Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye 97. Brieosten Åter till Ringen..... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 65633 besök totalt |
106 axeln är smalare. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||
Skallen monterad efter vissa grubblerier
Katten borta, mullrar fint nu Huven kolfiberfolierad, går att göra bättre. Men eftersom det är biltemas film så orkade jag inte bry mig allt för mycket. Ska markera bogseröglorna med pilar också. Bilder kommer under tiden får ni nöja er med en hälge stripp... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
275 lbs eller något liknande. Tror att det står på fjädrarna om det fortfarande går att se. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||
Packad för ringen
4 r-däck, domkraft, verktyg, pallbockar och lite annat som behövs packat i bilen Så på fredag eller lördag dyker jag in på ringen Inte utom Gotland Ring Vad tänka på med en framhjulsdriven bil??? Ska jag stuva upp eller mjuka upp bak om det känns som att det understyr??? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Då ska vi se då, i fredags så kördes bilen på Gotland Ring.
Började dagen med att köra bilen som den var (ett halvt varv mjukare fram än när den köptes) utan att ändra något mer än att montera R-däck. Började dagen med att ligga på 2,00-2,10 tider. Inte dom snabbaste tiderna men eftersom jag inte direkt har kört särskilt många varv på banan tidigare så gällde det att börja med att hitta runt ordentligt. Vad ska man säga då, vissa partier var lite mer "problematiska" än andra. Men ju längre dagen gick så började flytet i kurvorna komma. Efter en justering av hårdheten fram (ett halvt varv hårdare) och lite mer attack så sjönk tiderna till stadiga 1,56-1,58 tider. Kändes absolut att det gick snabbare män ändå så kändes det att det fanns möjlighet att åka snabbare i kurvorna. Efter dom första 40 minutrarna så började magen kurra och huvudet dunka så då var det dags för lunch. Efter lunchen så justerades bakdämparna upp 3 klick i hårdhet för att se hur skillnaden skulle bli. Detta kan sägas att det vart för mig "perfekt" vänstern upp i vändningen (där man vänder ner igen) gick efter detta att ta i fullgas med lite lätta lyft på vänster innerhjul bak Efter lite uppvärmningsvarv så börjar "attacken" igen. Här någonstans så klämmer jag en 1,53 tid som sen visar sig bli dagens bästa, hade flera låga 1,54 tider på dom sju sista varven efter detta. Så slutsatsen av dagen är den att jag måste göra nåt åt bromsarna Belägg och kylning står på listan. Anledningen till detta är den att på tre punkter runt banan där bromsning måste ske (slutet på rakan, hårnålen och sista högern innan depåinfarten) så måste jag "fegbromsa" tidigt eftersom jag inte litar på hur bromsarna tar. (Är van vid subaruns XP8or). Med bromsarna fixade, lite justerade växlingspunkter och mer attack så känns inte en 1,48 tid särskilt avlägsen. Sen funderar jag också på om en justering av hjulvinklarna kan påverka någonting, har inte riktigt koll på hur dom står nu. Håller på och skickar upp lite filmer på youtube som är filmade både innifrån (med harrys laptimer) och utifrån. Och en lite rolig sak att ta i beaktande är att jag inte ens gjorde av med 40 liter bensin på 42 varv _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Härligt! Låter som att du utnyttjar bilen maximalt iaf
Vill du ha marginellt större bromsar så passar framoken ifrån 205 gti rakt på. även ifrån 306 gti men då blir de rätt mycket större o tar kanske emot fälgen. pean kan säkert skramla fram lite roliga skivor och belägg! Du får gärna lägga upp en projekttråd på psc, finns gott om kunskap på forumet! http://www.peugeot-sport-club.se/ _________________ Emil Jönsson |
||
Går nog att nytja bilen ännu hårdare om jag skulle vilja det och att jag skulle känna bilen bättre.
Bra tipps ang bromsarna, ska undersöka det. Är ju tyvärr inte medlem i PSC så jag kan inte lägga nån tråd där... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Har grubblat lite på att det är så sjukt tomt på bakluckan utan en vinge, så efter lite letande hittade jag denna som inte enbart känns som styling men är montering av en sån här vinge nånting mer än show???
Förresten så har jag upptäckt att lättningen av bilen redan är påbörjad, bakre vindrutetorkaren är bortmonterad. Säkert 1 kilo i vikt borta... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Kul bil! Verkar gå bra också. :-) Sneglat lite på dessa, men har lite för lite pulver rakt fram för min smak.
Angående vingen så är det nog i princip bara kosmetiskt. Värt att tänka på är att det är inte alltid bra att få bort kilon - om det är i fel ände. Det är inte bra för balansen om de flesta kilon du får bort är i baken på bilen. Jag vet att iaf min 309a och 205a vill ha lite vikt bak, för annars vill den understyra friskt. Bara en tanke. :-) _________________ P@tr1k Joenss0n |
||
Jodå, den är skitkul
Ang effekten så känner jag inte direkt att det saknas några hästar just nu. Men tanken är att montera ett extraktorgrenrör i framtiden samt kanske en annan kam och chip. Men det ligger långt fram. Primärt så ska bromsarna ses över/bytas så att jag kan gå hårdare på bromsarna senare. Ang vikten så finns funderingen på att flytta batteriet till skuffen för att väga upp lite av den vikten som blir för "lite" bak. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 106 Rallye 97. Brieosten Åter till Ringen..... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 65633 besök totalt |