Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
<<   1, 2, 3
16993 besök totalt
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Cédric skrev:
När jag bygde om mina fjäderben till "rejsfjädrar" och ställbar höjd så fulade jag och la några brickor för att spejsa ut övre fjäderskålen från gummit.


Kan man göra ja

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Markus E skrev:
Verkar som jag hade fått hjärnsläpp

Men däremot blir jag icke klok på stötdämparna fram, eller rättare sagt topplagringen.
Med de nya stötdämparna så ligger inte topplagringen mot stötdämparens övre del. Är så dålig på att förklara. Lägger inte bilder med text istället..

GAZ.


Här ser ni ett glapp på 11,5mm. Den kommer inte att gå ihop då det är metall mot metall. Original är ju mycket konad.





Så här ser det ut. Men nu är det 11,5mm mellan fjädertallriken och lagret, dvs lagret gör ju ingen nytta.


Nu är allt orignal ovanför GAZdämparen + tallriken. Dvs bild 4. Detta är ju helt klart det bästa men frågan är om det är rätt?


Jag satte ju också coilovers på min 924S, och för att undvika sama problem, köpte jag en sats topplagringar enligt bild. Det ingår koniska avståndsbitar, som säkrar att det blir rätt.

Jag köpte dem här: http://www.ebay.de/itm/DOMLAGER-PORSCHE-924-944-/231007120162?pt=DE_Au . . . .

Jag har hört att GAZ har även billigare.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Ragnar Joensen skrev:
Verkar som jag hade fått hjärnsläpp

Men däremot blir jag icke klok på stötdämparna fram, eller rättare sagt topplagringen.
Med de nya stötdämparna så ligger inte topplagringen mot stötdämparens övre del. Är så dålig på att förklara. Lägger inte bilder med text istället..

GAZ.


Här ser ni ett glapp på 11,5mm. Den kommer inte att gå ihop då det är metall mot metall. Original är ju mycket konad.





Så här ser det ut. Men nu är det 11,5mm mellan fjädertallriken och lagret, dvs lagret gör ju ingen nytta.


Nu är allt orignal ovanför GAZdämparen + tallriken. Dvs bild 4. Detta är ju helt klart det bästa men frågan är om det är rätt?


Jag satte ju också coilovers på min 924S, och för att undvika sama problem, köpte jag en sats topplagringar enligt bild. Det ingår koniska avståndsbitar, som säkrar att det blir rätt.

Jag köpte dem här: http://www.ebay.de/itm/DOMLAGER-PORSCHE-924-944-/231007120162?pt=DE_Au . . . .

Jag har hört att GAZ har även billigare.
[/quote]

Hur snabbt fick du dom? Tänkte ifall jag inte blir nöjd med att bricka ihop dem.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Det gick väl en dryg vecka eller så.

De har även en annan variant för EUR 150:-

Janne J. beställde sina från GAZ. Kanske de var snabbare att leverera.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



En annan enkel variant är att låta svarva en bussning, som passar till orgiinal topplagringen och nya fjädern/stötdämparn. Skall inte kosta mycket, om du ritar den själv och är nogrann med alla mått och så.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare




Är glad att jag fick till höjden på en gång. Men den kanske sätter sig lite men då kan jag justera med svärden som är i mitten, så kan både sänka och höja. Är ju också en del inställningar kvar, speciellt hjulinställningar. Tänkte ställa in grovt, slänga på en gammal uppsättning skor, köra och se vad som händer. Vi får hoppas att inget oväntat händer..

Men måste ta ned bakvagnen igen.. För jag var ju tvungen att använda en hålsåg för att få ned bakvagnen. Och den delen som sågades bort har jag bara punktat fast för jag ville verkligen veta att den hamnade rätt innan jag skulle svetsa klart. Sen så måste jag göra hål i bakre nedre stötdämparfästet så jag kommer åt ratten till hårdhetsjusteringen. Även så ska jag ersätta ena upphängningen mot stumma i metall då original var- skit- kvar av. Sen är det ju det vanliga med bensinrör (var feldragna så de var ju tvungen att tas bort), bromsrör, lufta bromsar, montera belägg fram, justera bromsbackar, handbroms, drivaxlar, avgas(behöver bygga om allt från mitten av bilen pga krängningshämmaren bak.) etc. Och gå genom alla bultar så de är dragna.

Med andra ord så verkar tidplanen hållas på att blir klar till slalomen om tre veckor

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Nu verkar du ha löst problemet men fjäderbenen men det finns ju mycket spetisgare fjädertallrikar en de du har på bilden för att de ska komma upp ordentligt i topplagret. Kostar inte speciellt mycket hos t ex Forza.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Provkörning idag thumbs up
Började sådär med att bilen inte startade. Urladdat batteri. Men den gick igång med extra batteri och sladdar.
Började med att vända på grusplanen hemma men rätt så snart åkte jag ut på vägen, skumpigt var det men bättre än jag trodde. Blev bara 2km enkelväg sen hade jag kommit ut på "stora vägen". Har bara halva avgaset på just nu så låter lite mycket.

Men den känns bra. Hörde inget missljud heller, fast avgasljudet tog över allt annat ljud

Blev en bild.


Skillnad mot innan


så nu blir det montage av avgas, nya beläggen, ställa in hjulvinklar grovt och sen se vad som händer

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Markus, jag har låtit tillverka beslag till dig, och har haft en kostnad av det. Skicka gärna ett PM, så vi kan komma fram till enlösning på det. Jag har även skickat PM till dig på 944sverige.com.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Hjulinställning bokad på måndag "tydligen". Trodde det var nästa måndag. Blir lite jobb imorrn alltså.


Ragnar Joensen skrev:
Markus, jag har låtit tillverka beslag till dig, och har haft en kostnad av det. Skicka gärna ett PM, så vi kan komma fram till enlösning på det. Jag har även skickat PM till dig på 944sverige.com.


Ragnar, svarar dig imorrn på PMet. Vet inte vad det står men betalar givetvis för beslagen. Har varit på Island i en dryg vecka.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Misstänker att det inte är så väluppdaterat här, eller? Då får vi åtgärda det..

Höjden var här på bilderna fortfarande i-början-stadiet. Har justerat lite efter det. Och ska justera mer då jag märkt att bakvagnen satt sig så den är lite olika hög, och olika camber bak.








_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Tar en till uppdatering. Blev Rudskogen 8/9. Underbar bana. Hamnar på plats två efter ettan Gotland.

Blev en lite senare körning på kvällen innan så blev en skogsövernattning några mil innan gränsen.. Hur man får plats? Huvudet vid höger bakljus och fötterna vid växelspaken såklart!








_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Sen blev det lite Gelleråsen 18/8. Det är alltid regn för mig där. De stängde av banan i ca 10minuter när vi hade vårt pass. så in i depån, och såklart så kom imman.. Så det blev 10minuters väntade till.












Hemfärd. Bilarna var slut innan jag ens hann komma till första rondellen.. Och blev ett stopp vid Statoil inne i Karlskoga. Sköna blickar man får

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
En leverans från Oeldepot. Tog strax över en vecka. Billigt! Skulle fått en 4liters och lite till för samma peng.. Jag fick 2x5liter 10W-60 och 3x1liter växellådsolja. Välkommen tillbaka




Mer bana.. 26/8 Anderstorp.

Någon som ser skilln..likheten?










_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Fortsatte till Ullared på måndagskvällen och sov i Ullaredsbyn och såklart på tisdagen in i helvetet.. Fyndade en del. Mest barnkläder.

Här sista stoppet innan hem var det tänkt.


Men..











Visade sig att det var den övre bulten till generatorn som skakat sig loss och åkt in i fläkten till generatorn. Med andra ord.. thumbs up Ny fläkt + bult etc beställt hos VW, 450kr thumbs up Sen så fick bärgarkillen 1000kr till smågodis då han körde mig 5mil extra hem

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3087



Ses vi på Mantorp?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Under tiden bilen ändå bara står still så händer det andra saker. Borde egentligen ta tag i bakvagnen och justera in rätt höjd och likadan camber. Men det får faktiskt vänta.. Var på skroten i Örebro och fyndade lite saker. Bland annat två hastighetsmätarvajrar. Ena monterade (behövs bara en). Hoppas den funkar, den snurrade i båda ändarna iaf.. Sen så en detalj till takluckan och annat bra-o-ha.

Får tacka Regnar för tipset om fälgarna med däck. Pinnbultar kommer väl inom snar framtid även fram.




Kände för at bli av med två burkar som nästan var tomma..


Skillnad


Passar såklart på att måla gångjärnen. Även börjat pilla med xenon till de små undra extraljus. 180kr från Kina. Ska testa ikväll skillnaden innan jag tar den andra med.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264


Trådstartare
Cédric skrev:
Ses vi på Mantorp?


Nix. Inget Mantorp. Dels är bilen inte komplett och körduglig och dessutom ingen rolig bana, enligt mig. Sitter hellre barnvakt hela helgen.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -85 | Blåbäret som gillar bana
<<   1, 2, 3
16993 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande