Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar lådbil Audi start 2015?? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (59677 totalt) |
Fan vad kul det ska bli att följa detta bygget _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Ja
Framförallt ska det bli kul att försöka bygga ihop nått kul helt från scratch. Har ju testat en hel rad byggen tidigare Men det har alltid utgått från något typ av grund stomme. Och att bygga ihop något av enbart köpta/färdiga snygga dyra delar kommer jag inte ha råd med på väldigt många år tyvärr _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
finns det någon här med någon form av erfarenhet av design/ritande å skulle kunna rita några prototypbilder åt mej på karossen??
jag har en hel del punkter som jag har i huvudet som jag tänker mej hur det ska bli, men vare sej kunskap att rita e, eller designa i datorn för att få ut det på print, om någon känner sej manad så går det bra att höra av sej så kan vi säkerligen spåna lite _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
jo, men dem ska vara relativt svetsbara, eller så bygger man nått bultbart om det visar sej bli skum geometri
som det ser ut på ritningen i mitt huvud nu (det kanske inte funkar i verkligheten i slutändan) det kommer bli egna a-armar, egen "framvagnsbalk" (byggd direkt i chassiet) , uniballs mot ramen (med största sannolikhet chromemolly 1/2") volvo orignal spindelleder, m12 eller m14 uniballs för styrleder, med stor sannolikhet golf (3) gti styrservo, nånstans i krokarna 300mm skivor från jaguar, 4 kolvs race brembo ok . ombearbetade nav på volvospindlarna till 5/112 så jag kan köra audifälgar (eller om det nu eventuellt blir bmw cirkel istället jag inser att det inte kommer bli nått optimalt ihopplock, men det ska i första hand bli något som går att köra och funkar att utvärdera ifrån, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
pm mottaget, det är nått jag får kolla närmare på senare..
men en tanke, sitter styrväxel bakom eller framför framaxeln på 140?? jag har ju tänkt ha den bakom å det valet förändrar situationen en del med ackerman? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Nu är jag väldigt osäker... MEN! Jag Tror att Commodore A spindlar har samma stigning på kullederna som 140in och är ganska lik i geometri. Dessa har snäcka original och armarna bakåt om nu 140in har armarna frammåt.
Inte superlätta att få tag i dock :/ Kan Manta/Ascona A spindlar vara aktuellt? Naven går ju modifiera för valfritt bultmönster om man vill. Dom har lösa armar så det går göra nya som går bakåt om man vill, då går det ju justera ackerman, rattvarv och lite allt möjligt Inga ovanliga bitar heller, även om dom är något ovanligare än 140 spindlar _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Nu går det ju inte att säga säkert förens man fått testat sätta ihop allt men känns inte som det ska vara några större problem att få till det med 140 spindlarna så det blir funktionellt. Det är ju trots allt bara en lådbil jag bygger
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Vill du ha styrväxeln bakom axeln kan du titta på väldigt många framhjulsdrivna bilar. Audi och VAG.
Bakom axeln är ju lättare att välja Ackerman efter som man inte behöver krocka med bromsskivor tex. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
jag får nog lov att ta min vanliga metod i bruk när det närmar sej, trail and error
ska se över sista på framvagnen ikväll på skylinebygget, det är vekligen inte "rätt" grejjor där heller men verkar lovande trots allt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
ser ut att ha sålt av med min 6 vxl 4wd låda och bakvagn till en polare som kör audi,
nu är frågan, vilken låda var det man skulle leta efter?? vilken bilmodell och vilka årsmodeller, någon speciel motor (måste såklart vara samma buldelnng på svep, startmotor etc.) å det ska då vara en 2wd låda med så jag slipper uttaget till bakaxel. är det även passar drivzaxlar eller finns det med olika medbrngare=?? isåfall vad är kompatibelt med mina s6 -95 v8 främmre drivaxlar?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
tja igen då,
har som jag inte minns om jag skrivit i tråden men sålt av min skyline v12 projektet, så nu finns en garageplats tom vilket såklart måste åtgärdas. har tänkt dra igång med byggande på denna lådbil under hösten,. men vet inte riktigt eller rättare sagt kan inte bestämma mej vart /hur jag vill/har råd osv att börja. blir ju iallafall som jag fortfarande tänker, mittmonterad v8 (samma som står kvar i garaget) rörramsgolv/ chassie i 4 kantsprofiler, bur i vanliga sömlösa rör. med största sannolikhet 140 spindlarna fram, och troligen golf 3 styrväxel. färlgar får bli bmw/5-120, så spacers för att passa spindlar har en golf 3 , 3 dörrars stående, är lite inne på å slakta den å behålla kupen, dvs tak/vindruta dörrar etc å sen bygga ut ifrån den med aliminium/tunnplåt, ska jag vara helt ärlig vet jag inte hur det skulle kunna bl,i men går i tankarna att bara börja å se vartåt det slutar, funkar det inte så är tanken att man ska kunnna skrota karossen , men ha chassiet kvar intakt och skaffa någon annan valfri glasfiberkaross i ett senare skede. drömmen hade vart en sportig lemansliknande/racingliknande kaross sent 80 tidigt 90 tal, men har inte hittat mycket alternativ i glasfiber, som dessutom håller min typ av budget,. hmm ja , asså vet inte riktigt , kom gärna med inspiration. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Köp sånna här å gör livet lätt för dig: http://classifieds.seloc.org/ads/s2-
Från fabrik med skruvad styrarmsinfästning, lätt å byta ut. Samt camberjustering med shims i uprighten utan att påverka toe. Ser ut såhär: _________________ Pontus Fyhr |
||
Våra race- och banåkarbilar lådbil Audi start 2015?? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (59677 totalt) |