Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (57839 totalt) |
Gött! Jag smet ju innan ni var klara med licensteorin så jag hann ju inte kolla läget...
Ahaaa!!! Avslöjad! Det var nog enbart därför du var snabbare än mig på banan! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Va inte rädd att slå av antisladden. Har en likadan bil som du och brände av 70 varv på kullen för ett tag sedan. Bilen är väldigt snäll, även över gränsen när det går riktigt brett. Testa ställa om centerdiffen manuellt både - och + så du känner skillnaden. Körde själv autoläge- då den kändes väldigt neutral där. mvh _________________ Göran Svensson |
||||
Ska också kolla. Jag har några snuttar men batteriet räckte bara till de tre första stintarna så jag är tveksam till att din STi fastnade. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Så, nu har en längre tid gått sedan kursen på sviestad (tyvärr inga bilder / filmer vad jag vet om), och jag har funderat en hel del. Vänster framdäck har slitits väldigt mycket hårdare än vad höger fram har gjort, detta kan iofs bero på att Sviestad har en del håriga högersvängar men känner att jag behöver få lite mer input.
Framförallt är det yttersta kanten (skuldran) som slitits mycket, den är nästan helt utan mönster nu. Hjulinställning eller bara Sviestads fel? Känns spontant som att en del camber skulle kunna fixa det, men tvivlar på att jag har speciellt mycket justeringsmån på original upphängning / dämpare... kanske dags att plugga lite... Sypunkter? _________________ Andreas Lindström |
||||
Sviestad är elak mot vänster fram, så är det. Dock skulle nog bilen må bra av lite mer camber. Vad kör du nu?
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Som sagt: vänster fram lever ett hårt liv, många banor går högervarv = många tuffa högerkurvor. Om det går, skifta runt däcken för jämnare slitage. Om däcken har rotationsriktning och om möjligt (läs: kompis m däckmaskin ), skifta däck mellan höger o vänster fälgar för att få däcken att inte alltid gå med samma skuldra utåt på fälgen.
Min gissning på dina däck (minns inte vad du hade på fälgarna, sportigare gatdäck men inte R-typ, va?) är att stommen viker sig lite, kan ge mer tryck på ytterskuldra? Mer camber vore nog bra, lite labbande med högre däcktryck kan också göra skillnad? Vilka däck körde du på och vilket tryck hade du? Hörs o syns! Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Bra frågor runt om där... vad gäller camber så kommer jag inte ihåg faktiskt. Vet att jag lämnade in bilen till pelles däck men kommer inte ihåg vad det blev till slut, och papperet är nog här någonstans... :/
Tydligen så rekommenderas -2.0 camber fram och runt -1.5 bak med 0 toe fram och bak på de här bilarna, caster har jag inte lyckats hitta någon siffra på. Kanske dags att lämna in bilen igen innan den 16:e Juni då det är nästa bankörningsdag. Någon som har en firma att rekommendera, gärna i närheten av Linköping? Jag kör idag med Dunlop SP 600 Sport som är ett "Semi-R" däck. Men tydligen har andra som kör på bana med dessa haft liknande problem som jag hade med däcksslitage. Däckssidorna viker sig tydligen så att öka trycket var tydligen ingen dum ide. Trycket vid gatkörning är 34 psi fram (2.3 bar) och 32 psi (2.2 bar) bak men... i och med att jag glömde kolla på bankörningsdagen så vet jag inte... :/ Hur mycket skulle man öka tro? Kanske dags att börja fundera på en uppsättning R-däck istället? Undrar vilka man skulle köra med tanke på att 17" är det minsta som går på över bromsoken... Och kan någon rekommendera ett bra (billigt?) ställe att köpa R-däck isåfall? Kollade runt lite på R888 och på 17-18" så kostar de 2400 och uppåt beroende på dimension på det billigaste stället jag hittat. _________________ Andreas Lindström |
||||
Jag skulle nog testa att mäta trycket när bilen kommer in i depå med varma däck efter ett pass. Det brukar ju stå rekommenderat tryck för full last eller hög hastighet, brukar väl vara högre än det värde du skriver? Kolla manualen o öka 0.2-0.3 bar över vad instruktionsbok säger? Gällande R-däck så kör på gatdäck nu första säsongen, spara dom pengarna till om du hittar nåt annat som måste fixas. Visst, R-däck är kul men lägg pengar på att få många ban-mil/mycket körvana istället. /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag körde 0,1-0,2 högre än rekommenderat. OBS varmtryck!
Fick släppa ut mycket, speciellt vänster fram. Fick slitage som du beskriver också, men det är normalt med "gatcamber" Tror inte däcken är rotationsriktade utan det står bara outside på dom. Så skifta runt däcken bara isf. Trots att däcken skall vara av vassare sort så tröttna dom fort på banan. Satte mina bästa varv tidigt varje pass sen blev dom varma. Som gatdäck är dom väldigt bra, bland dom bättre jag provat faktiskt. _________________ Göran Svensson |
||||
Ingen orsak. Som sagt, det var synd att jag inte kunde hänga på er, motoreffekten finns helt enkelt inte. Men å andra sidan kan du ju tolka det som att du och STi:n har fart iaf. Jag tycker det verkar rulla på bra! /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Såg att jag missade högern efter rakan dock, så hela rondellen blev galen som en följd. Tror även jag missade sviestadkurvan och sen på målrakan så släppte jag Evon, den var galet snabb genom kurvorna.
Nästa körning blir det att filma själv... _________________ Andreas Lindström |
||||
Jaja, men det var ju första gången på bana öht, så sträck på dig lite va! Du laddar ju på iaf, ett steg åt rätt håll! Du snackade om turbo på min motor, men jag tror inte det räcker om du får till lite vassare spårval, kallare bromsar o mer grepp. /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Så har nu blå faran gått ytterligare ett par varv på Sviestad igår, totalt blev det faktiskt 45 varv mellan 17:00 och 20:00. Denna gång utan anti-sladd och anti-spinn, och helt otroligt vad snäll den är... kunde provocera hur mycket som helst kändes det som. T.o.m. med två däck utanför det svarta var det inga större problem, bara hålla gasen lagom nertryckt och styra (men lite svettig blev jag allt).
Snabbaste varv blev 1.07.78 och allt som oftast så låg jag mellan 1.08 och 1.12 beroende på hur det gick i svängarna. Helt ok tycker jag för att vara andra gången på bana. Ska se om jag inte kan få upp en video ikväll, men jag har lite synkning att göra då GoPron och Harrys Laptimer startade loggning / film på olika tider. Nästa gång blir det manuell start för enklare synkning. :/ _________________ Andreas Lindström |
||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (57839 totalt) |