Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G20 2008 - SLC klass 2 | << 1, 2, 3 21544 besök totalt |
Citat: "Efter cirka 40 minuters körning så är dock det roliga slut när växellådan ger fullständigt upp. Symptomet är att det inte går att få i någon växel alls. Det är tokstumt. Troligast är att det gått en synkring som har lagts sig på tvären och på så sätt omöjliggör att röra på växelspaken." |
||||
Det var 3:ans och 4:ans synkringar som gett upp. Lite för våldsamt och samtidigt för snabbt växlande löd domen från firman som fixade lådan. Nu är den i igen och vi är laddade för ny batalj.
Vi tar med oss en extra låda också utifall att...... _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Vad kör ni med för växellåds olja? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Kort racerapport från 8h Mantorp 12 okt.
Efter vårt väldigt korta race på Anderstorp för cirka 1 månad sedan där växellådan klappade ihop efter cirka 1h körning så var vi laddade för revansch på Mantorp. Växellådan nyrenoverad med nya synkringar och ny axel samt lite bättre olja samt förmaningar till samtliga förare hur vi skall växla för maximal livslängd på lådan så reste vi till Mantorp för att förhoppningsvis bärga lite fler poäng än förra gången. Vid starten så valde vi att stå sist. Lite halkigt på banan samt att vi har en koppling som inte direkt gillar våldsamma stillastående starter gjorde att vi tog det beslutet redan kvällen innan tävling. Starten gick smärtfritt och jag jobbade mig sakta upp genom fältet. Definitivt var det rejält halt på banan efter en kall natt med mycket dimma och dagg. Växlade över till Anders Kaarle och då var vi på en total 4:e plats och 1:a i vår klass av 26 startande ekipage. Jag hade mao haft en ganska rolig första stint. I slutet på stinten så började det regna. Anders gick ut i regn och regnet började tillta och ökade mer och mer under stinten. Små förändringar i toppen innan det var dags för Olof att gå ut i slutet av hans körning så genomför vi en rejält strulig tankning där vår tankanläggning först går sönder och vi tappar drygt 5 minuter. Nu börjar det bli riktigt eländigt på banan och tiderna blir allt sämre för alla tävlande. När det är Lasses tur att köra så är det stående vatten på flera ställen och vattenplaning på långa raksträckan är ett faktum. Otäckt att köra och förrädiskt. Jag går sedan ut när regnet har börjat upphöra och tiderna kan åter börja krypa nedåt igen. Jag överskattar min förmåga vid ett par tillfällen och vid en omkörning direkt efter Parisern så får jag tugga ordentligt med gräs. Visar sig sedan också att jag fått punktering på höger bak, vilket gör att resterande av mina 45 minuter gav intressanta vägegenskaper. In i depån för förarabyte, byte av däck samt även montering av ljuddämpningsannordning för att inte få svartflagg. Vi hade som sämst 101db beroende på ett avgassystem som läckte rejält någonstans. Anders gick ut men kom in efter en kort tide med motorproblem. Visade sig att vår generator gett upp och det fick efter lite fundering bli att byta till annat batteri. Detta kom att kosta drygt 1h totalt då vi fick byta batteri ytterligare 3 ggr under de resterande timmarna. Vi kämpade oss i mål på en 9:e plats i klassen, vilket var en katastrof och en stor besvikelse. På den positiva sidan kan man lägga till att vi behåller ledningen i klassen men det negativa överväger. Uselt depåarbete och en bil som för tillfället inte har den driftsäkerheten som vi hade i början på säsongen. Vi kommer dock tillbaks starkare än någonsin! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G20 2008 - SLC klass 2 | << 1, 2, 3 21544 besök totalt |