylsa över kanske kan räcka? Annars får du ev. göra en ny bit mellan rambenet och främre burinfästning (om du inte kan avlasta den biten bra dvs.)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Cassius skrev:
Nu antar jag att du kommer använda McPherson framvagn? Ramrören som går rakt fram in i kameran på bilden kommer väl agera infästning för nedre länkarmar och motor? Dessa behöver ju också stagas upp och normalt sett för man det med s.k "snokar". Se bild:

http://s261.photobucket.com/user/Westrin/media/WP_000319.jpg.html

Här syns McPhersonbens infästningen på det jag kallar "snok". Den är ju ihopbunden med "rambenen" fram och framstöttorna i buren. Ofta har man då också ett stag mellan rambenen där "snokarna" är infästa, ett fjäderbensstag är nog inte dumt i ovankant och ett stag mellan framstöttorna bakom instrumentpanelen (som senare används för att fästa bl a rattstång) "Snokarna" bör du inte spara på krutet med, ta samma dimensioner som framstöttorna, vill du kan du svetsa in en triangelformad plåt i vecket för att göra det ännu styvare!

Jag tror definitivt att det du byggt håller! Jag säger bara att jag tror du kunde ha sparat nått kilo på att bygga annorlunda och att du i ett Extremfall har en punkt som är "försvagad" Jag är på inget sätt en expert, jag har gått en byggnadsingenjörs utbildning och läst lite brokonstruktion samt då och då spånat på att bygga en rörram själv.. Grunden brukar dock vara att alltid möta andra rör och aldrig dra ett kryss mittemellan två andra infästningar.

Det finns klart mer erfarna och kvalificerade personer på detta forum än mig

Dock som sagt, svetsskarvarna vid fötterna.. Jag hade kollat med SFRO vad dom säger om dom, normalt sett vill dom att man skarvar där man svetsat andra rör också, inte mitt på.. En hylsa över kanske kan räcka? Annars får du ev. göra en ny bit mellan rambenet och främre burinfästning (om du inte kan avlasta den biten bra dvs.)


Ok, jo det kommer mer stag. Det sitter ett stag som inte syns på bilden som rattstång ska sitta i. Kommer även några rör till fram som styrväxeln ska sitta i o då blir det rör som stärker upp "rambenen" också.

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Fel postat.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Fel postat.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (62318 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande