Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11
<<   1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27   >>
12 besök senaste veckan (195803 totalt)
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



frapp skrev:
Nya finskor hämtades i helgen. Alltid svårt när man ska välja färg, men blev blanksvart. Valet stod mot gold.
Fälgen är en klassad WTCC fälg från TeamDynamics 9*17 ET 18. 9kg. Känndes vettigt att ha ytterligre en uppsättning. Kör annars på BBS RK 8,5*17 ET 15 (8kg/st)




Fina fälgar! Kommer du lyckas klämma in dessa med valsning ? Eller blir det breddning ?
Kapitel 4 var bra det också förresten

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Tack Marcus.
Jag tänkte köra vidare som om inget hänt Skärmarna är redan rejält valsade. Har kört 17 8,5 et 15 med 225 däck och det har funkat. Dessa fälgar har et 18 men är 9" breda. Det innebär att fälgen endast breddar 3mm mer utåt. Kommer fortsätta med 225 så tror det är lugnt.


Fick förresten hem centrumringar så nu blev det som handsken. Fälgarna har ID 77,8 och bilen som bekant 72,56





Ska väl inte vara några problem...

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Har du några bra tips på att det tar i fram spoiler innerskärm?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Ser riktigt bra ut och bra går den också.
Jag får nog kolla noggrannare på din bil, finns mycket vi behöver kopiera till vår 2,8 Zäta.

Blev det några ringar över även till mig?

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Ulf: Förstår ej frågan
Torbjörn: Ok som du vet

Nutid!

Efter som att det gått lite fortare på banorna under det gångna året borjade tankarna snurra i huvudet på vad som skulle hända om det inte riktigt gick som man tänkt sig.. Dessutom fattades ju en viktig sak för att över huvud taget göra anspråk på att kalla bilen räserbil - Bur! I höstas bestämdes att en sådan skulle få flytta in i bilen under vintern. Detta är ju dock som bekant en sorglig historia i helbilsgodkända bilar. Och jag vill behålla bilen gatgodkänd så man kan köra till (och förhoppningsvis från) trackdays. Så även om en riktig bra svetsad bur hade varit vägen att gå, så sätter sbp stopp för detta. Kryphålet som jag förstått det verkar vara att ha en främre del som är urtagbar och rega med halvbur? Efter som att jag kanske vill ha möjlighet att tävla med bilen i framtiden, beställdes en FIA-godkänd Wiechers-bur. Sen ska det erkännas att man börjar bli lite lat, och tanken på en färdig bolt-on/in bur som installeras på en kväll känns rätt smakfull, mot att bråka med vinkelslip och rör-notch veckovis indränkt i slipdamm
Efter varienrande framgång av komunikation med Wiechers så lades en beställning i september. Mycket lät tala för sig om extremt långa leveranstider från denna leverantör, men det var bara att bitta i det sura. Förvånging blev väldigt stor när min kollega hör av sig via sms och meddelar att det har kommit ett rätt så stort paket till mitt jobb drygt två veckor senare.

Buren provmonterades och i det stora kan man inte klaga på passformen. Dock konstaterades att buren är gjord för att det ska finnas plats för innertak, något som jag inte har. Därför önskades att höja den något och lösningen blev att tillverka små boxar. Nu sitter den så absolut högt upp den kan mot taket. Buren väger 45kg och detta visste jag redan tidigt skulle bli en nöt att knäcka. Jag kan nämligen inte finna mig i att göra bilen tyngre än förra säsongen. Så med en burinstallation bestämdes att det skulle bantas minst lika mycket som buren vägde. För somliga i bilbranshen skulle detta inte vara så dumt och rent av nyttigt, men för min del är det nog risk att en viktminskning av denna dignitet skulle bli mer åt det ohälsosamma hållet. Så viktbesparingen får helt sonika ske på bilen. Lite utav en utmaning, men det ska nog gå. Mer om detta kommer, men det är under arbete i skrivande stund. Läget för buren just nu är att bakre delen är i och tanken är att köra på regbesiktning så fort våren kommer.

Fråga: Är det någon som lyckats regbesiktiga sin helbilsgodkända bil med helbur?



Bantning. Dom sista asfaltsmattorna och ljudisoleringen åker bort.


En sån här ville man ju ha. Men det fick man inte när man bara kör compact.. Fick nöja mig med parallella dörrstag fram istället för fina X..


Censur. Passade även på och sanerade el i massor!


Provmontering. Den uppmärksamme ser även något annat som inte riktigt stämmer på bilden.






Boxar för att få upp buren de sista centimetrarna mot taket. Denna bakre box var lite mer avancerad att få till i form.


Främre box.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654



Snyggt med vanliga E36 brädan, passar den rakt på eller?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203





Har ni inte haft detta?

Har inte djupdykt idetta men det skrapar i här.

Tänkte om ni hde någon bra ide

Med spacers är det trångt framme. Flytta fram front ?kapa ? Innerskärm?

Kan det bli bmw cup med din nu?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Flytta fram fronten lite och kapa njurhållaren lite.

Lättaste modell gällande fronten, brickor vid infästningspunkterna på rambenen.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632



mblixt@gmail.com skrev:
Flytta fram fronten lite och kapa njurhållaren lite.

Lättaste modell gällande fronten, brickor vid infästningspunkterna på rambenen.


Precis så och skippa innerskärmen! thumbs up
Så här ser det ut på min bil:


_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Tack! Ska titta på det.

Ursäkta Fredrik !

Blir det modifierad cup?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



frapp skrev:




Fantastiskt fin bil du har! Tänk va fint den skulle rymma en S50 i framtiden...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Markus97 skrev:
Fantastiskt fin bil du har! Tänk va fint den skulle rymma en S50 i framtiden...


S54...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



Uffe24 skrev:
Tack! Ska titta på det.

Ursäkta Fredrik !

Blir det modifierad cup?


Streamern i framrutan är ju redan på plats så det e ju bara till att köra!

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Abbe o skrev:
Snyggt med vanliga E36 brädan, passar den rakt på eller?


I princip ja. Fick göra ett litet distansbleck på vänster sida. Det krångliga är att få till själva panelen med reglage till värmepaketet osv. Men.. den är 1 kg lättare!!

Uffe24 skrev:
[img]Bild på hjul i postbil[/img]

Har ni inte haft detta?

Har inte djupdykt idetta men det skrapar i här.
Innerskärm?

Kan det bli bmw cup med din nu?


Tror du fick svar. Inte samma problem med compacten för den har inte m3-spindlar vilket ger lägre caster och därmed hamnar hjulet längre bak. Men kasta ut dina innerskärmar!


Markus97 skrev:
Fantastiskt fin bil du har! Tänk va fint den skulle rymma en S50 i framtiden...


Tack Marcus Du får gärna prova den.. om du når ner till pedalerna S50 får jag klara mig utan. Detta får duga. Ska gå att köra tillräckligt fort med en m52 har jag hört

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384



thumbs up thumbs up

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



Snyggt Fredrik!

Har du nån koll på hur många kilo kabel du skalat bort? Har samma tanke att skoga bort all onödig el ur min bil. Haft några E36or men den nuvarande har överlägset mest kabel i sig.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Snyggt Fredrik!

Har du nån koll på hur många kilo kabel du skalat bort? Har samma tanke att skoga bort all onödig el ur min bil. Haft några E36or men den nuvarande har överlägset mest kabel i sig.


Klart jag har koll Rikard Denna vintern har jag rensat ganska exakt 7 kg. En proppfull ica-kasse som är kontrollvägd. Då ingår en hel del boxar och reläer. Tidigare har jag gjort en grovrensning på högtalarkablar och lite annat krims krams så säg att jag är uppe i 8 ca. Men det finns mer för den som inte ämnar köra bilen på gata. Alla kablar som har klippts har rensats från sin absoluta början till slut. Inget har kapats utan tippelkoll och vid osäkerhet har jag även kollat mot elschema. Så sjukt bra att ha elschema i bokform till bilen


Mitt i el-ändet... Mycket att tänka på


Beställde förresten en onödigt dyr växelknopp. Ville ha denna gamla retor-style äkta e30 DTM-knopp..


Men fick denna.. En modernare BMW Motorsport knopp. Den gamla hade visst utgått Tur inget vanligt folk får reda på vad denna "golfboll" kostar..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Hur mycket väger bilen till denna säsong?
Lycka till med golfen. Lite handikapp så det inte går för fort blir nog bra.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Jättefint jobbat Fredrik! thumbs up Men vad ska du göra nästa vinter!? Det finns ju knappt något kvar nu!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311


Trådstartare
Kennie: Vikten är klart oklar. Är snart två år sen jag vägde den och lite har hänt sedan dess.. Får nog återkomma med mer exakt info på den punkten. Men mellan tummen och pekfingret så siktar vi på 1100 startklar med mig

Davve: Ja antingen bygger jag ny motor eller byter ut hela chassiet och leder Dtm-style

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476



Jag har misstänkt det länge, men riktigt såhär gammal trodde jag inte du va.

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11
<<   1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27   >>
12 besök senaste veckan (195803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande