Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (57839 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:
Banpremiären avklarad och jlar vad skoj det var.

Gött! Jag smet ju innan ni var klara med licensteorin så jag hann ju inte kolla läget...

Antel skrev:
Tordes inte slå av antisladden

Ahaaa!!! Avslöjad! Det var nog enbart därför du var snabbare än mig på banan!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Mhmmm! Definitivt!

Måste bygga upp modet att faktiskt testa utan antisladd nu bara... kanske nästa bandag?

_________________
Andreas Lindström
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Antel skrev:
Banpremiären avklarad och jlar vad skoj det var. Tordes inte slå av antisladden så bromsarna överhettade, men det var riktigt skoj att köra ändå! Och nu kan jag skaffa licens också, bandagar, here i come!

Tack till Åke och alla instruktörer för en fantastisk dag!



Va inte rädd att slå av antisladden.
Har en likadan bil som du och brände av 70 varv på kullen för ett tag sedan.
Bilen är väldigt snäll, även över gränsen när det går riktigt brett.

Testa ställa om centerdiffen manuellt både - och + så du känner skillnaden.
Körde själv autoläge- då den kändes väldigt neutral där.

mvh

_________________
Göran Svensson
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Låter bra, får prova. Tack för infon!

_________________
Andreas Lindström
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Du råkar inte ha några kort eller film du vill bjuda på?

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Jag mitt klantarsel hade ju monterat kameran och sen glömmer jag bort att använda den. Förhoppningsvis finns det någon här på rejsa som har bilder eller film. Ska kolla runt lite.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:
film. Ska kolla runt lite.

Ska också kolla. Jag har några snuttar men batteriet räckte bara till de tre första stintarna så jag är tveksam till att din STi fastnade.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Så, nu har en längre tid gått sedan kursen på sviestad (tyvärr inga bilder / filmer vad jag vet om), och jag har funderat en hel del. Vänster framdäck har slitits väldigt mycket hårdare än vad höger fram har gjort, detta kan iofs bero på att Sviestad har en del håriga högersvängar men känner att jag behöver få lite mer input.

Framförallt är det yttersta kanten (skuldran) som slitits mycket, den är nästan helt utan mönster nu. Hjulinställning eller bara Sviestads fel? Känns spontant som att en del camber skulle kunna fixa det, men tvivlar på att jag har speciellt mycket justeringsmån på original upphängning / dämpare... kanske dags att plugga lite...

Sypunkter?

_________________
Andreas Lindström
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Sviestad är elak mot vänster fram, så är det. Dock skulle nog bilen må bra av lite mer camber. Vad kör du nu?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Som sagt: vänster fram lever ett hårt liv, många banor går högervarv = många tuffa högerkurvor. Om det går, skifta runt däcken för jämnare slitage. Om däcken har rotationsriktning och om möjligt (läs: kompis m däckmaskin ), skifta däck mellan höger o vänster fälgar för att få däcken att inte alltid gå med samma skuldra utåt på fälgen.

Min gissning på dina däck (minns inte vad du hade på fälgarna, sportigare gatdäck men inte R-typ, va?) är att stommen viker sig lite, kan ge mer tryck på ytterskuldra? Mer camber vore nog bra, lite labbande med högre däcktryck kan också göra skillnad?

Vilka däck körde du på och vilket tryck hade du?

Hörs o syns!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Bra frågor runt om där... vad gäller camber så kommer jag inte ihåg faktiskt. Vet att jag lämnade in bilen till pelles däck men kommer inte ihåg vad det blev till slut, och papperet är nog här någonstans... :/

Tydligen så rekommenderas -2.0 camber fram och runt -1.5 bak med 0 toe fram och bak på de här bilarna, caster har jag inte lyckats hitta någon siffra på. Kanske dags att lämna in bilen igen innan den 16:e Juni då det är nästa bankörningsdag. Någon som har en firma att rekommendera, gärna i närheten av Linköping?

Jag kör idag med Dunlop SP 600 Sport som är ett "Semi-R" däck. Men tydligen har andra som kör på bana med dessa haft liknande problem som jag hade med däcksslitage. Däckssidorna viker sig tydligen så att öka trycket var tydligen ingen dum ide. Trycket vid gatkörning är 34 psi fram (2.3 bar) och 32 psi (2.2 bar) bak men... i och med att jag glömde kolla på bankörningsdagen så vet jag inte... :/

Hur mycket skulle man öka tro?

Kanske dags att börja fundera på en uppsättning R-däck istället? Undrar vilka man skulle köra med tanke på att 17" är det minsta som går på över bromsoken...

Och kan någon rekommendera ett bra (billigt?) ställe att köpa R-däck isåfall? Kollade runt lite på R888 och på 17-18" så kostar de 2400 och uppåt beroende på dimension på det billigaste stället jag hittat.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:
Trycket vid gatkörning är 34 psi fram (2.3 bar) och 32 psi (2.2 bar) bak men... i och med att jag glömde kolla på bankörningsdagen så vet jag inte... :/

Jag skulle nog testa att mäta trycket när bilen kommer in i depå med varma däck efter ett pass. Det brukar ju stå rekommenderat tryck för full last eller hög hastighet, brukar väl vara högre än det värde du skriver? Kolla manualen o öka 0.2-0.3 bar över vad instruktionsbok säger?

Gällande R-däck så kör på gatdäck nu första säsongen, spara dom pengarna till om du hittar nåt annat som måste fixas. Visst, R-däck är kul men lägg pengar på att få många ban-mil/mycket körvana istället.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Som ovan, men det skadar nog inte med 0,2-0,3 grader camber till.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Jag körde 0,1-0,2 högre än rekommenderat. OBS varmtryck!
Fick släppa ut mycket, speciellt vänster fram.

Fick slitage som du beskriver också, men det är normalt med "gatcamber"
Tror inte däcken är rotationsriktade utan det står bara outside på dom.
Så skifta runt däcken bara isf.

Trots att däcken skall vara av vassare sort så tröttna dom fort på banan.
Satte mina bästa varv tidigt varje pass sen blev dom varma.
Som gatdäck är dom väldigt bra, bland dom bättre jag provat faktiskt.

_________________
Göran Svensson
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Till slut har jag fått bildbevis på att den har gått på bana, och det är definitivt bättre än inget.

Tack Magnus K för snutten! Mycket uppskattat!


_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:
Tack Magnus K för snutten! Mycket uppskattat!

Ingen orsak. Som sagt, det var synd att jag inte kunde hänga på er, motoreffekten finns helt enkelt inte. Men å andra sidan kan du ju tolka det som att du och STi:n har fart iaf. Jag tycker det verkar rulla på bra!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Såg att jag missade högern efter rakan dock, så hela rondellen blev galen som en följd. Tror även jag missade sviestadkurvan och sen på målrakan så släppte jag Evon, den var galet snabb genom kurvorna.

Nästa körning blir det att filma själv...

_________________
Andreas Lindström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:
Såg att jag missade högern efter rakan dock, så hela rondellen blev galen som en följd. Tror även jag missade sviestadkurvan och sen på målrakan så släppte jag Evon, den var galet snabb genom kurvorna.

Nästa körning blir det att filma själv...

Jaja, men det var ju första gången på bana öht, så sträck på dig lite va! Du laddar ju på iaf, ett steg åt rätt håll!
Du snackade om turbo på min motor, men jag tror inte det räcker om du får till lite vassare spårval, kallare bromsar o mer grepp.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Då var en hjulinställning gjord då... blev lite skillnad. Och inte undra på att den nötte vänster fram...


_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Så har nu blå faran gått ytterligare ett par varv på Sviestad igår, totalt blev det faktiskt 45 varv mellan 17:00 och 20:00. Denna gång utan anti-sladd och anti-spinn, och helt otroligt vad snäll den är... kunde provocera hur mycket som helst kändes det som. T.o.m. med två däck utanför det svarta var det inga större problem, bara hålla gasen lagom nertryckt och styra (men lite svettig blev jag allt).

Snabbaste varv blev 1.07.78 och allt som oftast så låg jag mellan 1.08 och 1.12 beroende på hur det gick i svängarna. Helt ok tycker jag för att vara andra gången på bana.

Ska se om jag inte kan få upp en video ikväll, men jag har lite synkning att göra då GoPron och Harrys Laptimer startade loggning / film på olika tider.

Nästa gång blir det manuell start för enklare synkning. :/

_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Så, nu var videoediteringen klar på en video, så här är den. Ett par varv runt Sviestad inklusive det snabbaste varvet jag satte.


_________________
Andreas Lindström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (57839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande